מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יהודי קוצ'ין - רדב"ז ומהריק"ש

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16065
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

יהודי קוצ'ין - רדב"ז ומהריק"ש

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' ספטמבר 11, 2024 10:53 pm

ההיסטוריה של יהודי קוצ'ין, השחורים והלבנים ידועה.

ישנה תשובה של הריק"ש בשו"ת אהלי יעקב סי' צט אודותם.

לפני תשובת הריק"ש, באה בדפוס גם השאלה כשהיא באריכות ובפירוט. והנה היא (מתוקנת לפי כת"י)

שאלה. מהודו מאי קוג'י שיש שם כמו תשע מאות בעלי בתים, ק"ק מהם הם יאודים מעיקרא ושורש להם, והשאר הם בני עבדים ובני שפחות והם עשירים ובעלי מצות וצדקה, והמיוחסים אינם מתחתנים עמהם וקורין להם עבדים, ויש להם על זה מריבות וקטטות לאין קץ, ויש באלו העשירים אשר קורין להם עבדים חלוקים, יש מקצתם שבאו לשם יאודים סוחרים מארץ תוגרמה ומארץ עדן ואלימאן ומן אל עג'אם, וקנו שפחות והולידו מהם בנים ובנות ושחררו אותם מפני שילדו להם או מפני שיש להם נחת רוח מהם ומשירותן שחררו אותן והניחו אותן בארצותם עם בניהם בחזקת יאודים. ויש מקצתם שלא שחררו אותם אלא בשעת הליכתם ברחו להם, והאדון כדי שלא יתעכב מהליכתו לא חשש לו והניחו והלך, ואחר שהלך האדון נשאר בחזקת יאודי עם השאר, ואין מי שיערער עליו ונשאר לעצמו. ויש מקצתם שהיו עבדים של אבותיהם של היאודים המיוחסים, מקצתם טבלו לשם עבדות ומקצתם לשם שחרור, ומפני שהיו היורשים קטנים או מצד שלא היו להם יורשים, נשארו עבדיהם ושפחותיהם בני חורין לעצמם. ומקצתם שחררו אותם מדעתם, ויש מקצתם שהיו גוים גמורים ונעשו עברים ונתערבו באלו ומקצתם נתגיירו ונתערבו בהם. ויש מקצת שפחות שיצאו מיד אדוניהם מן דינא דמלכותא, שהביאו עדים שילדו לאדוניהן בנים, וכפי דיני המלכות כל מי שתלד בן או בת מאדוניה תצא לחירות, וכל חלקי הגוים האלו נתחתנו אלו באלו והחזיקו בדת ישראל, ונעשו קהל גדול בעלי תורה ועשירים וקרובים למלכות והשרים, והם עיקר משא ומתן הסוחרים. והיהודים המיוחסים הם להפך שהם המעט ועניים וקורים לאחרים זרע עבדים מצד קנאה ושנאה, ואין מי שיוכל לברר עליהם שהם עבדים, אבל כפי הנראה לא ניתן לשום א' מהם גט שחרור כי לא היו בקיאים בו ולא יודעים עניינו. ועתה יורה המורה אם מותר למיוחסים להתערב בהם אם יש להם דין עבדים או גרים, ואת"ל שהם עבדים אם יש להם תקנה או לא, ואם ראוי לגעור באותם שקוראים להם עבדים או לא, על הכל יכתוב בארוכה כי אין שם בעלי תורה שיבינו דבר מתוך דבר. ושכרו כפול ומכופל מן השמים.


בתחילת דבריו כותב הריק"ש שכבר נשאל בענין זה לפני שנים הרבה הרדב"ז
תשובה. ראיתי מגלה עפה אוגרת אמרי שפר מדברי רבינו הגדול זלה"ה בתשובת שאלה זו זה שנים רבות. ועתה כי ארכו הימים והזמן גרם כמה הרפתקי חזרו ושאלו יושבי הארץ ההיא, ולכן כמתלמד מדברי רבינו ז"ל ודולה מים מחכמתו העמוקה אשר למדתי בימי חרפי לפניו, אציע מאי

כמה מהחכמים שראו דברי הריק"ש העירו שלא מצאו דברי הרדב"ז בענין זה. ראו למשל כאן

תשו' הרדב"ז באה בדפוס לראשונה ע"י א' מארכס מתוך כת"י הסמינר בכת"ע צרפתי. מארכס הקדים לה מבוא וצירף אליה גם את תשו' הריק"ש
מארכס עמד ע"כ שהשאלה הבאה באהלי יעקב, כמו נשלחה היא לריק"ש באמת מופיעה בכתב היד שלפניו (של שו"ת רדב"ז) כשאלה שהובאה לפני הרדב"ז!

אני מצרף כאן את כל הפרסום של מארכס ואשמח לעזרת יודעי צרפתית

א. ראשית איך להפנות לזה בדיוק. (''תשו' הרדב"ז פורסמה לראשונה ע"י א' מארכס ב...')
ב. מה עוד הוא כותב בקשר לענין הזה של נוסח השאלה המצוי באהלי יעקב ומופיע בכת"י תשו' הרדב"ז.
ג. הוא כותב שדברי ריק"ש באים אצלו מוגהים משיבושים שבאו בדפוס, האם הוא כותב שהוא השתמש בכת"י

תודה לעונים !

תשובות הרדבז והמהריקש על יהודי קוצין0001.jpg
תשובות הרדבז והמהריקש על יהודי קוצין0001.jpg (224.82 KiB) נצפה 824 פעמים

תשובות הרדבז והמהריקש על יהודי קוצין0002.jpg
תשובות הרדבז והמהריקש על יהודי קוצין0002.jpg (406.31 KiB) נצפה 824 פעמים

תשובות הרדבז והמהריקש על יהודי קוצין0003.jpg
תשובות הרדבז והמהריקש על יהודי קוצין0003.jpg (662.34 KiB) נצפה 824 פעמים

תשובות הרדבז והמהריקש על יהודי קוצין0004.jpg
תשובות הרדבז והמהריקש על יהודי קוצין0004.jpg (544.47 KiB) נצפה 824 פעמים

תשובות הרדבז והמהריקש על יהודי קוצין0005.jpg
תשובות הרדבז והמהריקש על יהודי קוצין0005.jpg (536.22 KiB) נצפה 824 פעמים

תשובות הרדבז והמהריקש על יהודי קוצין0006.jpg
תשובות הרדבז והמהריקש על יהודי קוצין0006.jpg (503.5 KiB) נצפה 824 פעמים

תשובות הרדבז והמהריקש על יהודי קוצין0007.jpg
תשובות הרדבז והמהריקש על יהודי קוצין0007.jpg (543.58 KiB) נצפה 824 פעמים

תשובות הרדבז והמהריקש על יהודי קוצין0008.jpg
תשובות הרדבז והמהריקש על יהודי קוצין0008.jpg (532.13 KiB) נצפה 824 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16065
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: יהודי קוצ'ין - רדב"ז ומהריק"ש

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' ספטמבר 12, 2024 9:41 am

אגב בתשובת הרדב"ז שם בבואו לבסס את דעתו שאין לראות ביהודי קוצ'ין כעבדים כותב בין היתר כך:
הרי לך כלל גדול באלו הספיקות, שאם חסר אחד מה' תנאים - לדעת מקצת הפוסקים שאני סומך עליהם בהוראה זו - ואלו הן מילה וטבילה במקוה כשר בפני ג' וביום ומודיעים לו מקצת מצות, ואם חסר לו אחד מאלו אין לו דין עבד אלא הרי הוא גוי שנתגייר וכשר לבוא בקהל. ובריא לי שלא היה להם כל התנאים שהרי לא היו בעלי תורה ואפילו במקומותינו אין כל אלו הפרטים ולא ספרים אלא מקרוב ועל כן דעתי סומכת להתיר אותם לבוא בקהל

כלומר שאין לחשוד ביהודי קוצין שידעו את כל הפרטים כיצד הופך הגוי לעבד.
אבל מה כוונתו שגם במקומו (מצרים!) אין את הפרטים וכו' אטו הישוב היהודי במצרים של חכמים וסופרים, התחיל לדעתו לפני פניו?

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2589
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: יהודי קוצ'ין - רדב"ז ומהריק"ש

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' ספטמבר 12, 2024 10:04 am

איש_ספר כתב:אגב בתשובת הרדב"ז שם בבואו לבסס את דעתו שאין לראות ביהודי קוצ'ין כעבדים כותב בין היתר כך:
הרי לך כלל גדול באלו הספיקות, שאם חסר אחד מה' תנאים - לדעת מקצת הפוסקים שאני סומך עליהם בהוראה זו - ואלו הן מילה וטבילה במקוה כשר בפני ג' וביום ומודיעים לו מקצת מצות, ואם חסר לו אחד מאלו אין לו דין עבד אלא הרי הוא גוי שנתגייר וכשר לבוא בקהל. ובריא לי שלא היה להם כל התנאים שהרי לא היו בעלי תורה ואפילו במקומותינו אין כל אלו הפרטים ולא ספרים אלא מקרוב ועל כן דעתי סומכת להתיר אותם לבוא בקהל

כלומר שאין לחשוד ביהודי קוצין שידעו את כל הפרטים כיצד הופך הגוי לעבד.
אבל מה כוונתו שגם במקומו (מצרים!) אין את הפרטים וכו' אטו הישוב היהודי במצרים של חכמים וסופרים, התחיל לדעתו לפני פניו?

הרדב"ז מדייק לכתוב מקומותינו, ולא מקומנו. כלומר בכללות מדינת מצרים בוודאי היו מקומות שקודם זמן הרדב"ז לא היו בעלי תורה, ואין הוא מתכוון על קהיר הבירה.
עוד יתכן, כי בתפר שבין תקופת רבי יהושע הנגיד ובנו רבי דוד שהיגר משם לסוריה, עד בוא מגורשי ספרד למצרים, גם קהיר לא היתה נחשבת עיר של בעלי תורה מובהקים.
אגב, המונח מצרים בספרי הפוסקים, הכוונה לקהיר דווקא, ולא לכללות המדינה.

לוצאטי
הודעות: 717
הצטרף: א' נובמבר 07, 2010 1:41 pm

Re: יהודי קוצ'ין - רדב"ז ומהריק"ש

הודעהעל ידי לוצאטי » ה' ספטמבר 12, 2024 10:00 pm

ההפנייה לפי המקובל:
REJ 177-178 (1930) pp. 293-304

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16065
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: יהודי קוצ'ין - רדב"ז ומהריק"ש

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' ספטמבר 18, 2024 4:30 pm

לוצאטי כתב:ההפנייה לפי המקובל:
REJ 177-178 (1930) pp. 293-304



תודה רבה לעונים!

אגב, ר' משה שטרנבוך שליט"א כתב לפני שנים להתיר את הקוצ'ינים, ועיקר חילו, משום משפחה שנטמעה.
ואני תמה (כסגנונו...) הרי העדה הזו, קוצינים 'בלתי מיוחסים' מובחנים ומובדלים, ומאי שייך נטמעה? מיניהו וביה?

פלוריש
הודעות: 2618
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: יהודי קוצ'ין - רדב"ז ומהריק"ש

הודעהעל ידי פלוריש » ד' ספטמבר 18, 2024 8:47 pm

יש מקום גם לציין לאשכול הזה: viewtopic.php?t=43205

א. חיים
הודעות: 789
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: יהודי קוצ'ין - רדב"ז ומהריק"ש

הודעהעל ידי א. חיים » ב' דצמבר 02, 2024 2:58 am

איש_ספר כתב:תשו' הרדב"ז באה בדפוס לראשונה ע"י א' מארכס מתוך כת"י הסמינר בכת"ע צרפתי. מארכס הקדים לה מבוא וצירף אליה גם את תשו' הריק"ש
מארכס עמד ע"כ שהשאלה הבאה באהלי יעקב, כמו נשלחה היא לריק"ש באמת מופיעה בכתב היד שלפניו (של שו"ת רדב"ז) כשאלה שהובאה לפני הרדב"ז!
אני מצרף כאן את כל הפרסום של מארכס ואשמח לעזרת יודעי צרפתית

האם הסתדרת לגמרי, מאז?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16065
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: יהודי קוצ'ין - רדב"ז ומהריק"ש

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' דצמבר 02, 2024 9:55 am

לכאורה כן. יש"כ.

זאב ערבות
הודעות: 9284
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: יהודי קוצ'ין - רדב"ז ומהריק"ש

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' דצמבר 02, 2024 3:46 pm

פסקי בית דין ירושלים ח"ט - יהודים מהודו שלפי המסורת גלו לשם בימי בית ראשון
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_-_ פסקי דין -מבית דין ירושלים- - ט - פסקי דין__ 386_394.pdf
(6.43 MiB) הורד 5 פעמים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 367 אורחים