.השוחט כתב:לא פשוט כ"כ מאי קשיא להו, הרי האיסור הוא "תתן", וזה מתקיים או במעשה בתרי עברי דנהרא, משא"כ בחד עברא אין כאן נתינת מכשול, שהרי המכשול מזומן לו, וממילא מהאי טעמא גופא גם לגבי הדרש על נותן עצה, היינו שפלוני לא ידע בנפשו מה לעשות ואתה נותן לו את העצה הרעה, אבל בחד עברא, שפלוני גמר בדעתו, וגם המכשול מזומן לו אין כאן נתינה משום צד והלכך אין כאן איסור תורה.
יהודה בן יעקב כתב:באחיעזר ח"ג סי' ס"ה סק"ט כתב בשם שו"ת פנ"י (ח"א חו"מ סי' ט') דעובר באיסור דאו' דלא גרע ממשיאו עצה שאינה הוגנת, וכ"כ בשו"ת בית אפרים או"ח סו"ס ל"ו וז"ל, וגם צ"ע דאפשר גם אליבא דר"ש דס"ל אסור מדרבנן שייך לפני עור לעבור עליו מדאורייתא דהא ס"ס ספי ליה איסורא אך בכמה דוכתי לא משמע הכי וצ"ע, עכ"ל.
אמנם בפמ"ג [או"ח סי' קסג א"א ב] כתב דאינו עובר בלפני עור אלא מדרבנן, עיי"ש.
אליהו בן עמרם כתב:.השוחט כתב:לא פשוט כ"כ מאי קשיא להו, הרי האיסור הוא "תתן", וזה מתקיים או במעשה בתרי עברי דנהרא, משא"כ בחד עברא אין כאן נתינת מכשול, שהרי המכשול מזומן לו, וממילא מהאי טעמא גופא גם לגבי הדרש על נותן עצה, היינו שפלוני לא ידע בנפשו מה לעשות ואתה נותן לו את העצה הרעה, אבל בחד עברא, שפלוני גמר בדעתו, וגם המכשול מזומן לו אין כאן נתינה משום צד והלכך אין כאן איסור תורה.
בעניותי לא מצאתי שקיים חילוק כזה של תרי או חד גם לגבי משיא עיצה.
ואף קשה להבין חילוק כזה במשיא עיצה.
כי אם נוטל העיצה לא צריך את העיצה, כי הוא יודע לבד, אם כן העיצה לא הוסיפה לו דבר, ואין כאן כלל השאת עיצה.
ולמה הדבר דומה, למי שמושיט כוס יין לנזיר שכבר עסוק בשתיית כוס יין משלו.
ומי שבא להתייעץ, סימן הדבר שהוא מתלבט מה לעשות.
ואם יכול לקבל עיצה רעה זו גם מאחרים, הנה מצב כזה לא פשוט שמותר מן התורה גם במכשול עבירה, וביותר בעיצה רעה שהענין הוא להשיאו עיצה טובה ולישר אותו כדאיתא ברמב"ם ספר המצוות לאוין רצ"ט.
.השוחט כתב:
היא הנותנת בדיוק. אכן בנתינת עצה בדרך כלל זה תמיד תרי עברי כפי שביארת היטב.
אך מי שרצה להפוך נתינת כוס יין בחד עברא ללפני עור משום העצה שבזה, על זה באו דבריי הנ"ל (שזה כמו הושטה בחד עברא, מצד העצה שאינו זקוק לה).
.השוחט כתב:לו יצוייר שבוודאות פלוני יעשה כדעתו, לענ"ד אכן כה"ג זו לא בקשת עצה ולא נתינת עצה.
אלא שבמציאות אם פלוני שואל, קרוב לוודאי שהוא לא סגור לגמרי בדעתו, ועצתך יכולה לשנות לטוב, ואז אתה עדיין חייב.
ובפרט להרמב"ם שהבאת.
אבל כשפלוני מבקש כוס יין שבהישג ידו, הוא לא שואל כלום. ולכן אי אפשר לקבוע שיש כאן עצה, וממילא אין כאן מקום לקושיא.
למעשה אם אכן המציאות תהא שלמרות בקשתו יש להניח שהוא עוד לא סגור סופית, עדיין יש מקום לומר לו לא כדאי לך וכו'.
ואם ההימנעות מלהושיט לו, היא חיזוק העצה הטובה, אכן יש לזה מקום מצד נתינת עצה טובה וכו'.
אבל בכל דבריי באתי רק ליישב, שלא יכולים לקבוע מסמרות שכל הושטה כה"ג היא נתינת עצה. ודוק.
ואסתגר בקמייתא.
משתמשים הגולשים בפורום זה: כדכד ו־ 78 אורחים