מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקור לדברי המגן אברהם בסימן תקנ"ט

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
הוד_והדר
הודעות: 2557
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

מקור לדברי המגן אברהם בסימן תקנ"ט

הודעהעל ידי הוד_והדר » ו' נובמבר 22, 2024 6:33 pm

כתב המגן אברהם (סימן תקנט, סקט"ו): "וכתב בכתבי האר"י, דאין לילך על הקברות אלא לצורך הלוית המת, ובפרט אם לא תיקן עון קרי מתדבקים בו החיצונים עכ"ל", עד כאן לשון המגן אברהם.

ואני רוצה למצוא מקור דברי המגן אברהם אלו.

בדפוס מכון ירושלים מציינים כאן לספר משנת חסידים מסכת גמילות חסדים פ"ב, מ"ג. מלבד שזה בטח לא מקור דברי המגן אברהם, כי המגן אברהם נפטר בשנת תמ"ג, והמשנת חסידים נולד רק לאחר פטירתו בשנת תמ"ז. הדברים אלו לא כתובים שם, זה לשון המשנת חסידים: "ולא ילך לבית הקברות אלא לצורך מצוה כזו, שאם לא כן יתאחזו בו החצונים הנמצאים שם, וכל שכן אם יבא שמה והוא טמא קרי"

כי המשנת חסידים כותב שמתאחזים החיצונים במי שבא לבית הקברות, וכל שכן אם הוא טמא קרי [דהיינו שלא טבל], והמגן אברהם מדבר שרק אם לא תיקון עון קרי מתדבקים בו החצונים. וב', המגן אברהם מזכיר רק לענין הלוית המת, ובמשנת חסידים כתוב לצורך מצוה, שזה לאו דוקא הלויית המת, אלא אפשר גם לצורך תפלה וכדומה.

ידוע שהמגן אברהם מציין לדברי אריז"ל בב' אנפין, בשם כתבים [וזה נמצא יותר מחמשים פעם] ולפעמים כותב בשם כתבי האר"י, כמו לפנינו, וזה כ10 פעמים, לא בדקתי לבדוק אם מכוון מתי מציין כך ומתי מציין כך, אבל בדרך כלל כשמציין לכתבים, נמצא הדבר בספר הכונות שנדפס בויניציאה ש"פ לר"מ טרינקי, עכ"פ בספר זה לא נמצא ענין זה.

וכמובן, שהכוונה אינו לספר שער היחודים או ספר שער רוח הקודש שגם שם נמצא ענין זה, כי ספרים אלו לא היו לפני המגן אברהם.

וזה לשון ספר שער היחודים, פ"ד (קאריץ תקמ"ג): "ולכן אין ראוי להלוך לבית קברות אם לא לצורך מצוה, ללות המת וקבורתו, והלואי אם לא יתדבקו [בו] הנגעים הנזכרים, כי אפילו בהעברה בעלמא לבד דרך שם מתדבקים, ובפרט אם האדם ההוא לא נטהר ולא תיקן הנגעים, ולא שב בתשובה עליהם, כי זה וודאי יתדבקו בו אותם הנגעים...". וראה שם עוד שהאריך בזה. ובשער רוח הקודש הושמט ענין זה.

בסידור רבי שבתי (קאריץ תקנ"ד) סדר האבלות, כתוב: "אין לילך בכל עת ובכל שעה על הקברות, כי ישם שם רוחות על כל קבר מנגעי בני אדם ואפשר שיודבקו בו ח"ו". וכן הוא בסידור זאלקווא ובסידור רבי אשר.

בספר אור הישר (אמסטרדם תס"ט) לרמ"ף (סימן יב, סעיף קכא): "יש למנוע מלילך לבית הקברות אם לא צורך הלוית המת, כי הרוחות רעות נדבקין בו שם בבית הקברות".

עכ"פ אשמח לשמוע אם מישהו יודע מקור דברי המגן אברהם אלו.

הוד_והדר
הודעות: 2557
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: מקור לדברי המגן אברהם בסימן תקנ"ט

הודעהעל ידי הוד_והדר » ו' נובמבר 22, 2024 7:02 pm

ואיידי דאסיקנא ביה, נימא ביה עוד.

וכן להלן בסימן תקפא, סקט"ז מביא המגן אברהם: "ואין לילך על קבר אחד שתי פעמים ביום אחד (כתבים)", וגם שם ציינו לדברי מהרח"ו בטעמי המצות סוף פרשת ויחי, וגם כאן ברור שזה אינו מקור דברי המגן אברהם, כי זה נדפס לראשונה בשאלוניקי תרי"ב.

יבנה
הודעות: 3950
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מקור לדברי המגן אברהם בסימן תקנ"ט

הודעהעל ידי יבנה » ש' נובמבר 23, 2024 6:21 pm


הוד_והדר
הודעות: 2557
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: מקור לדברי המגן אברהם בסימן תקנ"ט

הודעהעל ידי הוד_והדר » א' נובמבר 24, 2024 4:27 am

יבנה כתב:אולי זה יעזור לך viewtopic.php?t=6971#p61886.


תודה על הרצון, אשכול ההוא ידוע לי.

בריושמא
הודעות: 1405
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: מקור לדברי המגן אברהם בסימן תקנ"ט

הודעהעל ידי בריושמא » א' נובמבר 24, 2024 3:16 pm

הוד_והדר כתב:כתב המגן אברהם (סימן תקנט, סקט"ו): "וכתב בכתבי האר"י, דאין לילך על הקברות אלא לצורך הלוית המת, ובפרט אם לא תיקן עון קרי מתדבקים בו החיצונים עכ"ל", עד כאן לשון המגן אברהם.
ואני רוצה למצוא מקור דברי המגן אברהם אלו.
וזה לשון ספר שער היחודים, פ"ד (קאריץ תקמ"ג): "ולכן אין ראוי להלוך לבית קברות אם לא לצורך מצוה, ללות המת וקבורתו, והלואי אם לא יתדבקו [בו] הנגעים הנזכרים, כי אפילו בהעברה בעלמא לבד דרך שם מתדבקים, ובפרט אם האדם ההוא לא נטהר ולא תיקן הנגעים, ולא שב בתשובה עליהם, כי זה וודאי יתדבקו בו אותם הנגעים..."


שער היחודים שנדפס בקארעץ הוא
פרי עץ חיים, ענף רביעי, שער הנבואה ורוח הקודש ויחודים.
פרי עץ חיים נעתק בכתבי יד, לפני הגיעו אל הדפוס בקארעץ.
ראה קבלת האר"י, כרך שני, פרק יט, סעיף פח, עמ' 651.
נראה כי ר' אברהם גומבינר החזיק בידו כתב יד ובו העתקה של פרי עץ חיים, ומשם ציטט את המשפט על ההליכה לבית הקברות.

יבנה
הודעות: 3950
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מקור לדברי המגן אברהם בסימן תקנ"ט

הודעהעל ידי יבנה » א' נובמבר 24, 2024 3:57 pm

דבריך כאן הם שלא כדבריך בהודעה הזאת viewtopic.php?t=6971#p61886 שבו כתבת: ״ב. עריכתו של פרי עץ חיים הסתיימה בשנים ת"י-תי"א, והעתקות שלו לא הגיעו אל המגן אברהם.״

בריושמא
הודעות: 1405
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: מקור לדברי המגן אברהם בסימן תקנ"ט

הודעהעל ידי בריושמא » א' נובמבר 24, 2024 7:32 pm

יבנה כתב:דבריך כאן הם שלא כדבריך בהודעה הזאת viewtopic.php?t=6971#p61886 שבו כתבת: ״ב. עריכתו של פרי עץ חיים הסתיימה בשנים ת"י-תי"א, והעתקות שלו לא הגיעו אל המגן אברהם.״


הצדק עמך.
כשכתבתי שם שפרי עץ חיים לא היה לפני המגן אברהם לא הכרתי את הציטוטים שהביא כאן הרב הוד והדר.
בעקבות הציטוטים הללו אני חוזר בי מהקביעה כי פרי עץ חיים לא הגיע אל מגן אברהם.
אלא אם כן יימצא מחר חיבור אחר שהוא המקור לדברי מגן אברהם בסי' תקנ"ט ובסי' תקפ"א.

אור קדמאה
הודעות: 64
הצטרף: א' יוני 02, 2024 11:41 pm

Re: מקור לדברי המגן אברהם בסימן תקנ"ט

הודעהעל ידי אור קדמאה » ו' נובמבר 29, 2024 12:42 am

הוד_והדר כתב:ואיידי דאסיקנא ביה, נימא ביה עוד.

כי זה נדפס לראשונה בשאלוניקי תרי"ב.

ז"א. לראשונה בזולקווא תקל"ה. https://hebrewbooks.org/23915


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 377 אורחים