מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נתן תתן - אפילו מאה פעמים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

נתן תתן - אפילו מאה פעמים

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' נובמבר 25, 2024 12:30 am

ספרי דברים טו:

נתון תתן לו וגו׳, ומנין שאתה נותן לו אפילו מאה פעמים, ת"ל נתון תתן.

האם הכוונה מאה פעמים לאותו עני?

אכשר דרא
הודעות: 181
הצטרף: ג' ספטמבר 14, 2010 4:41 pm

Re: נתן תתן - אפילו מאה פעמים

הודעהעל ידי אכשר דרא » ב' נובמבר 25, 2024 12:55 am

כתב החיד"א:
קבצים מצורפים
מראית העין אבות פרק ג משנה יג.png
מראית העין אבות פרק ג משנה יג.png (88.28 KiB) נצפה 145 פעמים

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: נתן תתן - אפילו מאה פעמים

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' נובמבר 25, 2024 1:57 am

יישר כח. ביאור יפה אבל לא שייך לשאלתי.

אכשר דרא
הודעות: 181
הצטרף: ג' ספטמבר 14, 2010 4:41 pm

Re: נתן תתן - אפילו מאה פעמים

הודעהעל ידי אכשר דרא » ב' נובמבר 25, 2024 10:05 am

כתב שם הרמב"ם בפירושו למשנה כי יש לו לאדם לפזר את מעותיו לצדקה בקרב עניים רבים ולא לתת את הסכום כולו לעני אחד.
כלשונו: "וכן בתורה אין שכר מי שפדה אסור במאה דינרים או עשה צדקה לעני במאה דינרים שהוא די מחסורו, כמו שפדה עשרה אסירים או השלים חסרון עשרה עניים כל אחד בעשרה דינרים. ועל זה ההיקש אמרו: לפי רוב המעשה, אבל לא לפי גודל המעשה".
היינו, ריבוי עדיף מגודל. ומקורו ככה"נ בגמ' עירובין סג ע"ב כל הנותן מתנותיו לכהן אחד וכו'.
וכתב על זה החיד"א: "ואפשר זה רמז הכתוב נתון תתן לו, הכוונה תרבה נתינות, כמ"ש הרמב"ם ז"ל, דבזה אתה מקיים מצות הרבה".
כלומר, ההלכה של הרמב"ם מרומזת בפסוק הזה, ובהתאם לדרשת חז"ל, שלא תתן לאחד, אלא תתן להרבה עניים.
ואחר כך המשיך לפרש, שאם נאלצת בכל זאת לתת הכל לעני אחד, לא ירע לבבך בתתך לו וכו'.
[לאמיתו של דבר קשה להסיק אם כוונת הרמב"ם בהלכה זו להתאים לדעת חז"ל בספרי כאן, ומאידך קשה להאמין שהתעלם מספרי מפורש.]

אגב, היעב"ץ שם בפירושו לאבות חולק מכל וכל על דעת הרמב"ם, איבעית אימא קרא ואיבעית אימא סברא, וראייתו מפסוק בפרשת השבוע.

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: נתן תתן - אפילו מאה פעמים

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' נובמבר 25, 2024 6:50 pm

לכאורה אם יש חיוב ליתן אפילו מאה פעמים לאותו עני, הרי לא שבקת חיי לכל בריה.

HaimL
הודעות: 1048
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: נתן תתן - אפילו מאה פעמים

הודעהעל ידי HaimL » ב' נובמבר 25, 2024 7:47 pm

בפשטות, נתן תתן לו, הכוונה לאותו עני. ונראה לומר דאם צריך לתת לו כדי להחיות את נפשו, סברא היא ולא בעי קרא, דאם היה ח"ו רעב אתמול וכי לא יהיה שוב רעב היום. אלא נראה דהפשט הוא על פי דברי הרמב"ם ז"ל בהלכות מתנ"ע, דהמעלה הכי גדולה בצדקה היא שייתן לו מתנה או הלוואה בשביל לעסוק בהן ולהשתכר. ואם כן י"ל דאפילו אם נתן לו מעות שישתכר בהן, והלך העני והפסיד בעסקו אפילו מאה פעמים, שלא יתייאש וישוב וייתן לו רק כדי להחיות נפשו, אלא ייתן לו שוב מעות כדי שישתכר בהן.

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: נתן תתן - אפילו מאה פעמים

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' נובמבר 25, 2024 11:55 pm

שמואל דוד כתב:לכאורה אם יש חיוב ליתן אפילו מאה פעמים לאותו עני, הרי לא שבקת חיי לכל בריה.

השאלה שלי במקומה עומדת.

אכשר דרא
הודעות: 181
הצטרף: ג' ספטמבר 14, 2010 4:41 pm

Re: נתן תתן - אפילו מאה פעמים

הודעהעל ידי אכשר דרא » ג' נובמבר 26, 2024 12:01 am

הרחב פיך ובאר שאלתך. למה החיוב לאותו עני נוטל ממך חיים?
הרי יש כללים בחובת צדקה, וכל עוד יש לו מספיק ואין לעני כדי מחייתו - הוא חייב לתת לו. ובוודאי שהחיוב לא פקע בגלל הפרוטה שכבר נתן לו, אם עדיין העני צריך יותר. במלים אחרות, הדבר אינו תלוי בבקשת העני, אלא בהצטרכותו.

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: נתן תתן - אפילו מאה פעמים

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' נובמבר 26, 2024 1:00 am

אם יש חיוב ליתן כל פעם שעני שואל (אם הוא צריך), אז יש אפשרות שכל שעה ושעה חייב אדם ליתן להרבה עניים בלי הפסק. אין גדרים בזה?

חכם אחד אמר לי שהחזון איש אמר שהחיוב הוא פעם א׳ ביום…


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 94 אורחים