עיניו כיונים כתב:במקור אחר (נדפס כאן) נכתב: יזכור… קהילות אירפורט ולומדיה ויושביה, מהר"ר זוסקינט הכהן הגדול...
אכשר דרא כתב:ידיעה מעניינת על הספר
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=27032
איש_ספר כתב:כאשר התפרסם כאן בעבר, מ"א שיח' שוקד על הדפסת האגודה מחדש, ואף פרסם בישורון האחרון מבוא ראשוני עם דוגמאות מההדרת הספר.
רצ"ב תחילת המבוא העוסק בכמה פרטים שעלו כאן:
אולי הרב השעיר יעשה לנו כעת סדר ויסכם את המקורות בהם נזכר היותו של מחבר האגודה מן הקדושים.
אם מדובר באותו מקור, אז מהיכן הביא ר"א פולד את שם אשתו של האגודה, מה שלא נזכר בכתב היד שהעלית. (ואולי ר"א פולד צירף עם מה שמצא שם אשה כיליא ליד שם בתה (בתמונה הראשונה שהעלית) והוא הבין שזו אשת ר' אלכסנדרי שנזכר קודם ורשם מהזכרון).השעיר החיי כתב:
יש שם בהגהה שהבאת את כל המקורות אלא שהבאתי לעיל את המקור של פנקס וורמיזא בכתב יד עצמו ולא ממי שציטט אותו. כך שבספר וורמיזא יש את הציטוט המדויק: "יזכור אלוקים נשמת הרב ר' אלכסנדרי הכהן ובני ישיבתו". כמו כן יש את להוסיף את האזכור בעמוד 78 בספר שהביא לעיל עיניו כיונים: ״ועל צבאם הרב ר׳ אלכסנדרי הכהן״..
בן מיכאל כתב:מחילה על הבורות, מיהו מ"א?
איש_ספר כתב:כאשר התפרסם כאן בעבר, מ"א שיח' שוקד על הדפסת האגודה מחדש, ואף פרסם בישורון האחרון מבוא ראשוני עם דוגמאות מההדרת הספר.
אכשר דרא כתב:בן מיכאל כתב:מחילה על הבורות, מיהו מ"א?
במקום שאשכנזים יכתבו אאמו"ר יכתבו ספרדים מ"א.
הוגה כתב:א. לגבי היותו של בעל ספר האגודה מן הקדושים שנהרגו בגזירות ק"ט, יש לציין לספר האגודה בכמה מקומות שמתייחס ל'גזירות' שהתחילו כבר כמה דורות קודם לכן. במסכת מועד קטן (פ"ג סי' נג): "מכאן ראיה שמתאבלין על הקדושים שנהרגים בגזירות". ובמסכת גיטין (פ"ה סי' צו): "ומכאן סמך לאותן שהורגים את עצמם ואת בניהם בר מינן בשעת גזירות". ובדבריו של בעל ספר האגודה סוף פרק ראשון במסכת ע"ז (סי' יב): "(יח ע"א) מוטב יטלנה מי שנתנה ואל יחבול בעצמו. והני מילי כשיודע בעצמו שיכול לסבול הייסורים, אבל עתה בעידן גזירות מותר להרוג את עצמו שלא יבא לידי ניסיון". (הלכה זו מופיעה כבר בחידושי הריטב"א שם, בשם "גיליוני התוספות בשם ר"ת", וכן בספר מרדכי קטן כ"י בשם תוספות ר"פ, אבל ניסוח זה נראה של מחבר ספר האגודה עצמו "עתה בעידן גזירות").
הוגה כתב:אמנם נראה שבעל ספר האגודה הגיע לעיר ארפורט רק בסוף ימיו מחמת הגזירות, אבל לא זו היתה עירו בשעה שחיבר את הספר, מפני שבספר נראה שהעיר של בעל ספר האגודה היתה "קולוניא", היא העיר קלן שבמערב גרמניה, כ-350 ק"מ מהעיר ארפורט שבמזרח. כך הוא בספר האגודה מסכת יומא (פ"א): "והנה בעת שנעשו השערים ברחוב קלוני"א שאלתי את רבותי בגליל העליון אם יש לעשות מזוזה, ולא השיבוני. והיה בדעתי... ובינותי כי שערי קהילת וורמש"א לא היה בהם מזוזה, ונתתי אל לבי, וגם תלמיד אחד הזכיר לי...". ע"ש. (ואם כן רבותיו של האגודה ששאל מהם היו "בגליל העליון" שבאשכנז). גם בעוד מקומות בספר מתייחס למנהגי אלו הקהילות, והעיר קולוניא שייכת למנהג אשכנז ונמצאת סמוך לקהילות אלו - שו"ם היושבות על נהר הריין ונקראו "גליל העליון" אצל ספר האגודה כאן, ובספרי רבני אשכנז שאחריו כגון מהרי"ל ותלמידיו.
כתמיד הודעותיך מחכימות ומאלפות! והאריכות לא למותר!הוגה כתב:הרב כמהים, אתה צודק בדבריך. תודה.
אני רוצה לבקש את סליחת מו"ר בעלי הבית הקוראים והכותבים על האריכויות, ולבקש רשות אם להמשיך או לעצור.
איש_ספר כתב:כתמיד הודעותיך מחכימות ומאלפות! והאריכות לא למותר!
מאידך ברור שהיה לפניו מרדכי אושטרייך ממאות המובאות שבספר שאינם בריינוס. וכנראה שהיו לפניו ב' טפסים.שו"ת מהרי"ל סימן עו
ואני ראיתי פעם במרדכי אחר וכתוב וכו', ושלי הוא מטבע מרדכי על אושטריך, ובמטבע ריינוס כמדומה לי תמצא וכו' והם מדוייקים הרבה יותר משל אושטריך. ואודיעך איזה של ריינוס, [של ריינוס] רגילים להתחיל בב"ק וכו'
איש_ספר כתב:כתמיד הודעותיך מחכימות ומאלפות! והאריכות לא למותר!הוגה כתב:הרב כמהים, אתה צודק בדבריך. תודה.
אני רוצה לבקש את סליחת מו"ר בעלי הבית הקוראים והכותבים על האריכויות, ולבקש רשות אם להמשיך או לעצור.
בן מיכאל כתב:איש_ספר כתב:כתמיד הודעותיך מחכימות ומאלפות! והאריכות לא למותר!
גא"מ, הרב הוגה, דבריך נכוחים למבין, והלואי היית מבאר עוד יותר לתועלת אלו שכמוני שאינם בגדר 'מבין'... ישר כח על דבריך הנפלאים.
רק לא הבנתי, פרנקפורט איננה מקום ששייך לאוסטרייך? - אם כן, אולי משעבר לשם היה לו מרדכי אוסטרייך, וקודם לכן היה לו רק ריינוס?
איש_ספר כתב:במבוא השלם לספר צוין כי סדר המסכתות בחיבור האגודה שונה מכתב יד אחד לחבירו, אבל שווים כל כתבי היד שמתחילים בסדר נזיקין, וכמובן ב"ק בראשם.
בקשר לכך צוינו דברי מהרי"למאידך ברור שהיה לפניו מרדכי אושטרייך ממאות המובאות שבספר שאינם בריינוס. וכנראה שהיו לפניו ב' טפסים.שו"ת מהרי"ל סימן עו
ואני ראיתי פעם במרדכי אחר וכתוב וכו', ושלי הוא מטבע מרדכי על אושטריך, ובמטבע ריינוס כמדומה לי תמצא וכו' והם מדוייקים הרבה יותר משל אושטריך. ואודיעך איזה של ריינוס, [של ריינוס] רגילים להתחיל בב"ק וכו'
הוגה כתב:הרב כמהים, אתה צודק בדבריך. תודה.
אני רוצה לבקש את סליחת מו"ר בעלי הבית הקוראים והכותבים על האריכויות, ולבקש רשות אם להמשיך או לעצור.
כמהים_ כתב:דברי מר מחכימים ומאליפים מאין כמותם, ואורכם נאה להם. חס לי מלרפות את ידי מעכ"ת מלהחכימנו.
כל שבקשתי לומר הוא שאין להוכיח מדברי האגודה על הגזרות שבימיו שהן על גזרות ק"ט בדוקא, כי היו גזרות בימיו גם בשנים הסמוכות.
בן מיכאל כתב:רק לא הבנתי, פרנקפורט איננה מקום ששייך לאוסטרייך? - אם כן, אולי משעבר לשם היה לו מרדכי אוסטרייך, וקודם לכן היה לו רק ריינוס?
הוגה כתב:פרנקפורט היא בארץ אשכנז, ריינוס מובהקת, ואיננה שייכת למנהגי אושטרייך. לעומת זאת, ארפורט גם היא באשכנז, אבל היא מזרחית, ובחלק מהדברים הושפעה מאושטרייך.
אכשר דרא כתב:אתמול ראיתי כמה הודעות מושקעות ביותר, רשימות מפורטות על אזכורי רבותיו, קורות חייו, ייחוסו וכו' שנדלו בעין הבדולח מתוך ספרו, וגם מפה מחכימה וכיו"ב, ועשיתי לי מועד לבוא הבוקר לקרוא בעיון, והלום באתי וחשכו עיני כי הרוח לקחה הכל והעלימה את המידע העצום.
כמהים_ כתב:הוגה כתב:פרנקפורט היא בארץ אשכנז, ריינוס מובהקת, ואיננה שייכת למנהגי אושטרייך. לעומת זאת, ארפורט גם היא באשכנז, אבל היא מזרחית, ובחלק מהדברים הושפעה מאושטרייך.
יש לציין גם למחזור כ"י ברלין 1224, שהיה שייך לספרית המנזר האוונגלי בארפורט, וככל הנראה, היה בבעלות הקהילה היהודית של ארפורט, ונשדד מהם בעת חורבן הקהילה בא' בניסן ה'ק"ט. ר' עזרא שבט מצא כתמי דם על כתב היד בדף כד. הפותח את היוצר של פרשת החודש, שהיה אמור להיאמר באותה שבת שבה הגיעו הפורעים. המחזור הוא לפי מנהג אשכנז המזרחי (אוסטרייך) ולא לפי מנהג ריינוס, ואם אכן מדובר במחזור הקהל של ארפורט זו עוד ראיה שארפורט נגררה אחרי אושטרייך במנהגיה.
ומיהו יש גאונים המצריכין לקרות קריאת שמע כולו לפני מטתו וגם לברך, ולא ראיתי רבותי נוהגין כן. עיין ספר רבינו אבי"ה ובספר רוקח.
וראיתי רבותיי כשקבעו סעודתן על השכר, בירכו קודם הסעודה, או אמרו בתוך הסעודה לנכרי הבא ולא אכל, לברך.
אבל ראיתי רבותי מתירין ללבוש בגדי שטרייכהיי"ט בשעת הסכנה כדי שלא יבינו שהוא יהודי ובזה ליכא חילול השם ודוקא שתפור בקנבוס שלא יהא שעטנז ודוקא מפני צורך גדול.
אכן ראיתי רבותי נוהגין כר"ת היכא דמית בין בי"ט ראשון בין ביום טוב שני בו ביום לא יתעסקו בו לא יהודין ולא ארמאין וכו'.
אכן ראיתי עושים חסידים קנקנים או מדות במדת העיר ואומרים בשבת ויו"ט מלא לי כלי זה.
וה"מ קורה אבל אם יש צורת הפתח מניח באלכסון ומשתמש כאן כנגד הארוך וכאן כנגד הקצר, וכן ראיתי רבותי עושין.
ואומר ר"י דוקא איסורא דרבנן כגון להביא דרך חצר ומבוי שלא עירבו שרינן לומר לכותי בשביל מילה, אבל איסורא דאורייתא כגון להחם חמין בשבת לא התירו לומר לכותי. וכן ראיתי רבותי להטמין חמין מערב שבת לצורך מילה בשבת ולרחוץ התינוק בשבת בלא סדין דשרייתו הוא כיבוסו, או שפחה גויה תשים הסדין בתוך מי הרחיצה.
וכלי זכוכית יש גדולים שהתירו, וראי' מהא דאמרי' [אדר"נ פמ"א ה"ו] שלשה דברים נאמרו בזכוכית וכו' אכן ראיתי רבותי אוסרין אותם ככלי חרס, עיין בסמ"ק.
וראיתי רבותי מחזירין אחר לטוג"א ואם לא מצאו יקחו מירטי"ן.
שכן עולי רגלים מתקנים (לו) מנעלים בחול המועד פי' בתוס' אבל אחרים אסורים כיון שיכולין לקנות חדשים ויש גאונים האוסרים אף חדשים אכן ראיתי רבותי מתירין.
[סוכה ה ע"א] ה. מסגרתו למטה היתה התוספות הביאו תורת כהנים [שמיני ו'] דממעט סולם מטומאה ומשמע אפילו מטומאה דרבנן ולפי זה היה מותר להניחו על הסכך, וראיתי רבותי אוסרין, ולא ידעתי הטעם אם לא משום גזירת כלים כדאמרינן בסוף פירקא [י"ט ע"ב].
ולכל הפירושי' טוב להניח' באלכסון או כמין נ' וכן ראיתי רבותיי עושין.
מכאן היה נראה לי כשמנקין מקוה ונפסל בשלשת לוגין מים שאובין אם יוציאו ממנו מעט יותר מים ממה שהיה בו בשעה שנפלו לתוכו שלשת לוגין. (הגה בגי' וכן משמע לקמן פרק ג'). מים שאובים שהוא כשר, אבל לא ראיתי רבותיי נוהגים כן,
[יומא יא ע"א] בשעריך אחד שערי בתים וחצירות ועיירות ומדינות, אמר ליה אביי לרב ספרא הני אבולי דמחוזא מ"ט לא עבדו רבנן מזוזה ומסיק משום סכנה דתניא מזוזת היחיד נבדקת פעמיים בשבוע מזוזת הרבים נבדקת פעמיים ביובל ואמ' רבי יהודה מעשה בארטבין וכו'. והנה בעת שנעשו השערים ברחוב [היהודים ב]קלוני"א, ושאלתי את רבותי בגליל העליון אם יש לעשות מזוזה, ולא השיבוני והי' בדעתי להוציא על זה כי בסיעתא דשמיא נבנו על פי [נוסח מהר"י ווייל. והיה בדעתי להוציא על זה בסייעתא דשמיא נכוני על כני]. ובינותי כי שערי קהילת וורמש"א לא היה בהם מזוזה, ונתתי אל לבי, וגם תלמיד אחד הזכיר לי מהני אבולי דמחוזא דפטירי משום סכנה הכי נמי אחרי שכותים דרים בתוכה ובית העצה תוך הרחוב פטור.
ראיתי כהנים רברבי דלא אמרי יהי רצון עד שסיים שליח צבור ברכת מודים, כי כן משמע לשון רש"י פרק ואלו נאמרין [ל"ט ע"א], אכן לי נראה דהתם קאי על הא דאמרינן עקר רגליה ולא מטא עד אחר מודים אבל מי שמגיע שם לפני מודים יאמר מיד, וכן משמע לשון כי עקר כרעיה לימא. ובדגמר ומהדר אפיה לימא רבש"ע עשה מה שגזרת עלינו השקיפה ממעון קדשך וגו' מצאתי בספר מצות קטן קודם שיחזור פניו.
פעם אחת בא מעשה לידי, לאה טוענת על ראובן... ופסקתי שאם תביא עדים שהוא כן יוציא ויתן כתובה. איבעית אימא קרא, איבעית אימא גמרא וכו' גם אמרתי שיעידו העדים זה שלא בפני זה ויחקרו אותם בדרישה ובחקירה כמו על דיני נפשות, ואחרי שפסקתי (הכתב) [הפסק] שלחו קרובי האשה תשובת הר"ם ז"ל הועתקה מכתיבת ידו, והאריך בו מאד וכתב כל הני טעמי שכתבתי וסוף דבריו היכא דאיכא סהדי או כשהודה מעצמו כייפינן ליה להוציא.
[סוכה מה ע"א] מא. גדולים שומטין לולבי הקטנים מידיהם ואין בהם לא משום גזל ולא משום דרכי שלום. משום שמחה. מכאן כתבו התוספות (ד"ה מיד) כשרוכבין נגד החתן והבחורים מקלקלין זה לזה סוסיהן או קורעין בגדיהן אין חייבין לשלם כיון דלשמחה הם עושים. וכן פסקתי לפעמים בשבתות בחצר בית הכנסת כשמשחקים הבחורים ומכין זה את זה, ובלבד שלא יתכוונו. עוד פר"י פירוש אחר (דף מה).
[שבת ב ע"א] א. פשט העני ידו לפנים ונתן לתוך ידו של בעל הבית, או שנטל מתוכה והוציא העני חייב ובעל הבית פטור. בגמרא מפרש פטור ומותר והקשה ר"י והא עבר לפני עור לא תתן מכשול, ותירץ בחפצו של כותי. ומשם הוכיח רבינו אבי"ה דמותר להניח בשבת לכותי ליטול משכונו אך שטוב להחמיר שלא להרגיל לכותים. ויש גאונים אוסרין מההיא דתניא סוף פירקין נותנין מזון לפני הכותי בחצר נטלו ויצא אין נזקקין לו משמע דוקא מזונות שאפשר שיאכלם שם אבל דברים אחרים אשר בודאי יוציאם לא, ויש לחלק התם המזונות של ישראל הם. וכתב באור זרוע דנהגו להתיר בכותי אלם. וכן ראיתי רבותינו נוהגין. ובכן נשאלתי אני ההדיוט כמה פעמים, ואמרו לי הכותיים אלמים הם ופעמים הראו הכותים אלי, ולבסוף הרגלתי לומר להם לשואלים אם תרצה להתענות ממחרת השבת או ממחרת יום טוב תניח לכותי ליטול משכונו בעצמו והוא יניח המעות או משכון אחר שמה, רק ישראל לא יטלטל אחד מן המשכונות וגם לא יחשוב עמהם. גם ראיתי כותים בעלי חובים מביאים עגלות מלאות תבואה ביום השבת וישראל נותן להם מפתח אוצרו והכותים נושאים ומודדין ומונין, ולא ראיתי אחד מרבותי מוחה בדבר כי התבואה של הכותי עד אחר שיחשוב עמו.
הוגה כתב:ולא פחות נפלא הידיעה הזו משו"ת מהרי"ל שגם ספר מרדכי של ריינוס פותח במסכת בבא קמא, והיא הנותנת, רבינו מרדכי בן הלל לא בהכרח פתח את ספרו במסכת בבא קמא, שהיו מסכתות שחיבר קודם לה על פני השנים שחיבר את ספרו. אלא העורך של הספר הנקרא "מרדכי של ריינוס" הוא זה שסידר את ספר המרדכי כולו והעתיק אותו מחדש, ועל כן ריכז את כל המסכתות ופתח את הספר במסכת בבא קמא - שכנראה כך היתה מסורת הישיבות באשכנז באותו זמן. [וכך הוא גם כן בכל הנוסחאות הנמשכים ממרדכי של ריינוס, כגון ספר 'מרדכי קטן' שנתחבר בשנת קל"ו שהוא כידוע נמשך ממרדכי של ריינוס, ועל כן כאשר היו צריכים רבני אוסטריה - אושטרייך כגון בעל תרומת הדשן ומהר"י ברונא, להביא את דברי "מרדכי של ריינוס" שלא היה בידיהם כלל, נעזרו בספר "מרדכי קטן" של מהר"ש שליטשטט שכן בא לידיהם, ועל פיו שיערו מה כתוב בספר מרדכי של ריינוס - כך הוא בכמה מקומות בתשובות תרה"ד ומהרי"ב].
וכן ראינו שרבינו הרא"ש - כאשר חיבר את ספר פסקיו הגדול - פתח בו במסכת בבא קמא! כפי המבואר באשכול אחר במקומו.
אם כן נמצאו לנו ארבעה גדולי ישראל מחברי הספרים על הסדר, באותו דור הסמוך - וכולם מאזור ריינוס - שפתחו את ספריהם במסכת בבא קמא:
א. פסקי הרא"ש.
ב. ספר מרדכי של ריינוס (הערוך - שנוצר על ידי חכם אחד ששמו פלאי).
ג. ספר האגודה.
ד. ספר מרדכי קטן.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 239 אורחים