משוש דורים כתב:אם תספר סיפור כזה על בת מבית יעקב היום, זה יהיה פשוט לך שזה שקר וכזב, הלא כן?
ולמה בדור הקודם שמספרים סיפור כזה על בת ת"ח מבית תורני אתה מעלה על דעתך לקבלו כאמת, אתמהה??
גיורא בשמי שמיא כתב:לדעתי הנקודה המוקשה בסיפור זה לא מעשה הבת, כי בטח שמדובר בגיל צעיר מאוד (בערך כשנתיים)...
דורשי יחודך כתב:בטעם הדבר היה אפשר לומר שהוא משום מביא גאולה לעולם (כדאמר בן עזאי באבות...). אבל חשבתי שאולי זה אפילו בלי כוונה מכוונת, אלא שכך הדברים נתפסו אצלו זצ"ל, זה לא איזה "כתוב בגמרא", אלא הוא חי את הדברים מפי בעל השמועה, הוא הרי שמע את זה מפי ר"ל או רבה או רבא! וכפי שאם אחד מאתנו היה נוכח בפגישה בין גדולי הדור, ושמע דברים מאחד הגדולים, לא יאמר אח"כ "בפגישת גדולי הדור אמרו", אלא יצטט בטבעיות את מי שאמר את הדברים.
דורשי יחודך כתב:ישנה תופעה מעניינת בספריו של מרן הגרמ"פ, מעניין אותי אם מצאנו תופעה זו אצל אחרים.
כשמצטט מאיזה מקום בש"ס, בין בהלכה ובין באגדה, אם יש "מאן דאמר" (כלומר שזה לא סתמא דגמרא) מביא את הדבר בשם אומרו, בין באמוראים בין בתנאים.
לא "כמו שאמרו חז"ל", או "כדאיתא בגמרא", וכדומה.
בשער המלך כתב:שמעתי מאחד מתלמידיו שאמר אשר כל פעם כשאמר שיעור ופתח איזה ספר לראות בפנים מעולם לא דפדף ומיד מצא הדף הנכון , וקודם חשב כי עשה שם איזה סימן, אח"כ ראה שאין שום סימן שם ופשוט פתח במקום הנכון כל פעם, והוא פלא.
הוא מגולל בפנינו תופעה פלאית לה היה עד:
"מלבד השיחות בהיכל הישיבה, היה רבי חצק'ל מוסר גם וועדים. בעוד בשיחות היה המשגיח תובע ומרעים בקולו, בוועדים היה נינוח יותר וגם מדבר בשקט. העובדה הזו אילצה אותנו להתקרב ולהטות אוזן לכל היוצא מפיו.
"הייתי מגיע מוקדם ותופס מקום קרוב. ראיתי כיצד הכין ערימה של ספרים עם סימניות מסודרות, ופותח לפי הצורך. אבל למעשה, הוא לא היה נצמד בהכרח למראי-מקומות הללו. לעיתים היה נעצר בעיצומו של הוועד, ואז נזכר במשהו: 'ס'איז דא נאך א מאמר חז"ל...' ובאומרו כן, היה פותח את אחד הספרים שלא במקום המסומן, ונפתח לו בדיוק היכן שהיה צריך!
"בתחילה חשבתי שאך מקרה הוא. אך כעבור מספר דקות שוב חזר המחזה על עצמו. הוא נזכר במאמר חז"ל, והספר נפתח בדיוק במקום שהיה צריך. כך אירע גם בוועדים הבאים.
"ניגשתי בהתפעלות לרבי בן ציון, ואמרתי לו 'הרי זה מופת ממש!'
"רבי בן ציון הציץ בי בתימהון: 'נו, פשיטא. וכי לא ידעת שהמשגיח הוא מלאך אלוקים? מלאך שרוצה לפתוח ספר – הספר נפתח לו'.
"אמרתי לו: 'ידעתי – אך לא ראיתי. כעת זכיתי גם לראות...'
אבל ההסתכלות במראות אלוקים לא נתנה לו מנוח. "כל הלילה התהפכתי על משכבי אחוז-התפעלות. בבוקר ניגשתי לרבי בן ציון, וביקשתי להציע פשט אחר, שיכול להיות קרוב גם לפי מבטם של בני אדם, ולא רק לפי עולמם של מלאכים:
"אמרתי לו: חז"ל אומרים במסכת ערכין (טז:), 'עד היכן תכלית ייסורין? אפילו הושיט ידו לכיס ליטול שלש מטבעות ועלו בידו שתיים'. זאת אומרת, שאדם שלא מגיע לו ייסורים, נחסכת ממנו הטרחה הזו, ואם הוא רוצה להוציא שלוש מטבעות, ייצאו לו שלוש...
"המשגיח, אמרתי לרבי בן ציון, הוא אדם השלם! לאדם השלם לא מגיעים ייסורים של דפדוף לחינם...
"רבי בן ציון נהנה ושיבח את הדברים, אבל לא נתן לרושם להתפוגג. הוא אמר לי, נו, גם אם תאמר שרבי חצק'ל אינו מלאך, הוא בוודאי איש קדוש..."
או כפי שמתבטא הגר"י שליט"א: "ראשו מגיע השמימה".
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 147 אורחים