מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אִמְּכֶ֣ן חִתִּ֔ית וַאֲבִיכֶ֖ן אֱמֹרִֽי - יסכה זו שרה?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עקביה
הודעות: 5707
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

אִמְּכֶ֣ן חִתִּ֔ית וַאֲבִיכֶ֖ן אֱמֹרִֽי - יסכה זו שרה?

הודעהעל ידי עקביה » ד' נובמבר 20, 2024 5:12 pm

יחזקאל פרק טז פסוק מה
בַּת־אִמֵּ֣ךְ אַ֔תְּ גֹּעֶ֥לֶת אִישָׁ֖הּ וּבָנֶ֑יהָ וַאֲח֨וֹת אֲחוֹתֵ֜ךְ אַ֗תְּ אֲשֶׁ֤ר גָּֽעֲ֙לוּ֙ אַנְשֵׁיהֶ֣ן וּבְנֵיהֶ֔ן אִמְּכֶ֣ן חִתִּ֔ית וַאֲבִיכֶ֖ן אֱמֹרִֽי:

תרגום יונתן יחזקאל פרק טז פסוק מה
הֲלָא אִמְכוֹן שָׂרָה בֵּינֵי חִתָּאֵי הֲוַת וְלָא עַבְדַת כְּעוֹבָדֵיהוֹן וַאֲבוּכוֹן אַבְרָהָם בֵּינֵי אֱמוֹרָאֵי וְלָא הֲלֵיךְ בְּעֵיצַתְהוֹן:

לכאורה דברי יונתן צ"ע.
הלא שרה היא אחייניתו של אברהם, וכל המשפחה הייתה יחד, א"כ כיצד זה שרה גדלה בין החיתיים ואברהם בין האמוריים?

שמא י"ל שהבין יונתן ששרה אינה יסכה, כפשט הפסוק - וַיִּקַּ֨ח אַבְרָ֧ם וְנָח֛וֹר לָהֶ֖ם נָשִׁ֑ים שֵׁ֤ם אֵֽשֶׁת־אַבְרָם֙ שָׂרָ֔י וְשֵׁ֤ם אֵֽשֶׁת־נָחוֹר֙ מִלְכָּ֔ה בַּת־הָרָ֥ן אֲבִֽי־מִלְכָּ֖ה וַֽאֲבִ֥י יִסְכָּֽה (בראשית יא כט) - ודלא כדברי חז"ל?

כדכד
הודעות: 8854
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אִמְּכֶ֣ן חִתִּ֔ית וַאֲבִיכֶ֖ן אֱמֹרִֽי - יסכה זו שרה?

הודעהעל ידי כדכד » ד' נובמבר 20, 2024 5:53 pm

אין הכוונה שמוצאם היה משם
אותו פסוק שהביא מר כתוב בו שאברהם לקח לו לאשה את שרי ושזה היה לפני יציאתם מאור כשדים לארץ כנען ולחרן
כשאברהם יצא מחרן לארץ כנען כבר הה נשוי לשרה ולקחה עמו.

מה שמפרש יונתן בפסוק הוא על התקופה שהיו אברהם ושרה נשואים וחיו בין שבע האומות בכנען.
מדוע אברהם מכונה ע"ש האמורי ושרה ע"ש החתים איני יודע כי שתי האומות יחד עם האחרות חיו בכנע כידוע.
שרה נקברה בשטח שלקח מבני חת בחברון והיא גם נפטרה שם ואולי שהתה היא בחברון ששייך לחתים באותו זמן ואברהם היה (איני יודע ראיה לזה) בשטח ששיך לאמורי

HaimL
הודעות: 1049
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: אִמְּכֶ֣ן חִתִּ֔ית וַאֲבִיכֶ֖ן אֱמֹרִֽי - יסכה זו שרה?

הודעהעל ידי HaimL » ד' נובמבר 20, 2024 5:54 pm

עקביה כתב:הלא שרה היא אחייניתו של אברהם, וכל המשפחה הייתה יחד, א"כ כיצד זה שרה גדלה בין החיתיים ואברהם בין האמוריים?

מנ"ל למר שהיו יחד. שמא לא גר הרן באתריה דאברהם, רק אחרי שמת חזרו בנותיו לגור אצל תרח, ושם נישאו לדודיהן.
אבל בעיקר השאלה, נראה דאין הפסוק מדקדק לומר שדווקא שרה הייתה בין בני חת וכו', אלא הכוונה ששרה ואברהם היו בין בני כנען המקולקלים במעשיהם, ובימי האבות כנראה שראש ועיקר לבני כנען היו החתי והאמורי. ושמא תלה אברהם באמורי טפי משרה, מפני שנטל עצה מענר אשכול וממרא, שהיו מבני האמורי. ותו שמא תלה שרה בחתי מפני שנקברה ראשונה בשדה עפרון החתי, אבל העיקר דנראה שהוא שיגרא דלישנא, ואינו דקדוק.

כדכד
הודעות: 8854
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אִמְּכֶ֣ן חִתִּ֔ית וַאֲבִיכֶ֖ן אֱמֹרִֽי - יסכה זו שרה?

הודעהעל ידי כדכד » ד' נובמבר 20, 2024 5:57 pm

הרן מת על פני תרח אביו בארץ מולדתו באור כשדים ומזה משמע שהיו יחד

עקביה
הודעות: 5707
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: אִמְּכֶ֣ן חִתִּ֔ית וַאֲבִיכֶ֖ן אֱמֹרִֽי - יסכה זו שרה?

הודעהעל ידי עקביה » ד' נובמבר 20, 2024 7:58 pm

כדכד כתב:1. מה שמפרש יונתן בפסוק הוא על התקופה שהיו אברהם ושרה נשואים וחיו בין שבע האומות בכנען.

2. שרה נקברה בשטח שלקח מבני חת בחברון והיא גם נפטרה שם ואולי שהתה היא בחברון ששייך לחתים באותו זמן ואברהם היה (איני יודע ראיה לזה) בשטח ששיך לאמורי

1. לא משמע. שכן לא נראה שיש שבח מיוחד לשרה על עמידתה האיתנה בין החיתים כאשר היא נשואה לאברהם.
2. ראה רש"י על פסוק ג באותו פרק ביחזקאל. אבל כאן עכ"פ יונתן לא פירש כך.

עקביה
הודעות: 5707
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: אִמְּכֶ֣ן חִתִּ֔ית וַאֲבִיכֶ֖ן אֱמֹרִֽי - יסכה זו שרה?

הודעהעל ידי עקביה » ד' נובמבר 20, 2024 8:00 pm

HaimL כתב:אבל בעיקר השאלה, נראה דאין הפסוק מדקדק לומר שדווקא שרה הייתה בין בני חת וכו', אלא הכוונה ששרה ואברהם היו בין בני כנען המקולקלים במעשיהם, ובימי האבות כנראה שראש ועיקר לבני כנען היו החתי והאמורי. ושמא תלה אברהם באמורי טפי משרה, מפני שנטל עצה מענר אשכול וממרא, שהיו מבני האמורי. ותו שמא תלה שרה בחתי מפני שנקברה ראשונה בשדה עפרון החתי, אבל העיקר דנראה שהוא שיגרא דלישנא, ואינו דקדוק.

יכול להיות. ייש"כ.

HaimL
הודעות: 1049
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: אִמְּכֶ֣ן חִתִּ֔ית וַאֲבִיכֶ֖ן אֱמֹרִֽי - יסכה זו שרה?

הודעהעל ידי HaimL » ד' נובמבר 20, 2024 9:19 pm

כדכד כתב:הרן מת על פני תרח אביו בארץ מולדתו באור כשדים ומזה משמע שהיו יחד

ראה פירש"י ז"ל דנראה שבא לשלול את הפירוש שמת על פניו ממש,

עַל פְּנֵי תֶּרַח אָבִיו – בְּחַיֵּי אָבִיו. וּמִדְרַשׁ אַגָּדָה וכו'
---
ושמא גרו במקומות שונים בארץ כשדים.

כדכד
הודעות: 8854
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אִמְּכֶ֣ן חִתִּ֔ית וַאֲבִיכֶ֖ן אֱמֹרִֽי - יסכה זו שרה?

הודעהעל ידי כדכד » ד' נובמבר 20, 2024 9:36 pm

עקביה כתב:
כדכד כתב:1. מה שמפרש יונתן בפסוק הוא על התקופה שהיו אברהם ושרה נשואים וחיו בין שבע האומות בכנען.

2. שרה נקברה בשטח שלקח מבני חת בחברון והיא גם נפטרה שם ואולי שהתה היא בחברון ששייך לחתים באותו זמן ואברהם היה (איני יודע ראיה לזה) בשטח ששיך לאמורי

1. לא משמע. שכן לא נראה שיש שבח מיוחד לשרה על עמידתה האיתנה בין החיתים כאשר היא נשואה לאברהם.
.....
מהיכי תיתי?

עקביה
הודעות: 5707
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: אִמְּכֶ֣ן חִתִּ֔ית וַאֲבִיכֶ֖ן אֱמֹרִֽי - יסכה זו שרה?

הודעהעל ידי עקביה » ד' נובמבר 20, 2024 9:57 pm

כי היא לא בין החיתים, היא באהל של אברהם.

כדכד
הודעות: 8854
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אִמְּכֶ֣ן חִתִּ֔ית וַאֲבִיכֶ֖ן אֱמֹרִֽי - יסכה זו שרה?

הודעהעל ידי כדכד » ד' נובמבר 20, 2024 11:18 pm

והאהל הזה נמצא בין החתים
וכשאברהם הלך לעקוד את יצחק שרה נשארה בין החתים.
אולי היו הזדמנויות נוספות שאברהם נעדר מהאהל ושרה נשארה לבד
כמו במלחמת המלכים
היא גם היתה אצל אבימלך ואצל פרעה בלי אברהם
מלבד זאת, גם כאשר אברהם היה באהל אין זה מפקיע מהיות כל הסביבה שונה ובתרבות שונה וכמ"ש בהתחלה


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot] ו־ 62 אורחים