בכמה מקומות השו"ע מזהיר לא להיכנס לספיקות בחיוב ברכת הנהנין, משום שבכה"ג לא יוכל לברך.
רב,יא; מי שריית צמוקים ותאנים או מי בישולם וכו' בברכה שלאחריהם יש להסתפק אם מברך בורא נפשות או אם מברך ברכה אחת מעין שלש, כהרא"ש. ולכן ירא שמים לא ישתה אלא בתוך הסעודה.
רח,ד; אכל דגן חי או עשוי קליות וכו' התוספות נסתפקו אם יברך לאחריו ברכה מעין שלש, ולכך כתבו שנכון שלא לאכלו אלא בתוך הסעודה ויפטרנו ברכת המזון.
רי,א; ויש מסתפקים לומר שעל דבר שהוא כברייתו, כגון גרגיר של ענב או של רימון, שמברכין לאחריו אף על פי שאין בו כזית, לכך נכון ליזהר שלא לאכול בריה פחות מכזית.
עוד שם; יש מסתפקים עוד בברכה אחרונה של יין אם מברכין אותה על כזית, לכן טוב ליזהר שלא לשתות (אלא) פחות מכזית, או רביעית.
רטז,ו; ואם סיננו והוציא ממנו הבשמים, יש אומרים שמברך בורא שמן ערב, וי"א שאינו מברך עליו כלל, דהוי ריח שאין לו עיקר, וכיון שספק הוא, נכון ליזהר מלהריח בו.
שם סי"ד; המריח באתרוג של מצוה, מברך עליו, ויש אומרים שאינו מברך, לכך נכון שלא להריח בו.
מאידך, השו"ע נוקט בפשיטות (כדעת הרבה ראשונים) שאם אדם מסופק אם בירך ברכה לפניה או לא, מכיון שסב"ל אז לא יברך עתה אלא יאכל כדרכו, ולא הזכיר כלום שנכון וראוי לא לאכול.
קסז,ט; אם הוא מסופק אם בירך המוציא אם לאו, אינו חוזר ומברך.
רט,ג; כל הברכות אם נסתפק אם בירך אם לאו, אינו מברך לא בתחלה ולא בסוף, חוץ מבה"מ מפני שהוא של תורה.
והמשנ"ב ג"כ לא הזכיר כלום להחמיר בזה, רק כ' דאם נזדמן לו אחר שמברך עכ"פ ישמע ממנו, אבל בלא"ה כן הוא הדין דספק דרבנן לקולא ותו לא מידי.
והחילוק המתבקש הוא דשאני ספיקא דדינא מספק במציאות, אבל איני יודע בזה סברא.