צופה_ומביט כתב:מחיפוש זריז באוצר, עוסקים בשאלה זו:
אור לציון ח"ב פ"ז תשובה יט בביאורים / הערה יט.
עטרת ארי פיליפס סימן מד [ב, ה].
שיח תפילה טשזנר עמוד עה.
דורשי יחודך כתב:יגעתי בחיפוש ולא מצאתי לפני שפתחתי, חבל על אשכול כפול.
אולי יש אפשרות להעביר את ההודעות לשם.
ייש"כ להרבנים יבנה וצו"מ על הראיות וההפניות.
לגבי גדול גבור ונורא, אמנם פשט הגמרא משמע כן אבל רש"י מפרש בענין אחר לגמרי. וכן מסתבר לכאורה שהרי במקום שצריך לומר מילים מסויימות נמסר לנו בדברי חז"ל כמו כל שלא אמר ארץ חמדה טובה ורחבה, ולא שמענו שיש תקנה מיוחדת לומר מילים אלו של גדול גבור ונורא.
לגבי מה שמושיע את בניהם לפי הראיה שהובאה ממעין שבע יוצא שאינו מעכב.
לגבי מ"ש הרב צו"מ שצריך לומר עניני מגן כדחזינן מהחתימה, לכאורה יש לעיין בזה גופא, אם חתם "אלהי אברהם" האם יצא, כמו בפתיחה, וכל מה שתיקנו מלך עוזר כו' הוא אחרי שלכתחילה נתקן לומר "מגן" אברהם אבל האם ממש מעכב, בפרט שנלמד מ"בני אלים" והיכא רמיזא שם ענין מגן.
איברא דממה שמפרטים אותו במעין שבע משמע קצת שהוא דבר עיקרי. (דרך אגב משמע משם לכאורה שאם יחתום "מגן אבות" במקום "מגן אברהם" יצא, והא ד"בך חותמין" אינו לעיכובא, וי"ל.)
לגבי לפרט את האבות עדיין לא מוכרח ממה שמפרטים שם, האם מעכב.
יבנה כתב:כוונת רש״י לומר היכן מצינו שתיקנו אנשי כנה״ג לומרם, ומפרש כדמצינו בעזרא כו׳.
התקנה נזכרה בברכות לג:.
דורשי יחודך כתב:יבנה כתב:כוונת רש״י לומר היכן מצינו שתיקנו אנשי כנה״ג לומרם, ומפרש כדמצינו בעזרא כו׳.
התקנה נזכרה בברכות לג:.
זה לכאורה פשטות הגמרא אבל רש"י לא מפרש כן. שו"ר מובא שהטורי אבן שם מתפלא על רש"י ורוצה לפרש בגמרא כפשוטו.
כדכד כתב:קושית מר אינה מובנת
"כשהתפלל עזרא"התפלל בלשןו זה והזכיר את מטבע לשוןזו, וזו הכוונה שתיקנם בתפילתו
כדכד כתב:התכוונתי בעיקר לקושייה האחרונה שאינה מובנת.
הערה זו מובנת אך איני חושב שהיא מוכרח הלשון "ותקניהו בתפילה" יכולה בהחלט להתפרש שתיקנו והשתמשו במטבע זו , שמשה אמרה, גם בתפילה
יבנה כתב:כדכד כתב:התכוונתי בעיקר לקושייה האחרונה שאינה מובנת.
הערה זו מובנת אך איני חושב שהיא מוכרח הלשון "ותקניהו בתפילה" יכולה בהחלט להתפרש שתיקנו והשתמשו במטבע זו , שמשה אמרה, גם בתפילה
״ותקנינהו בתפלה - כשהתפלל עזרא על מעל הגולה בספר עזרא:״
אילו כתב שהתפלל, יתכן לפרש שתפילת עזרא היינו התקנה, אך כשכתוב כשהתפלל זה כמו לומר בזמן שהתפלל עזרא כו׳, ומשמעו שבא לפרש מתי תוקן ולא מה תוקן.
דורשי יחודך כתב:עוד יל"ע אם הזכרת חסדי הקב"ה והבטחותיו אלינו בזכות האבות מעכבת, כגון וזוכר חסדי אבות ומביא גואל וכו'.
ובקיצור מהו התוכן הכי בסיסי של ברכה זו?
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 31 אורחים