חכם באשי כתב:בנוגע ל'מנחה קצרה' הנהוגה בישיבות, כתב לאחרונה העורך ב'הפעמון', גליון חמישי, במאמרו 'ההדגשה במקור'.
מטעים כתב:בישבת חברון מתפללים "קצרה" רק ביום שיש שיעור כללי.
ובימי החנוכה ע"פ הוראת רבי אברהם פרבשטיין זצ"ל אין מתפללים קצרה אף אחר השיעור כללי , מפני פרסומי ניסא באמירת על הניסים.
עזריאל ברגר כתב:ראיתי אחד שנוהג במנחה "קצרה" לשוב ולהגביה קולו בג' ברכות אחרונות, ואז זריזי-הציבור יכולים לענות עמו מודים-דרבנן. ואיני יודע מקורו.
עזריאל ברגר כתב:ראיתי אחד שנוהג במנחה "קצרה" לשוב ולהגביה קולו בג' ברכות אחרונות, ואז זריזי-הציבור יכולים לענות עמו מודים-דרבנן. ואיני יודע מקורו.
אם הוא יעשה כך גם בחנוכה - ירוויח גם את פרסומי-ניסא.
לא.עזריאל ברגר כתב:אגב, בישיבות שנוהגים להתפלל בקביעות מנחה קצרה - האם עושים כך אף בשויו"ט? ובפרט בראש-השנה.
גביר כתב:הרב שמואל גרוסברד סיפר פעם על אדם שנדב סכום הגון לישיבת לומז'ה בפ"ת [שם למד כשעלה לארץ בשנות השואה] והתנה את תרומתו בכך שלא יתפללו שם מנחה קצרה [איני יודע כיצד נוהגים שם היום].
עזריאל ברגר כתב:אגב, בישיבות שנוהגים להתפלל בקביעות מנחה קצרה - האם עושים כך אף בשויו"ט? ובפרט בראש-השנה.
ואם לא - מהו הנימוק ההלכתי לחלק ביניהם?
ברור גם לשיטתם שזה דיעבד גדול.
אבל זה לכתחילה מחמת הכורח בסדרי הלימוד.
בשבתות אין סדרי לימוד דומים לפני ואחרי מנחה ואין את ההכרח.
ויש לציין עוד פרט - שבשבתות אין התפילה ב"מנחה גדולה". ויתכן שהמנחה קצרה קשור גם לזמן שבו הרגילו להתפלל בה. ובמנחה גדולה יש טעם להקל שאין במנחה קטנה.
לסבר האוזן: מנחה בישיבות הוא בסיום השיעורים היומיים, קצב ההגעה מאולמי השיעורים השונים אל ההיכל [בלשון חבד "זאל"] שבו התפילה, איטי יחסית, ונראים המון בחורים שמנצלים את הדקות הללו לעיין עוד ולהתפלפל ולהקשות על המגיד שיעור וכדומה. עד שהמצב בישיבות שמתפללים מנחה רגילה, ארוכה, שבלחש הראשון יש בקושי מנין מתוך מאות רבות! ורוב הציבור מגיע באמצע העמידה, והמונים מצטרפים לש"ץ בחזרה, וזה עיקר התפילה בציבור! ובישיבות שאין תפילת לחש לפני חזרת הש"ץ רובם ככולם רצים ומזדרזים בשביל קדיש וקדושה ולהספיק להתחיל במנין עם הציבור.
ברור שיש לענין זה משקל בין השיקולים.
מטה עז כתב:[q...אמנם הרמב"ם אכן ביטל הלכה למעשה את חזרת הש"ץ בזמנו, בגלל שהיו מפטפטים בה).
כדכד כתב:מטה עז כתב:[q...אמנם הרמב"ם אכן ביטל הלכה למעשה את חזרת הש"ץ בזמנו, בגלל שהיו מפטפטים בה).
הרמב"ם ביטל את תפילת הלחש ולא את החזרה
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 127 אורחים