ועוד כתוב להם: החוטא באב יתכפר לו, וכן החוטא בבן, אבל החוטא ברוח הקודש לא יתכפר לו. אם כן משמע דשתי רשויות הן. ואם כן מי שקילל האב והבן והרוח ונתחרט יתכפר לו על שניהן, אבל מי שקלל הרוח ונתחרט לא יתכפר, אם כן מה יהיה משפטו ודינו של זה, ששניהם כפרו והשלישי לא כפר? ואנה ילך זה שמקצתו האלהות כפר לו ומקצתו לא כפר לו. מכאן יש להשיב שהאב והבן והרוח אינם אחד.
צופה_ומביט כתב:ביוסף המקנא עמוד 137 מובא פעם שניה הקטע הנ"ל, ושוב מצוטט התרגום של החוטא וכו' אבל כשהוא מסביר מה כתוב כאן הוא מדבר על המקלל. [וגם מוסיף "ונתחרט"].ועוד כתוב להם: החוטא באב יתכפר לו, וכן החוטא בבן, אבל החוטא ברוח הקודש לא יתכפר לו. אם כן משמע דשתי רשויות הן. ואם כן מי שקילל האב והבן והרוח ונתחרט יתכפר לו על שניהן, אבל מי שקלל הרוח ונתחרט לא יתכפר, אם כן מה יהיה משפטו ודינו של זה, ששניהם כפרו והשלישי לא כפר? ואנה ילך זה שמקצתו האלהות כפר לו ומקצתו לא כפר לו. מכאן יש להשיב שהאב והבן והרוח אינם אחד.
איש_ספר כתב:רשימת קריה"ת והפטרות למועדים
יש כאן כמה שינויים מממנהגינו:
א. בהפטרה א דפסח, כתוב כאן שמסיימים ויריחו סוגרת ומסוגרת. אבל למנהגינו מוסיפים: ויהי ה' את יהושע ויהי שמעו הולך בכל הארץ.
ב. בהפטרה יום א דשבועות, כתוב כאן שמסיימים ואשמע קול מדבר, ולמנהגינו מוסיפים, ותשאני רוח ואשמע אחרי קול רעש גדול וגו'.
וזה המפתיע ביותר:
ג. כתוב כאן (תמונה רביעית) בר"ה שחל בשבת, כדי להגיע לשבעה קרואים, מוסיפים (לפני וה' פקד את שרה) פרשה שלימה (י"ח פסוקים!): ויסע משם אברהם ארצה הנגב וגו'. חיפשתי מנהג כזה ומקופיא לא מצאתי. (חיפשתי באוצר אבל לא בסידורים כת"י).
איש_ספר כתב:כמהים_ כתב:נראה כמו 'יכבס'. אם הקריאה נכונה מכוון לכאורה לפס' כח, שהוא סוף סדר עבודת היום עצמה.
נכון. לא העלתי בדעתי שזו המילה כי חיפשתי מילים מסוף הפסוקים.
אם כך גם זה חידוש מופלג (בעיני) שלא גומרים עד 'כאשר צוה ה' את משה'.
איש_ספר כתב:רשימת קריה"ת והפטרות למועדים
....
יש כאן כמה שינויים מממנהגינו:
א. בהפטרה א דפסח, כתוב כאן שמסיימים ויריחו סוגרת ומסוגרת. אבל למנהגינו מוסיפים: ויהי ה' את יהושע ויהי שמעו הולך בכל הארץ.
מעט דבש כתב:איש_ספר כתב:רשימת קריה"ת והפטרות למועדים
....
יש כאן כמה שינויים מממנהגינו:
א. בהפטרה א דפסח, כתוב כאן שמסיימים ויריחו סוגרת ומסוגרת. אבל למנהגינו מוסיפים: ויהי ה' את יהושע ויהי שמעו הולך בכל הארץ.
אין המנהג ברור. בלוח א"י ההפטרה מסתיימת 'אין יוצא ואין בא', וכן הוא באור זרוע (סי' שצ), ועוד.
הוספת הפסוק מופיעה ברי"ץ גיאות, טור (או"ח תפח), ועוד.
המנהג הנפוץ
ההפטרה – במרכבה (יחזקאל א׳:א׳ – יחזקאל א׳:כ״ח, ומדלגים וקוראים יחזקאל ג׳:י״ב). מקור הפטרה היא ההכרעה בבבלי מגילה ל״א. שמפטירין הפטרה זאת ביום טוב ראשון במקום שעושים שני ימים.
סיבת בחירת ההפטרה – התגלות ה' כעין התגלותו בהר סיני
וריאציוות אחרת של המנהג הנפוץ
כמה חומשי אשכנזי בכתב יד1 – ההפטרה מסתיימת ביחזקאל א׳:כ״ח בלי דילוגים
כמה חומשי אשכנז בכתב יד2 – קוראים רק עד יחזקאל א׳:י״ד ומדלגים ומוסיפים יחזקאל ג׳:י״ב
כמה חומשי וחומשי / ספרי הפטרה ספרד3 בכתב יד, מנהג בוכארה4, תימן5 – קוראים עד יחזקאל ב׳:ב׳ ומדלגים ומוסיפים יחזקאל ג׳:י״ב
חומש אשכנזי אחד 6 בכתב יד – קוראים עד יחזקאל ב׳:א׳ ומדלגים ומוסיפים יחזקאל ג׳:י״ב
כמה חומשים / ספרי הפטרה אשכנזים בכתב יד7 – קוראים עד יחזקאל א׳:י״ב ומדלגים ומוסיפים יחזקאל ג׳:י״ב
חומש אשכנזי אחד בכתב יד8 – קוראים עד יחזקאל א׳:י״ג ומדלגים ומוסיפים יחזקאל ג׳:י״ב
חומש אשכנזי אחד בכתב יד9 – קוראים עד יחזקאל א׳:ט״ו ומדלגים ומוסיפים יחזקאל ג׳:י״ב
חומש10 ומחזור צרפתים אחד11 – קוראים עד יחזקאל א׳:י״ג ומדלגים וקוראים יחזקאל א׳:כ״ז-כ״ח ושוב מדלגים ומוסיפים יחזקאל ג׳:י״ב
חומש אשכנזי אחד בכתב יד12 – קוראים עד יחזקאל א׳:ט״ז ומדלגים ומוסיפים יחזקאל ג׳:י״ב
מנהג אחר
מנהג ארץ ישראל הקדום – ב"חבקוק" (חבקוק ג׳:א׳ – חבקוק ג׳:ג׳) היא ההפטרה לפי דיעה אחת בברייתא בבבלי מגילה ל״א. לחג השובועות.
סיבת בחירת ההפטרה – "שמדבר במתן תורה אלוק מתימן יבוא במתן תורה" (רש״י מגילה ל״א.)
וריאציות אחרות של מנהג זה
פיוטים – ההפטרה מתחילה בחבקוק ב׳:כ׳
פיוטים –ההפטרה מתחילה בחבקוק ג׳:ג׳
קטעי גניזה – ההפטרה מסתיימת בחבקוק ג׳:י״ט
מעט דבש כתב:איש_ספר כתב:רשימת קריה"ת והפטרות למועדים
....
יש כאן כמה שינויים מממנהגינו:
א. בהפטרה א דפסח, כתוב כאן שמסיימים ויריחו סוגרת ומסוגרת. אבל למנהגינו מוסיפים: ויהי ה' את יהושע ויהי שמעו הולך בכל הארץ.
אין המנהג ברור. בלוח א"י ההפטרה מסתיימת 'אין יוצא ואין בא', וכן הוא באור זרוע (סי' שצ), ועוד.
הוספת הפסוק מופיעה ברי"ץ גיאות, טור (או"ח תפח), ועוד.
איש_ספר כתב:חתימת מעין שלוש על ה' מיני דגן, על הארץ ועל המזון - במקום על הארץ ועל המחיה. ל"מ נוסח כזה. ופה העיר הרב ח"ב, שבנוסח אר"י חתמו על הארץ ועל מזונותיה.
איש_ספר כתב:רשימת קריה"ת והפטרות למועדים
וזה המפתיע ביותר:
ג. כתוב כאן (תמונה רביעית) בר"ה שחל בשבת, כדי להגיע לשבעה קרואים, מוסיפים (לפני וה' פקד את שרה) פרשה שלימה (י"ח פסוקים!): ויסע משם אברהם ארצה הנגב וגו'. חיפשתי מנהג כזה ומקופיא לא מצאתי. (חיפשתי באוצר אבל לא בסידורים כת"י).
בירושלמי כתב יד ותיקן זה כן מפורש.613מצו כתב:מסתבר אבל לא כתוב ״במפורש בירושלמי״.כמהים_ כתב:כיון שבכל ברכות העשיה שם שמפורש נוסחן "לעשות...", מסתבר שהמעתיק שכתב כול' קצר נוסח זהה שנאמר בו "לעשות..."613מצו כתב:סליחה על הבורות - איפה נוסח הברכה כתוב בירושלמי? בברכות ט:ג (כ"י ליידן) אין את הנוסח.
בדפוסי הירושלמי המצויים גם מפורט הנוסח בהתאם.
איש_ספר כתב:האם הטעם המחלק בין רוב סימנים בבהמה לרוב סימן בעוף, לפי שיש בבהמה חיות גדולה יותר, ידוע ממקו"א?
עץ הזית כתב:בירושלמי כתב יד ותיקן זה כן מפורש.613מצו כתב:מסתבר אבל לא כתוב ״במפורש בירושלמי״.כמהים_ כתב:כיון שבכל ברכות העשיה שם שמפורש נוסחן "לעשות...", מסתבר שהמעתיק שכתב כול' קצר נוסח זהה שנאמר בו "לעשות..."613מצו כתב:סליחה על הבורות - איפה נוסח הברכה כתוב בירושלמי? בברכות ט:ג (כ"י ליידן) אין את הנוסח.
בדפוסי הירושלמי המצויים גם מפורט הנוסח בהתאם.
איש_ספר כתב:האם הטעם המחלק בין רוב סימנים בבהמה לרוב סימן בעוף, לפי שיש בבהמה חיות גדולה יותר, ידוע ממקו"א?
דטעמא דבהמה בעיא ב' סימנים משום דלא נפקא חיותא בסימן אחד הילכך שם שחיטה על שניהם אבל עוף בסימן אחד פסקא חיותא.
הואיל וחיותו של עוף לא נפיש, דהא כשר בסימן אחד...
איש_ספר כתב:רשימת קריה"ת והפטרות למועדים
יש כאן כמה שינויים מממנהגינו:
א. בהפטרה א דפסח, כתוב כאן שמסיימים ויריחו סוגרת ומסוגרת. אבל למנהגינו מוסיפים: ויהי ה' את יהושע ויהי שמעו הולך בכל הארץ.
ב. בהפטרה יום א דשבועות, כתוב כאן שמסיימים ואשמע קול מדבר, ולמנהגינו מוסיפים, ותשאני רוח ואשמע אחרי קול רעש גדול וגו'.
וזה המפתיע ביותר:
ג. כתוב כאן (תמונה רביעית) בר"ה שחל בשבת, כדי להגיע לשבעה קרואים, מוסיפים (לפני וה' פקד את שרה) פרשה שלימה (י"ח פסוקים!): ויסע משם אברהם ארצה הנגב וגו'. חיפשתי מנהג כזה ומקופיא לא מצאתי. (חיפשתי באוצר אבל לא בסידורים כת"י).
לייבעדיג יענקל כתב:מכת סנוירים (=סנוורים).
כנראה לחש שאמור להטיל עוורון על השונאים/הרודפים.
חד ברנש כתב:ומנהג אי אמירת תחנון "למחרתו" של יום המילה, כן מוכר?
איש_ספר כתב:מיום הכיפורים עד סוף תשרי = חשבתי שזה מנהג מאוחר. וא"כ זה חידוש. ולא עיינתי כעת כי נטו צללי ערב ואני נס למנחה.
באמונתו כתב:כמדומני שמחבר זה נהגו במקומו בנפילת אפיים בלילה, וע"כ כל הלילות שהזכיר, כפי מנהג גאונים וראשונים רבים. לדוגמא, עיין המצורף:
אכשר דרא כתב:נפילת אפיים בערבית:
viewtopic.php?t=9410
עקבי כתב:איש_ספר כתב:מיום הכיפורים עד סוף תשרי = חשבתי שזה מנהג מאוחר. וא"כ זה חידוש. ולא עיינתי כעת כי נטו צללי ערב ואני נס למנחה.
עי' מחזור ויטרי מהדורת גולדשמידט עמ' קכז-קכח תוספת מכי"ל
אף ברמב"ם מפורש, שיחידים נופלים על פניהם בערבית.ומאן דבעי נמי ליפול על פניו ולהתחנן אחר תפלת ערבית שפיר דמי למיעבד הכי, כמו שנופל על פניו בשחרית ובמנחה. והאי דלא קבע מילתא וליתיה במנהג, משום דהא תפלת ערבית גופיה רשות היא, ולכך לא אטרחוה רבנן למנפל על אנפיהון. וכתב מר שר שלום גאון מחסיא שמותר לאדם ליפול על פניו ולבקש רחמים אחר תפלת ערבית אפילו בצבור. וכך מנהג בבית רבנן /שבבבל/ שנופלים על אפיהם בערבית, חוץ מערב שבת.
באמונתו כתב:גם ייתכן קשר כאן לפרובנס, עפ"י הנ"ל ממחזור ויטרי כי"ל, שהוא פרובנסלי.
איש_ספר כתב:אכשר דרא כתב:נפילת אפיים בערבית:
viewtopic.php?t=9410
כצפוי אין ולו מקור אחד על קיומו של מנהג כזה במחוזות הסופר, ולכן מחוורתא שכל הלילות הנזכרים כאן היינו מנחה.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 12 אורחים