מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
הר צבי
הודעות: 2
הצטרף: א' אפריל 28, 2024 3:03 pm

סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים

הודעהעל ידי הר צבי » ב' אוקטובר 28, 2024 12:28 am

באחד מימי חול המועד קפצתי לבית הכנסת החורבה לתפילת החג בבוקר שע"י קהילת זילברמן,
ובאמירת ההושענות נוכחתי לראות שהש"ץ לבדו אומר ההושענות והציבור מקיף בשקט ועונה אחר כל "חרוזה" הושענא ותו לא,
ובאמת יש מקום לומר מסברא שכך צריך להיות וזה נראה יותר טוב אבל כיון שעסקינן בקהילת זילברמן בדקתי במעשה רב ושם נראה הפוך לגמרי וז"ל:
"הושענות מתחילין להקיף באות ראשון מאותיות א"ב ומסיימין ההקפה באות ת' והש"ץ והצבור אומרים אות באות וקודם כל אות אומרים הושענא היינו הש"ץ אומר הושענא אבן שתיה והצבור עונין כן אחריו וכן בכל אות עד שמסיימין ההקפה." עכ"ד ומשמע שהציבור אומרים הכל, חיפשתי בספרי המנהגים
ומצאתי בספר המנהגים למהרא"ק בהגה שג"כ כתב שהציבור אומר הכל וז"ל: ופותח ש"צ בקול רם הושענא ועונין ציבור ג"כ ואומר ש"צ למען אמתך וציבור עונין הושענא וכן עד למען דורשיך. ופותח ש"צ אותו הושענא השייך ליום קול רם ואומרים הציבור ומסיימין הכל ומסבבין אחר החזן ואומרים חרוזה אחרונה בקול רם, ובבא ש"צ פני התיבה עומד וכל איש במקומו, ופותח ש"צ קול רם ג"כ חרוזה אחרונה ועונין ציבור אחריו הושענא וכן בסוף חרוזה, וחוזר ס"ת למקומו ע"כ.
ואחר כל זאת נפלאתי טובא מה מקור מנהג משונה זה, אולי יביאו כאן איזה מקור אפילו לא מהגאון יש"כ.

אור עולם
הודעות: 1443
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים

הודעהעל ידי אור עולם » ב' אוקטובר 28, 2024 12:34 am

מזמן תמהתי עליהם בזה
אבל ההיגיון איתם, ולא עם המופיע במע"ר.

עץ הזית
הודעות: 491
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים

הודעהעל ידי עץ הזית » ב' אוקטובר 28, 2024 1:38 am

גם ר' אליהו זילברמן תמה על מנהג זה.

אור עולם
הודעות: 1443
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים

הודעהעל ידי אור עולם » ב' אוקטובר 28, 2024 1:56 am

עץ הזית כתב:גם ר' אליהו זילברמן תמה על מנהג זה.

מקור?

וכאמור, ההיגיון איתם.

אור עולם
הודעות: 1443
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים

הודעהעל ידי אור עולם » ב' אוקטובר 28, 2024 1:57 am

פעם אמרתי בצחוק שצריך להיות לפי המע"ר שהחזן יאמר "הושענא אבן שתיה" והציבור יענו "כן"

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16050
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אוקטובר 28, 2024 2:40 am

לכאורה ברצ"ב יש עדות למנהג כזה



(ע"ז הדרך לענין פולמוס אופן הזכרת קרבן ר"ח במוסף של ר"ה, האם באמירת הפסוק של מלבד עולת החדש כמנהג כל פולין, או הזכרה בתוך 'ומנחתם' כמנהג חלק מאשכנז מערב. הטילו ראשי הקהילה על ת"ח מבני הקהילה, לברר איזה נוסח הגון יותר, הוא הכריע שנוסח אשכנז מערב הוא המבורר וכך קבעו במחזור שלהם. אין שום ספק שהגר"א לא שינה בזה ממנהג פולין, שאחרת היו מודיעים לנו ע"כ רושמי הנהגותיו).

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים

הודעהעל ידי יהושפט » ב' אוקטובר 28, 2024 7:47 am

איש_ספר כתב:לכאורה ברצ"ב יש עדות למנהג כזה

אוצר החכמה_-_ מנהגים דק-ק וורמיישא - א - שמש, יוזפא__ 311_312.pdf


(ע"ז הדרך לענין פולמוס אופן הזכרת קרבן ר"ח במוסף של ר"ה, האם באמירת הפסוק של מלבד עולת החדש כמנהג כל פולין, או הזכרה בתוך 'ומנחתם' כמנהג חלק מאשכנז מערב. הטילו ראשי הקהילה על ת"ח מבני הקהילה, לברר איזה נוסח הגון יותר, הוא הכריע שנוסח אשכנז מערב הוא המבורר וכך קבעו במחזור שלהם. אין שום ספק שהגר"א לא שינה בזה ממנהג פולין, שאחרת היו מודיעים לנו ע"כ רושמי הנהגותיו).

לכאורה גם שם רק על הפתיח הושענא למענך אלוקינו וכו', ועל שתי החרוזים האחרונים ענה הקהל הושענא

צופה_ומביט
הודעות: 5784
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' אוקטובר 28, 2024 9:49 am

הר צבי כתב:ומצאתי בספר המנהגים למהרא"ק בהגה שג"כ כתב שהציבור אומר הכל וז"ל: ופותח ש"צ בקול רם הושענא ועונין ציבור ג"כ ואומר ש"צ למען אמתך וציבור עונין הושענא וכן עד למען דורשיך. ופותח ש"צ אותו הושענא השייך ליום קול רם ואומרים הציבור ומסיימין הכל ומסבבין אחר החזן ואומרים חרוזה אחרונה בקול רם, ובבא ש"צ פני התיבה עומד וכל איש במקומו, ופותח ש"צ קול רם ג"כ חרוזה אחרונה ועונין ציבור אחריו הושענא וכן בסוף חרוזה, וחוזר ס"ת למקומו ע"כ.

מה בין "חרוזה אחרונה" לבין "סוף חרוזה"?

כי שרית
הודעות: 49
הצטרף: א' אוגוסט 11, 2024 10:46 pm

Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים

הודעהעל ידי כי שרית » ב' אוקטובר 28, 2024 12:12 pm

איש_ספר כתב:לכאורה ברצ"ב יש עדות למנהג כזה

אוצר החכמה_-_ מנהגים דק-ק וורמיישא - א - שמש, יוזפא__ 311_312.pdf


(ע"ז הדרך לענין פולמוס אופן הזכרת קרבן ר"ח במוסף של ר"ה, האם באמירת הפסוק של מלבד עולת החדש כמנהג כל פולין, או הזכרה בתוך 'ומנחתם' כמנהג חלק מאשכנז מערב. הטילו ראשי הקהילה על ת"ח מבני הקהילה, לברר איזה נוסח הגון יותר, הוא הכריע שנוסח אשכנז מערב הוא המבורר וכך קבעו במחזור שלהם. אין שום ספק שהגר"א לא שינה בזה ממנהג פולין, שאחרת היו מודיעים לנו ע"כ רושמי הנהגותיו).

גם שם אין מקור למנהג זה וזה בדיוק כמו מנהגי מהרא''ק מילה במילה

עץ הזית
הודעות: 491
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים

הודעהעל ידי עץ הזית » ה' אוקטובר 31, 2024 4:57 am

אור עולם כתב:
עץ הזית כתב:גם ר' אליהו זילברמן תמה על מנהג זה.

מקור?

שמעתי מפיו.

עץ הזית
הודעות: 491
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים

הודעהעל ידי עץ הזית » ה' אוקטובר 31, 2024 5:01 am

יהושפט כתב:לכאורה גם שם רק על הפתיח הושענא למענך אלוקינו וכו', ועל שתי החרוזים האחרונים ענה הקהל הושענא
כי שאר החרוזים נאמרו בלחש.
ומכך שעל שני החרוזים שנאמרו בקול זה אופן הענייה - יש ללמוד שבמנהג המקורי שהחזן אמר הכל בקול ענו כך על כל חרוזה וחרוזה.


גביר
הודעות: 3061
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים

הודעהעל ידי גביר » ה' אוקטובר 31, 2024 8:41 pm

הושענא רבה בבית הכנסת כמנהג בני רומי בירושלים,
הש"ץ אומר את לשון הפיוט והקהל עונה 'הושענא' [ההושענות אחרי תפילת מוסף, שגם בה, לפי מנהג זה, אוחזים בארבעת המינים].

"מוסף של הושענא רבה בבית הכנסת האיטלקי ברחוב הלל בירושלים לפי מנהג יהודי רומא, חזן: יונתן פצ'יפיצי "

https://www.youtube.com/watch?v=5u2jn9_ ... 0mQa62KEko
נערך לאחרונה על ידי גביר ב א' נובמבר 03, 2024 10:54 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16050
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' אוקטובר 31, 2024 9:12 pm

נוהגים שם מנהג אנשי ירושלים להחזיק את הד' מינים במוסף?

גביר
הודעות: 3061
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים

הודעהעל ידי גביר » ה' אוקטובר 31, 2024 9:54 pm

כן.

כמהים_
הודעות: 170
הצטרף: א' מאי 12, 2024 12:11 am

Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים

הודעהעל ידי כמהים_ » ה' אוקטובר 31, 2024 10:14 pm

כך כתוב גם במחזור החדש שהוציאו פיאטלי וסרמוניטה (כאן, עמ' 164), אבל לא הביאו מקור למנהג זה, ובמחזור בולוניה ש"א ומחזור שד"ל מפורש שנוטל הלולב בידו רק לאחר החזרה לאמירת הושענות. ואולי הם הנהיגו כך רק בירושלים בגלל מנהג אנשי ירושלים?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16050
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' נובמבר 01, 2024 1:26 am

אגב זה מיום הושע"ר, ניתן לשמוע שם ונתנה תוקף... וביום הושענא רבא יחתמון.
וראו (בסרטון שם) איך שנוהגים עם הש"ץ באמירת או"א בב"ה...

גביר
הודעות: 3061
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים

הודעהעל ידי גביר » ו' נובמבר 01, 2024 12:51 pm

לפי המופיע במחזור סרמונטה פיאטלי לסוכות, ירושלים תשע"ה עמ' קלו, המנהג לומר 'ונתנה תוקף' בהושע"ר הוא מנהג קהילת רומא דווקא ואינו מופיע, למשל, במחזור בולוניה.
בסידור החדש שלהם שיצא לאחרונה לא מצאתי התייחסות למנהג זה.

גביר
הודעות: 3061
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים

הודעהעל ידי גביר » א' נובמבר 03, 2024 11:00 am

איש_ספר כתב:וראו (בסרטון שם) איך שנוהגים עם הש"ץ באמירת או"א בב"ה...


האדם המניח את ידו על ראשו של הש"ץ הוא כנראה אביו המניח את ידו על ראש בנו בזמן ברכת כהנים בהתאם למנהג, הדבר אינו קשור להיותו ש"ץ וניתן להבחין בציבור בעוד מתפללים העושים כך.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16050
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים

הודעהעל ידי איש_ספר » א' נובמבר 03, 2024 6:17 pm

גביר כתב:
איש_ספר כתב:וראו (בסרטון שם) איך שנוהגים עם הש"ץ באמירת או"א בב"ה...


האדם המניח את ידו על ראשו של הש"ץ הוא כנראה אביו המניח את ידו על ראש בנו בזמן ברכת כהנים בהתאם למנהג, הדבר אינו קשור להיותו ש"ץ וניתן להבחין בציבור בעוד מתפללים העושים כך.

אכן חידוש היה בעיני שעושים כך גם באמירת או"א ולאו דוקא בעת נש"כ ממש. יש מנהג כזה?

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 03, 2024 6:56 pm

איש_ספר כתב:יש מנהג כזה?

כך ראיתי בכמה הזדמנויות, אצל אחב"י הספרדים.
אבל לעשות זאת לש"ץ?! זה מפליא!

עושה חדשות
הודעות: 12953
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' נובמבר 03, 2024 11:39 pm

גביר כתב:"מוסף של הושענא רבה בבית הכנסת האיטלקי ברחוב הלל בירושלים לפי מנהג יהודי רומא, חזן: יונתן פצ'יפיצי "

https://www.youtube.com/watch?v=5u2jn9_ ... 0mQa62KEko

התקיעות בסוף, בין ה"ברכו" לענייה של הציבור, גם מעניין. (וגם הצורה של השברים).

צופה_ומביט
הודעות: 5784
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' נובמבר 03, 2024 11:57 pm

על התקיעה המיוחדת והשברים המיוחדים והתרועה המיוחדת [והשופר המיוחד] של יהודי איטליה, ראה [סרטון הדגמה והסבר מהרה"ג אב"ד מילאנו] כאן. וראה כעי"ז גם כאן.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 34 אורחים