מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אתרוג עם חגורה היה הנפוץ ביותר לפי התיאורים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

אתרוג עם חגורה היה הנפוץ ביותר לפי התיאורים

הודעהעל ידי יהודהא » א' אוקטובר 20, 2024 1:34 am

יש המהדרין לקחת אתרוג עם חגורה \ גארטיל.
התקשיתי למצוא לכך מקור בפוסקים אולם מעיון בתיאורי האתרוגים מלפני 1500 2000 שנה אנו מוצאים אתרוגים רבים מאוד כאלו שנבחרו לקשט את המטבעות בפסיפסים ותבליטים בבתה''כ. בהנחה שהם מיצגים את ההדר שבאתרוגים.

המטבעות מימי מרד בר כוכבא. כולם מתוארכים ל 135 - 132 .
בסה''כ בחפירות בא''י נחשפו 34 פסיפסים בהם מופיע אתרוג בארץ :רובם בבתכ''נ, חלקם בבתי עשירים וגם של נכרים.
1.
צילום מסך 2024-10-19 224653.png
צילום מסך 2024-10-19 224653.png (343.61 KiB) נצפה 484 פעמים
בתמונה אתרוג עם חגורה. נרתיק ללולב אחד. וכנראה הדס אחד וערבה אחת כפי שיטת ר עקיבא.

2.
צילום מסך 2024-10-19 223545.png
צילום מסך 2024-10-19 223545.png (307.09 KiB) נצפה 484 פעמים
אתרוגים עם פיטם.נרתיק ובו לולב ערבות והדסים שלהם ענבים ירוקים \או מועטים ולכן כשרים.
או שלשם יופי הקישוט לא הקפידו לדייק.

3.
צילום מסך 2024-10-19 230145.png
צילום מסך 2024-10-19 230145.png (220.69 KiB) נצפה 484 פעמים
דומה לראשון ,אלא שכאן האתרוג עם החגורה שלם. ומה שבולט ברור הוא הנרתיק האוגדם יחד.
וחשיבותם של צילומים 2. 3. בהפרכת הדעה שהדבר שמקיף את המינים הם הדסים מרובים
כנוהג היום במקומות מסויימים.

4.
צילום מסך 2024-10-19 231440.png
צילום מסך 2024-10-19 231440.png (869.29 KiB) נצפה 484 פעמים
מבית הכנסת בציפורי, אתרוג עם חגורה.מימין הלולב. קטע זה נשאר שלם ואינו ממוחזר.
כמו''כ נראים עלים משולשים של ההדס ועלים מוארכים של הערבה. מה שאינו ניכר בתיאורים אחרים.
מתוארך למאה החמישית.

5.
צילום מסך 2024-10-19 231832.png
צילום מסך 2024-10-19 231832.png (1.2 MiB) נצפה 484 פעמים
מביהכ''נ בית אלפא ,משני צידי ארון הקודש איור של ארבעת המינים וגם כאן אתרוג ברור עם חגורה.
מתוארך לתחילת המאה השישית.

6.
צילום מסך 2024-10-19 233449.png
צילום מסך 2024-10-19 233449.png (184.92 KiB) נצפה 484 פעמים
ושוב שני אתרוגים חגורים מביהכ''נ מעון. המאה הרביעית.

7.
צילום מסך 2024-10-19 234234.png
צילום מסך 2024-10-19 234234.png (290.5 KiB) נצפה 484 פעמים
עץ של אתרוגים חגורים בפסיפס ציפורים מקיסריה, מהמאה השישית.

8.
צילום מסך 2024-10-20 004714.png
צילום מסך 2024-10-20 004714.png (357.2 KiB) נצפה 484 פעמים
תבליט על משקוף ביהכ''נ בכפר נחום. בפס למעלה אתרוגים רבים, ומשמאול לארון לולב\ ענף דקל.
מתוארך למאה השנייה.

9.
צילום מסך 2024-10-20 004612.png
צילום מסך 2024-10-20 004612.png (244.17 KiB) נצפה 484 פעמים
תבליט מביהכ''נ בפקיעין, משמאל למנורה לולב ואתרוג. המאה ה 3.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב א' אוקטובר 20, 2024 1:00 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אתרוג עם חגורה הנפוץ ביותר לפי התיאורים.

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' אוקטובר 20, 2024 1:51 am

מסתבר שגם האיגוד בקוישאלע/קוישיקל הוא עתיק.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: אתרוג עם חגורה היה הנפוץ ביותר לפי התיאורים.

הודעהעל ידי יהודהא » ו' אוקטובר 25, 2024 12:24 pm

לעיל כתבנו שהתמונות מוכיחות שהשתמשו בקושיקלך ושזה לא ריבוי הדסים.
אפשר שקביעה זו נחרצת מידיי. ויש מקום לשער גם אחרת, והוויכוח על כך נמשך זה זמן רב.
כמו''כ יש תמונות בהם רואים בבירור איגוד ע''י טבעות. כגון בתמונה הבאה מסוסיא.

בהזדמנות זו אביא עוד תמונות בנושא.

1.
צילום מסך 2024-10-25 115410.png
צילום מסך 2024-10-25 115410.png (820.11 KiB) נצפה 286 פעמים
פסיפס - מביהכ''נ בסוסיא.

2.
צילום מסך 2024-10-25 115617.png
צילום מסך 2024-10-25 115617.png (431.61 KiB) נצפה 286 פעמים
גילוף באבן בזלת מאום אל קאנטיר שבגולן.
ממאמרה של נ,י, חכם.
3.
העתקת ממטבעות עתיקות שהובאו לעיל - למטבעות שטבעה מדינת ישראל.
צילום מסך 2024-10-25 115916.png
צילום מסך 2024-10-25 115916.png (395.95 KiB) נצפה 286 פעמים

ממאמרו של נ, אלשיך.
וההבדלים: המטבע הגדולה ערכה היה 50 שקל ישן משנת תשד'מ.
והקטנה ערכה היה 5 אגורות חדשות משנת תשמ'ה.
כל זאת בעקבות הפיחות הגדול והחלפת \ הקטנת המטבע ל 10\1 וה 50 הפך ל 5.
ההמרה נעשתה ע''י ש, ארליך ב 1985 עקב המלחמה באינפלצייה.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: אתרוג עם חגורה היה הנפוץ ביותר לפי התיאורים.

הודעהעל ידי יהודהא » ד' אוקטובר 30, 2024 12:33 am

שלחו לי קישור למאמר נאה בעניין ריבוי הדסים של ר'י, סטל .
במאמר הוא מסיק על הנוהג דאז ממטבעות ופסיפסים.

יש בו כמה הבחנות מעניינות ובהמשך בעזהי אציין אותם.
ולהלן הקישור למתעניינים בכך.
https://www.academia.edu/52844818/%D7%A ... 7%99%D7%9D

חד ברנש
הודעות: 6077
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: אתרוג עם חגורה היה הנפוץ ביותר לפי התיאורים.

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' אוקטובר 30, 2024 9:49 am

המאמר הנ"ל הוא 'טעימה' על קוצו של מזלג ממחקר רחב יותר שעדיין לא יצא לאור.
בינתיים תוכל גם לעיין בספרו של סטל, נהגו ישראל - סוכות, שהובאו שם תמונות אתרוגים ממגון מקורות קדומים (שלא בהקשר לדיון באתרוג-גרטל).
כמו כן, בעבודתה של רבקה בן ששון, מוטיבים צמחיים באמנות הפסיפסים הארץ ישראלית בתקופה הרומית ועד שלהי התקופה הביזנטית, נידון האתרוג בהרחבה וגם הובאו תמונות לא מעטות. יעויין שם.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: אתרוג עם חגורה היה הנפוץ ביותר לפי התיאורים.

הודעהעל ידי יהודהא » ד' אוקטובר 30, 2024 3:30 pm

חד ברנש כתב:א, המאמר הנ"ל הוא 'טעימה' על קוצו של מזלג ממחקר רחב יותר שעדיין לא יצא לאור.
בינתיים תוכל גם לעיין בספרו של סטל, נהגו ישראל - סוכות, שהובאו שם תמונות אתרוגים ממגון מקורות קדומים (שלא בהקשר לדיון באתרוג-גרטל).

ב. כמו כן, בעבודתה של רבקה בן ששון, מוטיבים צמחיים באמנות הפסיפסים הארץ ישראלית בתקופה הרומית ועד שלהי התקופה הביזנטית, נידון האתרוג בהרחבה וגם הובאו תמונות לא מעטות. יעויין שם.

------------------------------------
א.
תודה על ההפנייה. נראה שהספר אינו באוצר.את ספרה של ר.ב.ש. ראיתי.
לעצם המאמר: העניין במטבע מספר 2 ההסברים נאים והגיוניים. אך להביא מהציור ראייה לדברים, אינו הכרח.

ולמה ?
כי אפשר לתת להם גם פירוש שונה, למשל :

מטבע 2.
* האגד נתון ומוקף בשתי טבעות -ולא בסל.
* ברגלי האגד רואים רק 5 גבעולים ולא יותר. [2+3 ערבות והדסים] ומצופה היה לראות יותר.
* מספר הענבים אינו רב מידיי לשלולשה הדסים. זה תלוי במקום ובשלב הצמיחה. ראיתי כבר 3 הדסים ובהם ענבים רבים מאוד. הרבה מעבר למופיע בתיאור.

מטבע 3.
* לא מוכח שאלה הדסים .אין עלים [כמו בציפורי. ת, 5] ואין ענבים בדומה למטבע 2]. אבל מה שכן ישנו:
* גביע . כלי בצורת גביע , בדומה ללולב הנתון בגביע בפסיפס מציפורי בציור 4 בכתבה הפותחת.

פסיפס טבריה. 4.
* נראין הדברים. ואכן ניכר גודש צמחי, אך התמונה אינה חדה מספיק כדי לומר זאת במאה אחוז.
אגב יש שם שני ציורים ובימני האגד דליל יותר.

פסיפס ציפורי 5.
לדברי המאמר יש בתיאור 8\9 הדסים.
* בחנתי שוב את התמונה ולאור זאת שכאן האמן דייק במראה עלי הערבות וההדסים. ולמראה מספר העלים בתיאור איני רואה שום הכרח לומר שיש בו יותר משלושת ההדסים הנדרשים.
וקרוב לוואי שאין בו 5\6\7\8\9 הדסים שאז התיאור היה צפוף ומרובה עם ציורי עלי ההדסים.

ושוב- יש מקום לפירושים נוספים, ואיני בא לומר שדברי הם התיאור הנכון.
אולם יש מקום להטיל ספק בנחרצות הקביעות במאמר הנל.

מספרי התמונות לפי המאמר של הר' י, סטל.

וכמובן תודה על מאמריך וספריך רבי העניין והמקורות.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 26 אורחים