מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שתיה בשבת לפני התפילה - המתירה לאחר את הקידוש לאחר חצות היום?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

שתיה בשבת לפני התפילה - המתירה לאחר את הקידוש לאחר חצות היום?

הודעהעל ידי כדכד » ב' אוקטובר 28, 2024 12:49 pm

בשבתות האחרונות התאחרנו מלהתחיל את הסעודה עד אחר חצות.
סמכתי על כך ששתיתי לפני התפילה ולכן זה לא צום
אך התעורר לי ספק כי זכרתי שיש מקורות האומרים שדתיה אינה מספקת וצריך רק לאכול (ואולי שתיית יין הקידוש מספקת אבל מים או קפה לא) היש מי שידע או שמע דבר ברור בזה?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שתיה בשבת לפני התפילה - המתירה לאחר את הקידוש לאחר חצות היום?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 28, 2024 4:37 pm

לפי הטעם המובא בירושלמי שזה סוג של תענית (וע"ד "יצא רוב היום בקדושה") - אכן שתיית מים מספיקה כדי שלא יהיה "מעונה".
אבל לפי המובא בבבלי (שבת, כמדומני דף י או יא) שמי שלא טועם כלום לפני חצות אז כל מה שיאכל אחר כך יהיה "כזורק אבן לחמת" - לכאורה צריך דווקא לאכול. וצ"ע.

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: שתיה בשבת לפני התפילה - המתירה לאחר את הקידוש לאחר חצות היום?

הודעהעל ידי יבנה » ב' אוקטובר 28, 2024 8:14 pm

פרי מגדים אשל אברהם סימן רפח ס״ק א׳ כתב:
״ואם טעים מידי קודם תפלת מוסף, כבסימן רפ"ו סעיף ג', שרי להתאחר יותר משש שעות.״

ובשו״ע שם כתב:
״מותר לטעום קודם תפלת המוספין דהיינו אכילת פירות או אפילו פת מועט אפילו טעימה שיש בה כדי לסעוד הלב אבל סעודה אסור:״

הרי דיבר דוקא באכילה, וכפי שהלשון טעים מידי משמע. גם לא הזכיר שתיה שקודם התפילה. וכן נראה פשוט, שגם השותה יש לו צער תענית.
דברי הפמ״ג הובאו במ״ב.

ובפסקי תשובות הביא שיטות שונות בזה, ע״ש.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שתיה בשבת לפני התפילה - המתירה לאחר את הקידוש לאחר חצות היום?

הודעהעל ידי כדכד » ב' אוקטובר 28, 2024 8:46 pm

תודה רבה
לא הבנתי דבריכם
מנין ששתיה לא נחשבת טעימה (וע"ז גופא היתה שאלתי האם שתיה מספיקה כדי שלא להחשב מתענה או זורק אבן לחמת או לא)
ומנין שטעימה מפקיעה מגדר תענית הלא טעימה מותרת בתענית
ומה שכתב הרב יבנה שהשותה יש לו צער תענית - לכאורה גם אם יש לו צער שלא אכל - אין זה צער תענית שהרי המתענה גם מצטער מכך שלא שתה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 374 אורחים