מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' אוקטובר 27, 2024 11:21 am

משנה פאה ו, ה:
שְׁנֵי שִׁבֳּלִים, לֶקֶט. וּשְׁלֹשָׁה אֵינָן לֶקֶט. אֵלּוּ כְּדִבְרֵי בֵּית הִלֵּל.
וְעַל כֻּלָּן בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים: שְׁלשָׁה – לָעֲנִיִּים, וְאַרְבָּעָה – לְבַעַל הַבַּיִת.

עיי"ש במפרשים על פי הירושלמי שמקורו מפסוק, לעני ולגר תעזוב אותם, שלקט הוא גם אם יכול להיחלק לשני מלקטים [ומשמע שלולא הפסוק היינו אומרים שלקט הוא רק בשיבולת אחת].
ולדעת בית שמאי נלמד מפסוק אחר "לגר ליתום ולאלמנה יהיה". שלושה מלקטים.
ולדעת ב"ה ו' החיבור של ולאלמנה מחבר אותה עם יתום ושניהם פירוש "עני" של הפסוק הראשון.

משנה פאה ד, י:
אֵיזֶהוּ לֶקֶט? הַנּוֹשֵׁר בִּשְׁעַת הַקְּצִירָה.
קָצַר מְלֹא יָדוֹ, תָּלַשׁ מְלֹא קֻמְצוֹ, הִכָּהוּ קוֹץ וְנָפַל מִיָּדוֹ לָאָרֶץ, הֲרֵי הוּא שֶׁל בַּעַל הַבַּיִת.
תּוֹךְ הַיָּד וְתוֹךְ הַמַּגָּל, לָעֲנִיִּים.
אַחַר הַיָּד וְאַחַר הַמַּגָּל, לְבַעַל הַבַּיִת.
רֹאשׁ הַיָּד וְרֹאשׁ הַמַּגָּל, רַבִּי יִשְׁמָעֵאל אוֹמֵר, לָעֲנִיִּים. רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר, לְבַעַל הַבַּיִת.

עיי"ש במפרשים שהכל מהפסוק "ולקט קצירך", אין לקט אלא מחמת הקציר.
ומכאן הרבה נפק"מ:
[לראב"ד:] רק מה שנופל בשעת קצירה ממש [חיתוך השיבולים מן המחובר] ולא מה שנפל מידו לאחר מעשה הקצירה.
רק מה שנופל מחמת מעשה הקצירה ולא מחמת דקירת קוץ וכיו"ב.
רק מה שתוך היד ותוך המגל ולא אחורי היד והמגל (בדר"כ נעשה בשעת ההנפה לאחור כדי להכין את החיתוך הבא).
[ולפי הירושלמי יש בזה ארבעה חילוקים: תוך היד והמגל, אחורי היד והמגל, תוך היד ואחורי המגל, תוך המגל ואחורי היד, ובשני האחרונים נחלקו אמוראים מה דינם].
ועד כדי מחלוקת תנאים במשנה במה שנפל מחמת ראשי האצבעות וחודו של המגל, האם נחשב תוך המגל והיד או אחורי המגל והיד.
לדעת כמה ראשונים יש לקט גם במחובר, כלומר בשיבולת או שתים שנשמטו מן המגל בשעת הקצירה ולא נקצרו עם שאר השיבולים שנועדו להיקצר בהנפת מגל זו. אחרים חולקים.
נחלקו תנאים האם נדרש "לקט קצירך ולא לקט קיטוף", דהיינו מה הדין בתבואה שלא נקצרה במגל אלא נתלשה ביד, האם נוהג בו לקט או לא.


מה פשר כל זה?
מדובר במתנות עניים, וטעם המצוה ברור וידוע (ספר החינוך מצוה רטז), א"כ מה פשר כל הדקדוקים ודקדוקי הדקדוקים האלה?
קודם כל הכמות, רק שיבולת אחת או שתים.
ועוד כל שאר החילוקים.
[האם גם במצות צדקה היינו מבינים דקדוקים כאלה? לתת רק מטבעות של שקל אחד, ורק במקום שבו הן בצורה כזו וכזו, ומחלוקת תנאים מה הדין במטבע שנפגמה קצת, ומה דינה של מטבע שהזיז בטעות כששלח ידו לכיסו לתת את השקל לצדקה וכו'].
כל זה מתאים לגזירת הכתוב, לחוקים בלי טעם, ולא למצוה נסברת של מתנות עניים.
ואפילו חכמים לא שינו כאן כלום, שלא כמו בפאה שמן התורה בכלשהוא וחכמים קבעו שיעור, אלא כאן השאירו את השיעור על שיבולת אחת או שתים כמו בגזירת הכתוב.


ועוד קשה לי:
דנים פה כאילו מדובר במדע מדוייק בניסוי מבוקר במעבדה.
הרי מדברים בשדה, בחקלאי [על כל המשתמע], שעובד ברצף, כמה שעות, אוסף וחותך, בתנועות גדולות ורצופות, בסבך שיבולים, באדמה מליאה קש ותבן ומוץ, בשיבולים עומדות ושוכבות וחתוכות. יש מגל קטן שקוצרים בו את הנאסף ביד השניה, ויש מגל גדול עם ידית ארוכה שקוצרים בו בתנועות הנפה ארוכות מימין לשמאל בלי לאחוז את השיבולים. בקציר של שטח גדול לכאורה את התבואה אוספים לאחר קצירת שטח משמעותי, ולא אחרי כל הנפת מגל. בשעת הקצירה החקלאי לא שם לב בדיוק מה נקצר ואיך בתכלית העיון, החקלאי לא עוצר אחרי כל הנפת מגל ובוחן בעיון את הקרקע, ומפריד את השיבולים השוכבות זו מזו, אלו לעניים ואלו לבעל הבית.
מי יכול להבחין בדיוק האם נפלו אחת או שתים או שלוש.
מי יכול להבחין בדיוק האם היה בראשי אצבעות או בחודו של מגל או מעט פנימה.
מי יכול להבחין מה יועד להיקצר בהנפה זו ומה לא [לשיטת הראשונים שיש לקט גם במחובר כנ"ל].
מי יכול להבחין בשעת האיסוף בתוך שלל השיבולים השוכבות כעת על האדמה, לכאן ולכאן, מה נפל ומתי נפל וכמה נפל ואיך בדיוק, כדי לחלק מה לאסוף ומה להשאיר, כשכל מה שמשאירים הוא מכל הנפת מגל - שיבולת אחת או שתים לכל היותר.

ונכון, יש הלכה של "ספק לקט - לקט". עני ורש הצדיקו - צדק משלך ותן לו. אבל במשנה [ד, יא] היא נאמרה על חורי הנמלים שבתוך הקציר. ולא כשינוי למעשה של כל דיני המשנה הקודמת מחמת המציאות הפרקטית בשטח, שבפועל אי אפשר להבחין והכל לעניים.

אני יכול לקבל [בדוחק] שהמשנה לא באה כאן לפסוק הלכות למעשה אלא לדון הלכתית-תיאורטית כדי לחדד את גדרי הדין [הגם שזה מתאים יותר לגמרא ולא למשנה], אבל עדיין העיקר חסר מן הספר. המשנה מציירת את דיני לקט במציאות שבפועל איננה קיימת, והלכה למעשה דיני לקט הם אחרים?


כללו של דבר:
הלכות לקט נראות כגזירת הכתוב מצד אחד, וכהלכתא למשיחא מצד שני.
וצ"ע.

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

הודעהעל ידי מעט דבש » א' אוקטובר 27, 2024 11:55 am

צופה_ומביט כתב:מי יכול להבחין בדיוק האם נפלו אחת או שתים או שלוש.

שבת קיג:
ויאמר בעז לנערו הנצב על הקוצרים למי הנערה הזאת וכי דרכו של בעז לשאול בנערה אמר רבי אלעזר דבר חכמה ראה בה שני שבלין לקטה שלשה שבלין אינה לקטה.

ובמהרש"א שם:
וקשה דשאר עניים ודאי נמי היו מדקדקין בכך
[עיי"ש תירוצו].

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' אוקטובר 27, 2024 12:04 pm

יישר כוח על המ"מ.
ועדיין לא עזר לי להבין.
וכי עומדים העניים צמודים לבעל הבית ומעבר לכתפו [איך הוא קוצר א"כ?] מסביבים אותו כחומה ומביטים במשקפת או זכוכית מגדלת לראות מה קורה בדיוק ובדקדוק?
ומי שכן מביט - כיצד יכול להבחין? הכל קורה בתנופה אחת בשבריר שניה.
מי יכול לראות האם נקצר בראש מגל?

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' אוקטובר 27, 2024 12:06 pm

אגב, כהיום שהקצירה לא נעשית במגל אלא בקומביין ענק ונקצרות כמויות בבת אחת, עדיין לקט הוא רק שיבולת אחת או שתים? הרי היחס בין כל קצירה לאותה שיבולת ושתים הוא אפסי.
ומה נחשב קצירה אחת לצורך העניין, הרי הגלגל של הקומביין מסתובב ברצף.
בקיצור, כיצד מתורגמים כל דיני המשנה לקצירה מכאנית של ימינו?

נ.ב.
לא נכנסתי כאן לשאלה האם לקט נוהג כיום.
אני מדבר לו יצוייר כאן. ושואל מצד דיני לקט עצמם.


צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' אוקטובר 27, 2024 5:56 pm

הזכרנו את הדין של ספק לקט לקט [משנה פאה ד, יא].
הוא נלמד מפסוקים, כפי שמביא הר"ש:
ירושלמי (שם) ומנין שספק לקט לקט ר' ישמעאל בר נחמני בשם ר' יהונתן עני ורש הצדיקו (תהלים פב) הצדיקהו במתנותיו. ריש לקיש אמר בשם בר קפרא לא תטה משפט אביונך בריבו (שמות כג) בריבו אין אתה מטהו אבל אתה מטהו במתנותיו. א"ר יוחנן ומה היא מה ששנה לנו רבי תעזוב (ויקרא יט) הנח לפניהם משלך א"ר לא כתיב לגר ליתום ולאלמנה יהיה (דברים כד) בין דידך בין דידיה הב ליה. פי' ר' יוחנן מייתי קרא דתורת כהנים ורבי מייתי קרא דסיפרי:

והוא נאמר אף בספק שהכי רחוק מלהיות שקול, אלא כנגד רוב עצום [ראה המקורות במהדורת רייזמן שם], שכן מכלל התבואה הקצורה והגרעינים שנפלו - אחוז הלקט זעיר ביותר, שהרי מכל קצירת מגל / עימור הלקט הוא רק אם נפלו שיבולת אחת או שתים. כלומר גם מבחינה כמותית אחוז הלקט זעיר ביחס לנקצר לבעל הבית, וגם כל הלקט הוא רק אם נפלו שיבולת אחת או שתים ולא שלוש או ארבע, כלומר שמבחינת ההיתכנות הסיכוי ללקט אינו גדול. ועכ"ז - ספק לקט לקט והכל לעניים.

ושוב אני לא מבין את הסברא כאן.
מצד אחד דואגים כ"כ לעניים, הב ליה, הנח לפניו משלך, "תעזוב אותם - עזוב משלך ותן לו", "עני ורש הצדיקו - צדק משלך ותן לו" - ומצד שני כל הלקט מעיקרא כ"כ מוגבל וזניח, שאינו אלא שיבולת אחת או שתים מכל קצירת מגל [שיכולה להיות גדולה מאד], ורק ממה שנפל מתוך המגל או היד, ורק מחמת הקצירה ולא מחמת שום דבר אחר, ורק בדרך קצירה ולא בדרך קיטוף.
ועד כדי שנמצא שעל ידי "ספק לקט" יכול העני לקבל הרבה יותר תבואה לאין ערוך ממה שהיה מקבל מהלקט ודאי.

מה הסברא בזה?

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

הודעהעל ידי כדכד » א' אוקטובר 27, 2024 6:31 pm

וכי משום שהתורה רחמה על העניים נתיר לעניים לפרוץ לבית העשירים כדי לקחת מזון?
ודאי שלא.
לכן גם לא התירו לקחת מעבר למה שהתורה התירה אלא במקרה של ספק

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' אוקטובר 27, 2024 6:42 pm

במה זה עונה לשאלתי?
אני שואל על הא גופא שהתורה התירה לעניים רק שיבולת אחת או שתים, וגם זה רק בתנאים מאד מדוקדקים.
ומאידך יש רחמנות עליהם וצריך להניח להם משלך.
וכדי להציג את הקיצוניות של זה, אני מראה כיצד ספק לקט הופך את הקערה על פיה, ומאותה כמות זעירה וזניחה של לקט - הפכו העניים למקבלי שלל רב מספק.
לאמור:
לקט ודאי - לא נותן להם כמעט כלום.
ספק לקט - מפרנס אותם.
היתכן?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 27, 2024 7:26 pm

צופה_ומביט כתב:אני שואל על הא גופא שהתורה התירה לעניים רק שיבולת אחת או שתים, וגם זה רק בתנאים מאד מדוקדקים.
ומאידך יש רחמנות עליהם וצריך להניח להם משלך.
וכדי להציג את הקיצוניות של זה, אני מראה כיצד ספק לקט הופך את הקערה על פיה, ומאותה כמות זעירה וזניחה של לקט - הפכו העניים למקבלי שלל רב מספק.
לאמור:
לקט ודאי - לא נותן להם כמעט כלום.
ספק לקט - מפרנס אותם.
היתכן?

עפ"ז נלפענ"ד לומר שלקט לא נועד עבור העניים, אלא לתקן את מידותיו של בעל-הבית.
הנקודה המשותפת ללקט, עוללות, פרט, ושכחה, היא: אל תתאמץ יותר מדי.
מה שנקרא בספרים המאוחרים: אל תוסיף על "חובת ההשתדלות".
לך - בעל הבית - אין תועלת גדולה מעוד 2-3 שיבולים, או 2-3 גרגרים, או אשכול ענבים קטנטן, או עומר שכבר שכחת אותו, ואילו לעניים - יש בזה תועלת גדולה.
ומכיוון שהענין הוא לתקן את מידותיך אתה - לכן "ספק לקט לקט" ותעזוב לפניהם משלך, כי בכל מקרה של ספק אם הדבר הזה שייך לחובת ההשתדלות - יש מקום לומר "שב ואל תעשה".

(ובזה יש ליישב גם את הדין של "עומר שיש בו סאתיים ושכחו - אינה שכחה", כי כזאת כמות - כבר כן מתאימה להתאמץ עליה וכן נכללת ב"חובת ההשתדלות")

מה דעתכם?

(ראוי לציין שאין לי מקורות לחידוש זה, אלא הוא סברת-הכרס בלבד, ואם תימצא לו פירכא מדברי גדול"י - ברור שהוא בטל ומבוטל).
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב א' אוקטובר 27, 2024 7:32 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 27, 2024 7:28 pm

צופה_ומביט כתב:וכי עומדים העניים צמודים לבעל הבית ומעבר לכתפו [איך הוא קוצר א"כ?] מסביבים אותו כחומה ומביטים במשקפת או זכוכית מגדלת לראות מה קורה בדיוק ובדקדוק?
ומי שכן מביט - כיצד יכול להבחין? הכל קורה בתנופה אחת בשבריר שניה.
מי יכול לראות האם נקצר בראש מגל?

לכאורה בענינים האלו האחריות מוטלת על הקוצר עצמו, שמה ששייך לו - ייקחנו לעצמו, ומה ששייך לעניים - יעזבנו לפניהם.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' אוקטובר 27, 2024 7:33 pm

על הקוצר עצמו שאלתי מעיקרא [והרחבתי בתיאור לעיל], כיצד אפשר להבחין.
הביאו מ"מ לומר שהעניים שזו פרנסתם מקפידים ומבחינים, ועל זה שבתי ושאלתי בהודעה המצוטטת.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 27, 2024 7:38 pm

מסכים.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' אוקטובר 27, 2024 8:18 pm

לגבי השאלה על היחס בין לקט ודאי לספק לקט, כתב לי חכ"א באישי:
אולי י"ל שהתורה מבקשת להתמודד עם כמה אידיאלים סותרים: מחד, צריך לדאוג לעני ולתת לו די מחסורו, וצריך גם לחנך את בעל הבית לחסד ונתינה, ומאידך ראוי שהעני לא יהפוך לפרזיט הסבור שכולם חייבים לו (ולא יחפוץ לצאת ממצבו זה וכלל לא יבקש להתפרנס ממלאכה המכבדת את בעליה). ושמא לכן הלקט הוודאי (החלק הזה שהעני חש שהוא מקבלו בזכות ולא בחסד) הוא ממש מינימלי ואילו את רוב הכמות הוא יקבל דווקא בצורה כזו שברור לשני הצדדים שהינה צדקה של ממש ומטובו של בעל הבית.
(את עצם הרעיון שמעתי לאחרונה לגבי מעשר עני הנוהג רק בשנים ג' ו' ולא בשאר השנים, שזה כדי לתת לעני בסיס שאיתו יוכל לעשות משהו לפרנסתו אך לא לאפשר לו לחיות תמיד על חיי קיצבאות ... אמרו לי זאת בשם החינוך, אך לא מצאתי בפנים.)

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

הודעהעל ידי כדכד » א' אוקטובר 27, 2024 8:27 pm

צופה_ומביט כתב:
כדכד כתב:וכי משום שהתורה רחמה על העניים נתיר לעניים לפרוץ לבית העשירים כדי לקחת מזון?
ודאי שלא.
לכן גם לא התירו לקחת מעבר למה שהתורה התירה אלא במקרה של ספק

במה זה עונה לשאלתי?
אני שואל על הא גופא שהתורה התירה לעניים רק שיבולת אחת או שתים, וגם זה רק בתנאים מאד מדוקדקים.
ומאידך יש רחמנות עליהם וצריך להניח להם משלך.
וכדי להציג את הקיצוניות של זה, אני מראה כיצד ספק לקט הופך את הקערה על פיה, ומאותה כמות זעירה וזניחה של לקט - הפכו העניים למקבלי שלל רב מספק.
לאמור:
לקט ודאי - לא נותן להם כמעט כלום.
ספק לקט - מפרנס אותם.
היתכן?

קודם כל - הכלל של ספק לקט לקט נאמר אמנם בלקט אבל נלמד משם לכל מתנות עניים, כך שדי הגיוני שמכלל זה יימצא הרבה מזון לענייים.
כוונתי לא היתה להסביר למה ספק מועיל לעניים יותר מודאי אלא למה יש כללים ברורים.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' אוקטובר 27, 2024 8:30 pm

וכאמור, על זה בדיוק שאלתי. על הכללים הברורים. מה הסברא בהם.
וכחלק מהצגת השאלה: הכללים האלה גורמים שדווקא מספק תימצא פרנסה לעניים, משא"כ בוודאי.
לכן מה שבא מעלתו להסביר - לא ענה על שאלתי.

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

הודעהעל ידי תוכן » א' אוקטובר 27, 2024 10:34 pm

אופן הקצירה בתקופה העתיקה היתה, שקוצרים מלא מגל או עוקרים מלא היד, ומיד מעמרים עומר קטן. ועיין לעיל, העמר לכובעים ולכומסאות וכו'. אם תוך קצירה זו נפלה שיבולת אחת או שתים, הרי זה לקט, אם יותר, זה שייך לבעל הבית, והסברא היא פשוטה, שממלא מגל או מלא יד, אינו הוגן לתת יותר משיבולת אחת או שתים לעני. וכך מכל מלא יד או מגל, שיבולת אחת או שתים לקט, יותר אינו לקט. ועיין בפ"ה מ"א, שבסוף הקצירה השדה היתה מלאה בלקט. והבעל הבית היה בקל מבחין בין מה שהוא לקט ומה שאינו לקט, כי מה שהיה מונח בתוך העומר הוא שלו, ומה שנפל מחוץ לעומר הוא של עני. והדברים פשוטים ומאירים.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' אוקטובר 27, 2024 10:52 pm

שומע. זה מיישב את השאלה [בסברא] על הכמות הזעירה ואת השאלה [במציאות] על הבחנת הלקט מהנקצר.
[עדיין קשות שאר השאלות: בסברא - מדוע (בתבואה) נותנים לעניים דוקא מקציר ולא מקיטוף? מה משנה כ"כ באיזו צורה בעל הבית תולש את הפירות מהמחובר, בסכין או ביד? ויתר הדקדוקים שדרושים כדי שיהיה תוך כדי "קציר" דייקא. ובמציאות - השאלה במציאות לגבי ההבחנה של ראש היד וראש המגל].

אם כי גם לדברי מעלתו בסברא איני יודע מה ההבדל בין שתי שיבולים לשלוש שיבולים ביחס למלוא מגל. וגם לא כל המגלות שווים. כך שסוכ"ס נשארת כאן גזירת הכתוב גרידא, שתים לקט, שלוש אינן לקט. [ומזכיר שוב שמשמעות הדרשה היא שלולא הפסוק היינו אומרים שרק שיבולת אחת היא לקט].

וכמובן כל זה בהנחה שאז לא היה מקובל לקצור גם במגל בעל ידית ארוכה וסכין ארוכה, גם כשהשדה גדולה. התיאור של מעלתו נשמע מתאים למשהו קטן וביתי, לא לשדה גדולה, הנחרשת בבקר וכליו [מוזכרת כמ"פ במשניות שם].

עוד עיין בירושלמי לגבי תוך המגל ותוך היד, שמבחין בין מקרים שבהן אוחזים [מעמרים] ביד אחת וקוצרים במגל ביד השניה [ששם מתאימים דברי מעלתו על ההבחנה בין הלקט לנקצר], לבין מקרים שקוצרים במגל בלי לעמר קודם ביד. במצב כזה התבואה נופלת לקרקע וקשה להבחין מה עומר ומה לקט.

עכ"פ, מדברי מעלתו עולה שאלה אחרת:
היתכן שדיני לקט בתורת אלקים הנצחית נאמרו רק בהתאם לצורת קצירה אחת, הכי פשוטה [פרימיטיבית] ומינימלית של העולם העתיק?
אין צורות קציר אחרות? [בוודאי בשדה גדולה]
וכי צפוי שזו תישאר צורת הקציר לעולם? שלא תהיה שום התפתחות, ולו בגודל המגל וצורת הנפתו?
כלומר, לדברי מעלתו הסברא של סך הנתינה והמציאות של הבחנת הלקט מהנקצר מתאימה רק לצורה מינימלית שהיא גופא רק בעולם העתיק, אבל ביחס לכל צורת קצירה אחרת היא נשארת גזירת הכתוב בלי טעם וקשה ליישום במציאות.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 28, 2024 6:43 am

צופה_ומביט כתב:שומע. זה מיישב את השאלה [בסברא] על הכמות הזעירה ואת השאלה [במציאות] על הבחנת הלקט מהנקצר.
[עדיין קשות שאר השאלות: בסברא - מדוע (בתבואה) נותנים לעניים דוקא מקציר ולא מקיטוף? מה משנה כ"כ באיזו צורה בעל הבית תולש את הפירות מהמחובר, בסכין או ביד? ויתר הדקדוקים שדרושים כדי שיהיה תוך כדי "קציר" דייקא. ובמציאות - השאלה במציאות לגבי ההבחנה של ראש היד וראש המגל].

אם כי גם לדברי מעלתו בסברא איני יודע מה ההבדל בין שתי שיבולים לשלוש שיבולים ביחס למלוא מגל. וגם לא כל המגלות שווים. כך שסוכ"ס נשארת כאן גזירת הכתוב גרידא, שתים לקט, שלוש אינן לקט. [ומזכיר שוב שמשמעות הדרשה היא שלולא הפסוק היינו אומרים שרק שיבולת אחת היא לקט].

וכמובן כל זה בהנחה שאז לא היה מקובל לקצור גם במגל בעל ידית ארוכה וסכין ארוכה, גם כשהשדה גדולה. התיאור של מעלתו נשמע מתאים למשהו קטן וביתי, לא לשדה גדולה, הנחרשת בבקר וכליו [מוזכרת כמ"פ במשניות שם].

עוד עיין בירושלמי לגבי תוך המגל ותוך היד, שמבחין בין מקרים שבהן אוחזים [מעמרים] ביד אחת וקוצרים במגל ביד השניה [ששם מתאימים דברי מעלתו על ההבחנה בין הלקט לנקצר], לבין מקרים שקוצרים במגל בלי לעמר קודם ביד. במצב כזה התבואה נופלת לקרקע וקשה להבחין מה עומר ומה לקט.

עכ"פ, מדברי מעלתו עולה שאלה אחרת:
היתכן שדיני לקט בתורת אלקים הנצחית נאמרו רק בהתאם לצורת קצירה אחת, הכי פשוטה [פרימיטיבית] ומינימלית של העולם העתיק?
אין צורות קציר אחרות? [בוודאי בשדה גדולה]
וכי צפוי שזו תישאר צורת הקציר לעולם? שלא תהיה שום התפתחות, ולו בגודל המגל וצורת הנפתו?
כלומר, לדברי מעלתו הסברא של סך הנתינה והמציאות של הבחנת הלקט מהנקצר מתאימה רק לצורה מינימלית שהיא גופא רק בעולם העתיק, אבל ביחס לכל צורת קצירה אחרת היא נשארת גזירת הכתוב בלי טעם וקשה ליישום במציאות.

מה דעתך על סברתי - שזה מלמד אותנו שלא להגזים בהשתדלות?

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' אוקטובר 28, 2024 9:39 am

זה יפה, אבל חידוש, שלקט [ועוד מתנות עניים שציינתם] לא נועד עבור העניים אלא לתיקון המידות/אמונה.
צריך להתיישב בדבר.
יישר כוח.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 28, 2024 9:58 am

בצדקה לסוגיה יש שני צדדים - הנותן והמקבל.
פאה ומעשר עני - נועדו כנראה בעיקר בשביל המקבל.
לקט פרט עוללות ושכחה - נועדו לכאורה בעיקר בשביל הנותן.

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

הודעהעל ידי תוכן » ב' אוקטובר 28, 2024 10:51 am

צופה_ומביט כתב:אם כי גם לדברי מעלתו בסברא איני יודע מה ההבדל בין שתי שיבולים לשלוש שיבולים ביחס למלוא מגל. וגם לא כל המגלות שווים. כך שסוכ"ס נשארת כאן גזירת הכתוב גרידא, שתים לקט, שלוש אינן לקט.


כך זה כל מידות חכמים, שמידה אחת היא מה שמחייבת כל המצבים. גם אדם רזה וגם אדם שמן נטהרים במקוה של מ' סאה, וכל כיו"ב.

צופה_ומביט כתב:וכמובן כל זה בהנחה שאז לא היה מקובל לקצור גם במגל בעל ידית ארוכה וסכין ארוכה, גם כשהשדה גדולה. התיאור של מעלתו נשמע מתאים למשהו קטן וביתי, לא לשדה גדולה, הנחרשת בבקר וכליו [מוזכרת כמ"פ במשניות שם].


בזמן המקרא רוב השדות היו ביתיים, וזה פשר מצות השמיטה שהיה חל על כל אחד ואחד. ובקר וכליו מוזכר רק פעם אחת במסכת פאה.

צופה_ומביט כתב:עוד עיין בירושלמי לגבי תוך המגל ותוך היד, שמבחין בין מקרים שבהן אוחזים [מעמרים] ביד אחת וקוצרים במגל ביד השניה [ששם מתאימים דברי מעלתו על ההבחנה בין הלקט לנקצר], לבין מקרים שקוצרים במגל בלי לעמר קודם ביד. במצב כזה התבואה נופלת לקרקע וקשה להבחין מה עומר ומה לקט.


איפה הירושלמי?

צופה_ומביט כתב:עכ"פ, מדברי מעלתו עולה שאלה אחרת:
היתכן שדיני לקט בתורת אלקים הנצחית נאמרו רק בהתאם לצורת קצירה אחת, הכי פשוטה [פרימיטיבית] ומינימלית של העולם העתיק?
אין צורות קציר אחרות? [בוודאי בשדה גדולה]
וכי צפוי שזו תישאר צורת הקציר לעולם? שלא תהיה שום התפתחות, ולו בגודל המגל וצורת הנפתו?
כלומר, לדברי מעלתו הסברא של סך הנתינה והמציאות של הבחנת הלקט מהנקצר מתאימה רק לצורה מינימלית שהיא גופא רק בעולם העתיק, אבל ביחס לכל צורת קצירה אחרת היא נשארת גזירת הכתוב בלי טעם וקשה ליישום במציאות.


התורה מדברת בשפה שמתאימה לזמנה, והחכמים שבכל דור כוחם יפה לרדת לעומק כוונת התורה ולתקן תקנות כדי לשמר את הכוונה של התורה. דוגמא לדבר, שמן התורה פאה אין לה שיעור, כנראה שאז היו השדות קטנות וכלשון המשנה 'הכל לפי גודל השדה', ומדרבנן קבעו לו שיעור כנראה אחרי שראו שהשדות נהיות גדולות יותר, כי ירדו לסוף דעת הכתוב, שזה רצון ה'.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' אוקטובר 28, 2024 11:29 am

תוכן כתב:
צופה_ומביט כתב:אם כי גם לדברי מעלתו בסברא איני יודע מה ההבדל בין שתי שיבולים לשלוש שיבולים ביחס למלוא מגל. וגם לא כל המגלות שווים. כך שסוכ"ס נשארת כאן גזירת הכתוב גרידא, שתים לקט, שלוש אינן לקט.

כך זה כל מידות חכמים, שמידה אחת היא מה שמחייבת כל המצבים. גם אדם רזה וגם אדם שמן נטהרים במקוה של מ' סאה, וכל כיו"ב.
חכמים דרשו כך מפסוק. א"כ סוכ"ס זו גזירת הכתוב, גם אם נמסר הדבר לחכמים לפענח את הדרשה.
כל שכן אם שיעור לקט הוא הלכה למשה מסיני, שזו הפשטות. האם גם שיעור הלקט עצמו לא נאמר מסיני וחיכה עד לחכמי בית שני? לא יתכן.


צופה_ומביט כתב:וכמובן כל זה בהנחה שאז לא היה מקובל לקצור גם במגל בעל ידית ארוכה וסכין ארוכה, גם כשהשדה גדולה. התיאור של מעלתו נשמע מתאים למשהו קטן וביתי, לא לשדה גדולה, הנחרשת בבקר וכליו [מוזכרת כמ"פ במשניות שם].

בזמן המקרא רוב השדות היו ביתיים, וזה פשר מצות השמיטה שהיה חל על כל אחד ואחד. ובקר וכליו מוזכר רק פעם אחת במסכת פאה.
שוב נכנסים כאן להנחות שהתורה מדברת - ונקבעה לדורות - לפי תקופה מסוימת מאד ומציאות מסוימת מאד, ואף מצממים זאת כעת לתקופת המקרא, אפילו לא לתקופת חז"ל. קשה לי מאד לקבל את זה.

צופה_ומביט כתב:עוד עיין בירושלמי לגבי תוך המגל ותוך היד, שמבחין בין מקרים שבהן אוחזים [מעמרים] ביד אחת וקוצרים במגל ביד השניה [ששם מתאימים דברי מעלתו על ההבחנה בין הלקט לנקצר], לבין מקרים שקוצרים במגל בלי לעמר קודם ביד. במצב כזה התבואה נופלת לקרקע וקשה להבחין מה עומר ומה לקט.

איפה הירושלמי?
על המשנה של תוך המגל ותוך היד. בירושלמי זה ד, ז, ועיי"ש במפרשים, ובמהדורת רייזמן על המשנה.

צופה_ומביט כתב:עכ"פ, מדברי מעלתו עולה שאלה אחרת:
היתכן שדיני לקט בתורת אלקים הנצחית נאמרו רק בהתאם לצורת קצירה אחת, הכי פשוטה [פרימיטיבית] ומינימלית של העולם העתיק?
אין צורות קציר אחרות? [בוודאי בשדה גדולה]
וכי צפוי שזו תישאר צורת הקציר לעולם? שלא תהיה שום התפתחות, ולו בגודל המגל וצורת הנפתו?
כלומר, לדברי מעלתו הסברא של סך הנתינה והמציאות של הבחנת הלקט מהנקצר מתאימה רק לצורה מינימלית שהיא גופא רק בעולם העתיק, אבל ביחס לכל צורת קצירה אחרת היא נשארת גזירת הכתוב בלי טעם וקשה ליישום במציאות.

התורה מדברת בשפה שמתאימה לזמנה, והחכמים שבכל דור כוחם יפה לרדת לעומק כוונת התורה ולתקן תקנות כדי לשמר את הכוונה של התורה. דוגמא לדבר, שמן התורה פאה אין לה שיעור, כנראה שאז היו השדות קטנות וכלשון המשנה 'הכל לפי גודל השדה', ומדרבנן קבעו לו שיעור כנראה אחרי שראו שהשדות נהיות גדולות יותר, כי ירדו לסוף דעת הכתוב, שזה רצון ה'.
אבל בדיני לקט הם לא שינו כלום, ועל זה בדיוק שאלתי.
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ב' אוקטובר 28, 2024 11:54 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' אוקטובר 28, 2024 11:53 am

אם רוצים לדעת מה כמות/אחוז הלקט שמקבלים עניים בפועל מתוך היבול בשדה בינונית, הוא עולה מהמשניות שם.

משנה פאה ה, א:
הָרוּחַ שֶׁפִּזְּרָה אֶת הָעֳמָרִים, אוֹמְדִים אוֹתָהּ כַּמָּה לֶקֶט הִיא רְאוּיָה לַעֲשׂוֹת, וְנוֹתֵן לָעֲנִיִּים.
רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר, נוֹתֵן לָעֲנִיִּים בִּכְדֵי נְפִילָה.

י"מ שרשב"ג אומר שיעור קבוע לפי שדה בינונית, וי"מ שהוא מפרש מילתיה דת"ק.
כך או כך - הנה כאן לפנינו אומדן הלקט בשדה בינונית. "כדי נפילה".

וכמה הוא? מפורש בירושלמי שם:
ארבעה קבין לבית כור [שדה בגודל זריעת כור זרעים].

ובמשנה לעיל ג, ו מבואר ששדה בגודל בית רובע [זריעת רבע קב זרעים] עושה יותר מסאתיים ביבול.
רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר: קַרְקַע בֵּית רֹבַע, חַיֶּבֶת בְּפֵאָה.
רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר: הָעוֹשָׂה סָאתַיִם.

ומבואר שם במפרשים שכל תנא במשנה זו מחמיר מקודמו ומקטין את השיעור.
כלומר קרקע בית רובע עושה יותר מסאתיים יבול.

בכור יש 30 סאה, וכל סאה 6 קבין, כלומר בית כור הוא גדול פי 180 מבית קב, ופי 720 מבית רובע הקב.
ואם בית רובע הקב עושה יותר מסאתיים, א"כ בית כור עושה יותר מ1,440 סאה תבואה.

ומתוך זה סך הלקט [אומדן כדי נפילה] הוא ארבעה קבין, שהוא 2/3 סאה.

ז"א פחות מ 1/2160 מסך היבול.
[פחות מ 0.00046 מהיבול, ז"א פחות (מפחות) מ5 מאיות האחוז].
להמחשה:
מכל קילו תבואה סך הלקט הוא פחות מחצי גרם.
מ10 קילו תבואה, סך הלקט הוא פחות מ5 גרם.
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ב' אוקטובר 28, 2024 12:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 28, 2024 12:31 pm

הצעתי את הדברים לפני רב חשוב, והוא אמר שאפשר לבאר בכיוון אחר:
עיקר מצות הצדקה - צריכה להיות בנדיבת הלב, כדכתיב "נתון תתן לו ולא יירע לבבך בתתך לו".
והדברים הקטנים האלו שחובה ליתנם - הם פתיחת הלב "כחודו של מחט", ומשם מוטל עלינו להמשיך ולתת לעניים "לפי גודל השדה, ולפי רוב העניים, ולפי רוב הענווה" (כדתנן בריש פאה, וכדכתיב:) "כברכת ה' אלוקיך אשר נתן לך".

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' אוקטובר 28, 2024 12:41 pm

גם זה רעיון יפה. יישר כוח גדול.
דא עקא שאכן בולט מאד הניגוד שיש בזה בין פאה ללקט וכיו"ב.
בפאה אכן אמרו חז"ל להדיא שיעור מדבריהם, אין פוחתין לפאה מאחד משישים [כמו בתרו"מ], ושהכל לפי גודל השדה ורוב העניים ורוב הענווה/ענבה.
ובלקט לא.
לא רק שלא, אלא השאירו את כל דקדוקי הדין [גזירת הכתוב?] של "קצירך" דייקא, לפרטי פרטיהם.
ופוק חזי [כנ"ל] מה האומדנא שקבעה המשנה בעצמה כמה לקט מקבלים עניים בפועל בשדה בינונית. פחות [מפחות] מחמישה גרם לעשרה קילו.

וכאמור, בו זמנית אפשרו לעניים לקבל הרבה יותר על ידי הכלל של "ספק לקט לקט" שדרשו מפסוקים,
וכן למשל בקנס למי שהגדיש [אפילו בשוגג ואפילו אחרים הגדישו שלא בידיעתו] על גבי הלקט, שכל הנוגע בארץ הרי הוא של עניים, ואפילו ברור שאינו שלהם כגון הגדיש חיטים ע"ג שעורים.
מה צריך לכל זה? יכולים פשוט להגדיל את השיעור שנחשב לקט, שלא רק שיבולת או שתים אלא גם חמש ועשר. לא רק תוך המגל ותוך היד אלא גם אחורי המגל ואחורי היד, וכל שכן לא לדקדק בראש המגל וראש היד. ויכולים לומר שלא רק בקציר אלא גם בקיטוף. ולא רק מחמת קציר אלא גם מחמת קוץ.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 28, 2024 12:47 pm

לגבי הקנס - י"ל שהוא למי שכל כך מזלזל במתנות עניים, ויש צורך "לנער אותו"...
והוא באמת קנס כפול ומכופל הרבה יותר מהלקט!

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' אוקטובר 28, 2024 7:23 pm

עוד משנה שמתקשרת אצלי [עכ"פ בהרגשה המצטברת] לדקדוקים הנ"ל בלקט, שנותנים לעני בדיוק ומעט מזעיר:

משנה פאה ה, ב:
שִׁבֹּלֶת שֶׁל לֶקֶט שֶׁנִּתְעָרְבָה בַּגָּדִישׁ, מְעַשֵּׂר שִׁבֹּלֶת אַחַת וְנוֹתֵן לוֹ.

ר"ש:
מעשר שבולת אחת ונותן לו. לפי שחייב ליתן לו דבר מתוקן כמו שהיתה שבולת של לקט דפטורה מן המעשרות ואע"פ שעדיין לא נתמרחה חל שם מעשר עליו כי ההיא דאשכחן בפ' כל שעה (דף לה:) ובכמה דוכתין דמעשר ראשון שהקדימו בשבלים.
ירושלמי (שם) כיצד הוא עושה וכו' ומשני רבי יונה דמביא שתי שבלים מלבד אותה שנותן לעני וקובע המעשרות על אחת מהן ואומר על הראשונה אם לקט היא יפה ואם לאו הרי מעשרותיה קבועין על השניה ואח"כ אומר על השניה דאם היא של לקט הרי מעשרות הראשונה קבועין על השלישית והשתא יש כאן שתי שבלים ולא ידעינן בהי מינייהו המעשרות קבועין ואין יכול ליתן לעני אלא הראשונה.

המשך המשנה:
אָמַר רַבִּי אֱלִיעֶזֶר: וְכִי הֵיאָךְ הֶעָנִי הַזֶּה מַחֲלִיף דָּבָר שֶׁלֹּא בָּא בִּרְשׁוּתוֹ?
אֶלָּא מְזַכֶּה אֶת הֶעָנִי בְּכָל הַגָּדִישׁ, וּמְעַשֵּׂר שִׁבֹּלֶת אַחַת וְנוֹתֵן לוֹ.

רע"ב:
מזכה את העני בכל הגדיש על מנת להחזיר דמתנה על מנת להחזיר שמה מתנה, ונמצאת אותה שבולת שהיא לקט באה ליד העני ויכול להחליפה באחרת.


אמנם כאן הנידון הוא הלכתי טהור, כיצד הוא עושה וכו', ואפשר לומר שלא מתארים כאן מציאות למעשה, אבל בכ"ז לשון המשנה הוא שמתוך כל הגדיש בעה"ב נותן לעני שיבולת אחת בדיוק, שזה מה שהתערב, ולא יותר. ותחילה עושה הפרשת תרו"מ מסובכת, ולר"א מזכה לעני את כל הגדיש במתנה ע"מ להחזיר ואז מעשר ונותן לו את אותה שיבולת אחת.
כמה טצדקי כדי לזכות לעני שיבולת אחת!
ואפילו את הסיבוך עם התרו"מ עושה בעה"ב ומשאיר לעצמו את שתי השיבולים המסופקות, כשיכול פשוט לתת לעני 3 שיבולים ויעשר העני על אותה הדרך, ורק ירוויח מזה שיש לו חלק בעוד 2 שיבולים.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' אוקטובר 31, 2024 10:19 pm

תוכן כתב:בקר וכליו מוזכר רק פעם אחת במסכת פאה.

נזכר פעמיים להדיא, במשנה א, ב ובמשנה ו, ב.
ובמפרשים [מהירושלמי] על "הכל מפסיקין" במשנה ב, ג אם צריך לעקור את המחרשה מצד זה לצד זה.

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

הודעהעל ידי תוכן » א' נובמבר 03, 2024 9:41 am

צופה_ומביט כתב:
תוכן כתב:בקר וכליו מוזכר רק פעם אחת במסכת פאה.

נזכר פעמיים להדיא, במשנה א, ב ובמשנה ו, ב.


כתבת: 'לא לשדה גדולה, הנחרשת בבקר וכליו [מוזכרת כמ"פ במשניות שם]'. דבר זה נזכר פעם אחת, מה שנזכר בפ"ו מ"ב הוא סתם רשימת דברים גפה, גדיש, בקר, כלים, וכן בפ"ז מ"א מצאנו דומה לזה, גת, פרצה. אין כאן ברשימה מעין זו שהשדה נחרשת בבקר ובכלים.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: דיני לקט - סברא או גזירת הכתוב? הלכה תיאורטית או מציאות מעשית?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' נובמבר 03, 2024 9:52 am

חשבתי שזה ברור: הסיבה שיש שם בשדה בקר וכלים [היינו כלי הבקר] היא כי זו שדה גדולה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 283 אורחים