מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רמזי השנה - חיפוש מקור ראשוני והמסתעף

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
סופר-סתם
הודעות: 477
הצטרף: א' יוני 11, 2017 6:51 pm

רמזי השנה - חיפוש מקור ראשוני והמסתעף

הודעהעל ידי סופר-סתם » ב' ספטמבר 18, 2023 10:14 pm

בכל תחילת שנה טובי המוחות מתגייסים לפתיחת ראשי התיבות של השנה בצורה מקורית ומבשרת טוב. ואף בהאי אתרא קדישא יש כמה אשכולות בזה.
כידוע, גם מנהגו של הרבי מחב"ד היה לגלות רמז בשנה.

אשמח לשמוע האם מישהו נתקל ברמז זה גם במאה הקודמת ולא רק בתהא שנת...

המסתעף הוא, ענייני גימטריאות לפי השנה, ונקודות מעניינות הקשורות לשנת הבריאה.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: רמזי השנה - חיפוש מקור ראשוני והמסתעף

הודעהעל ידי דרומי » ג' ספטמבר 19, 2023 12:06 am

הרבי מחב"ד התחיל בזה בשנת תשמ"ב, כנראה בעקבות מכתב שקיבל ממישהו, ומאז המשיך בזה [ובשנים קודמות לא נהג כן, ואדרבה].

אמנם זה שכותבים את מספר השנה באופן קצת שונה לסימן טוב, כגון במקום "תרע"ט" כותבים "עטר"ת", או במקום "תרע"ז" כותבים "עזר"ת", ובמקום "תר"נ" כותבים "רנ"ת", וכיוצא בזה, ידוע גם מהמאה הקודמת.

מטה עז
הודעות: 260
הצטרף: ה' דצמבר 28, 2023 8:19 am

Re: רמזי השנה - חיפוש מקור ראשוני והמסתעף

הודעהעל ידי מטה עז » א' אוקטובר 27, 2024 8:29 am

אצל רמ"ד ואלי, עניין זה של ראשי תיבות של השנה, תפס עניין גדול.
חלק נכבד מתיקוניו עד שנת הפדו"ת, שנת התמי"ם, הלא היא שנת ת"ץ (1730), הוא רומז בכתביו לפי שם השנה.

למשל שנת ת"ץ, היא שנת גמר התיקון, מלשון נתיצה, בה מנתצים את הקליפות והכלים הטמאים.
בשנה שלאחריה היא שנת תצ"א, מלשון יציאה, בה הוא רומז את יציאתו לאחר גמר התיקון.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: רמזי השנה - חיפוש מקור ראשוני והמסתעף

הודעהעל ידי כדכד » א' אוקטובר 27, 2024 6:40 pm

אלו אינם ראשי תיבות

מטה עז
הודעות: 260
הצטרף: ה' דצמבר 28, 2023 8:19 am

Re: רמזי השנה - חיפוש מקור ראשוני והמסתעף

הודעהעל ידי מטה עז » א' אוקטובר 27, 2024 6:47 pm

כדכד כתב:אלו אינם ראשי תיבות


עמך הסליחה, הרב כדכד

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: רמזי השנה - חיפוש מקור ראשוני והמסתעף

הודעהעל ידי לענין » א' אוקטובר 27, 2024 10:52 pm

צריך להוסיף שהרמח’’ל והרמד’’ו דרשו הכל ממש, ונתנו רמזים גם לפי המקום בו נכתבו הדברים, למשל פאדובה, כך שאין להביא מהם שהיו מדגישים ביחוד את מספר השנה, בשעה שהדגישו ודרשו עוד דברים רבים שהם נראים לעיני בשר רק טכניים במקרה.

מטה עז
הודעות: 260
הצטרף: ה' דצמבר 28, 2023 8:19 am

Re: רמזי השנה - חיפוש מקור ראשוני והמסתעף

הודעהעל ידי מטה עז » ב' אוקטובר 28, 2024 7:59 am

לענין כתב:צריך להוסיף שהרמח’’ל והרמד’’ו דרשו הכל ממש, ונתנו רמזים גם לפי המקום בו נכתבו הדברים, למשל פאדובה, כך שאין להביא מהם שהיו מדגישים ביחוד את מספר השנה, בשעה שהדגישו ודרשו עוד דברים רבים שהם נראים לעיני בשר רק טכניים במקרה.


רבון העולמים
אז נכון שלפי רמ"ד מגדל פעמונים של כנסייה הוא מגדל בבל, ותותח על גלגלים הוא יסוד וביעין, ובגדי שבת הן "גאות לבש", ובינה יתרה של אשה הוא מבנה הגוף הנשי, וכו וכו
אבל כאשר צדיק יסוד עולם, המברר, הצדיק המוכתר, בחינת מב"ד, מתאר בכתביו את התיקונים שעשה במשך שבע שנים, ואת הסבל הנורא שלקח על עצמו למען זה, ומבאר כיצד דווקא בשנת ת"ץ הוא יכול לסיים אותם ולשאת אשה, וכו, ואת כל זה רומז בדווקא בשם השנה, על פי מה שגילו לו מן השמים באותה שנה, מה מקום יש להמעיט בערך הדבר, היא הנותנת ומכאן ראיה שיש בדבר זה משמעות (ולהיפך, הם מאירים את עינינו לראות אלוקות בכל דבר, שכידוע כפי שכותב הרב ספינר, רמ"ד הקדים את תורת החסידות בכתביו, ודווקא משום שאחרים לא רמזו רמזים שכאלה כמותו, הרי שזה מקור מיוחד וייחודי ויקר, שראוי ללמוד ממנו לפי דרגתנו), והדורש ידרוש.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 61 אורחים

cron