יש המהדרין לקחת אתרוג עם חגורה \ גארטיל.
התקשיתי למצוא לכך מקור בפוסקים אולם מעיון בתיאורי האתרוגים מלפני 1500 2000 שנה אנו מוצאים אתרוגים רבים מאוד כאלו שנבחרו לקשט את המטבעות בפסיפסים ותבליטים בבתה''כ. בהנחה שהם מיצגים את ההדר שבאתרוגים.
המטבעות מימי מרד בר כוכבא. כולם מתוארכים ל 135 - 132 .
בסה''כ בחפירות בא''י נחשפו 34 פסיפסים בהם מופיע אתרוג בארץ :רובם בבתכ''נ, חלקם בבתי עשירים וגם של נכרים.
1.
בתמונה אתרוג עם חגורה. נרתיק ללולב אחד. וכנראה הדס אחד וערבה אחת כפי שיטת ר עקיבא.
2.
אתרוגים עם פיטם.נרתיק ובו לולב ערבות והדסים שלהם ענבים ירוקים \או מועטים ולכן כשרים.
או שלשם יופי הקישוט לא הקפידו לדייק.
3.
דומה לראשון ,אלא שכאן האתרוג עם החגורה שלם. ומה שבולט ברור הוא הנרתיק האוגדם יחד.
וחשיבותם של צילומים 2. 3. בהפרכת הדעה שהדבר שמקיף את המינים הם הדסים מרובים
כנוהג היום במקומות מסויימים.
4.
מבית הכנסת בציפורי, אתרוג עם חגורה.מימין הלולב. קטע זה נשאר שלם ואינו ממוחזר.
כמו''כ נראים עלים משולשים של ההדס ועלים מוארכים של הערבה. מה שאינו ניכר בתיאורים אחרים.
מתוארך למאה החמישית.
5.
מביהכ''נ בית אלפא ,משני צידי ארון הקודש איור של ארבעת המינים וגם כאן אתרוג ברור עם חגורה.
מתוארך לתחילת המאה השישית.
6.
ושוב שני אתרוגים חגורים מביהכ''נ מעון. המאה הרביעית.
7.
עץ של אתרוגים חגורים בפסיפס ציפורים מקיסריה, מהמאה השישית.
8.
תבליט על משקוף ביהכ''נ בכפר נחום. בפס למעלה אתרוגים רבים, ומשמאול לארון לולב\ ענף דקל.
מתוארך למאה השנייה.
9.
תבליט מביהכ''נ בפקיעין, משמאל למנורה לולב ואתרוג. המאה ה 3.