מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האדם רק בצלם ודמות אלקים או גם בתבנית אלקים?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

האדם רק בצלם ודמות אלקים או גם בתבנית אלקים?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' אוקטובר 15, 2024 10:53 am

זהו נושא רחב, ולא עיינתי בו מספיק, וגם אין פנאי עכשיו, ואני כותב ממש בנגיעה בעלמא. אבל על של עתה באתי, מה שהתעוררתי בסדר העבודה "אתה כוננת":

ידועים דברי הרמב"ם בתחילת מורה הנבוכים:
כבר חשבו בני אדם, כי צלם בלשון העברי יורה על תמונת הדבר ותוארו, והביא זה אל הגשמה גמורה, לאמרו: נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ (בראשית א, כו).
וחשבו שהשם על צורת אדם ר"ל תמונתו ותארו, והאמינו בה, והתחייבה להם ההגשמה הגמורה. וראו שהם אם יפרדו מזאת האמונה יכזיבו הכתוב. וגם ישימו השם נעדר, אם לא יהיה בעל פנים ויד כמותם בתמונה ובתאר.
ואומר, כי הצורה המפורסמת אצל ההמון, אשר היא תמונת הדבר ותארו, שמה המיוחד בה בלשון עברי "תאר". אמר: יְפֵה-תֹאַר וִיפֵה מַרְאֶה (בראשית לט, ו), מַה-תָּאֳרוֹ (שמואל א כח, יד), כְּתֹאַר בְּנֵי הַמֶּלֶךְ (שופטים ח, יח). ונאמר בצורה המלאכיית: יְתָאֲרֵהוּ בַשֶּׂרֶד... וּבַמְּחוּגָה יְתָאֳרֵהוּ (ישעיהו מד, יג). וזהו שם שלא יפול על הש"י יתברך כלל חלילה וחס.

כל מקום שתרגם כאן אבן תיבון "תמונה" - תרגם הרב קאפח: "תבנית":
כבר חשבו בני אדם כי "צלם" בלשון העברי מורה על תבנית הדבר ותוארו, והביאם הדבר לידי הגשמה מוחלטת. לפי שנאמר נעשה אדם בצלמנו כדמותנו, וחשבו כי ה' כצורת אדם, כלומר: תבניתו ותארו, וחייבו הגשמה מוחלטת והאמינו בכך, ונראה להם שאם יעזבו דעה זו יכחישו את הכתוב, ואף יהיה בכך העדר האלוה אם לא יהיה גוף בעל פנים ויד כמותם בתבנית ובתואר.
ואומר כי הצורה המפורסמת אצל ההמון, אשר היא תבנית הדבר ותוארו, שמה המיוחד לה בלשון העברי תואר.

הרמב"ן עה"פ חולק וכתב [בראשית א, כז] שצלם הוא תואר [ופירש שקאי על האדמה אשר לוקח ממנה, עיי"ש].


והנה בכמה מקומות אנו אומרים לכאורה על האדם שהוא נוצר בתבנית אלקים.

א. בברכה הידועה בשבע ברכות:
אשר יצר את האדם בצלמו, בצלם דמות תבניתו, והתקין לו ממנו וכו'.

וידוע הפירוש ש"תבניתו" קאי על האדם, תבנית האדם, דהיינו דפוס המוכן לו, שהכל נברא במאמר והוא נברא בידיים (רש"י עה"ת).
אלא שרש"י כתב זאת בביאור המילה "צלם", הכפולה בכתוב: ויברא אלקים את האדם בצלמו בצלם אלקים ברא אותו. ופירש שה"צלם" הראשון הכתוב כאן קאי על הדפוס [והשני: "פירש לך שאותו צלם המתוקן לו צלם דיוקן יוצרו הוא"]. והרי שלפי רש"י המילה "צלם" אינה רק על "הצורה המינית" של האדם, אלא גם על "הצורה המלאכית" [ועיי"ש ברמב"ם שאכן זה משותף, וממנו כל מושג הצלמים לפסלים].
אמנם גם בנוסח הברכה ישנו כפל זה, על פי הפסוק. אשר יצר את האדם בצלמו, בצלם דמות תבניתו. ולכאורה גם כאן יפרש רש"י שצלם הראשון קאי על האדם [בדיוק כמו בפסוק. וביותר שכאן נסמך "דמות" להזכרת הצלם השניה], בדפוס המוכן לו. וא"כ מהו "תבניתו"? ומה עוד שכאן לא נאמר "בצלם אלקים ודמות אלקים", אלא סתם "בצלם דמות", ואינו מבואר של מי. אא"כ נאמר ש"תבניתו" קאי על אלקים, ואזי מבואר בצלם דמות של תבנית אלקים. אבל הרמב"ם הרי קבע שאין תבנית לאלקים.
וצ"ל שלשון הברכה מקצר, ו"בצלם דמות" הכוונה "של אלקים", והמילה "תבניתו" חוזרת לאדם, והיא כפולה על המילה "בצלמו" הראשונה, וכל זה צ"ב.
[ונוגע מאד לאופן פיסוק הברכה הזו למי שמברך אותה, וכבר העירו בזה].

ב. ועל של עתה באתי, בסדר העבודה הקדום אתה כוננת, שבפשטות הוא סדר העבודה שהכיר ואמר הרמב"ם:
גֹּלֶם תַּבְנִיתְךָ מִן הָאֲדָמָה יָצַרְתָּ

לא "תבניתו", שנאמר שקאי על האדם. אלא גולם תבניתך. ודחוק מאד להבין בנוסח הזה ["גולם תבניתך", וכן כלל המשפט] שהכוונה דפוסך = הדפוס שאתה הכנת עבורו.
וצ"ע.

לעומת זאת, בסדר העבודה דאמיץ כוח:
הִקְרַצְתָּ גלֶם מֵחֹמֶר בְּתַבְנִית חוֹתָמֶךָ

"תבנית". לא "תבניתך". ומה שאמר "חותמך" פשיטא שמתפרש: החותם שהכנת. שהרי א"א לפרשו אחרת.
ועכ"פ הכתוב באמיץ כוח הוא ממש כדברי רש"י:
ויברא את האדם בצלמו – בדפוס העשוי לו, שהכל נברא במאמר, והוא בידים, כדכתיב: ותשת עלי כפך (תהלים קל״ט:ה׳). ונעשה כחותם, כמטבע הזה העשויה על ידי רושם שקורין קויינא, וכן הוא אומר: תתהפך כחומר חותם (איוב ל״ח:י״ד).

טור תלגא
הודעות: 509
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: האדם רק בצלם ודמות אלקים או גם בתבנית אלקים?

הודעהעל ידי טור תלגא » ג' אוקטובר 15, 2024 8:43 pm

עי' דברי יוסף חלק הפרדס שמבאר מלות דמות, צורה, תמונה, צלם, פסל ותבנית https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... &pgnum=273

ועי"ש דף קלד שהקשה על לשון הברכה לשבע ברכות וכתב שהוא טעות הדפוס וצ"ל בצלם דמות תמונתו וכן נהג לברך!
דברי יוסף 1.png
דברי יוסף 1.png (166.09 KiB) נצפה 323 פעמים

דברי יוסף 2.png
דברי יוסף 2.png (141.27 KiB) נצפה 323 פעמים


ועי"ש גם כן בדף קלה מה שהקשה על לשון סדר העבודה ביו"כ

דברי יוסף פרדס.png
דברי יוסף פרדס.png (694.66 KiB) נצפה 325 פעמים

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: האדם רק בצלם ודמות אלקים או גם בתבנית אלקים?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' אוקטובר 16, 2024 4:22 am

יישר כוח גדול. ברוך שכיוונתי בשניהם.
ויש לעיין היטב. יעזרנו ה' הטוב.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: האדם רק בצלם ודמות אלקים או גם בתבנית אלקים?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' אוקטובר 25, 2024 11:08 am

בפיוטים לחזרת הש"ץ במוסף ליוכ"פ:

ובכן ואתה כרחום סלח לנו, אל תזכר לנו עוונותינו:
תּוֹאַר פָּנֶיךָ תַּרְאֵנוּ. וּבְתורָתְךָ תְּחַכְּמֵנוּ.

וצ"ע.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: האדם רק בצלם ודמות אלקים או גם בתבנית אלקים?

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' אוקטובר 25, 2024 11:35 am

צופה_ומביט כתב:והנה בכמה מקומות אנו אומרים לכאורה על האדם שהוא נוצר בתבנית אלקים.

א. בברכה הידועה בשבע ברכות:
אשר יצר את האדם בצלמו, בצלם דמות תבניתו, והתקין לו ממנו וכו'.

וידוע הפירוש ש"תבניתו" קאי על האדם, תבנית האדם, דהיינו דפוס המוכן לו, שהכל נברא במאמר והוא נברא בידיים (רש"י עה"ת).
אלא שרש"י כתב זאת בביאור המילה "צלם", הכפולה בכתוב: ויברא אלקים את האדם בצלמו בצלם אלקים ברא אותו. ופירש שה"צלם" הראשון הכתוב כאן קאי על הדפוס [והשני: "פירש לך שאותו צלם המתוקן לו צלם דיוקן יוצרו הוא"]. והרי שלפי רש"י המילה "צלם" אינה רק על "הצורה המינית" של האדם, אלא גם על "הצורה המלאכית" [ועיי"ש ברמב"ם שאכן זה משותף, וממנו כל מושג הצלמים לפסלים].
אמנם גם בנוסח הברכה ישנו כפל זה, על פי הפסוק. אשר יצר את האדם בצלמו, בצלם דמות תבניתו. ולכאורה גם כאן יפרש רש"י שצלם הראשון קאי על האדם [בדיוק כמו בפסוק. וביותר שכאן נסמך "דמות" להזכרת הצלם השניה], בדפוס המוכן לו. וא"כ מהו "תבניתו"? ומה עוד שכאן לא נאמר "בצלם אלקים ודמות אלקים", אלא סתם "בצלם דמות", ואינו מבואר של מי. אא"כ נאמר ש"תבניתו" קאי על אלקים, ואזי מבואר בצלם דמות של תבנית אלקים. אבל הרמב"ם הרי קבע שאין תבנית לאלקים.
וצ"ל שלשון הברכה מקצר, ו"בצלם דמות" הכוונה "של אלקים", והמילה "תבניתו" חוזרת לאדם, והיא כפולה על המילה "בצלמו" הראשונה, וכל זה צ"ב.
[ונוגע מאד לאופן פיסוק הברכה הזו למי שמברך אותה, וכבר העירו בזה].

ראה אבודרהם שכתב על זה: ופירש "בְּצֶלֶם דְּמוּת תַּבְנִיתוֹ" - שב אל האדם, ורצה לומר דמות, שהוא צורת גופו, צר אותו בצלמו, שהוא צורת הנפש. וכל זה כדי לדחות הכפירה הרעה שתעו בה רבים, שאמרו שעל תואר תבנית אדם נאמר שנברא בצלמו, כמו שביאר זה הענין הרמב"ם. ע"כ [ועד"ז בעוד ראשונים].

המקובלים חלקו על עיקר דעת הרמב"ם בזה (ראה למשל עבודת הקודש ח"ג פרק כה). וראה בזהר (ח"ג רלט, א) לענין ברכה זו: באיקונין דמלכא בצלמו כדמותו דאיהו צלם דמות תבניתו. להדיא דלא כפירוש זה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 299 אורחים