מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 22, 2024 12:24 am

ומה שחוששים למה שיהיה בהמשך - הנה על זה כבר נאמר במשנה ובגמרא ונפסק בפוסקים שאין חוששים לעתידות אלא מברכים על כל בשורה בפ"ע.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

מים לנטילת ידיים

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' אוקטובר 22, 2024 10:02 am

אמש הסתפקתי מה הדין בכה"ג שהיה לו ספל מים חמים והחזיק בספל החם כדי לחמם את ידיו. האם מותר יהיה לו ליטול בהם את ידיו. שהלוא סו"ס לא נעשתה מלאכה במים גופייהו.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוקטובר 22, 2024 12:07 pm

איתן נוי כתב:למה צע"ג.
לבי במערב כתב:אמנם בלאה"כ צע"ג מנין המקור לברך בכה"ג, היפך הנפסק במג"א סי' רכב סק"א (וכ"ה בסדבה"נ פי"ב סוה"ח ובמשנ"ב סי' רכב שם).

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוקטובר 22, 2024 12:08 pm

עזריאל ברגר כתב:אם מדברים על ברכת הטוב והמטיב - אכן הדעת נותנת שיש מקום לברך אותה, למי שיש לו שמחת הלב בבשורה זו
כנ"ל, תחלה יש לוודא שאכן הבשורה אמתית היא.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 22, 2024 12:37 pm

לבי במערב כתב:
עזריאל ברגר כתב:אם מדברים על ברכת הטוב והמטיב - אכן הדעת נותנת שיש מקום לברך אותה, למי שיש לו שמחת הלב בבשורה זו
כנ"ל, תחלה יש לוודא שאכן הבשורה אמתית היא.

מסתמא שמע זאת מפי אדם נאמן (גוי (או "נכרי לכל דבריו") המסיח לפי תומו וכיו"ב).
ומדוע תדוננו לכף חובה ותקשה עליו קושיות?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מים לנטילת ידיים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 22, 2024 12:39 pm

איתן נוי כתב:אמש הסתפקתי מה הדין בכה"ג שהיה לו ספל מים חמים והחזיק בספל החם כדי לחמם את ידיו. האם מותר יהיה לו ליטול בהם את ידיו. שהלוא סו"ס לא נעשתה מלאכה במים גופייהו.

דעתי נוטה להתיר, ויש לעיין בדוגמאות שהביאו רבותינו ולראות איך נדמה מילתא למילתא.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוקטובר 22, 2024 1:30 pm

עזריאל ברגר כתב:ומדוע תדוננו לכף חובה ותקשה עליו קושיות?

כי פוסקי הדורות האחרונים לא חבבו את הממהרים לברך ברכות אלו. ראה למשל במשנ"ב ר"ס רכב שם.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 22, 2024 1:50 pm

לבי במערב כתב:
עזריאל ברגר כתב:ומדוע תדוננו לכף חובה ותקשה עליו קושיות?

כי פוסקי הדורות האחרונים לא חבבו את הממהרים לברך ברכות אלו. ראה למשל במשנ"ב ר"ס רכב שם.

לא יודע מדוע אתה מדבר במ"מ במקום בטענות ברורות.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' אוקטובר 22, 2024 2:12 pm

לבי במערב כתב:
איתן נוי כתב:למה צע"ג.
לבי במערב כתב:אמנם בלאה"כ צע"ג מנין המקור לברך בכה"ג, היפך הנפסק במג"א סי' רכב סק"א (וכ"ה בסדבה"נ פי"ב סוה"ח ובמשנ"ב סי' רכב שם).

למען ה'. על מה הגבת?
כדאי שתצטט.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: מים לנטילת ידיים

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' אוקטובר 22, 2024 2:14 pm

עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:אמש הסתפקתי מה הדין בכה"ג שהיה לו ספל מים חמים והחזיק בספל החם כדי לחמם את ידיו. האם מותר יהיה לו ליטול בהם את ידיו. שהלוא סו"ס לא נעשתה מלאכה במים גופייהו.

דעתי נוטה להתיר, ויש לעיין בדוגמאות שהביאו רבותינו ולראות איך נדמה מילתא למילתא.

דעתי דווקא לאסור ומהדוג' שהזכיר לי ידידי מקודם. מים שנשקלו מול בשר. שאע"פ שלא נעשה מעשה בגוף המים, אך ע"י המים קיבל תוצאה.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' אוקטובר 22, 2024 2:15 pm

לבי במערב כתב:
עזריאל ברגר כתב:אם מדברים על ברכת הטוב והמטיב - אכן הדעת נותנת שיש מקום לברך אותה, למי שיש לו שמחת הלב בבשורה זו
כנ"ל, תחלה יש לוודא שאכן הבשורה אמתית היא.

הרב זילברשטיין מספיק נאמן עליך?!
הדברים שנשלחו מאת הרב צורן שליט"א מהר' זילברשטין א' דחוה"מ:
"מרן הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א מתייחס לחיסול סינוואר ואומר שאם הגר"א דיבר על מלחמת גוג ומגוג [כפי שהעברנו בהודעה במוצאי החג], שהיא בעצם 'מחיית עמלק', הרי בחיסול זה אפשר לראות את תחילת התהליך של 'מחיית עמלק'!".

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוקטובר 22, 2024 3:22 pm

עזריאל ברגר כתב:לא יודע מדוע אתה מדבר במ"מ במקום בטענות ברורות.

את"ל, כמחאה זוטא על הדיונים הנפוצים בסוגיא זו (הברכות שבסי' ריח ואילך), שעוסקים בעיקר בסברות־כרס במקום בעיון בדברי הפוסקים שמימיהם אנו שותים.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוקטובר 22, 2024 3:24 pm

איתן נוי כתב:למען ה'. על מה הגבת?
כדאי שתצטט.

במחילה, ציטטתי במדויק.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוקטובר 22, 2024 3:27 pm

איתן נוי כתב:[א] הרב זילברשטיין מספיק נאמן עליך?! [ב] הדברים שנשלחו מאת הרב צורן שליט"א מהר' זילברשטין א' דחוה"מ:
א. לא זכיתי להבין מאי שיאטי' להכא.
ב. כמובן, הודעתו פורסמה ביום א' דחוה"מ (לאחר שהשמועה אכן אומתה כדי צרכה), והמעשה שבהודעת מר ארע במנחת יו"ט, כשמן הנמנע הי' לוודא את אמינותה.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' אוקטובר 22, 2024 4:06 pm

לבי במערב כתב:
איתן נוי כתב:[א] הרב זילברשטיין מספיק נאמן עליך?! [ב] הדברים שנשלחו מאת הרב צורן שליט"א מהר' זילברשטין א' דחוה"מ:
א. לא זכיתי להבין מאי שיאטי' להכא.
ב. כמובן, הודעתו פורסמה ביום א' דחוה"מ (לאחר שהשמועה אכן אומתה כדי צרכה), והמעשה שבהודעת מר ארע במנחת יו"ט, כשמן הנמנע הי' לוודא את אמינותה.

א. ?
ב. תראה את התאריך.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' אוקטובר 22, 2024 4:06 pm

לבי במערב כתב:
איתן נוי כתב:למען ה'. על מה הגבת?
כדאי שתצטט.

במחילה, ציטטתי במדויק.

תראה מה ציטטת.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוקטובר 22, 2024 11:08 pm

איתן נוי כתב:א. ?
ב. תראה את התאריך.

א. איך שייכת לכאן נאמנות הגר"י זילברשטיין שליט"א?
ב. ובכן? במוציו"ט כבר נודע בוודאות מספקת לפ"ע.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוקטובר 22, 2024 11:10 pm

איתן נוי כתב:תראה מה ציטטת.
כמדומה לי שהראיתי, אך למעלה מן הצורך:
איתן נוי כתב:
לבי במערב כתב:לכאורה היתה כוונתו לפתור הספק ע"י שאומר הברכה (כ)בדרך לימוד.
אמנם בלאה"כ צע"ג מנין המקור לברך בכה"ג, היפך הנפסק במג"א סי' רכב סק"א (וכ"ה בסדבה"נ פי"ב סוה"ח ובמשנ"ב סי' רכב שם).

לא.
כתבתי מה עשה.
ראשית קרא את ההלכה מהשו"ע כדי ללמד הלכה זו לציבור.
לאחר מכן בירכה.
לבי במערב כתב:א"כ בודאי צע"ג, כנ"ל (עפ"ד הפוסקים).
איתן נוי כתב:למה צע"ג.
לדעתי כך צריך לעשות.
וכ"כ כתב לי היום המו"ץ ר' יוחנן בורגר שליט"א.

וחזרתי והשבתי כלשוני דלעיל מינה:
לבי במערב כתב:
איתן נוי כתב:למה צע"ג.
לבי במערב כתב:אמנם בלאה"כ צע"ג מנין המקור לברך בכה"ג, היפך הנפסק במג"א סי' רכב סק"א (וכ"ה בסדבה"נ פי"ב סוה"ח ובמשנ"ב סי' רכב שם).

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 22, 2024 11:49 pm

כלומר: טענתך היא על הברכה לפני הידיעה הברורה.

וכבר הגבתי לך, שעוד לפני צאת יו"ט היתה (לי) ידיעה ברורה, מאנשים שאינם שומרי שבת.

ואולי הוא באמת הוטעה וחשב שהידיעה היא ברורה, כי היו (במקום שבו הייתי) אנשים שדיברו כאילו-בוודאות לפני ההודעה הרשמית.

ועכ"פ יכולת להגיד בקצרה, שאתה מתפלא על זה שהוא בירך לפני הידיעה הברורה, במקום לציין מראי-מקומות שיצטרכו לכתוב עליהם "מפענח צפונות"...

(בתחילה סברתי שאתה מלין על עצם הברכה ולא על העיתוי שלה)

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוקטובר 23, 2024 12:49 am

נסיתי להגיב בקצרה, וכנראה טעיתי בשיקול־הדעת. אדע להבא...

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 27, 2024 8:37 pm

פשיטא:
ראובן שקיבל כסף ונותנו לשמעון במתנה - צריך הכסף הזה להתעשר פעמיים, פעם אצל ראובן ופעם אצל שמעון.

ומכאן יש להסתפק:
בתוכנית "חיסכון לכל ילד", מי שבוחר להכפיל את הסכום ונותן לבנו 50₪ נוספים - האם צריך להפריש כנגדם מעשר כספים?

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יבנה » א' אוקטובר 27, 2024 11:07 pm

עזריאל ברגר כתב:פשיטא:
ראובן שקיבל כסף ונותנו לשמעון במתנה - צריך הכסף הזה להתעשר פעמיים, פעם אצל ראובן ופעם אצל שמעון.

ומכאן יש להסתפק:
בתוכנית "חיסכון לכל ילד", מי שבוחר להכפיל את הסכום ונותן לבנו 50₪ נוספים - האם צריך להפריש כנגדם מעשר כספים?

אם הכסף הולך ישר לבנו ולא עובר דרכו, לכאורה פשוט שא״צ לשלם מעשר עליהם.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 28, 2024 6:44 am

יבנה כתב:
עזריאל ברגר כתב:פשיטא:
ראובן שקיבל כסף ונותנו לשמעון במתנה - צריך הכסף הזה להתעשר פעמיים, פעם אצל ראובן ופעם אצל שמעון.

ומכאן יש להסתפק:
בתוכנית "חיסכון לכל ילד", מי שבוחר להכפיל את הסכום ונותן לבנו 50₪ נוספים - האם צריך להפריש כנגדם מעשר כספים?

אם הכסף הולך ישר לבנו ולא עובר דרכו, לכאורה פשוט שא״צ לשלם מעשר עליהם.

גם לי נראה כך מסברא.
מחפש מקורות או ראיות.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

איסור אכילת כינה

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' אוקטובר 30, 2024 3:45 pm

לפי מ"ש הגרע"י זצ"ל לגבי פילוי ומלילת כינים בשבת מראשי הבנות דלל"ב מאחר והכינים אינם פרים ורבים אלא מתהוים מהזיעה.
א"כ מי שאכל כינה האם חייב כאוכל תולעת הפרה ורבה?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: איסור אכילת כינה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 30, 2024 4:17 pm

איתן נוי כתב:לפי מ"ש הגרע"י זצ"ל לגבי פילוי ומלילת כינים בשבת מראשי הבנות דלל"ב מאחר והכינים אינם פרים ורבים אלא מתהוים מהזיעה.
א"כ מי שאכל כינה האם חייב כאוכל תולעת הפרה ורבה?

זה ודאי שאסור לאכול כינה, כי היא פירשה לאויר, וגם היא דבר מאוס ויש בה משום "בל תשקצו".
ולשאלת כמה מלקויות לוקים עליה - כשתבוא הסנהדרין יצטרכו להכריע בכמה דיונים בהלכה זו...
(כגון המחלוקת הידועה האם ריבוי לאוים גורם לריבוי מלקויות, שהאריך בו הרמב"ם בסוגיא זו של שרצים, ורש"י על התורה (ומסתמא גם על הש"ס) כתב להיפך ממנו)

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: איסור אכילת כינה

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' אוקטובר 30, 2024 5:49 pm

עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:לפי מ"ש הגרע"י זצ"ל לגבי פילוי ומלילת כינים בשבת מראשי הבנות דלל"ב מאחר והכינים אינם פרים ורבים אלא מתהוים מהזיעה.
א"כ מי שאכל כינה האם חייב כאוכל תולעת הפרה ורבה?

זה ודאי שאסור לאכול כינה, כי היא פירשה לאויר, וגם היא דבר מאוס ויש בה משום "בל תשקצו".
ולשאלת כמה מלקויות לוקים עליה - כשתבוא הסנהדרין יצטרכו להכריע בכמה דיונים בהלכה זו...
(כגון המחלוקת הידועה האם ריבוי לאוים גורם לריבוי מלקויות, שהאריך בו הרמב"ם בסוגיא זו של שרצים, ורש"י על התורה (ומסתמא גם על הש"ס) כתב להיפך ממנו)


איני שואל מדין בל תשקצו! (וכמ"ש החוות יאיר סי' קה: "ותאמר דאחר דפרעוש מתהוי מעיפושים אינו בכלל שרץ הארץ דכתיב גבי לא תאכלם רק בכלל ולא תטמאו את נפשותיכם בכל השרץ הרומש על הארץ"). ולכן אין זה שייך לתולעת שפירשה לאויר העולם.
ואם אנו דנים שאין לה דין "בעל חי" וכנ"ל, איזה איסור יש בזה?
ראה נא:
1.
כרתי סימן ק ס"ק ה: "חיות. או ברית נשמה, ועיין מה שכתבתי פלתי (ס"ק ד') בכנה דמותר להורגו בשבת אי בטלה בתבשיל, כאשר קרה בזמן חות יאיר (עי' שו"ת חות יאיר סי' ק"ה) שנפל לתוך מרק של אורז דאי אפשר לבודקו, ע"ש".
2.
פלתי סימן ק סק"ד: "והנה לדעת הרשב"א בתשובה (שם) דביצת אפרוח לא קרוי בריית נשמה, א"כ ה"ה כינה בשבת דנחלקו בו בעלי תוספות (שבת י"א ד"ה שמא) אם הוא השחור או לבן, דקיימ"ל דמותר להורגו, דלית ביה נטילת נשמה, אף לענין בריה לא ברית נשמה מקרי. אבל להרמב"ם דאפרוח כנ"ל קרוי ברית נשמה, אף דודאי לענין שבת לא מחייב עליו הממעכו ביד, א"כ אף בכינה הנ"ל יש להחמיר דאינו בטל. ולא ידעתי אם יש להחמיר בדברים כאלה בספק דרבנן, וכבר אמרו (ט"ז ס"ק א', ועי' רמ"א סי' ק"א ס"א וסי' ק"י ס"א) כל ספק בריה להקל, ועיין תשובת חות יאיר (סי' ק"ה) בפרעוש שקפץ לתבשיל".
3.
חוות יאיר (סי' קה): "מ"מ מאן יימר לנו דאין הפרעוש בכלל בריה שהרי עם שגדילה בזיעה ובמקומות מלוכלכים מ"מ יש בה רוח חיים".
4.
יש לדון בעיקר איסור אכילת בריה האם דווקא חייב על מה "שפרה ורבה" ויש בו נשמה או אף על מה שיש בו רוח חיים?
ובחינוך פרשת שמיני מצוה קסג: ונוהגת בכל מקום ובכל זמן בזכרים ונקבות. ועובר עליה ואכל במזיד בריה שלמה לגמרי, טמאה, בין חיה בין מתה, ואפילו פחותה מן החרדל, ואפילו היתה סרוחה, ובין שהיתה על ידי זכר ונקבה או מכל העפושים שבעולם ושרצה בארץ, מי שאכלה כולה לוקה עליה, אבל חסרה אפילו רגל אחת אינו לוקה עד שיאכל כזית ממנה".
ולפי"ז אף זיעה בכלל "כל העפושים" ואסור באכילה.
אלא שלפי"ז יש להבין מה החילוק בין איסורי שבת לאיסורי תולעים. וכהמחל' שהביא החוות יאיר (סי' קה), עיי"ש.
5.
אך ברמב"ם: (הל' מאכלות אסורות פרק ב הלכה כג): "...ואם היתה מן המינין שפרין ורבין לוקה חמש".

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ד' אוקטובר 30, 2024 7:48 pm

לא נתמעטה כינה מאיסורי אכילה
רק מאיסור נטילת נשמה בשבת משום שלא היה במשכן נטילת נשמה כזו מבע"ח שאינו פרה ורבה

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' אוקטובר 30, 2024 11:12 pm

כדכד כתב:לא נתמעטה כינה מאיסורי אכילה
רק מאיסור נטילת נשמה בשבת משום שלא היה במשכן נטילת נשמה כזו מבע"ח שאינו פרה ורבה

הראבי"ה כותב שעל כינה אין חיוב לא של אכילה ולא של בל תשקצו.

נראית סתירה ברמב"ם:
1. רמב"ם הלכות מאכלות אסורות פרק ב הל' יג: "אלו המינין שנבראין באשפות ובגופי הנבלות כגון רמה ותולעת וכיוצא בהן שאינן נבראין מזכר ונקבה אלא מן הגללים שהסריחו וכיוצא בהן הן הנקראין רומש על הארץ, והאוכל מהן כזית לוקה שנאמר ולא תטמאו את נפשותיכם בכל השרץ הרומש על הארץ ואף על פי שאין פרין ורבין, אבל השרץ השורץ על הארץ הוא שפרה ורבה מזכר ונקבה".
2. ושם הלכה כג: "...ואם היתה מן המינין שפרין ורבין לוקה חמש". היינו: ואם מאותם שאינן פרים ורבים אינו לוקה.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » א' נובמבר 03, 2024 8:02 pm

איתן נוי כתב:
לבי במערב כתב:א"כ בודאי צע"ג, כנ"ל (עפ"ד הפוסקים).

למה צע"ג.
לדעתי כך צריך לעשות.
וכ"כ כתב לי היום המו"ץ ר' יוחנן בורגר שליט"א.


לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' נובמבר 04, 2024 3:55 am

לא מצאתי שם שום התייחסות לשאלת נאמנות מודיע הבשורה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' נובמבר 04, 2024 7:02 am

לבי במערב כתב:לא מצאתי שם שום התייחסות לשאלת נאמנות מודיע הבשורה.

מדוע אתה נטפל לפרט הכי שולי שבסיפור הזה, כאשר גם בלעדיו הוכרע שלא לברך?

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' נובמבר 04, 2024 3:32 pm

הרי כתבתי דברי בגופן מוקטן...
[ובלי קשר: גם הפרט הזה ראוי להתייחסות, אף אם אכן הוא "הכי שולי" בסיפור].

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

צירוף לשיעור קביעות סעודה

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' נובמבר 04, 2024 3:55 pm

האם ניתן לצרף לשיעור קביעות סעודה מעשה קדירה+מאפה?

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

הרחקות-נדה

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' נובמבר 04, 2024 3:56 pm

מי כתב/מה ידוע בענין ששמיכת האשה נוגעת במיטה של הבעל ואם יזיז את חלק הקצה של השמיכה,לא יגע באשתו. האם מותר לו להזיז?

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ב' נובמבר 04, 2024 5:36 pm

שיזיז את המיטה

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' נובמבר 04, 2024 8:23 pm

כדכד כתב:שיזיז את המיטה

נו מה פתרת?

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ג' נובמבר 05, 2024 5:53 pm

פשוט מאד
את השמיכה אסור לו להזיז (הבנתי שהשאלה בכגון שהאשה כבר ישנה ואז אסור לו לגעת בשמיכה גם אם ברור לו שלא יגע באשה) אבל אם יזיז את המיטה הרי שהשמיכה תיפול מאליה בלי שתיגע במיטתו ואת זה מותר לעשות כרי אינו נוגע באופן ישיר בשמיכה

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' נובמבר 05, 2024 8:14 pm

כדכד כתב:פשוט מאד
את השמיכה אסור לו להזיז (הבנתי שהשאלה בכגון שהאשה כבר ישנה ואז אסור לו לגעת בשמיכה גם אם ברור לו שלא יגע באשה) אבל אם יזיז את המיטה הרי שהשמיכה תיפול מאליה בלי שתיגע במיטתו ואת זה מותר לעשות כרי אינו נוגע באופן ישיר בשמיכה

וכי זה כטלטול מהצד?

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' נובמבר 05, 2024 10:39 pm

איתן נוי כתב:
כדכד כתב:פשוט מאד
את השמיכה אסור לו להזיז (הבנתי שהשאלה בכגון שהאשה כבר ישנה ואז אסור לו לגעת בשמיכה גם אם ברור לו שלא יגע באשה) אבל אם יזיז את המיטה הרי שהשמיכה תיפול מאליה בלי שתיגע במיטתו ואת זה מותר לעשות כרי אינו נוגע באופן ישיר בשמיכה

וכי זה כטלטול מהצד?

צודק!
כך ענה לי הרב טהרני.
אלא שכתב שניתן להזיז ע"י איזה כלי. כטלטול מן הצד.
חזק וברוך.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ד' נובמבר 06, 2024 8:58 pm

לטלטל ע"י דבר אחר אינו מראה לי כי לא מצינו שהתירו נגיעה בגופה ובגדיה גם ע"י דבר אחר
אבל טלטול המיטה אינו טלטול השמיכה ע"י דבר אחר אלא טלטול המיטה והשמיכה יורדת ממנה מאליה ואין שום סיבה לאסור את זה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 105 אורחים