מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
עזריאל ברגר
הודעות: 13929
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יולי 10, 2024 11:48 am

יעקל כתב:חוץ מחצה"ק וויזשניץ, בעוד אלו קהילות חסידיות נהוג לענות בהב"ש בעלייה לתורה ?

אומרים שראו את הרבי מליובאוויטש מקפיד לענות בהוב"ש על ברכות העולים לתורה - פעמיים לכל ברכה (ב"בא"י" שבתחילת הברכה ושבסופה).
וכך נוהגים רבים מהמדקדקים במעשיהם.
אם כי בדרך כלל עונים את זה בקול נמוך ולא כל כך ניכר לכולם.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ד' יולי 10, 2024 1:58 pm

יש לך מקורות שמדברים על זה, על זה שכך נוהגים המדקדקים ?

עזריאל ברגר
הודעות: 13929
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יולי 10, 2024 4:14 pm

יעקל כתב:יש לך מקורות שמדברים על זה, על זה שכך נוהגים המדקדקים ?

קשו"ע סימן ו' סעיף ח'.
וכתב בעל התניא בשו"ע שלו (סימן קפט קונטרס אחרון ס"ק ד' ד"ה ועיין) "ובפוסקים למדין מכללות".

בשער המלך
הודעות: 115
הצטרף: א' מאי 26, 2024 6:13 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי בשער המלך » ג' יולי 30, 2024 7:45 am

יעקל כתב:חוץ מחצה"ק וויזשניץ, בעוד אלו קהילות חסידיות נהוג לענות בהב"ש בעלייה לתורה ?

בחצה"ק טאהש המנהג כך

דרומי
הודעות: 9392
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי דרומי » ג' יולי 30, 2024 11:55 am

לא הבנתי: וכי יש כאלה שלא עונים ב"ה וב"ש? ולמה?

כדכד
הודעות: 8854
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כדכד » ג' יולי 30, 2024 7:14 pm

יש לא עונים (מעודי לא שמעתי אשכנזים שעונים) . כנראה כדי לצאת ידי חובה בברכות להחשיבן למאה ברכות (סברא שלי ואולי אינה נכונה)

עזריאל ברגר
הודעות: 13929
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יולי 30, 2024 7:27 pm

כדכד כתב:יש לא עונים (מעודי לא שמעתי אשכנזים שעונים) . כנראה כדי לצאת ידי חובה בברכות להחשיבן למאה ברכות (סברא שלי ואולי אינה נכונה)

זה מתאים בשויו"ט, אבל לא בימות החול.
ואולי לא פלוג.

כדכד
הודעות: 8854
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כדכד » ד' יולי 31, 2024 11:58 am

נכון
אבל אולי זה שאפשר לצרף למאה ברכות זה מעיד שזו ברכה שגם השומעים יכולים להצטרף אליה ולכן לא עונים.
אפשר להקשות גם מכוון אחר והפוך: למה בברכות ההפטרה כן רגילים לענות ב"ה וב"ש? הרי גם אותן אפשר להחשיב.

עושה חדשות
הודעות: 12953
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוגוסט 07, 2024 8:26 pm

על הפיוט - נחמו נחמו... בימים ההם ובעת ההיא וכו' המופיע במחזור רומניא כאן,
מי המחבר ומה התקופה, והאם יש מקורות והסברים לסדר חודשי הגאולה שם?

כמהים_
הודעות: 169
הצטרף: א' מאי 12, 2024 12:11 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כמהים_ » ד' אוגוסט 07, 2024 8:38 pm

מקובל לומר שהוא קלירי, איני זוכר אם יש ראיה ברורה.

הוא נמצא גם במחזור רומא, אז אולי אפשר למצוא ביאור בקמחא דאבישונא?

עושה חדשות
הודעות: 12953
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוגוסט 08, 2024 2:43 pm

כמהים_ כתב:מקובל לומר שהוא קלירי, איני זוכר אם יש ראיה ברורה.

הוא נמצא גם במחזור רומא, אז אולי אפשר למצוא ביאור בקמחא דאבישונא?

יש"כ.

מה הסיבה לומר שהוא מהקלירי?

קמחא דאבישונא.png
קמחא דאבישונא.png (11.9 KiB) נצפה 2831 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אוגוסט 08, 2024 3:08 pm

עושה חדשות כתב:
כמהים_ כתב:מקובל לומר שהוא קלירי, איני זוכר אם יש ראיה ברורה.

הוא נמצא גם במחזור רומא, אז אולי אפשר למצוא ביאור בקמחא דאבישונא?

יש"כ.

מה הסיבה לומר שהוא מהקלירי?

קמחא דאבישונא.png


הכוונה לזה?
https://maagarim.hebrew-academy.org.il/ ... 018&page=4

כמהים_
הודעות: 169
הצטרף: א' מאי 12, 2024 12:11 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כמהים_ » ה' אוגוסט 08, 2024 6:13 pm

כן.

שד"ל במבוא למחזור בני רומא (נמצא באוצר), עמ' 55, כותב שיש מקבילות לדברי הפיוט בספר זרובבל ובמדרש לקח טוב.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אוגוסט 08, 2024 6:22 pm

זכורני שיש מאמר של פליישר שעסק בזה, רק אינני זוכר באיזה

אם בזה
מאמר
לפתרון שאלת זמנו ומקום פעילותו של ר' אלעזר בירבי קיליר.
פליישר, עזרא, 1928-2006 תרביץ נד,ג (תשמה) 383-427

או בזה
מאמר
עניינים קיליריים.
פליישר, עזרא, 1928-2006 תרביץ נ (תשמא) 282-302

או זה
117
מאמר
קומפוזיציות קליריות לתשעה באב.
פליישר, עזרא, 1928-2006 Hebrew Union College Annual 45 (1974) א-מ

כמהים_
הודעות: 169
הצטרף: א' מאי 12, 2024 12:11 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כמהים_ » ה' אוגוסט 08, 2024 7:07 pm

תודה!
במאמר הראשון שציינת (כאן) פליישר דן בעיקר בסילוקים הקליריים לת"ב "ויכון עולם" ו"העת לגעור". הוא מזכיר את הפיוט "בימים ההם ובעת ההיא" בהערות 31 ו-72 במאמר, ושם מפקפק בייחוסו לקלירי.

עושה חדשות
הודעות: 12953
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוגוסט 09, 2024 12:27 am

פליישר מציין למאמר הזה, שם יש קצת רקע והסבר לפיוט המדובר. ותודה לכם!

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ו' אוגוסט 09, 2024 2:32 pm

להלן פיוט המושר בקהילות עדות המזרח מר"י הלוי

יְדִידִי הֲשָׁכַחְתָּ חֲנוֹתְךָ בְּבֵין שָׁדַי
וְלָמָּה מְכַרְתַּנִי צְמִיתוּת לְמַעְבִידָי

הֲלֹא אָז בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה רְדַפְתִּיךָ
וְשֵׂעִיר וְהַר פָּארָן וְסִינַי וְסִין עֵדָי

וְהָיוּ לְךָ דוֹדַי וְהָיָה רְצוֹנְךָ בִּי
וְאֵיךְ תַּחֲלֹק עַתָּה כְּבוֹדִי לְבִלְעָדָי

דְּחוּיָה אֱלֵי שֵׂעִיר הֲדוּפָה עֲדֵי קֵדָר
בְּחוּנָה בְּכוּר יָוָן מְעֻנָּה בְּעֹל מָדָי

הֲיֵשׁ בִּלְתְּךָ גּוֹאֵל וּבִלְתִּי אֲסִיר תִּקְוָה
תְּנָה עֻזְּךָ לִי כִּי לְךָ אֶתְּנָה דֹדָי

מהו הפשר של החרוז "ושעיר והר פארן וסיני וסין עדי"

כמהים_
הודעות: 169
הצטרף: א' מאי 12, 2024 12:11 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כמהים_ » ו' אוגוסט 09, 2024 5:05 pm

באופן פשוט נראה שכוונתו למעמד הר סיני, ע"ש "ה' מסיני בא וזרח משעיר למו הופיע מהר פארן", דהיינו שמעמד הר סיני הוא עדות שעם ישראל בחרו בהשי"ת.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ש' אוגוסט 10, 2024 10:17 pm

תודה, אבל מי זה סין ?

כמהים_
הודעות: 169
הצטרף: א' מאי 12, 2024 12:11 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כמהים_ » ש' אוגוסט 10, 2024 11:17 pm

סין הוא שם נרדף לסיני (אף שבתורה הם מקומות שונים, לכאורה), עי' למשל בקינות לתשעה באב, בקינה המתחלת "לך ה' הצדקה": "בחרפנו בסין קום עשה לנו אלהים".

דרומי
הודעות: 9392
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי דרומי » ש' אוגוסט 10, 2024 11:29 pm

ראה בעל הטורים על 'מדבר סין' שמשווה בין 'סין' ל'סיני', ואומר שהי' הנוספת היא ע"ש עשרת הדברות.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ש' אוגוסט 31, 2024 11:08 pm

ותתענג בדשן נפשכם עם נו"ן פתוחה ולא בציר"י

לכאו' מכאן ראי' לאלו שרצו לשמור על הנוסחא הישנה בקדיש של יתגדל ויתקדש בדל"ת פתוחה (במיוחד בארצות המערב ובארץ אשכנז ובארץ הגר וז' קהילות) וכן בפיסקא ממקומך תתגדל ותתקדש ודלא כהגר"א והמ"ב (הרב בעה"ת שינה מהמנהג הקדום ביתברך וביתפאר)

אשמח למקורות דומים אחרים

כמהים_
הודעות: 169
הצטרף: א' מאי 12, 2024 12:11 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כמהים_ » א' ספטמבר 01, 2024 12:07 am

וה' התאנַּף בי על דבריכם,, ואתנפַּל לפני ה', חזק ונתחזַּק בעד עמנו

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ה' ספטמבר 12, 2024 7:11 pm

מובן שבברכות ק"ש מוזכרים העניינים של המאיר לארץ ומחדש בכל יום וכו'

גם מובן תוכנה של ברכת אהבה רבה (עולם)

העניינים האלה טיבם וטובם מושגים לנו - אור יום, זהרי חמה, מעשה בראשית, מאורות, אהבת האבות, מעמד ה"ס

אבל מה לנו שעיני בשר לנו לקדושים, משרתים אופנים חיות הקדש שרפים למיניהם עם רוממותם, שירתם קדושתם ?

ואגב, במעריב כל העניין הגבוה הנ"ל מושמט : מעריב ערבים - שקיעת האור והמאור - ואהבת עולם וגמרנו

עזריאל ברגר
הודעות: 13929
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 12, 2024 8:12 pm

ראה לקוטי-אמרים ("תניא") חלק א פרק מט, שנותן מענה לשאלתך הראשונה.
ולשאלתך השניה - זכורני שראיתי כתוב שההתבוננות באריכות בגדלות ה' שלפני תפילת שחרית - משאירה "רשימו" לכל היום, ולכן למנחה וערבית מספיקה הכנה קצרה.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ה' ספטמבר 19, 2024 3:42 pm

איפה המקןר בקדמונינו ז"ל למנהג שיש בק"ק שבעל הקורא ירים את קולו בפסוקים הבאים :

- ואתם הדבקים
- ואכלת ושבעת
-השקיפה ממעון קדשך
-הנסתרות לה'

עזריאל ברגר
הודעות: 13929
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 19, 2024 4:28 pm

לגבי שני הראשונים - איני מכיר "מנהג" כזה, אך באופן כללי - יש הרבה בעלי-קריאה (כמוני לדוגמא...) שמגביהים ומנמיכים את הקול לפי הקשר הענינים וכדו' (לדוגמא "ואכלת ושבעת" - הורגלתי להגביה את הקול ולקרוא בהטעמה חגיגית-מעט מהפסוק "כי ה' אלוקיך מביאך אל ארץ טובה" עד "הארץ הטובה אשר נתן לך", ועד"ז ב"ארץ אשר ה"א דורש אותה" ועוד מקומות רבים כאלו).

שני האחרונים יש להם קצת מקורות:
השקיפה - הובא בלוח כולל חב"ד. וראיתי שמציינים לזה מקור מדברי הירושלמי או התוספתא לגבי קוראי וידוי-מעשרות (בבית המקדש?), שהיו רגילים לקרוא בקול רגיל את תחילת הפסוקים, ולהגביה קולם בפסוק זה.
הנסתרות - ראיתי מציינים לדברי א' המפרשים שפסוק זה הוא עניית הקהל (עם ישראל) למשה רבינו על הדברים שהוא אמר לפני כן.

עזריאל ברגר
הודעות: 13929
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 19, 2024 4:35 pm

עזריאל ברגר כתב:הנסתרות - ראיתי מציינים לדברי א' המפרשים שפסוק זה הוא עניית הקהל (עם ישראל) למשה רבינו על הדברים שהוא אמר לפני כן.

הפוך: הפירוש מתבסס על מנהג הקוראים...
אלו הם דברי "הכתב והקבלה" לדברים כח,כט:
ולולי דמסתפינא הייתי אומר כי מאמר פסוק זה הנסתרות וגו', הוא מאמר המקהלה (קאָהר), והיא תשובת ישראל אל משה, ובזה קיימו עליהם ועל זרעם אחריהם דברי הברית הזאת באמרם. הנסתרות לה' אלהינו והנגלות וגו', ומי שיעבור בסתר יהיה משפטו בידי ה' לבדו היודע תעלומות לב, ואין אדם יודע טומנתי של חברו, אבל אם תהיה בגלוי יהיה חוב לנו ולבנינו לבער הרע מקרבנו, ואם לא נעשה בהם דין יענשו הרבים על פשעי היחיד. ובזה אין המקרא יוצא מידי פשוטו ובא על מקימו הראוי אחר חתימת משה את דברי הברית. וסמוכים לזה ממה שנוהגים שהקורא בתורה בצבור, במקרא זה הוא מגבי' קולו בו יותר מבמה שלפניו; וגם מה שהקורא מגבי, קולו במקרא השקיפה ממעון קדשך בכי תבא, נראה שהוא זכר לקריאת פרשה זו בזמן הבית בוודוי מעשרות, שאמרו בירושלמי דעד השקיפה היו אומרים בקול נמוך ומכאן ואילך היו אומרים בקול גבוה

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ב' ספטמבר 23, 2024 12:51 pm

עזריאל ברגר כתב:ראה לקוטי-אמרים ("תניא") חלק א פרק מט, שנותן מענה לשאלתך הראשונה.
ולשאלתך השניה - זכורני שראיתי כתוב שההתבוננות באריכות בגדלות ה' שלפני תפילת שחרית - משאירה "רשימו" לכל היום, ולכן למנחה וערבית מספיקה הכנה קצרה.


וכנראה, זו הסיבה שעבורה בברכות ק"ש דשחרית של שבת הוסיפו עוד יותר התבוננות בגדולת ה' ומציאות העולם שלע"ל בשל פנאי השבת : אין ערוך לך/ אין כערכך ואין זולתך וכו'

השאילה איך קשורה אחדות ה' בעולם הזה ובעו"הב לשערי מזרח...

קמנו ונתעודד
הודעות: 244
הצטרף: ב' ספטמבר 07, 2015 10:53 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי קמנו ונתעודד » ב' ספטמבר 23, 2024 2:08 pm

יעקל כתב:איפה המקןר בקדמונינו ז"ל למנהג שיש בק"ק שבעל הקורא ירים את קולו בפסוקים הבאים :

- ואתם הדבקים
- ואכלת ושבעת
-השקיפה ממעון קדשך
-הנסתרות לה'

כולם סיום של קריאות ארוכות ומייגעות

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ב' אוקטובר 14, 2024 10:24 am

הישנם מדקדקים שגורסים "אשר קידש ידיד מבטן" בדל"ת צרויה במקום פתוחה כמו ביתגדל ?

עזריאל ברגר
הודעות: 13929
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 14, 2024 12:12 pm

יעקל כתב:הישנם מדקדקים שגורסים "אשר קידש ידיד מבטן" בדל"ת צרויה במקום פתוחה כמו ביתגדל ?

כן הוא בנוסח חב"ד, בד' צרויה (אבל יתגדל ויתקדש - שניהם בד' פתוחה).

עזריאל ברגר
הודעות: 13929
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 14, 2024 12:19 pm

יעקל כתב:השאלה איך קשורה אחדות ה' בעולם הזה ובעו"הב לשערי מזרח...

אחדות ה' - קשורה במיוחד לענין של "להזכיר מידת יום בלילה ומידת לילה ביום", ולפסוק "יוצר אור ובורא חושך עושה שלום ובורא רע" (כן הוא בכתוב, ובתפילה - כתבו בכינוי "את הכל").
עובדי האלילים הקדמונים - האמינו בכוחות ובאלים רבים, וסברו שהאל האחראי על היום - איננו האל האחראי על הלילה, והאל של השלום - איננו האל של הרוע וכו'.
וחלק גדול מדברי הנביאים העוסקים בגדולת ה' - בא להתמודד עם הענין הזה, שהקב"ה מדגיש לנו שוב ושוב ש"את כל אלה - ידי עשתה", והוא ה"משפיל גאים ומגביה שפלים" וכו'.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ב' אוקטובר 14, 2024 12:35 pm

יפה מאוד ! תודה על ההסבר הזה.

ואותו הא-ל ית' שמקלסים אנו אותו בבוקר השכם הוא הוא הפותח בחכמה את השערים ובתבונה משנה עתים ומחליף וכו'

ומעניין לשים לב שגם בעולם שלע"ל הייתה לכאור' כאילו סוג של ה"א כזאת... אין ערוך לך בעה"ז ואין וכו' לעה"ב וכו' ואין לימה"מ וכו' לתחה"מ. ...

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ב' אוקטובר 14, 2024 12:54 pm

עזריאל ברגר כתב:
יעקל כתב:הישנם מדקדקים שגורסים "אשר קידש ידיד מבטן" בדל"ת צרויה במקום פתוחה כמו ביתגדל ?

כן הוא בנוסח חב"ד, בד' צרויה (אבל יתגדל ויתקדש - שניהם בד' פתוחה).


ואגב, מיהו המכונה ידיד ? אבקש מ"מ ....

כמהים_
הודעות: 169
הצטרף: א' מאי 12, 2024 12:11 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כמהים_ » ב' אוקטובר 14, 2024 1:13 pm

יעקל כתב:
ואגב, מיהו המכונה ידיד ? אבקש מ"מ ....

נחלקו בזה רש"י ותוס' בשבת קלז:. רש"י פירש דקאי על יצחק, ולר"ת בתוס' קאי על אברהם, וכ"ה במנחות נג: שאברהם איקרי ידיד (וגם ב'אמיץ כח' אמרנו השבוע "ידיד אתוי עבר ידעך בעולם").

עקבי
הודעות: 284
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עקבי » ב' אוקטובר 14, 2024 4:29 pm

יעקל כתב:הישנם מדקדקים שגורסים "אשר קידש ידיד מבטן" בדל"ת צרויה במקום פתוחה כמו ביתגדל ?

מה ענין ליתגדל ויתקדש? האם יש זיקה בין פיעל והתפעל?
אגב, כאן המקרא בהחלט מעיד על דל"ת מנוקדת בפתח (מלכים א פרק ח פסוק סד):
בַּיּוֹם הַהוּא קִדַּשׁ הַמֶּלֶךְ אֶת תּוֹךְ הֶחָצֵר אֲשֶׁר לִפְנֵי בֵית יְהוָה כִּי עָשָׂה שָׁם אֶת הָעֹלָה וְאֶת הַמִּנְחָה וְאֵת חֶלְבֵי הַשְּׁלָמִים כִּי מִזְבַּח הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר לִפְנֵי יְהוָה קָטֹן מֵהָכִיל אֶת הָעֹלָה וְאֶת הַמִּנְחָה וְאֵת חֶלְבֵי הַשְּׁלָמִים.
ולגבי השאלה על נוסח הברכה, שניהם מופיעים כבר בכתבי יד של אשכנז מהמאה ה-13. נרשם אצלי עוד 12 כת"י עם נוסח הברכה וב7 מהם מנוקדת בפתח וב5 מהם בצירי. וגם בדפוס איטליה שנת ר"נ (עמ' 77 באוצר החכמה) מנוקדת בצירי.
קבצים מצורפים
קדש ידיד_וינה 75.png
קדש ידיד_וינה 75.png (416.41 KiB) נצפה 684 פעמים
קדש ידיד_אוקספורד 571.png
קדש ידיד_אוקספורד 571.png (121.5 KiB) נצפה 684 פעמים

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ב' אוקטובר 14, 2024 5:18 pm

עקבי כתב:
יעקל כתב:הישנם מדקדקים שגורסים "אשר קידש ידיד מבטן" בדל"ת צרויה במקום פתוחה כמו ביתגדל ?

מה ענין ליתגדל ויתקדש? האם יש זיקה בין פיעל והתפעל?
אגב, כאן המקרא בהחלט מעיד על דל"ת מנוקדת בפתח (מלכים א פרק ח פסוק סד):
בַּיּוֹם הַהוּא קִדַּשׁ הַמֶּלֶךְ אֶת תּוֹךְ הֶחָצֵר אֲשֶׁר לִפְנֵי בֵית יְהוָה כִּי עָשָׂה שָׁם אֶת הָעֹלָה וְאֶת הַמִּנְחָה וְאֵת חֶלְבֵי הַשְּׁלָמִים כִּי מִזְבַּח הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר לִפְנֵי יְהוָה קָטֹן מֵהָכִיל אֶת הָעֹלָה וְאֶת הַמִּנְחָה וְאֵת חֶלְבֵי הַשְּׁלָמִים.
ולגבי השאלה על נוסח הברכה, שניהם מופיעים כבר בכתבי יד של אשכנז מהמאה ה-13. נרשם אצלי עוד 12 כת"י עם נוסח הברכה וב7 מהם מנוקדת בפתח וב5 מהם בצירי. וגם בדפוס איטליה שנת ר"נ (עמ' 77 באוצר החכמה) מנוקדת בצירי.



מה נעשה שכו"כ נוסחאות בנוסח התפילה מקורן בפסוקי כתה"ק ובכל זאת באו חלק מחכמי קדמוננו ופסקו לנסח אחרת, כמו זכרנו לחיים עם למ"ד פתוחה שמקורו בפסוק כל הכתוב לחיים - על ל' פתוחה - בי-ם ...

עקבי
הודעות: 284
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עקבי » ב' אוקטובר 14, 2024 5:35 pm

יעקל כתב:
עקבי כתב:
יעקל כתב:הישנם מדקדקים שגורסים "אשר קידש ידיד מבטן" בדל"ת צרויה במקום פתוחה כמו ביתגדל ?

מה ענין ליתגדל ויתקדש? האם יש זיקה בין פיעל והתפעל?
אגב, כאן המקרא בהחלט מעיד על דל"ת מנוקדת בפתח (מלכים א פרק ח פסוק סד):
בַּיּוֹם הַהוּא קִדַּשׁ הַמֶּלֶךְ אֶת תּוֹךְ הֶחָצֵר אֲשֶׁר לִפְנֵי בֵית יְהוָה כִּי עָשָׂה שָׁם אֶת הָעֹלָה וְאֶת הַמִּנְחָה וְאֵת חֶלְבֵי הַשְּׁלָמִים כִּי מִזְבַּח הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר לִפְנֵי יְהוָה קָטֹן מֵהָכִיל אֶת הָעֹלָה וְאֶת הַמִּנְחָה וְאֵת חֶלְבֵי הַשְּׁלָמִים.
ולגבי השאלה על נוסח הברכה, שניהם מופיעים כבר בכתבי יד של אשכנז מהמאה ה-13. נרשם אצלי עוד 12 כת"י עם נוסח הברכה וב7 מהם מנוקדת בפתח וב5 מהם בצירי. וגם בדפוס איטליה שנת ר"נ (עמ' 77 באוצר החכמה) מנוקדת בצירי.



מה נעשה שכו"כ נוסחאות בנוסח התפילה מקורן בפסוקי כתה"ק ובכל זאת באו חלק מחכמי קדמוננו ופסקו לנסח אחרת, כמו זכרנו לחיים עם למ"ד פתוחה שמקורו בפסוק כל הכתוב לחיים - על ל' פתוחה - בי-ם ...

אם אתה רוצה להשוות את השאלה כאן להשאלה ביתגדל ויתקדש, השאלה היא בניקוד לשון הקודש, לכן ראוי שהמקרא יכריע. אם יש שאלה אחרת, בבקשה לפרט.

עושה חדשות
הודעות: 12953
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוקטובר 16, 2024 3:03 pm

מה פשר מציאותם של קרובות י"ח לפ' וזאת הברכה? זה נועד לאמירה בימות החול כל אותו השבוע?


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 26 אורחים