מעל"ע
רבינו יונה בשע"ת כתב:ואמרו רבותינו זכרונם לברכה (יומא פו, ב): עבירות שהתודה עליהן ביום הכפורים זה חוזר ומתודה עליהן ביום הכפורים אחר, שנאמר (תהלים נא, ה): "וחטאתי נגדי תמיד". רבי אליעזר בן יעקב אומר: אינו חוזר ומתודה עליהן ביום הכפורים אחר. ובמדרשים הזהירו מאד שלא יחזור ויתודה עליהן ביום הכפורים אחר (מדרש תהלים לב), והזהירו על זה משני פנים: האחד - כי הוא מראה עצמו מקטני הבטחון וכאילו איננו בוטח על גדולת סליחת השם יתברך שהוא נושא עון ועובר על פשע, והזכירו על זה (תהלים לא, יט): "תאלמנה שפתי שקר וגו'", והשני - כי אם אינו מזכיר זולתי העונות הקודמים, ידמה כי אין דאגתו זולתי על הראשונות וכי לא חטא מאחרי כן, ואם כן ידמה כי איננו חופש וחוקר דרכיו וזה חלי רע הוא, כי המשגיחים על נפשם רואים בה תמיד דברי עונות או במדותיה, וכאשר מקצרת מהשגת מדרגות היראה או כאשר מקצרת מן העבודה ועסק התורה, כי העונשים גדולים על אלה, גם כי פשיעות הלשון מצויות. ואמרו רבותינו זכרונם לברכה (בבא בתרא קסד, ב): שלשה דברים אין אדם נצול מהם בכל יום: הרהור עבירה, ואבק לשון הרע, ושאינם מכוונים לבם בתפלתם פעמים רבות. והשלישית - כי ידמה שהוא מתפאר בהתודותו על הראשונים לבדם כי לא חטא אחרי כן, ואמרו במדרשים (מדרש תהלים לב): בשביל שאין לך מן החדש אתה מתודה על הראשונות! ומה שכתוב (תהלים נא, ה): "וחטאתי נגדי תמיד" - פירשו במדרש: שיהיו נגד עיניו ונזכרים בלבו, אבל לא יזכרם בפיו. עוד פירשו בו בתלמוד ירושלמי (יומא פרק ח, הלכה ז): שלא יהיו בעיניך כאילו לא עשיתם אלא כאילו עשיתם ונמחלו. וכבר זכרנו זה בשערי עיקרי התשובה. ואמנם יש לו לבקש רחמים כל ימי חייו על סליחת עונותיו הראשונים והאחרונים, ולהיות ירא ומפחד אולי לא השלים חוק עיקרי התשובה. והשנית - כי העברות שיש בהן כרת, יסורים ממרקים אותן כאשר זכרנו. גם דוד המלך עליו השלום אמר (תהלים כה, ז): "חטאות נעורי ופשעי אל תזכור". אך לא יזכיר הקודמות בפרט, אחרי אשר שב מהן והתודה עליהן ביום הכיפורים, שכבר קיים מצות הוידוי בהן, ויש לו לבטוח שכבר נתקבל וידויו במה שהוידוי ראוי לכפר. אכן כל הימים יתפלל על סליחת עונותיו, כאשר זכרנו, ואין מחובת התפלה לפרוט חטאיו, רק מחובת הוידוי. ועוד מטעם אחר צריך להתפלל על עונות הימים הראשונים, כי אולי יש לו עונות וחטאות שלא התבונן עליהם ולא זכרם ולא התודה עליהם, כענין שנאמר (תהלים יט, יג): "מנסתרות נקני".
צ"ע לפי דבריו אם יש בכך גנאי שאדם מפרט בתפילתו חטא מסויים ומבקש שימחל לו אף שכבר התודה עליו ביוהכ"פ, מחמת היותו ירא ומפחד אולי לא השלים חוק עיקרי התשובה.