תוכן כתב:כל כך עצוב לכתוב את הדברים האלו, ואני לא רוצה ללמד חוב על עם ישראל הקדושים והטהורים, אבל לא יודע איך אפשר לתאר באופן אחר את המצב הנוכחי, את הקרירות והאדישות, את החוסר אכפתיות בצרתם של אחרים, את השלום עלי נפשי, את חוסר הנשיאה בעול, את החוסר תשומת לב למה ה' אלוקיך רוצה מעמך.
דרומי כתב: והנפגע היחיד הוא ערבי מיריחו...
תוכן כתב:את החוסר תשומת לב למה ה' אלוקיך רוצה מעמך.
דורשי יחודך כתב:תוכן כתב:כל כך עצוב לכתוב את הדברים האלו, ואני לא רוצה ללמד חוב על עם ישראל הקדושים והטהורים, אבל לא יודע איך אפשר לתאר באופן אחר את המצב הנוכחי, את הקרירות והאדישות, את החוסר אכפתיות בצרתם של אחרים, את השלום עלי נפשי, את חוסר הנשיאה בעול, את החוסר תשומת לב למה ה' אלוקיך רוצה מעמך.
קריינא דאגרתא איהו ליהוי פרוונקא,
אישית הייתי שמח מאד אם תוכל לחלוק אתנו כיצד ליישם יותר את הענין של נשיאה בעול, ואיך זה היה משתקף מתוך מעשינו אם באמת היינו יותר נושאים בעול.
עקביה כתב:תוכן כתב:את החוסר תשומת לב למה ה' אלוקיך רוצה מעמך.
לגבי הנקודה הזאת, אנו יודעים מה ה' רוצה מאיתנו ע"י מה שכתב בתורתו.
מהמציאות אין לנו דרך לדעת כלום, מכיון שאין לנו אפשרות להבין ולפרש אותה.
(כפי שכתבתי כאן פעמים רבות).
תוכן כתב:צפניה ג' ו'-ז', ברכות ה' ב', יבמות ע"ח ב', ועוד הרבה. ברור שאחד כמוני לא יכול להבין דרכי ה', צריך לשאול את גדולי הדור, אלו שיש להם סייעתא דשמיא ודעת תורה, שהם יכריעו ויסבירו. אבל באותה מידה, אסור להתעלם מהמסרים שה' שולח לעורר אותנו.
עקביה כתב:לא שאלתי על תנ"ך וחז"ל אלא על ראשונים.
כעת הבנתי אותך. כל שעלינו לעשות כדי לדעת מה בדיוק הקב"ה רוצה מאיתנו במאורעות המתחדשים בכל יום הוא לשאול את גדולי הדור.
כעת נתעוררה לי קושיא נוראה: לאור נחיצות העניין והאיסור להתעלם, מדוע גדולי הדור - שבלאו הכי מפרסמים מפעם לפעם קריאות לדור בעניינים שונים מעל דפי העמוד הראשון של יתד נאמן - לא כותבים שם מה בדיור הקב"ה רוצה מאיתנו??
תוכן כתב:אני לא רוצה ללמד חוב על עם ישראל הקדושים והטהורים, אבל לא יודע איך אפשר לתאר באופן אחר את המצב הנוכחי, את הקרירות והאדישות, את החוסר אכפתיות בצרתם של אחרים, את השלום עלי נפשי, את חוסר הנשיאה בעול, את החוסר תשומת לב למה ה' אלוקיך רוצה מעמך.
האנשים שאני מכיר (משפחה, כולל, קהילה, שכונה וכד') קרובים לתיאורך בהודעה השניה ורחוקים מהתיאור שבראשונה.תוכן כתב:אפשר להתפלל אחרי כל תפילה בכוונה רבה על החיילים היקרים שיחזרו שלמים ובריאים. אם החזן אינו מוסיף פרקי תהלים, אפשר להוסיף לבד. אפשר לאדם להתבונן ולשים לב לבד לניסים ונפלאות שהקב"ה עושה, לא יאומן כי יסופר, ולהבין מה ה' אלוקיך דורש מעמך, וכנ"ל בהסתר פנים אפשר לחשוב מה זאת עשה לנו אלוקים. אח"כ כשפוגשים עם אברכים שאפשר לדבר איתם על עניינים אלו, לעורר אחד את השני. וכן אפשר לעבוד על מידת הכרת הטוב, בנתינת תודה בלב לפחות לחיילים שמוסרים נפשם יום ולילה, כדי שנוכל לשבת בשלום ושלוה. איני יודע אם יש דברים מעשיים יותר, אבל גם כל הנ"ל נראה שהוא התחלה טובה.
תוכן כתב:בראשונים עיין רמב"ם הלכות תענית פ"א הי"ב, מאירי ראש השנה ט"ז ב', ועוד הרבה.
שאלה טובה שאלת, והתשובה היא, שזה בגלל שהצרות הנוראות והישועות המפליאות שאנו חווים קשורים קשר מובהק עם המדינה וצה"ל. ומכיון שאין לחרדים שיטה סדורה איך להתייחס ולהבין תועפת המדינה וצה"ל, הרי בדלית ברירה הם שותקים. ובאמת עינינו נשואות לגדולי הדור שיתנו תשובות מספקות על היחס למדינה והשירות בצה"ל, שכל בר דעת מבין שהמצב פשוט לא יכול להמשיך כך, אבל יש פה בחינה של ליקוי המאורות למרבה הצער. ואין זה מקומי להביע דעות, ואין אני אלא מפרש בפי את האמת הצפונה בלב כל אדם ועומדת לנגד עינינו ותובעת מענה.
דרומי כתב:היום ראיתי פרסום של כמה רבנים חשובים אודות איזה קרן שגורמת להחזרת הגזילות והגניבות באיזה פתרון חדשני.
דרומי כתב:היום ראיתי פרסום של כמה רבנים חשובים אודות איזה קרן שגורמת להחזרת הגזילות והגניבות באיזה פתרון חדשני.
לא נכנסתי לעומק הענין, אולם האם לדעת חכמי הפורום זה אכן מה שהקב"ה רוצה מאתנו? לשם כך באה ההתעוררות של עשרת ימי תשובה וכו'?
יבנה כתב:דרומי כתב:היום ראיתי פרסום של כמה רבנים חשובים אודות איזה קרן שגורמת להחזרת הגזילות והגניבות באיזה פתרון חדשני.
לא נכנסתי לעומק הענין, אולם האם לדעת חכמי הפורום זה אכן מה שהקב"ה רוצה מאתנו? לשם כך באה ההתעוררות של עשרת ימי תשובה וכו'?
כבר אמרו שגזל מקטרג בראש וגזל מצוי מאד. אך במקום למנף את זה לטובת מימון גמ״ח עדיף ללמד את הציבור שלא לגזול.
עושה חדשות כתב:תוכן כתב:אני לא רוצה ללמד חוב על עם ישראל הקדושים והטהורים, אבל לא יודע איך אפשר לתאר באופן אחר את המצב הנוכחי, את הקרירות והאדישות, את החוסר אכפתיות בצרתם של אחרים, את השלום עלי נפשי, את חוסר הנשיאה בעול, את החוסר תשומת לב למה ה' אלוקיך רוצה מעמך.האנשים שאני מכיר (משפחה, כולל, קהילה, שכונה וכד') קרובים לתיאורך בהודעה השניה ורחוקים מהתיאור שבראשונה.תוכן כתב:אפשר להתפלל אחרי כל תפילה בכוונה רבה על החיילים היקרים שיחזרו שלמים ובריאים. אם החזן אינו מוסיף פרקי תהלים, אפשר להוסיף לבד. אפשר לאדם להתבונן ולשים לב לבד לניסים ונפלאות שהקב"ה עושה, לא יאומן כי יסופר, ולהבין מה ה' אלוקיך דורש מעמך, וכנ"ל בהסתר פנים אפשר לחשוב מה זאת עשה לנו אלוקים. אח"כ כשפוגשים עם אברכים שאפשר לדבר איתם על עניינים אלו, לעורר אחד את השני. וכן אפשר לעבוד על מידת הכרת הטוב, בנתינת תודה בלב לפחות לחיילים שמוסרים נפשם יום ולילה, כדי שנוכל לשבת בשלום ושלוה. איני יודע אם יש דברים מעשיים יותר, אבל גם כל הנ"ל נראה שהוא התחלה טובה.
עקביה כתב:תוכן כתב:בראשונים עיין רמב"ם הלכות תענית פ"א הי"ב, מאירי ראש השנה ט"ז ב', ועוד הרבה.
שאלה טובה שאלת, והתשובה היא, שזה בגלל שהצרות הנוראות והישועות המפליאות שאנו חווים קשורים קשר מובהק עם המדינה וצה"ל. ומכיון שאין לחרדים שיטה סדורה איך להתייחס ולהבין תועפת המדינה וצה"ל, הרי בדלית ברירה הם שותקים. ובאמת עינינו נשואות לגדולי הדור שיתנו תשובות מספקות על היחס למדינה והשירות בצה"ל, שכל בר דעת מבין שהמצב פשוט לא יכול להמשיך כך, אבל יש פה בחינה של ליקוי המאורות למרבה הצער. ואין זה מקומי להביע דעות, ואין אני אלא מפרש בפי את האמת הצפונה בלב כל אדם ועומדת לנגד עינינו ותובעת מענה.
מה שאני מחפש הוא, היכן הראשונים הסבירו משהו שקרא בימיהם ואמרו למה זה קרה.
לא הבנתי אותך.
אתה מאמין שגדולי הדור יודעים בדיוק למה באים עלינו המקרים השונים והמשונים, אבל מכיון שידוע להם שזה בגלל העבירות שעושים המדינה וצה"ל, ולא בגלל העבירות שלנו, לכן הם שותקים.
אם זה לא קשור אלינו אלא רק לחילונים, מדוע חשוב לנו לדעת למה זה קרה? ובכלל, מי גילה לך, שע"פ הודאתך אינך מכלל גדולי הדור, בשל מי הסער הגדול הזה?
ומה לגבי אסון מירון, האם גם הוא קשור למדינה ולצה"ל? מדוע לא גילו לנו גדולי הדור למה הוא קרה?
בעל התפארת כתב:יבנה כתב:דרומי כתב:היום ראיתי פרסום של כמה רבנים חשובים אודות איזה קרן שגורמת להחזרת הגזילות והגניבות באיזה פתרון חדשני.
לא נכנסתי לעומק הענין, אולם האם לדעת חכמי הפורום זה אכן מה שהקב"ה רוצה מאתנו? לשם כך באה ההתעוררות של עשרת ימי תשובה וכו'?
כבר אמרו שגזל מקטרג בראש וגזל מצוי מאד. אך במקום למנף את זה לטובת מימון גמ״ח עדיף ללמד את הציבור שלא לגזול.
למה זה סותר אחד את השני, אפשר ללמד את הציבור שלא לגזול, ובמקביל איך לתקן את הגזילות הישנות.
ואמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן מ"ד (קהלת ד, יז) שמור רגלך כאשר תלך אל בית האלהים שמור עצמך שלא תחטא ואם תחטא הבא קרבן לפני וקרוב לשמוע (דברי חכמים) אמר רבא הוי קרוב לשמוע דברי חכמים שאם חוטאים מביאים קרבן ועושים תשובה מתת הכסילים [זבח] אל תהי ככסילים שחוטאים ומביאים קרבן ואין עושים תשובה כי אינם יודעים לעשות רע אי הכי צדיקים נינהו אלא אל תהי ככסילים שחוטאים ומביאים קרבן ואינם יודעים אם על הטובה הם מביאים אם על הרעה הם מביאים אמר הקב"ה בין טוב לרע אינן מבחינים והם מביאים קרבן לפני
תוכן כתב:בגזירות ת"ח ת"ט דומה שהתוספת יו"ט אמר שזה משום ששוחחו בבית הכנסת. ויש עוד דוגמאות, רק כרגע איני זוכר מבלי לחפש.
אני חושב שגדולי הדור אינם יודעים/מפרסמים למה באה עלינו הצרה הזו, בגלל שזה מחייב אותם לדון על המדינה ועל צה"ל, וזה נושא שהם מעדיפים לא להיכנס אליו. בלי קשר אם זה קשור לחילונים או לחרדים או למה שזה לא יהיה, הם פשוט לא דנים עליו.
לגבי אסון מירון, היו אין ספור יוזמות דרשות והרצאות על האסון הגדול ההוא. פה כלום, עד כמה שידוע לי.
עקביה כתב:אתה צריך להחליט האם גדולי הדור אינם יודעים, או שהם יודעים ורק לא מפרסמים. זה קריטי לדיון.
תוכן כתב:אני חושב שהם מתעלמים מהנושא, כי זה מסובך להם. אז למעשה אינם יודעים, אבל אם היו מתעמקים, מסתמא היו יכולים לקרב אותנו לתשובת השאלה מה ה' שואל מאיתנו.
צופה_ומביט כתב:היום ראיתי תמונה [צולמה היום, באופן ספונטני בלי הכנה מראש, שמעתי מאחד מאלו שהיו שם] מחדר השינה של רבי יצחק קולדצקי שליט"א. על המזרן מונח קרש עבה בגודל כל המיטה, קרש חשוף לגמרי, אפילו סדין אין עליו, ועל הקרש הזה ישן הגר"י [יהודי לא צעיר] מאז שמחת תורה, במשך שנה שלימה, כי "איך אפשר לישון על מיטה נוחה כשאין לנו מושג איך והיכן ישנים החטופים".
ללמדך: לא כל מה שלא שמעת עליו לא קיים.
דורשי יחודך כתב:ר' תוכן
אולי תגלה דעתך מה באמת הסיבה לגזירה הנוראה?
עקביה כתב:תוכן כתב:אני חושב שהם מתעלמים מהנושא, כי זה מסובך להם. אז למעשה אינם יודעים, אבל אם היו מתעמקים, מסתמא היו יכולים לקרב אותנו לתשובת השאלה מה ה' שואל מאיתנו.
זה כבר ניסוח הרבה יותר שפוי.
עקביה כתב:עקביה כתב:תוכן כתב:אני חושב שהם מתעלמים מהנושא, כי זה מסובך להם. אז למעשה אינם יודעים, אבל אם היו מתעמקים, מסתמא היו יכולים לקרב אותנו לתשובת השאלה מה ה' שואל מאיתנו.
זה כבר ניסוח הרבה יותר שפוי.
רק אבהיר (אם יש בכך צורך) שלענ"ד אין אפשרות לענות על השאלה הזו ללא נבואה, ולכן אין טעם לעסוק בה. ומכיון שאין לנו אפשרות להבין את המציאות, כנראה שה' לא מדבר אלינו דרך המאורעות המתחדשות בכל יום.
כל זה לא קשור לכך שלחזור בתשובה זה טוב וחשוב.
איש_ספר כתב:רח"ל מדיבורים כאלה! העובדה שאין לנו מי שיאמר ויצביע בשל מי ובשל מה הסער הגדול הזה לא מותירה לנו ברירה אלא לפשפש בעצמינו (ולא בזולתינו) ולמצוא מה נוכל לתקן, לא כי זה 'טוב וחשוב' אלא כי רק משום כך התרחשה עלינו הצרה הגדולה הזאת. לא יאומן שחניך ישיבות יכול להתבטא באופן משוחרר ובבטחון עצמי שכזה בדברים העומדים ברומו של עולם והם מיסודות האמונה ממש. (ואם יש קשיים ומבוכות תהיות וספיקות, לא משום כך הם הופכות לאמיתות, בטח לא כאלה שמפרסמים אותם בפומבי).
עקביה כתב:2. אין כמו דבריך כדי להמחיש את מה שאני מנסה לטעון כאן ובאשכולות אחרים. אתה טוען בתוקף רב ובשם יסודות האמונה על החובה לפשפש במעשינו על מנת להבין בשל מי ובשל מה הסער הגדול הזה ולתקן את הנדרש. אבל אם מישהו ינסה להבין כיצד לעשות זאת, הוא יגלה שמאחורי הקריאה הנרגשת הזאת אין אלא אפס ותוהו הבל וריק, ואין שום אפשרות להיענות לה (ללא נבואה או רוה"ק).
תוכן כתב:ועדיין אני חושב שאסור שיקרו אסונות גדולות כאלו שאינם מחייבים אותנו בחשבון נפש עמוק...
עקביה כתב:תוכן כתב:ועדיין אני חושב שאסור שיקרו אסונות גדולות כאלו שאינם מחייבים אותנו בחשבון נפש עמוק...
אני בעד. אבל, כפי שאמר לי בע"פ אחד מחכמי הפורום, בדרך כלל כל אחד מגיע למסקנה החביבה עליו. כלומר, מי שרגיל להתריע נגד הפאות יפרש כל אסון ופיגוע כעונש וכאזהרה משמים על הפאות, מי שמדבר תמיד על הסמארטפונים, יפרש את המאורעות לשיטתו, והקש על זה הדרך. כך מובטח לנו שלא נתקדם לשום מקום.
עקביה כתב:תוכן כתב:ועדיין אני חושב שאסור שיקרו אסונות גדולות כאלו שאינם מחייבים אותנו בחשבון נפש עמוק...
אני בעד. אבל, כפי שאמר לי בע"פ אחד מחכמי הפורום, בדרך כלל כל אחד מגיע למסקנה החביבה עליו. כלומר, מי שרגיל להתריע נגד הפאות יפרש כל אסון ופיגוע כעונש וכאזהרה משמים על הפאות, מי שמדבר תמיד על הסמארטפונים, יפרש את המאורעות לשיטתו, והקש על זה הדרך. כך מובטח לנו שלא נתקדם לשום מקום.
עזריאל ברגר כתב:עקביה כתב:תוכן כתב:ועדיין אני חושב שאסור שיקרו אסונות גדולות כאלו שאינם מחייבים אותנו בחשבון נפש עמוק...
אני בעד. אבל, כפי שאמר לי בע"פ אחד מחכמי הפורום, בדרך כלל כל אחד מגיע למסקנה החביבה עליו. כלומר, מי שרגיל להתריע נגד הפאות יפרש כל אסון ופיגוע כעונש וכאזהרה משמים על הפאות, מי שמדבר תמיד על הסמארטפונים, יפרש את המאורעות לשיטתו, והקש על זה הדרך. כך מובטח לנו שלא נתקדם לשום מקום.
אם כל אחד יתחזק בעצמובעבודת ה' כפי מה שהיה ידוע לו לפני כן - והיה זה שכרנו...
בוא נתחיל בזה.
הוה אמינא כתב:עזריאל ברגר כתב:עקביה כתב:תוכן כתב:ועדיין אני חושב שאסור שיקרו אסונות גדולות כאלו שאינם מחייבים אותנו בחשבון נפש עמוק...
אני בעד. אבל, כפי שאמר לי בע"פ אחד מחכמי הפורום, בדרך כלל כל אחד מגיע למסקנה החביבה עליו. כלומר, מי שרגיל להתריע נגד הפאות יפרש כל אסון ופיגוע כעונש וכאזהרה משמים על הפאות, מי שמדבר תמיד על הסמארטפונים, יפרש את המאורעות לשיטתו, והקש על זה הדרך. כך מובטח לנו שלא נתקדם לשום מקום.
אם כל אחד יתחזק בעצמובעבודת ה' כפי מה שהיה ידוע לו לפני כן - והיה זה שכרנו...
בוא נתחיל בזה.
כצ"ל,
כי החיזוקים על פי אמות מידה של סמרטפונים, פאות, אהבת ישראל, (ולרוב גם התעמולות לחיזוק "הלכות שבת, תוספת שבת, לימוד חפץ חיים, הקפת הראש, הכשר על חנויות בגדים" וכו'), זה חיזוקים כלפי אחרים. וד"ל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 47 אורחים