עושה חדשות כתב:בסעודה שלישית בש"ק הנמשכת לתוך ביהש"מ, האם הזהירו שלא לפנות מהשולחן כלים ע"מ להגיש מנה נוספת, או שלא להדיח כלים כדי להגיש בהם עוד מנה, מחשש שעכשיו זה שבת והשימוש בכלי כבר יהיה בזמן הנחשב באמת ללילה?
עושה חדשות כתב:בסעודה שלישית בש"ק הנמשכת לתוך ביהש"מ, האם הזהירו שלא לפנות מהשולחן כלים ע"מ להגיש מנה נוספת, או שלא להדיח כלים כדי להגיש בהם עוד מנה, מחשש שעכשיו זה שבת והשימוש בכלי כבר יהיה בזמן הנחשב באמת ללילה?
עזריאל ברגר כתב:.....
ומלבד זאת יש לדון לגבי המחלוקת אם מברכים על ריח האתרוג בתוך חג הסוכות, ואיך היא משליכה על הימים שלפניו, ואינני מונח בסוגיא.
....
כדכד כתב:אני שאלתי אם מותר לחמם אוכל על הפלטה ולהגישו לאחר השקיעה מחשש שכבר לא שבת (כעין השאלה על הכנה רק חמורה יתר לענ"ד) והורו לי שמותר כי השבת נמשכת עד צאת הכוכבים.
כדכד כתב:עזריאל ברגר כתב:.....
ומלבד זאת יש לדון לגבי המחלוקת אם מברכים על ריח האתרוג בתוך חג הסוכות, ואיך היא משליכה על הימים שלפניו, ואינני מונח בסוגיא.
....
המחלוקת לפי הזכור לי היא רק בחג הזסוכות עצמו שי"א שהאתרוג מיועד למצוה ולא לריח למרות שמותר להריח בו
בימים שלפני החג עד כמה שזכור לי ליכא למ"ד שאין מברכים
עזריאל ברגר כתב:כדכד כתב:אני שאלתי אם מותר לחמם אוכל על הפלטה ולהגישו לאחר השקיעה מחשש שכבר לא שבת (כעין השאלה על הכנה רק חמורה יתר לענ"ד) והורו לי שמותר כי השבת נמשכת עד צאת הכוכבים.
אפשר לשאול יותר מזה: האם מותר לבשל ביו"ט על מנת להגיש לאחר השקיעה? וכמדומני שמורים לאסור (ואפילו בעירוב תבשילין - דורשים שיהיה ראוי לאכילה לפני השקיעה).
ועפ"ז נמצא שבין השמשות של יו"ט אסור לבשל כלל, שמא עתה יום ועוד מעט יחשיך וכו', ונמצא חמור יותר מיו"ט עצמו!
ואפילו הדלקת הנר, או הכנסה והוצאה מרשות לרשות ייאסרו.
וזה קצת דוחק, אבל מכיוון שמדובר בספקות דאורייתא - הדעת נותנת שיש להחמיר בזה.
כדכד כתב:עזריאל ברגר כתב:כדכד כתב:אני שאלתי אם מותר לחמם אוכל על הפלטה ולהגישו לאחר השקיעה מחשש שכבר לא שבת (כעין השאלה על הכנה רק חמורה יתר לענ"ד) והורו לי שמותר כי השבת נמשכת עד צאת הכוכבים.
אפשר לשאול יותר מזה: האם מותר לבשל ביו"ט על מנת להגיש לאחר השקיעה? וכמדומני שמורים לאסור (ואפילו בעירוב תבשילין - דורשים שיהיה ראוי לאכילה לפני השקיעה).
ועפ"ז נמצא שבין השמשות של יו"ט אסור לבשל כלל, שמא עתה יום ועוד מעט יחשיך וכו', ונמצא חמור יותר מיו"ט עצמו!
ואפילו הדלקת הנר, או הכנסה והוצאה מרשות לרשות ייאסרו.
וזה קצת דוחק, אבל מכיוון שמדובר בספקות דאורייתא - הדעת נותנת שיש להחמיר בזה.
עירוב תבשילין איו מן הענין
מה שמחמירים הוא משום שאחד ההיתרים של העירוב הוא שיהיה ראוי לאורחים שיבואו בחג לפני השקיעה.
ראה סדר ברה"נ פי"א ה"ח, שלא הזהירו בזה אלא בז' ימי החג. וכ"פ בנו"כ השו"ע סי' תרנג וסי' רטז [והרי כל עיקרו אינו אלא משום ספק ברכה].עזריאל ברגר כתב:וצ"ע.
לבי במערב כתב:ראה סדר ברה"נ פי"א ה"ח, שלא הזהירו בזה אלא בז' ימי החג. וכ"פ בנו"כ השו"ע סי' תרנג וסי' רטז [והרי כל עיקרו אינו אלא משום ספק ברכה].עזריאל ברגר כתב:וצ"ע.
לבי במערב כתב:אין כוונתי להביא ראי', אלא רק לומר שאין מקום לחדש חומרות בזה יתר על המדה...
דרומי כתב:מאי תיהוי עלה? האם אין במלקטים משהו על הרחה באתרוג ביום הכפורים?
דרומי כתב:מה הכוונה להכין מראש - להריח בו פעם אחת קודם לכן?
דרומי כתב:תכל'ס, הרחתי את האתרוג עכשיו בברכה ולדאבוני הוא כמעט ולא מפיק ריח...
עובדיה חן כתב:אדם שנצמד לנוסח של המחזור ביו"כ ולא מוסיף מעצמו ,האם יו"ח כל מעשה תשובה של חרטה קבלה לעתיד ?
עובדיה חן כתב:היכן יש בנוסח של הוידוי חרטה על העבר וקבלה על העתיד?
עושה חדשות כתב:האם אפשר לכתוב את ספר יונה לבד על קלף?
בחיפוש באוצר מצאתי רק את תש' הגר"א נבנצל, מקורות נוספים יועילו לי.
איתן נוי כתב:החג ביקרתי אצל הורי, לאחר תפילת מנחה כשנודע על מותו של סינוואר ימ"ש שר"י.
הרב פתח שו"ע,הקריא את ברכת הטוב והמטיב על שמועות טובות. ומיד בירך בשם ה'. האם נכון הדבר?
יבנה כתב:איתן נוי כתב:החג ביקרתי אצל הורי, לאחר תפילת מנחה כשנודע על מותו של סינוואר ימ"ש שר"י.
הרב פתח שו"ע,הקריא את ברכת הטוב והמטיב על שמועות טובות. ומיד בירך בשם ה'. האם נכון הדבר?
מסתמא סבור שיש בדבר תועלת גשמית וממונית, דאל״כ היה צריך לברך שהחיינו אף שיש הרבה ששמחים בכך.
לבי במערב כתב:לכאורה היתה כוונתו לפתור הספק ע"י שאומר הברכה (כ)בדרך לימוד.
אמנם בלאה"כ צע"ג מנין המקור לברך בכה"ג, היפך הנפסק במג"א סי' רכב סק"א (וכ"ה בסדבה"נ פי"ב סוה"ח ובמשנ"ב סי' רכב שם).
יעקל כתב:האם יש היתר לכבס באמצע המועד ולשימוש מיידי בגדי/מדי עבודה שנתלכלכו ?
לבי במערב כתב:א"כ בודאי צע"ג, כנ"ל (עפ"ד הפוסקים).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 109 אורחים