מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

וידענו מאמרם ז"ל שאין הגזירה מבטלת כח האפשרות

חיפושי מקורות וכדומה
הבטחתי
הודעות: 1060
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

וידענו מאמרם ז"ל שאין הגזירה מבטלת כח האפשרות

הודעהעל ידי הבטחתי » ד' אוקטובר 09, 2024 7:34 pm

כך כתב ר"י ן' שועיב בפרשת ואתחנן
האם ידוע מי כתב כן, ועל מה, ומה משמעות המשפט?
ר"י ן' שועיב מתייחס למי מריבה, ולעונשו של משה רבינו.
ציטוט מלא:
והיה ענשו מדה כנגד מדה כי הוא חטא בארץ החיים והיה ענשו שלא ליכנס בארץ ונטל אפופסין שלו כענין שאמר אד' למה הראות ונאמר לו עתה תראה ולא תראה בל"א מלכים וידענו מאמרם ז"ל שאין הגזירה מבטלת כח האיפשרות. ואמר לו רב לך ואמרו ז"ל רב לך ראיה אחת שהראיתיך דכתיב וראית את אחורי וכו'.
(גם מאמרם ז"ל על רב לך לא מצאתי, אך אין זה הענין שאני עומד בו כעת).

תלמיד-חכמים
הודעות: 429
הצטרף: ד' יוני 03, 2020 2:03 pm

Re: וידענו מאמרם ז"ל שאין הגזירה מבטלת כח האפשרות

הודעהעל ידי תלמיד-חכמים » ד' אוקטובר 09, 2024 11:51 pm

אולי הכוונה שאין גזירת ה' מבטלת את בחירת האדם וכמבואר בספרי הקדמונים לגבי שאלת הידיעה והבחירה.

צופה_ומביט
הודעות: 5784
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: וידענו מאמרם ז"ל שאין הגזירה מבטלת כח האפשרות

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' אוקטובר 10, 2024 12:11 am

כמדומה הנושא כאן אינו גזירה על מעשים ובחירת האדם לעשותם. אלא שגם גזירה לא מבטלת את האפשרות שתתבטל הגזירה בכוח מעשי האדם ותפילתו. וכידוע שנבואה לרעה חוזרת.
וכך איתא בספרי ובילקוט שמעוני שם:
וּמַה מֹּשֶׁה שֶׁנֶּאֱמַר לוֹ ״רַב לָךְ אַל תּוֹסֶף״ לֹא נִמְנַע מִלְּבַקֵּשׁ רַחֲמִים מִלִּפְנֵי הַמָּקוֹם, שְׁאָר בְּנֵי אָדָם עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה, וּמַה חִזְקִיָּהוּ שֶׁנֶּאֱמַר לוֹ (מלכים ב כ׳:א׳) ״צַו לְבֵיתֶךָ כִּי מֵת אַתָּה״ לֹא נִמְנַע מִלְּבַקֵּשׁ רַחֲמִים מִלִּפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, שֶׁהָיָה דוֹרֵשׁ אֲפִלּוּ חֶרֶב חַדָּה מֻנַּחַת עַל צַוָּארוֹ שֶׁל אָדָם לֹא יִמְנַע עַצְמוֹ מִן הָרַחֲמִים, שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיהו ל״ח:ב׳) ״וַיַּסֵּב חִזְקִיָּהוּ פָּנָיו אֶל הַקִּיר וַיִּתְפַּלֵּל״, שְׁאָר בְּנֵי אָדָם עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה.


לגבי הפירוש ב"רב לך", בתורה שלמה [החדש] שם הביאו זאת בשם מדרש ובהערה כתבו שמקורו באבן שועיב שהבאתם. עכ"ד.
קרוב לזה איתא ברבינו בחיי שם:
וע״ד המדרש ויתעבר ה׳ בי, זהו שכתוב (שמות ל״ד:ו׳) ויעבור ה׳ על פניו, כלומר אותה שעה כשנתן לי גדולה בשבילכם והעביר כבודו לפני בסיני התחננתי לפניו על זאת ולא שמע אלי.

הבטחתי
הודעות: 1060
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: וידענו מאמרם ז"ל שאין הגזירה מבטלת כח האפשרות

הודעהעל ידי הבטחתי » ה' אוקטובר 10, 2024 1:20 pm

ייש"כ.
אני בתחילה סברתי, שיש מאמר כזה כלשונו.
בהחלט כיוונים מעניינים.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 105 אורחים