מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוקטובר 09, 2024 12:20 am

בסעודה שלישית בש"ק הנמשכת לתוך ביהש"מ, האם הזהירו שלא לפנות מהשולחן כלים ע"מ להגיש מנה נוספת, או שלא להדיח כלים כדי להגיש בהם עוד מנה, מחשש שעכשיו זה שבת והשימוש בכלי כבר יהיה בזמן הנחשב באמת ללילה?

בשער המלך
הודעות: 115
הצטרף: א' מאי 26, 2024 6:13 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי בשער המלך » ד' אוקטובר 09, 2024 1:11 am

עושה חדשות כתב:בסעודה שלישית בש"ק הנמשכת לתוך ביהש"מ, האם הזהירו שלא לפנות מהשולחן כלים ע"מ להגיש מנה נוספת, או שלא להדיח כלים כדי להגיש בהם עוד מנה, מחשש שעכשיו זה שבת והשימוש בכלי כבר יהיה בזמן הנחשב באמת ללילה?

אם לא ברכו ברכת המזון לכאורה ממשיכים שבת אפי' אחר הזמן

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי דרומי » ד' אוקטובר 09, 2024 9:07 am

נשאלתי: קניתי אתרוג מהודר בכמה מאות שקלים. האם מותר לי להריח בו ביום הכפורים (שחל בשבת) כדי לצאת ידי מאה ברכות ולברך 'הנותן ריח טוב בפירות'? או שהוא מוקצה מחמת ח"כ או טעם אחר?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 09, 2024 9:20 am

לגבי מוקצה מחמת חסרון כיס:
א. שמעתי שאפילו בדבר העומד לסחורה - יש להקל במאכלים.
ב. אדה"ז מיקל בכלי שמלאכתו להיתר.

ועכ"פ אם תיחדנו מראש להריח בו - ודאי אינו מוקצה.

אלא שכעצה טובה - אולי באמת לא כדאי להתעסק בו שלא ייפסל...

ומלבד זאת יש לדון לגבי המחלוקת אם מברכים על ריח האתרוג בתוך חג הסוכות, ואיך היא משליכה על הימים שלפניו, ואינני מונח בסוגיא.

והעצה הכי טובה - היא לבקש ממוכר-אתרוגים שיביא לך אתרוג פסול. או לשמור אתרוג משנה לשנה...


אגב, על מה עוד אפשר לברך בלי-פקפוק "שנתן ריח טוב בפירות" מלבד אתרוג?
(לימון - כתב הגרא"ח נאה לברך עליו בורא מיני בשמים, מכיוון שאינו נאכל כמות שהוא אלא רק כתבלין).

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 09, 2024 9:22 am

עושה חדשות כתב:בסעודה שלישית בש"ק הנמשכת לתוך ביהש"מ, האם הזהירו שלא לפנות מהשולחן כלים ע"מ להגיש מנה נוספת, או שלא להדיח כלים כדי להגיש בהם עוד מנה, מחשש שעכשיו זה שבת והשימוש בכלי כבר יהיה בזמן הנחשב באמת ללילה?

הכנה משבת לחול - שבות קל הוא, וקשה לומר שהחמירו בספקותיו, ובפרט בדלא אפשר, דאלת"ה יהיו ידיו אסורות כל בין השמשות ולא יוכל לפתוח ספר ולא להגיש כפית אל פיו וכו'.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ד' אוקטובר 09, 2024 5:55 pm

אני שאלתי אם מותר לחמם אוכל על הפלטה ולהגישו לאחר השקיעה מחשש שכבר לא שבת (כעין השאלה על הכנה רק חמורה יתר לענ"ד) והורו לי שמותר כי השבת נמשכת עד צאת הכוכבים.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ד' אוקטובר 09, 2024 5:58 pm

עזריאל ברגר כתב:.....

ומלבד זאת יש לדון לגבי המחלוקת אם מברכים על ריח האתרוג בתוך חג הסוכות, ואיך היא משליכה על הימים שלפניו, ואינני מונח בסוגיא.
....

המחלוקת לפי הזכור לי היא רק בחג הזסוכות עצמו שי"א שהאתרוג מיועד למצוה ולא לריח למרות שמותר להריח בו
בימים שלפני החג עד כמה שזכור לי ליכא למ"ד שאין מברכים

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 09, 2024 5:59 pm

כדכד כתב:אני שאלתי אם מותר לחמם אוכל על הפלטה ולהגישו לאחר השקיעה מחשש שכבר לא שבת (כעין השאלה על הכנה רק חמורה יתר לענ"ד) והורו לי שמותר כי השבת נמשכת עד צאת הכוכבים.

אפשר לשאול יותר מזה: האם מותר לבשל ביו"ט על מנת להגיש לאחר השקיעה? וכמדומני שמורים לאסור (ואפילו בעירוב תבשילין - דורשים שיהיה ראוי לאכילה לפני השקיעה).
ועפ"ז נמצא שבין השמשות של יו"ט אסור לבשל כלל, שמא עתה יום ועוד מעט יחשיך וכו', ונמצא חמור יותר מיו"ט עצמו!
ואפילו הדלקת הנר, או הכנסה והוצאה מרשות לרשות ייאסרו.
וזה קצת דוחק, אבל מכיוון שמדובר בספקות דאורייתא - הדעת נותנת שיש להחמיר בזה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 09, 2024 6:00 pm

כדכד כתב:
עזריאל ברגר כתב:.....

ומלבד זאת יש לדון לגבי המחלוקת אם מברכים על ריח האתרוג בתוך חג הסוכות, ואיך היא משליכה על הימים שלפניו, ואינני מונח בסוגיא.
....

המחלוקת לפי הזכור לי היא רק בחג הזסוכות עצמו שי"א שהאתרוג מיועד למצוה ולא לריח למרות שמותר להריח בו
בימים שלפני החג עד כמה שזכור לי ליכא למ"ד שאין מברכים

גם עכשיו (בימי תחילת תשרי) הוא מיועד רק לקראת מצוותו בחג הסוכות, וכפי שהזכירו לעיל - שעכשיו נזהרים בו מאוד שלא ייפסל. וצ"ע.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ד' אוקטובר 09, 2024 6:03 pm

זה שנזהרים בו שלא יפסל אינו מן הענין
הוא מיועד למצוה בחג ולחד מ"ד יעודו למצוה בזמן המצוה גורם שאינו עשוי לריח ואין מברכים עליו
זה שכעת הוא נקנה בשביל מצוה שתבוא אינו מפקיע את יעודו לריח לאף מ"ד אם זכור לי נכון

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ד' אוקטובר 09, 2024 6:04 pm

עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:אני שאלתי אם מותר לחמם אוכל על הפלטה ולהגישו לאחר השקיעה מחשש שכבר לא שבת (כעין השאלה על הכנה רק חמורה יתר לענ"ד) והורו לי שמותר כי השבת נמשכת עד צאת הכוכבים.

אפשר לשאול יותר מזה: האם מותר לבשל ביו"ט על מנת להגיש לאחר השקיעה? וכמדומני שמורים לאסור (ואפילו בעירוב תבשילין - דורשים שיהיה ראוי לאכילה לפני השקיעה).
ועפ"ז נמצא שבין השמשות של יו"ט אסור לבשל כלל, שמא עתה יום ועוד מעט יחשיך וכו', ונמצא חמור יותר מיו"ט עצמו!
ואפילו הדלקת הנר, או הכנסה והוצאה מרשות לרשות ייאסרו.
וזה קצת דוחק, אבל מכיוון שמדובר בספקות דאורייתא - הדעת נותנת שיש להחמיר בזה.

עירוב תבשילין איו מן הענין
מה שמחמירים הוא משום שאחד ההיתרים של העירוב הוא שיהיה ראוי לאורחים שיבואו בחג לפני השקיעה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 09, 2024 6:19 pm

כדכד כתב:
עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:אני שאלתי אם מותר לחמם אוכל על הפלטה ולהגישו לאחר השקיעה מחשש שכבר לא שבת (כעין השאלה על הכנה רק חמורה יתר לענ"ד) והורו לי שמותר כי השבת נמשכת עד צאת הכוכבים.

אפשר לשאול יותר מזה: האם מותר לבשל ביו"ט על מנת להגיש לאחר השקיעה? וכמדומני שמורים לאסור (ואפילו בעירוב תבשילין - דורשים שיהיה ראוי לאכילה לפני השקיעה).
ועפ"ז נמצא שבין השמשות של יו"ט אסור לבשל כלל, שמא עתה יום ועוד מעט יחשיך וכו', ונמצא חמור יותר מיו"ט עצמו!
ואפילו הדלקת הנר, או הכנסה והוצאה מרשות לרשות ייאסרו.
וזה קצת דוחק, אבל מכיוון שמדובר בספקות דאורייתא - הדעת נותנת שיש להחמיר בזה.

עירוב תבשילין איו מן הענין
מה שמחמירים הוא משום שאחד ההיתרים של העירוב הוא שיהיה ראוי לאורחים שיבואו בחג לפני השקיעה.

ואם יבואו אורחים אחרי השקיעה?
(וכגון קטנים - שמותר להאכילם לפני קידוש)

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אוקטובר 10, 2024 4:58 am

עזריאל ברגר כתב:וצ"ע.
ראה סדר ברה"נ פי"א ה"ח, שלא הזהירו בזה אלא בז' ימי החג. וכ"פ בנו"כ השו"ע סי' תרנג וסי' רטז [והרי כל עיקרו אינו אלא משום ספק ברכה].

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 10, 2024 7:11 am

לבי במערב כתב:
עזריאל ברגר כתב:וצ"ע.
ראה סדר ברה"נ פי"א ה"ח, שלא הזהירו בזה אלא בז' ימי החג. וכ"פ בנו"כ השו"ע סי' תרנג וסי' רטז [והרי כל עיקרו אינו אלא משום ספק ברכה].

א. אמת.
ב. המוסגר - אינו ראיה, כי אם המחלוקת היא גם לפני החג - קיים אותו הספק.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אוקטובר 10, 2024 8:06 am

אין כוונתי להביא ראי', אלא רק לומר שאין מקום לחדש חומרות בזה יתר על המדה...

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 10, 2024 9:47 am

לבי במערב כתב:אין כוונתי להביא ראי', אלא רק לומר שאין מקום לחדש חומרות בזה יתר על המדה...

יש דעה שאומרת שבשבעת ימי הסוכות מותר לכתחילה להריח באתרוג בלא ברכה, כיוון שהוא אינו עומד לריח. ורוב-ככל הפוסקים כתבו לחוש לדעה זו ולא לברך עליו, ומאידך לחוש לכתחילה לדעה השניה ולא להריח בלא ברכה.
והשאלה שבאתי לדון בה היא אך ורק: האם לפי הדעה הראשונה הוא-הדין גם לימי תחילת תשרי.
אם כן - אז כמדומני שכולם יסכימו עמי שכדינו בשבעת ימי החג דינו בתחילת תשרי.
ואם לא - אז אין שום ספק שהמריח באתרוג לפני סוכות חייב לברך עליו.
(ואם ספק - נכנסנו לשאלה הידועה של ספק-ספקא בברכות)

איפה אתה רואה כאן "חומרות יתר על המידה"?

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אוקטובר 10, 2024 10:34 am

אין הכוונה כלפי מש"כ כת"ר לעיל, אלא הערה כללית בנושא. עכ"פ, כמדומה שכבר יצא הדיון משורתו...

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי דרומי » ה' אוקטובר 10, 2024 11:21 am

מאי תיהוי עלה? האם אין במלקטים משהו על הרחה באתרוג ביום הכפורים?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 10, 2024 11:45 am

דרומי כתב:מאי תיהוי עלה? האם אין במלקטים משהו על הרחה באתרוג ביום הכפורים?

מה השאלה?
אם אתה מכין אותו מראש להריח בו - יצאת מכל השאלות!

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי דרומי » ה' אוקטובר 10, 2024 12:07 pm

מה הכוונה להכין מראש - להריח בו פעם אחת קודם לכן?

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי דרומי » ה' אוקטובר 10, 2024 3:56 pm

פניתי להגאון המפורסם, כל רז לא אניס ליה, הרה"ג האמיתי שליט"א וזה אשר מצאתי בו בשאלת הרחת האתרוג ביוהכ"פ:
קבצים מצורפים
שלמים מציון 36.pdf
(350.71 KiB) הורד 28 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 10, 2024 5:36 pm

דרומי כתב:מה הכוונה להכין מראש - להריח בו פעם אחת קודם לכן?

יש לעיין בדיני הכנת מוקצה מה כתוב שם.
ולכאורה הרחה אחת ביחד עם כך שתשים אותו במקום המתאים לך למצוא אותו ולהריח בו וכו' - זה אמור להספיק.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי דרומי » ה' אוקטובר 10, 2024 7:29 pm

תכל'ס, הרחתי את האתרוג עכשיו בברכה ולדאבוני הוא כמעט ולא מפיק ריח...

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 10, 2024 10:37 pm

דרומי כתב:תכל'ס, הרחתי את האתרוג עכשיו בברכה ולדאבוני הוא כמעט ולא מפיק ריח...

בשביל שפירות הדר יפיקו ריח - צריכים לפצוע אותם...

עובדיה חן
הודעות: 1904
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » ו' אוקטובר 11, 2024 1:51 pm

אדם שנצמד לנוסח של המחזור ביו"כ ולא מוסיף מעצמו ,האם יו"ח כל מעשה תשובה של חרטה קבלה לעתיד ?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוקטובר 11, 2024 4:40 pm

עובדיה חן כתב:אדם שנצמד לנוסח של המחזור ביו"כ ולא מוסיף מעצמו ,האם יו"ח כל מעשה תשובה של חרטה קבלה לעתיד ?

מהיכי תיתי לומר שלא?

עובדיה חן
הודעות: 1904
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » ש' אוקטובר 12, 2024 9:01 pm

היכן יש בנוסח של הוידוי חרטה על העבר וקבלה על העתיד?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אוקטובר 12, 2024 10:00 pm

עובדיה חן כתב:היכן יש בנוסח של הוידוי חרטה על העבר וקבלה על העתיד?

לדוגמא:
"שלא אחטא עוד".
מי שמתכוון למה שהוא אומר - יש בזה את שניהם.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוקטובר 13, 2024 4:18 pm

האם אפשר לכתוב את ספר יונה לבד על קלף?
בחיפוש באוצר מצאתי רק את תש' הגר"א נבנצל, מקורות נוספים יועילו לי.

ירושלים במועדיה.jpg
ירושלים במועדיה.jpg (21.09 KiB) נצפה 1453 פעמים

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יבנה » א' אוקטובר 13, 2024 5:09 pm

עושה חדשות כתב:האם אפשר לכתוב את ספר יונה לבד על קלף?
בחיפוש באוצר מצאתי רק את תש' הגר"א נבנצל, מקורות נוספים יועילו לי.

ירושלים במועדיה.jpg

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=38728

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

ברכה על שמועה טובה

הודעהעל ידי איתן נוי » ו' אוקטובר 18, 2024 2:46 pm

החג ביקרתי אצל הורי, לאחר תפילת מנחה כשנודע על מותו של סינוואר ימ"ש שר"י.
הרב פתח שו"ע,הקריא את ברכת הטוב והמטיב על שמועות טובות. ומיד בירך בשם ה'. האם נכון הדבר?

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: ברכה על שמועה טובה

הודעהעל ידי יבנה » ו' אוקטובר 18, 2024 3:58 pm

איתן נוי כתב:החג ביקרתי אצל הורי, לאחר תפילת מנחה כשנודע על מותו של סינוואר ימ"ש שר"י.
הרב פתח שו"ע,הקריא את ברכת הטוב והמטיב על שמועות טובות. ומיד בירך בשם ה'. האם נכון הדבר?

מסתמא סבור שיש בדבר תועלת גשמית וממונית, דאל״כ היה צריך לברך שהחיינו אף שיש הרבה ששמחים בכך.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ברכה על שמועה טובה

הודעהעל ידי איתן נוי » ו' אוקטובר 18, 2024 5:08 pm

יבנה כתב:
איתן נוי כתב:החג ביקרתי אצל הורי, לאחר תפילת מנחה כשנודע על מותו של סינוואר ימ"ש שר"י.
הרב פתח שו"ע,הקריא את ברכת הטוב והמטיב על שמועות טובות. ומיד בירך בשם ה'. האם נכון הדבר?

מסתמא סבור שיש בדבר תועלת גשמית וממונית, דאל״כ היה צריך לברך שהחיינו אף שיש הרבה ששמחים בכך.

לא זה הנידון.
הנידון האם בכלל לברך או שמא עדיין זה לא בגדר שמועה טובה וכפי שכתב לי אחד הפוסקים שמאחר וזה מהול בצער גדול וכמו"כ שעדיין יש דרך למחיית עוד בכירים נוספים א"כ אין עדיין לברך.
שלחתי לר' זילברשטיין. נראה מה יענה ע"כ.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אוקטובר 20, 2024 6:14 am

לכאורה היתה כוונתו לפתור הספק ע"י שאומר הברכה (כ)בדרך לימוד.
אמנם בלאה"כ צע"ג מנין המקור לברך בכה"ג, היפך הנפסק במג"א סי' רכב סק"א (וכ"ה בסדבה"נ פי"ב סוה"ח ובמשנ"ב סי' רכב שם).

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » א' אוקטובר 20, 2024 2:13 pm

לבי במערב כתב:לכאורה היתה כוונתו לפתור הספק ע"י שאומר הברכה (כ)בדרך לימוד.
אמנם בלאה"כ צע"ג מנין המקור לברך בכה"ג, היפך הנפסק במג"א סי' רכב סק"א (וכ"ה בסדבה"נ פי"ב סוה"ח ובמשנ"ב סי' רכב שם).

לא.
כתבתי מה עשה.
ראשית קרא את ההלכה מהשו"ע כדי ללמד הלכה זו לציבור.
לאחר מכן בירכה.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אוקטובר 20, 2024 2:43 pm

א"כ בודאי צע"ג, כנ"ל (עפ"ד הפוסקים).

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יעקל » ב' אוקטובר 21, 2024 2:46 pm

האם יש היתר לכבס באמצע המועד ולשימוש מיידי בגדי/מדי עבודה שנתלכלכו ?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 21, 2024 6:05 pm

יעקל כתב:האם יש היתר לכבס באמצע המועד ולשימוש מיידי בגדי/מדי עבודה שנתלכלכו ?

לפעמים זה שייך לגדר של "אין לו אלא חלוק אחד".
תלוי במציאות וכו'.

מומלץ לעיין בספר המונומנטלי "חול המועד כהלכתו".

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' אוקטובר 22, 2024 12:14 am

לבי במערב כתב:א"כ בודאי צע"ג, כנ"ל (עפ"ד הפוסקים).

למה צע"ג.
לדעתי כך צריך לעשות.
וכ"כ כתב לי היום המו"ץ ר' יוחנן בורגר שליט"א.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 22, 2024 12:22 am

אם מדברים על ברכת הטוב והמטיב - אכן הדעת נותנת שיש מקום לברך אותה, למי שיש לו שמחת הלב בבשורה זו (וע"ד מ"ש אדה"ז שיש לברך דין האמת בשם ומלכות על פטירת מי שיש לו צער בפטירתו, אף שאיננו מהשבעה-קרובים).
ומי שמסתפק בחיובו - שישתה שני סוגי יין, או עכ"פ יברך ברכת המזון, ויכוון בברכת הטוב והמטיב לפטור גם בשורה טובה זו.

ואם מדובר על "הרב את ריבנו" - צע"ג מה המקור לברך אותה שלא כתקנת חז"ל.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: שמואל דוד ו־ 121 אורחים