ובאשר הפעם כל שמחת יו"ט היא בבחינת "ושיקווי בככי מסכתי" כאשר אחינו נתונים למוראות המלחמה נתחיל כל הקפה עם אמירת פרק תהלים ותפלת "אחינו כל בית ישראל הנתונים בצרה ובשבי' וכו'" ונתפלל שירוחמו במהרה מן השמים
חד ברנש כתב:אך שמא במקרה הזה, שהיארצייט העברי חל ביום-טוב האסור באבל, עדיף לאמץ את היארצייט הכללי,
מדוע לנו להיות טובים מרוב רובם של המשפחות והעם המציינים את השביעי באוקטובר?
בליל שמחת תורה תשי"ד - 70 שנה בדיוק לפני... - הרבי מליובאוויטש התוועד עם הקהל לקראת הקפות, ודיבר על קבוצה של יהודים שחגגו בסמיכות ל770 שלא באופן הראוי ע"פ תורה (הוא לא פירט, אבל כנראה שהיה שם תערובת גברים ונשים, וגם שירים/מוזיקה שלא מתאימים וכו'), וביאר שהנשמות האלוקיות של היהודים האלו רוצות לשמוח ולרקוד בשמחת-תורה, אבל מכיוון שהנפש הבהמית מתגברת - לכן הם עושים את זה בצורה לא נכונה, והדבר הראוי הוא לקרוא ליהודים האלו שיבואו לתוך בית הכנסת לשמוח כראוי.
אחד הסיפורים המיוחדים שפורסמו על הרוגי מסיבת הנובה הי"ד, הוא על יהודה בכר הי"ד, שבדרכו למסיבה הקליט סרטון שבו הוא שר "אלהי, נשמה שנתת בי טהורה היא .... ואתה עתיד ליטלה ממני ולהחזירה בי לעתיד לבוא"...
https://www.youtube.com/watch?v=gvjrh7LHlrw
מקשיבים לשיר (כדקה וחצי) ושומעים ממש את הנשמה שלו בוכה...
ועל כן כדאי שנשיר עכשיו את השיר הזה לזכרו ולעילוי נשמתו.
צופה_ומביט כתב:השאלה היא בגלל שזה היאהרצייט?
[מה עושה מי שהיאה"צ שלו על הוריו ל"ע חל בשמחת תורה?]
כי אני לא ראיתי שמישהו הפסיק השנה [ואפילו בחודשים הראשונים] אירועי ספורט או מופעי/תוכניות בידור [כולל מהובלות וחסרות כל תוכן, רק "בידור המוח" לכל עבר כפשוטו] וכו' וכו' וכו'.
לאחרונה התפרסם בעולם סרט על מסיבת הנובה והטבח המחריד שעשו שם הנאצים הערבים ימח שמם וזכרם. הסרט נקרא: "עוד נחזור לרקוד".
אין לי שום ספק שמתישהוא תתקיים עוד מסיבת נובה בדיוק בתאריך הטבח [וכשיתאפשר: בדיוק במקום ההוא] כדי לקדש את החיים ולזכרם ולמורשתם של הנרצחים שרק רצו לרקוד וכו' וכו'.
אז בדיוק את שמחת התורה ודביקות הקב"ה נבטל? את השמחה בהיותנו עם קרובו בנו יחידו [כידוע המון מחז"ל על יום זה]?
בדיוק שמחה יהודית-תורנית של יראים ושלמים היא זו שצריכה לבוש ולהיכלם ולהסתיר פניה בפני כל מלעיז זר ומנוכר?
כל מקועקע ומנוזם יוכל לרקוד יחף בגופיה כשהוא מטושטש ומעושן ביום הזה ולומר שהוא מקדש את החיים ורוקד לזכר הנרצחים ויקבל מחיאות כפיים וכל הכבוד ואיזה יופי, ורק אנחנו לא נוכל לרקוד לפני הקב"ה אבינו מלכנו ודברו התורה חיינו ביום הזה?
די לנחיתות ולהאשמה העצמית. [ומה שאחרים חושבים עלינו ומאשימים אותנו - לא ישתנה כהוא זה בגלל משהו נוסף שנעשה או לא נעשה. עד שכמובן נהיה כמותם, חרדי-מחמד כלבבם, עם דת לייט כבקשתך. מישהו מעוניין?].
מה עוד שבציבור הכללי ובכל העולם היאהרצייט כבר היה, ב7/10. נהגו בו כיום אבל לאומי. הם לא יעשו עוד אחד בשמחת תורה, ועבורם הוא אינו תאריך היאה"צ.
אם בכ"ז רוצים לקשר למאורעות היום לפני שנה, אזי חלק מהשמחה וההודיה שלנו ביום זה תהיה:
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל. ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם. ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ. ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ. ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים. ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם. ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ. ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ.
צופה_ומביט כתב:די לנחיתות ולהאשמה העצמית. [ומה שאחרים חושבים עלינו ומאשימים אותנו - לא ישתנה כהוא זה בגלל משהו נוסף שנעשה או לא נעשה. עד שכמובן נהיה כמותם, חרדי-מחמד כלבבם, עם דת לייט כבקשתך. מישהו מעוניין?].
בתקופתנו, כפי שאמרו צדיקים לאחר מלחמת העולם השנייה, מפני כמה סיבות אין מקובל לגזור גזרות ולתקן תקנות בעקבות מאורעות קשים. אך לא כך היה בדורות עברו, כמו למשל בעת שהתחוללו פרעות קשים בעיצומו של יום שמחת תורה בעיר קראקא שבפולין.
היה זה באמצע ההקפות, כאשר יהודי קראקא צוהלים ורוקדים עם ספרי התורה. באמצע ההקפה הרביעית, בעוד המוני המתפללים בבית הכנסת העתיק [ה'אַלְטֶע שׁוּל'] מפזזים לכבודה של תורה, פורצים לפתע שונאי ישראל אל תוך בית הכנסת, שולפים בכוח קבוצת יהודים, את חלקם שובים בשבי, ואת חלקם שופכים דמם על קידוש שם שמים. מרירות ועצב עטפה את קראקא היהודית. הלוויה טראגית נערכה במוצאו של יום, כשבסופה נטמנו הרוגי המלכות זה לצד זה בתוך קבר אחד, ומעליהם כיסו במצבה אחת.
הרצח הטראגי כה חדר ללבבות תושבי העיר ורבניה, עד שקבעו מנהג מאותה שנה בבית הכנסת העתיק, לרקוד בשמחת תורה רק שלוש וחצי הקפות. באמצע ההקפה הרביעית עוצרים את ההקפות ונזכרים באותה שנה עגומה, שנת שצ"ז, בה הופסקו ההקפות באמצעה של ההקפה הרביעית בנסיבות כה נוראיות.
על פי המסורת, מאז אותו המאורע נהגו באמצע ההקפה הרביעית, להחזיר את ספרי התורה לארון, וכל הקהל יושב על הארץ ואומר את הפיוט "יגדל אלקים חי וישתבח" בניגון של קינות לזכרם של הקדושים והטהורים. יש המוסיפים כי המתפללים היו הופכים אז את מעיליהם עם הבטנה למעלה, ויושבים על הארץ לאמירת קינות וסליחות.
על מעשה זה נכתבו גרסאות שונות. על פי אחת הגרסאות, אל בית הכנסת פרצו תלמידי הכמרים הנוצרים יחד עם מוריהם, וערכו טבח רב, ומאות מבין המתפללים נהרגו על קידוש ה', הי"ד. (מובא בספר חגים ומועדים עמ' ס"ו, ועוד).
בכתב עת 'המגיד' שיצא לאור בשנת תרי"ח (שנה א חוברת מ"ז עמ' 186), כותב יליד קראקא, ר' מרדכי ויסמן חיות ז"ל, כי הדבר אירע בשנת ר"ל, בתקופתו של המלך קאזימיר אשר נטה חסדו ליהודים. היה זה בעקבות גוי מקומי שמרד במלכות, המאורע גרם לתסיסה בקרב תושבים נוכריים ריקים ופוחזים אשר חמתם בערה בהם, ומבלי לחשוב פעמיים החליטו לכלות זעמם, איך לא, ביהודים. הם נכנסו לבית הכנסת וטבחו ללא רחם, ר"ל.
[אמנם, ב'נימוקי אורח חיים' (סי' תרס"ט אות א') כתב שמנהג קראקא לא היה שונה משאר הקהילות שנהגו להקיף שלושה הקפות. והסיבה לכך שעשו עוד חצי הקפה, זו היא ההליכה לכיוון הבימה לקראות בתורה. והוסיף כי בדור האחרון ניסו כמה אנשים לשנות את המנהג בבית הכנסת העתיק ולהקיף שבעה הקפות, אך לא הניחו להם הקהל לשנות את המנהג, והצדק אתם, כי מי יהין זאת באתריה דמרן ורבנן רבותינו הפוסקים אשר מפיהן אנו חיים שהתפללו בביהכנ"ס הישנה, וגם הרמ"א התפלל שם לפעמים בתור מרא דאתרא].
כמהים_ כתב:צופה_ומביט כתב:השאלה היא בגלל שזה היאהרצייט?
[מה עושה מי שהיאה"צ שלו על הוריו ל"ע חל בשמחת תורה?]
כי אני לא ראיתי שמישהו הפסיק השנה [ואפילו בחודשים הראשונים] אירועי ספורט או מופעי/תוכניות בידור [כולל מהובלות וחסרות כל תוכן, רק "בידור המוח" לכל עבר כפשוטו] וכו' וכו' וכו'.
לאחרונה התפרסם בעולם סרט על מסיבת הנובה והטבח המחריד שעשו שם הנאצים הערבים ימח שמם וזכרם. הסרט נקרא: "עוד נחזור לרקוד".
אין לי שום ספק שמתישהוא תתקיים עוד מסיבת נובה בדיוק בתאריך הטבח [וכשיתאפשר: בדיוק במקום ההוא] כדי לקדש את החיים ולזכרם ולמורשתם של הנרצחים שרק רצו לרקוד וכו' וכו'.
אז בדיוק את שמחת התורה ודביקות הקב"ה נבטל? את השמחה בהיותנו עם קרובו בנו יחידו [כידוע המון מחז"ל על יום זה]?
בדיוק שמחה יהודית-תורנית של יראים ושלמים היא זו שצריכה לבוש ולהיכלם ולהסתיר פניה בפני כל מלעיז זר ומנוכר?
כל מקועקע ומנוזם יוכל לרקוד יחף בגופיה כשהוא מטושטש ומעושן ביום הזה ולומר שהוא מקדש את החיים ורוקד לזכר הנרצחים ויקבל מחיאות כפיים וכל הכבוד ואיזה יופי, ורק אנחנו לא נוכל לרקוד לפני הקב"ה אבינו מלכנו ודברו התורה חיינו ביום הזה?
די לנחיתות ולהאשמה העצמית. [ומה שאחרים חושבים עלינו ומאשימים אותנו - לא ישתנה כהוא זה בגלל משהו נוסף שנעשה או לא נעשה. עד שכמובן נהיה כמותם, חרדי-מחמד כלבבם, עם דת לייט כבקשתך. מישהו מעוניין?].
מה עוד שבציבור הכללי ובכל העולם היאהרצייט כבר היה, ב7/10. נהגו בו כיום אבל לאומי. הם לא יעשו עוד אחד בשמחת תורה, ועבורם הוא אינו תאריך היאה"צ.
אם בכ"ז רוצים לקשר למאורעות היום לפני שנה, אזי חלק מהשמחה וההודיה שלנו ביום זה תהיה:
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל. ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם. ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ. ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ. ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים. ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם. ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ. ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ.
אם הדיון הוא מצד מה יאמרו וכו', הרי שכל מה שכתב מעכ"ת מדויק. לענ"ד נדמה שהדיון החשוב יותר הוא לגופם של דברים, כיצד ראוי לנו עצמנו לנהוג בשמח"ת שנה זו, בין שמחת יו"ט ושמחת התורה לכאב זכרון דם אחינו שנשפך ממש ביום זה.
ענ"ד האישית היא בדומה לדברי הרב עזריאל, שאין למעט בשמחה כלל, וראוי לציין את הזכרון באופ"א (כגון ביזכור), אבל אפשר להבין גם דעות אחרות בשאלה זו (בפרט ממי שחווה מקרוב את המאורעות), מבלי להתיחס כלל למה יאמרו או כיצד התועים נוהגים בחגיגותיהם.
ענין נוסף, שלענ"ד יש להפריד משאלת זכרון מאורעות שמח"ת תשפ"ד, הוא העובדה שככל הנראה כרגע גם שמח"ת עדיין יהיה בעת מלחמה ממש, ועדין יהיו מאחינו שמחרפים נפשם בו בזמן, ולזה קשורים דברי הרב וולבה שציינתי לעיל.
אראל כתב:שלא לשכוח, שבחג השבועות והימים סביב לה, נהרגו בשואה, רוב רובם של יהדות הונגריה, 12000 יהודים ליום רח"ל, ובמשך שני יו"ט של גליות, נהרגו לא פחות מ24 אלף יהודים!
מישהוא זוכר זאת ביום שמחת קבלת התורה???
עזריאל ברגר כתב:לדעתי, צריכים בתחילה לחשוב מהו הדבר הנכון, ואחר כך לעסוק בשאלת "מה יאמרו".
בואו נניח שהיום כל היהודים בעולם מקבלים עליהם עול מלכות שמים בשלמות, וכולם יבואו לשאול אותנו איך לנהוג בשמחת תורה, מה תהיה תגובתנו אז?
לדעתי התשובה היא: לשמוח בכל הכוח, ביחד עם נתינת מקום לציון הכאב על היארצייט, וכפי שהצעתי לעיל.
(וברור שזה צריך להיות בתאריך העברי, כפשוט)
ואחרי שהגענו למסקנא שזהו הדבר הנכון בעולם מתוקן ואוטופי - עכשיו צריכים למצוא את הדרך איך להראות זאת בצורה נכונה לכלל הציבור, ובמקומות שיש צורך גדול - לעשות שינויים מעטים, כפי הנדרש.
צאנזער כתב:האסון הנורא קרה והתחולל כמעט רק במהלך שמחת תורה, הוא ולא אחר, וכמה דואב הלב שהוא היום שמציין את "השמחה בהיותנו עם קרובו בנו יחידו", כפי שנכתב לעיל.
אראל כתב:שלא לשכוח, שבחג השבועות והימים שסביב לו, נהרגו בשואה, רוב רובם של יהדות הונגריה, 12000 יהודים ליום רח"ל, ובמשך שני יו"ט של גליות, נהרגו לא פחות מ24 אלף יהודים!
מישהוא זוכר זאת ביום שמחת קבלת התורה???
גביר כתב:אראל כתב:שלא לשכוח, שבחג השבועות והימים שסביב לו, נהרגו בשואה, רוב רובם של יהדות הונגריה, 12000 יהודים ליום רח"ל, ובמשך שני יו"ט של גליות, נהרגו לא פחות מ24 אלף יהודים!
מישהוא זוכר זאת ביום שמחת קבלת התורה???
כן, בהחלט.
כך למשל, פעם אחת בליל שבועות, עוד בהיותי בחור בישיבה"ק, ניגש אלי ואל החברותא שלי, בתוך הלילה, ר' שלום וייס ז"ל, והחל לספר לנו סיפורים על השואה. באותו זמן לא הבנתי מה ראה על ככה וחשבתי שהתעייף וכיו"ב ותו לא. מאוחר יותר, כשבעזהי"ת הקמתי את ביתי והכרתי מקרוב את יוצאי הונגריה וצאצאיהם, הבנתי שהקשר בין שבועות לשואה טבוע בתודעתם ולא בכדי סיפר לנו ר' שלום את סיפוריו בלילה זה דווקא..
עזריאל ברגר כתב:חד ברנש כתב:אך שמא במקרה הזה, שהיארצייט העברי חל ביום-טוב האסור באבל, עדיף לאמץ את היארצייט הכללי,
מדוע לנו להיות טובים מרוב רובם של המשפחות והעם המציינים את השביעי באוקטובר?
חלילה חלילה לנו מלהימשך אחרי עמי הארצות!
אנו יהודים, ואנו מציינים את היארצייט בתאריך שלו, בלי שום התחכמויות!
אגב, המדינה קבעה יום אבל לדורות, לתאריך כ"ד תשרי (המוזכר בתנ"ך כיום אבל בימי עזרא ונחמיה).
כדכד כתב:כד תשרי חל השנה בשבת
הרואה כתב:מן הסתם נקבל קצת תוכחה....
עזריאל ברגר כתב:כדכד כתב:כד תשרי חל השנה בשבת
אכן "מועצת חכמי חלם" כבר שמה לב לזה, וקבעה שאם חל בשבת - ידחה למחרתו, כדין ימי האבל ההלכתיים.
חד ברנש כתב:צופה,
אמת ויציב!
שמר כתב:אשמח אם יעלו לכאן תיאורים של הקפות שנעשו בגטאות ובמחנות המוות (ישנם הרבה הפזורים במרחבי האוצר) ואולי אז נקבל פורפורציות כיצד מסרו היהודים נפש על קיום מנהג נשגב זה אפילו בעודם בגיא צלמוות, וממילא יוסרו כל התמיהות והאי בהירות כיצד יש לנהוג השנה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 310 אורחים