הודעהעל ידי חכם באשי » ה' אוגוסט 05, 2010 2:33 pm
הפיסקא שציטטת, ישראל הר כסף, היא באות קפ.
ובהערה שם כתב המהדיר את המקורות שציינת, והוסיף עליהם מקורות נוספים.
וזו לשונו:
ראה סידור הרוקח, עמ' תריא: "כשלקח משה את עצמות יוסף, נתנו בעור של צאן, ומטרדת הדרך שכחם ונעשו כצאן, והיה מהלך ורועה, והיינו דכתיב: 'נוהג כצאן יוסף'". ובשם מדרש, אך ללא הפרט ש'מטורח הדרך שכחם'! הובא בתוספות שאנץ, סוטה יג ע"א: "במדרש יש, ששמו עצמות יוסף בתוך עור של כבש, ונכנסה בו, באותו עור, רוח חיים, והיינו דכתיב: 'נוהג כצאן יוסף'". וכעין זה בפירוש בעלי התוספות, שמות יג יט: "שכרך משה עצמות יוסף בעור של גדי, וכתב עליו שם המפורש, והיה מהלך בעצמו, והיינו דכתיב: 'נוהג כצאן יוסף'. ובארון של יוסף מונחים כל עצמות השבטים". ובפירוש חזקוני, בראשית נ יג: "ואין להקשות, איך נשא משה ארונו של יוסף? שהרי הוא נשא את עצמו, כדכתיב: 'נוהג כצאן יוסף', ולא שמשה נשאו". ובמדרשים שלפנינו ל"מ.
[ולכל התמהים מדוע אני מפר את הבטחת התפטרותי מסנגוריית הספר, אענה: הודעה זו אינה סנגוריה].