הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' ספטמבר 25, 2024 2:37 pm
אמן גרידא לא יציל מברכה לבטלה, בדיוק כמו שיעמוד מישהו ויברך שהכל נהיה בדברו בלי לאכול או לשתות דהוי ברכה לבטלה ולא יעזור שיענו אמן, [ולכאורה גם אסור לענות אמן], כי השאלה קודם כל היא האם יש או אין חיוב ברכה, וזה יסוד כל הדין כאן: על סמך מה החזן מברך בכלל.
והתשובה היא כי תקנו חזרה.
ומה שתיקנו חזרה הוא בציבור. [לא "עבור ציבור [=10]" אלא "בציבור"].
וציבור הוי י', דהיינו כולל החזן. הוא בפירוש לא מחוץ להם, אלא כלל המניין/עשרה הוי ציבור, ובציבור תיקנו חזרה.
ורק סדר הדברים בפועל [איך מתבצעת החזרה] הוא שכשיש עשרה [=ציבור] - ותיקנו חזרה בעשרה [כולל החזן כנ"ל] - אחד מברך [והוא הנקרא חזן] וכולם עונים, והיות שאותם "כולם" היינו עשרה פחות החזן [שמברך], א"כ הוי תשעה עונים.
ובלי זה ברכותיו לבטלה כי אמנם יש/נמצא כאן ציבור, אבל עבור מי הוא מברך. הרי הוא עצמו התפלל כבר, וכל העניין הוא שתהיה חזרה "בציבור", וציבור כנ"ל הוי עשרה = אחד מברך ותשעה עונים אמן. ואם ה"ציבור" [שמבחינת עונים היינו תשעה עונים כנ"ל] לא משתתף בחזרה, א"כ הוי כאחד שמברך לעצמו, והוא כבר התפלל, א"כ ברכותיו לבטלה.
זו כל צורת ה"ציבור" כאן עבור "חזרה בציבור", ולכן אם אין תשעה עונים הוי ברכותיו לבטלה. כי הגם שבפועל עומדים כאן בחדר עשרה אנשים, אבל החזרה לא נעשית "בציבור", דוק.
אלא שחידשו בזה שמספיק "רוב ציבור" ולכן די בשישה.
[ולכאורה לפי החשבון הנ"ל היה די בששה כולל החזן, דהיינו חמישה עונים, בדיוק מהטעם של תשעה עונים שעם החזן הוי עשרה, אבל כנראה היות שבלא"ה להקל בפחות מתשעה עונים הוא חידוש, העמידו אותו ברוב עשרה שעונים בפועל, דהיינו ששה].