כמהים_ כתב:התך כתב:בכלל, הרעיון שלא ר' אמנון הוא הוא שחיבר את הפיוט 'ונתנה תוקף', הוא בנוי על יסודות קלושות מאוד. "לא מצינו אדש ששמו ר' אמנון'. האם שמעתם על הראשון ר' יהודא המכונה ליברמן מפרישבורק? ר' בנימין מקננוברויא? או על ר' שלמה מדארוויש? אלו ועוד כמה ראשונים אשר מעולם לא שמעתם שמם מוזכרים בהתשובה של המהרש"ל שהזכרתי, בתוך עשרות ראשונים ידועים ומפורסמים. בכלל, הרי ר' אפרים מבונא הי' לפי חשבון כמעט בן דורו של ר' אמנון (שהרי ר' משולם בן קלונימוס הי' בן דורו של רש"י או קדום לו קצת, ור' אמנון ה' בן דורו של בנו של ר' משולם), והרי הוא כותב בכתב יד (לפי עדותו של האור זרוע) כל הסיפור עם ר' אמנון במגנצא!
לפי הידוע, רבנו משלם בן קלונימוס מבוגר מרש"י בכמאה שנה, ורבי אפרים מבונא צעיר מרש"י בכמאה שנה נוספות, הרי שמזמנו של רבי אמנון ועד רבנו אפרים מבונא חלפו כ-150 שנה לפחות. ממרחק השנים נראה כאילו מאה וחמשים שנה ביני ובינך מה היא, אבל אליבא דאמת זה די הרבה זמן. אם בספר בן זמננו יעתיק מעשה מלפני 150 שנה, האם לא יכולים ליפול אי-דיוקים?
איני יודע היאך הגעת למספרים אלו. ר' משה הזקן, אבי זקינו של ר' קלונימוס ב"ר משולם ב"ר קלונימוס, הובא מלוקא, איטליה בשנת תתמ"ט לחורבן הבית, כ"כ המהרש"ל בתשובתו הנ"ל. לפי"ז הגיע למגנצא סביב לשנת ד"א תר"פ. זה אכן מאה ועשרים שנה לפני שנולד רש"י, אבל מדובר באבי זקינו של מי שר' אמנון לימד אותו הפיוט, כך שבין תר"פ לבין המעשה עם ר' אמנון חלפו עוד כמה שנים. (לסבר את האוזן, בין פטירת רש"י לפטירת בן-בתו רבינו תם עברו קרוב לשבעים שנה, וכאן מדובר בדור רחוק יותר [נין, לא נכד].)
וכן מנין לך שר' אפרים מבונא היה צעיר מרש"י בכמאה שנה? הרי חיבר ספר קינה על מסע הצלב השני שהי' בין 107 ל 109 שנה אחר לידת רש"י. האם הי' אז בן עשר?
לפי חשבוני נמצא שבין הסיפור עם ר' אמנון ור' אפרים מבונא הי' לכל
היותר כ150 שנה, ומסתבר שפחות הרבה מזה.
ולגבי שאלתך האם לא יכולים ליפול אי-דיוקים, יכולים וגם יכולים אפילו בספר שנכתב כמה שנים בלבד אחרי מאורע, ואפילו גם כמה ימים בלבד... אני הקטן עוסק במלאכת הכתיבה וראיתי דוגמאות מזה די והותר. אך כמו כן אפשר בטווח-זמן כזה לקבל קבלה מדוייקת מפי עד ראי' או עד מפי עד (ולא יותר). כדי להמחיש את זה, אני הקטן הכרתי היטב את זקינתי (שנפטרה לפני כעשר שנים). היא הכירה היטב את זקינה (אבי אביה) שהיתה כבת עשרים כשנפטר. זקינה הנ"ל הי' כבן ט"ו כשנפטר הרה"ק בעל דברי חיים מצאנז, ומכיון שנתגדל סמוך ונראה להרה"ק הנ"ל עוד הכירו היטב. הרי שלפני כעשר שנים עוד חיתה אישה שהיתה יכולה לקבל סיפורים מכלי ראשון, מי שהיה נוכח שם בשעת מעשה, על הרה"ק מצאנז שנפטר כמאה וארבעים שנה לפני זה!
ומאחר שאין המדובר כאן בכותב סיפורים גרידא אלא באחד מהראשונים כמלאכים, שלא ניתן לדחות או לפקפק בדבריו ע"י השערות וסברות כרסיות בלבד.
כמהים_ כתב:[דוקא השמות הנוספים שנזכרו הם בהחלט ראשונים הידועים ממקורות נוספים: רבי יהודה מפרידברג רבו של מהר"ם, רבי בנימין מקנטרבריא מחכמי אנגליה, ורבי שלמה הקדוש מדרויש תלמיד ר"י.]
אין מדובר בר' יהודא מפרידברג (שבגרמניה) אלא מפרישבורק (פרשבורג) שבצ'כיה. אך הנקודה שלי היתה שמה שאחד לא שמע על ראשון פלוני או אלמוני אין זה שולל עובדת מציאותו, ואם אכן שמעת על אותן שהזכרנו עיין שם בתשובת מהרש"ל ותמצא עוד כמה ראשונים שלא שמעת עליהם.