מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שופר תרועה טרם שימענוך

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

שופר תרועה טרם שימענוך

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אוקטובר 02, 2024 12:54 am

קדושתא למוסף יום א דר"ה מהקליר.

שופר תרועה.jpg
שופר תרועה.jpg (150.15 KiB) נצפה 1002 פעמים


הצעות לפירוש

א. לא היה מיושב בזמנו. (בלתי אפשרי בהתחשב בזמנו)
ב. בימיו תקעו רק אחר מוסף כשיטת בעה"מ (שיטה יחידאית)
ג. טרם השמענו תקיעות דמעומד, כהצעת גולדשמידט. (דחוק)
ד. חוזר ל'אתמול', כלומר אתמול קידמוך ברי לבב טרם שתקעו בשופר, כך בפירוש הקדמון שבמחזור ווילנא ועוד (לא נהיר כ"כ מה רבותא בכך ולמה תלוי זה בזה).

ספרה החשוב של אליצור על פיוטי הקליר לר"ה אינו לפני ואיני יודע כיצד פירשה.

כוח"ט!

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שופר תרועה טרם שימענוך

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' אוקטובר 02, 2024 1:01 am

מה שעלה בדעתי מיד בראותי את המילים הוא שקידמנוך לתקוע בשופר טרם הזמן שציווית, דהיינו התקיעות לעורר לתשובה [ולערבב השטן, וי"א דהיינו הך] שקודם ראש השנה.
לכאורה זה הכי מתאים לפשט המילים כאן.
כל ההדגשה כאן היא על מה שקידמנו ועשינו עוד קודם הזמן.
קידמנוך בתשובה עוד לפני יום הדין, שהוא הראשון לעשרת ימי תשובה [כמש"כ באשכול אחר], ואנו לא נהגנו כך אלא קידמנוך כבר מאתמול - אם כפשוטו ערב ר"ה שהגדולים מתענין ובאשכנז כולם - או כלשון עבר באופן כללי, על חודש אלול / ימי הסליחות.
ואף לתקוע בשופר שימענוך טרם [זמן הציווי/החיוב לשמוע/להשמיע קול שופר]. וקיצר [או השתמש במילים בצורה מתוחכמת] כדרך הפייטנים.
וזהו "שימענוך", שאם קאי על התקיעות המחויבות, הרי אנו אלה שצריכים לשמוע אותן, ולא הקב"ה [אף שעל פי קבלה וכו']. אבל בא לומר שאנו תקענו בלי ציווי, טרם זמן הציווי, ובזה השמענו לפניך את דרישתנו אותך בתשובה, וכיו"ב.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: שופר תרועה טרם שימענוך

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אוקטובר 02, 2024 1:06 am

רציתי להזכיר גם פירוש זה ולהוסיף בצידו, שלא מצינו מנהג זה בתקופתו ובמקומו של הקליר. וגם בפרקי דר"א מדובר כידוע על ר"ח אלול בלבד.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שופר תרועה טרם שימענוך

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' אוקטובר 02, 2024 1:11 am

די בר"ח אלול בלבד בכדי לומר שופר תרועה טרם שימענוך.
העיקר הוא שהתעוררנו לתשובה עוד לפני ראש השנה שהוא היום הראשון לעשרת ימי תשובה, כרמז התורה לתקוע בו בשופר לעורר את הנרדמים.
ואנו תקענו והתעוררנו לתשובה כבר מר"ח אלול.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: שופר תרועה טרם שימענוך

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אוקטובר 02, 2024 1:13 am

(גם בר"ח אלול לא מצינו עדות על מנהג כזה בפועל לפני ר"נ גאון מקירואן)
(וכבר שמעתי מי שרצה לפרש דברי הקליר בקטע שבקדושתא המתחיל ואתה אזון וכו', בזה חודש תקוע שלושים על תקיעות של אלול, והרי הם דברים בטלים, מלבד מה שאין תוקעין באלול שלושים שאין תוקעין בשבת...)

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שופר תרועה טרם שימענוך

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' אוקטובר 02, 2024 1:18 am

איש_ספר כתב:ד. חוזר ל'אתמול', כלומר אתמול קידמוך ברי לבב טרם שתקעו בשופר, כך בפירוש הקדמון שבמחזור ווילנא ועוד (לא נהיר כ"כ מה רבותא בכך ולמה תלוי זה בזה).

בכל מקרה, בדברינו נתבאר הפירוש הנ"ל שהבאתם ומה הרבותא ובמה תלוי זה בזה. ודוק.
וראה באשכול הנזכר את השאלה הגדולה למה בתורה בגאונים וברמב"ם לא עושים תשובה קודם ר"ה יום הדין, אלא להיפך, ראש השנה הוא יום הראשון של עשרת ימי תשובה ששיאם ותכליתם יום כיפור שהוא זמן תשובה לכל. [וראש השנה נמשל במדרש ל"עשר פרסאות" (עשרה ימים) לפני שהמלך מגיע (יום כיפור)]. ושם שכך משמע בתורה, ולרמב"ם [ובדרשת אבן שועיב בשם רמב"ן] זהו רמז השופר בר"ה, להתעורר [היום / מהיות והלאה] לתשובה.
ומכל זה מובן היטב מה הרבותא שאנו התעוררנו לתשובה קודם ששימענוך את התקיעה שבה עוררת אותנו אתה לתשובה ביום זה, ראש השנה [שכעת אוחזים בו].
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ד' אוקטובר 02, 2024 1:21 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שופר תרועה טרם שימענוך

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' אוקטובר 02, 2024 1:20 am

איש_ספר כתב:(וכבר שמעתי מי שרצה לפרש דברי הקליר בקטע שבקדושתא המתחיל ואתה אזון וכו', בזה חודש תקוע שלושים על תקיעות של אלול, והרי הם דברים בטלים, מלבד מה שאין תוקעין באלול שלושים שאין תוקעין בשבת...)

גם אילו היו תוקעים בשבת [ובערב ר"ה], מימות עזרא ואילך לא מצינו אלול מעובר, ואין בו אלא כ"ט יום.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שופר תרועה טרם שימענוך

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוקטובר 02, 2024 1:21 am

הדרך הארוכה: לבדוק לפי המפתח של הולנדר
הקצרה: לעיין במהד' של אליצור...

אופד.pdf
(30.89 KiB) הורד 43 פעמים

כמהים_
הודעות: 171
הצטרף: א' מאי 12, 2024 12:11 am

Re: שופר תרועה טרם שימענוך

הודעהעל ידי כמהים_ » ד' אוקטובר 02, 2024 9:07 am

איש_ספר כתב:א. לא היה מיושב בזמנו. (בלתי אפשרי בהתחשב בזמנו)


למה בלתי אפשרי?
תקיעות דמיושב נזכרו גם בירו' או רק בתלמוד דידן? אם רק בבבלי, אולי בא"י לא נהגו במיושב.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: שופר תרועה טרם שימענוך

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אוקטובר 02, 2024 10:11 am

צופה_ומביט כתב:
איש_ספר כתב:ד. חוזר ל'אתמול', כלומר אתמול קידמוך ברי לבב טרם שתקעו בשופר, כך בפירוש הקדמון שבמחזור ווילנא ועוד (לא נהיר כ"כ מה רבותא בכך ולמה תלוי זה בזה).

בכל מקרה, בדברינו נתבאר הפירוש הנ"ל שהבאתם ומה הרבותא ובמה תלוי זה בזה. ודוק.
וראה באשכול הנזכר את השאלה הגדולה למה בתורה בגאונים וברמב"ם לא עושים תשובה קודם ר"ה יום הדין, אלא להיפך, ראש השנה הוא יום הראשון של עשרת ימי תשובה ששיאם ותכליתם יום כיפור שהוא זמן תשובה לכל. [וראש השנה נמשל במדרש ל"עשר פרסאות" (עשרה ימים) לפני שהמלך מגיע (יום כיפור)]. ושם שכך משמע בתורה, ולרמב"ם [ובדרשת אבן שועיב בשם רמב"ן] זהו רמז השופר בר"ה, להתעורר [היום / מהיות והלאה] לתשובה.
ומכל זה מובן היטב מה הרבותא שאנו התעוררנו לתשובה קודם ששימענוך את התקיעה שבה עוררת אותנו אתה לתשובה ביום זה, ראש השנה [שכעת אוחזים בו].

יש"כ על דברי טעם כתמיד. ותודה על הקישור לאשכול ההוא. לא הבחנתי בו. כעת הדפסתי לקרוא אותו במתון. כל מקום שאתה מוצא דברי צו"מ עשה אזנך כאפרכסת...
כמהים_ כתב:
איש_ספר כתב:א. לא היה מיושב בזמנו. (בלתי אפשרי בהתחשב בזמנו)


למה בלתי אפשרי?
תקיעות דמיושב נזכרו גם בירו' או רק בתלמוד דידן? אם רק בבבלי, אולי בא"י לא נהגו במיושב.

לא חשבתי על הכיוון הזה. מעניין מאד. באמת לא יודעים אחרי כל החומר שבגניזה, האם היו תקיעות דמיושב באר"י? (בירושלמי המפורסם פ"ד ה"ח שהעבירו את התקיעות לתפילה משום שמדות, משמע שלפחות בתקופה ההיא תקעו רק פעם אחת, אבל אין משם ראיה שהרי הסמיכו מימרא זו למשנה שם שהשני מתקיע, כלומר לבאר נסיבות דברי המשנה ותקופתה שתוקעין רק במוסף).
נערך לאחרונה על ידי איש_ספר ב ד' אוקטובר 02, 2024 10:21 am, נערך פעם 1 בסך הכל.
סיבה: , שהת

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שופר תרועה טרם שימענוך

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' אוקטובר 02, 2024 12:09 pm

איש_ספר כתב:
צופה_ומביט כתב:
איש_ספר כתב:ד. חוזר ל'אתמול', כלומר אתמול קידמוך ברי לבב טרם שתקעו בשופר, כך בפירוש הקדמון שבמחזור ווילנא ועוד (לא נהיר כ"כ מה רבותא בכך ולמה תלוי זה בזה).

בכל מקרה, בדברינו נתבאר הפירוש הנ"ל שהבאתם ומה הרבותא ובמה תלוי זה בזה. ודוק.
וראה באשכול הנזכר את השאלה הגדולה למה בתורה בגאונים וברמב"ם לא עושים תשובה קודם ר"ה יום הדין, אלא להיפך, ראש השנה הוא יום הראשון של עשרת ימי תשובה ששיאם ותכליתם יום כיפור שהוא זמן תשובה לכל. [וראש השנה נמשל במדרש ל"עשר פרסאות" (עשרה ימים) לפני שהמלך מגיע (יום כיפור)]. ושם שכך משמע בתורה, ולרמב"ם [ובדרשת אבן שועיב בשם רמב"ן] זהו רמז השופר בר"ה, להתעורר [היום / מהיות והלאה] לתשובה.
ומכל זה מובן היטב מה הרבותא שאנו התעוררנו לתשובה קודם ששימענוך את התקיעה שבה עוררת אותנו אתה לתשובה ביום זה, ראש השנה [שכעת אוחזים בו].

יש"כ על דברי טעם כתמיד. ותודה על הקישור לאשכול ההוא. לא הבחנתי בו. כעת הדפסתי לקרוא אותו במתון. כל מקום שאתה מוצא דברי צו"מ עשה אזנך כאפרכסת...

יישר כוח גדול, שימחתני מאד, וענוותך תרבני עד מאד.

לנוחות ותועלת הרוצים לעיין בזה [כמעלתו שהואיל להדפיס את האשכול ההוא עבור כך], הכנתי קובץ מסודר מכל מה שנכתב באשכול ההוא [גם בדברי המגיבים], וכללתי בו גם את הנכתב באשכול זה.
מצ"ב [וגם שם אצרפנו].
קבצים מצורפים
שאלה בחז''ל בגאונים וברמב''ם - למה לא עושים תשובה לפני ראש השנה, והמסתעף.docx
(221.9 KiB) הורד 30 פעמים

צאנזער
הודעות: 200
הצטרף: ה' דצמבר 01, 2011 12:40 am

Re: שופר תרועה טרם שימענוך

הודעהעל ידי צאנזער » ד' אוקטובר 02, 2024 12:19 pm

יש לפרש שהכוונה לשופר גדול בקץ המיוחל, עליו נסוב הפיוט (כמפורש בפסוק הפותח).
'השמענוך' אין כתוב כאן, אלא שמענוך. לא שמענו ממך שופר תרועה.
ובהמשך:
טמינת לב.png
טמינת לב.png (18.26 KiB) נצפה 889 פעמים

ולכן נאמר הפיוט גם כסליחה ביום הכיפורים.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שופר תרועה טרם שימענוך

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' אוקטובר 02, 2024 1:13 pm

באם נכון הניקוד "שִימַענוך" קשה להבין בו כך. והוא ממש כמו "השמענוך". [ואולי בלשון "שימענוך" נרמז "שמענוך והשמענוך", כלומר: השמענוך כפי שהשמעתנו = ציוויתנו].
וגם לכאורה א"כ היה מתאים יותר שיאמר "שופר גדול טרם שמענוך", ולא "שופר תרועה". [לא חישבנתי איך עולה לפי משקל הפיוט]. כמדומה שלא מצאנו לשון זה בפיוטים כלפי שופר דלעתיד. שנקטו תמיד את לשון הפסוק "ביום ההוא יתקע בשופר גדול".
גם בפסוק השני דקאי אלעתיד "וה' אלקים בשופר יתקע" לא נאמרה תרועה, אלא תקיעה. ולא זכור לי כעת הביטוי "תרועה" ביחס לשופר דלעתיד.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: שופר תרועה טרם שימענוך

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוקטובר 02, 2024 2:47 pm

צופה_ומביט כתב:ולא זכור לי כעת הביטוי "תרועה" ביחס לשופר דלעתיד.
צפני' א, טז (ועוד) - אבל, לכאורה, אינו בנוגע לבשורת הגאולה.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שופר תרועה טרם שימענוך

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' אוקטובר 02, 2024 2:51 pm

לבי במערב כתב:
צופה_ומביט כתב:ולא זכור לי כעת הביטוי "תרועה" ביחס לשופר דלעתיד.
צפני' א, טז (ועוד) - אבל, לכאורה, אינו בנוגע לבשורת הגאולה.

אכן, ולא זו בלבד אלא עיי"ש במפרשים שהוא תרועת האויבים ל"ע.

צאנזער
הודעות: 200
הצטרף: ה' דצמבר 01, 2011 12:40 am

Re: שופר תרועה טרם שימענוך

הודעהעל ידי צאנזער » ד' אוקטובר 02, 2024 4:35 pm

'תִּקְעוּ שׁוֹפָר בְּצִיּוֹן וְהָרִיעוּ בְּהַר קָדְשִׁי יִרְגְּזוּ כֹּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ כִּי בָא יוֹם ה' כִּי קָרוֹב'.
והפיוט אכן מדבר על הנקמה.
רש"י: "אף אורח משפטיך ה' קוינוך" - כאשר צפינו לקיבול הטובה מאתך אף כך קוינו להראותנו אורח משפטי נקמתיך ברשעים "לשמך ולזכרך תאות נפש" - איוותה נפשנו לראות שם שיצא לך מאז לעשות נקמה בצריך.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שופר תרועה טרם שימענוך

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' אוקטובר 02, 2024 4:55 pm

קשה לי לקבל שזו הכוונה "לא שמענו ממך שופר תרועה".
[מלבד שכנ"ל הניקוד שהובא הוא "שימענוך" ולא "שמענוך"].

צאנזער
הודעות: 200
הצטרף: ה' דצמבר 01, 2011 12:40 am

Re: שופר תרועה טרם שימענוך

הודעהעל ידי צאנזער » ד' אוקטובר 02, 2024 5:06 pm

צופה_ומביט כתב:קשה לי לקבל שזו הכוונה "לא שמענו ממך שופר תרועה".
[מלבד שכנ"ל הניקוד שהובא הוא "שימענוך" ולא "שמענוך"].

מה תדע על בניין שמענוך?

אצרן
הודעות: 119
הצטרף: א' יולי 14, 2019 5:58 am

Re: שופר תרועה טרם שימענוך

הודעהעל ידי אצרן » ד' אוקטובר 02, 2024 9:19 pm

צאנזער כתב:יש לפרש שהכוונה לשופר גדול בקץ המיוחל, עליו נסוב הפיוט (כמפורש בפסוק הפותח).
'השמענוך' אין כתוב כאן, אלא שמענוך. לא שמענו ממך שופר תרועה.
ובהמשך:
טמינת לב.png

ולכן נאמר הפיוט גם כסליחה ביום הכיפורים.


פשט זה מתקבל על הלב.
שמענוך - כמו השמעתנו.

צאנזער
הודעות: 200
הצטרף: ה' דצמבר 01, 2011 12:40 am

Re: שופר תרועה טרם שימענוך

הודעהעל ידי צאנזער » ש' אוקטובר 05, 2024 8:20 pm

'שופר תרועה' נשמע רפרנס לצירוף הכבול היחיד במקרא, הנאמר בשופר של יובל: 'וְהַעֲבַרְתָּ שׁוֹפַר תְּרוּעָה בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִעִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ בְּיוֹם הַכִּפֻּרִים תַּעֲבִירוּ שׁוֹפָר בְּכָל אַרְצְכֶם. וְקִדַּשְׁתֶּם אֵת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל יֹשְׁבֶיהָ יוֹבֵל הִוא תִּהְיֶה לָכֶם וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל אֲחֻזָּתוֹ וְאִישׁ אֶל מִשְׁפַּחְתּוֹ תָּשֻׁבוּ'.
בעולם הפיוט האזכור יכול להתפרש כציפייה מצד עם ישראל הנאנק תחת עול הגליות לקריאת דרור ולשיבה אל אחוזת אבות.

מאידך, אם נפרש שהכוונה לדיווח מוזר על כך שעדיין לא תקענו תקיעות, תמוה איזו משמעות יש לכך.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שופר תרועה טרם שימענוך

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' אוקטובר 05, 2024 8:38 pm

הוסבר לעיל מה המשמעות בכך, על פי דברי כמה ראשונים בטעם מצות שופר שהשופר מעורר לתשובה, ואנו קידמנוך לשוב לפני הזמן והאמצעי שבו עוררת אותנו לתשובה.
זה לא "דיווח", ואין בכך שום דבר מוזר.

צאנזער
הודעות: 200
הצטרף: ה' דצמבר 01, 2011 12:40 am

Re: שופר תרועה טרם שימענוך

הודעהעל ידי צאנזער » ש' אוקטובר 05, 2024 8:43 pm

צופה_ומביט כתב:הוסבר לעיל מה המשמעות בכך, על פי דברי כמה ראשונים בטעם מצות שופר שהשופר מעורר לתשובה, ואנו קידמנוך לשוב לפני הזמן והאמצעי שבו עוררת אותנו לתשובה.
זה לא "דיווח", ואין בכך שום דבר מוזר.

אמת. זהו פירוש מתקבל מצד עצמו (אלמלא הצורה שמענוך).

ונתנו ידידים
הודעות: 1324
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: שופר תרועה טרם שימענוך

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ש' אוקטובר 05, 2024 8:49 pm

מסתמא הפירוש הפשוט הוא דקאי על ברי לב מאתמול וכמו שביאר הרב צופה ומביט,
אבל אם נקבל את התזה של הרב הנ"ל ששימענוך קול שופר טרם זמנו, כמש"כ בתגובתו הראשונה יש לפרשו באופן זה דקאי על תקיעת דמיושב שהוא טרם זמנו כדי להכניע היצר כפירושו של הר"ן.

כמהים_
הודעות: 171
הצטרף: א' מאי 12, 2024 12:11 am

Re: שופר תרועה טרם שימענוך

הודעהעל ידי כמהים_ » א' אוקטובר 06, 2024 12:21 am

איש_ספר כתב:לא חשבתי על הכיוון הזה. מעניין מאד. באמת לא יודעים אחרי כל החומר שבגניזה, האם היו תקיעות דמיושב באר"י? (בירושלמי המפורסם פ"ד ה"ח שהעבירו את התקיעות לתפילה משום שמדות, משמע שלפחות בתקופה ההיא תקעו רק פעם אחת, אבל אין משם ראיה שהרי הסמיכו מימרא זו למשנה שם שהשני מתקיע, כלומר לבאר נסיבות דברי המשנה ותקופתה שתוקעין רק במוסף).


ראיתי שאליצור באמת כותבת במבוא שלה שכנראה לא היה מיושב בא"י. הספר אינו לפני כעת לציין את המקורות שלה, אבל היא מציינת לקטעי גניזה שיש בהם ברכת המצוות אחרי מלכיות, ולאחרים שאין בהם ברכה כלל (ונחלקו במחל' בעה"מ והרמב"ן אם כשתוקעין כל סדר ברכות בלבד צריך גם ברכת המצוות).

אריק
הודעות: 112
הצטרף: ד' מרץ 08, 2017 3:45 pm

Re: שופר תרועה טרם שימענוך

הודעהעל ידי אריק » ש' אוקטובר 26, 2024 10:18 pm

בלת"ק

ע' תוספות מסכת ראש השנה דף לב עמוד ב ד"ה בשעת גזרת
בשעת גזרת המלכות שנו - ואף על פי שבטלה גזרת המלכות לא עבדינן כדמעיקרא אף על גב דזריזין מקדימין למצות דחיישינן שמא יחזור דבר לקלקולו ולפירוש הירושלמי ניחא טפי דמפרש שם שדמו האויבים שנתאספו לתקוע תרועת מלחמה ועמדו עליהם והרגום ולכך תקנו תקיעות וברכות במוסף דכי חזו דקרו בקריאת שמע ומתפללין וקורין בתורה וחוזרין ומתפללין ותוקעין אמרי בנימוסייהו אינון עסקין כלו' בחוקיהם ובתורתם.

משמע שהתקיעה רק אחרי תפילת מוסף בלחש


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 122 אורחים