חיי נר כתב:ולכאורה כהצד ב' שהעלה כת"ר כעי"ז בשו"ת מהרשד"ם אבה"ע סוף סי' י', וזה לשונו, וטעמא דמילתא דבעדים לא אמרינן שמא הרהרו, נראה לענ"ד דהיינו טעמא כי המקדש קדושיו קדושין על הסתם אפילו שיהיה רשע גמור ואם כן כשאמר ע"מ שאני צדיק יש לחוש שמא הרהר ולזה ההרהור כיון בתנאו וגם כן היא סברה וקבלה ונתפייסה באותו הרהור לבד והקידושין תפסי, אמנם העדים לאו ברצון המקדש והמתקדשת וכו' עי"ש.
ואולי אפשר לתלות בזה את מחלוקת האחרונים בע"מ שאני צדיק, אי דוקא בעבירות שבינו לבין המקום, או גם בעבירות כגון גזל שצריך השבה שלא מספיק הרהור תשובה.
שומר כתב:שמא הרהר תשובה זה רק מדרבנן מדאורייתא הוא בחזקת רשע
עזריאל ברגר כתב:...
HaimL כתב:יש כאן חוסר דיוק
HaimL כתב:עזריאל ברגר כתב:...
יש כאן חוסר דיוק, ופשיטא שלא מעטו של הגאון רש"י זווין זצ"ל, דהרי צדיק גמור הוא מי שאין בידו עבירות כלל, ונוסחת הגמרא היא
על מנת שאני צדיק אפילו רשע גמור מקודשת שמא הרהר תשובה בדעתו.
לבי במערב כתב:HaimL כתב:יש כאן חוסר דיוק
עזריאל ברגר כתב:תזכורת:
יש "היתר" לדבר בדרך ארץ מול גדולי הדורות הקודמים, עכ"פ בעשי"ת...
ונתנו ידידים כתב:HaimL כתב:עזריאל ברגר כתב:...
יש כאן חוסר דיוק, ופשיטא שלא מעטו של הגאון רש"י זווין זצ"ל, דהרי צדיק גמור הוא מי שאין בידו עבירות כלל, ונוסחת הגמרא היא
על מנת שאני צדיק אפילו רשע גמור מקודשת שמא הרהר תשובה בדעתו.
ראש השנה טז ב
צדיקים גמורים נכתבין ונחתמין לאלתר, ובתוס' שם למי שרובו זכויות קורה צדיק גמור.
HaimL כתב:עזריאל ברגר כתב:תזכורת:
יש "היתר" לדבר בדרך ארץ מול גדולי הדורות הקודמים, עכ"פ בעשי"ת...
לא קראתי את כל האשכול. האם כבודו מתייחס למה שכתבתי ושענו לי, או לתגובות שקדמו לזה?
HaimL כתב:ונתנו ידידים כתב:HaimL כתב:עזריאל ברגר כתב:...
יש כאן חוסר דיוק, ופשיטא שלא מעטו של הגאון רש"י זווין זצ"ל, דהרי צדיק גמור הוא מי שאין בידו עבירות כלל, ונוסחת הגמרא היא
על מנת שאני צדיק אפילו רשע גמור מקודשת שמא הרהר תשובה בדעתו.
ראש השנה טז ב
צדיקים גמורים נכתבין ונחתמין לאלתר, ובתוס' שם למי שרובו זכויות קורה צדיק גמור.
האם כבודו מתכוון לדיבור התוספות,
עזריאל ברגר כתב:HaimL כתב:עזריאל ברגר כתב:תזכורת:
יש "היתר" לדבר בדרך ארץ מול גדולי הדורות הקודמים, עכ"פ בעשי"ת...
לא קראתי את כל האשכול. האם כבודו מתייחס למה שכתבתי ושענו לי, או לתגובות שקדמו לזה?
אליך.
עזריאל ברגר כתב:סגנון דיבורך מול הסיפור - היתה בו נימת זלזול.
לבי במערב כתב:"המו"ל" של הס' הנ"ל הלא הוא הגרש"י זעווין נ"ע.
אינני מבין מהו הדיון שאמור להתקיים. הנוסחא שבאו"ז היא ע"מ שאני צדיק גמור, וכ"ה בלקו"ת ובשא"ס מגדולי האחרונים.HaimL כתב:ואשמח לדיון
לבי במערב כתב:אינני מבין מהו הדיון שאמור להתקיים. הנוסחא שבאו"ז היא ע"מ שאני צדיק גמור, וכ"ה בלקו"ת ובשא"ס מגדולי האחרונים.HaimL כתב:ואשמח לדיון
ונתנו ידידים כתב:בעל תשובה הוא גם כן צדיק גמור (והראיתי לך מדברי תוס שגם רוב זכויות נקרא צדיק גמור, וזה באמת תמוה מצד עצמו), אבל צדיק גמור אינו בדוקא בעל תשובה.
ולכן אמר הגמרא במקום שבע"ת עומדים אין עומדים שם צדיקים גמורים במקרה שאינם בעלי תשובה.
HaimL כתב:[א] לא ראיתי שכבודו הביא שא"ס, אבל בש"ס דפוס וילנא דקמן הנוסחא היא אחרת. [ב] ואם כבודו אינו מקבל את הטענה, שאיננה מוכרחת, אבל לדעתי מסתבר כן, שצריך לומר שש"ס דפוס וילנא מכריע עפ"ר, מפני שהוא מוגה טפי משא"ס, [ג] וכ"ה גם בנוגע לדפוס הרמב"ם דקמן, אם כן נזנח את הטענה הזאת, [ד] ואשמח לדון כיצד זה מתיישב עם רבי אבהו, במקום שבע"ת עומדין צ"ג אינם עומדין, וש"מ שאין צדיקים גמורים בכלל בע"ת, היינו שאין בידם עבירות כלל.
לבי במערב כתב:HaimL כתב:[א] לא ראיתי שכבודו הביא שא"ס, אבל בש"ס דפוס וילנא דקמן הנוסחא היא אחרת. [ב] ואם כבודו אינו מקבל את הטענה, שאיננה מוכרחת, אבל לדעתי מסתבר כן, שצריך לומר שש"ס דפוס וילנא מכריע עפ"ר, מפני שהוא מוגה טפי משא"ס, [ג] וכ"ה גם בנוגע לדפוס הרמב"ם דקמן, אם כן נזנח את הטענה הזאת, [ד] ואשמח לדון כיצד זה מתיישב עם רבי אבהו, במקום שבע"ת עומדין צ"ג אינם עומדין, וש"מ שאין צדיקים גמורים בכלל בע"ת, היינו שאין בידם עבירות כלל.
א. אין צורך לציטוטַי, אלא רק לערוך חיפוש פשוט ביותר באוצה"ח: '+צדיק-גמור הרהר-תשובה' (אפשר גם להוסיף את הצורה '+צ"ג').
ב. ש"ס דפוס וילנא הוא מוגה יחסית לשאר הדפוסים שבזמנו, אך גם נקלטו בו שיבושים רבים מספור (שחדרו לנוסח במשך הדורות, ועוד נוספו עליהם שגיאות מדפיסי וילנא עצמם). בודאי שאין מקום לשלול נוסחא המופיעה בא' הראשונים ומורגלת על לשון גדולי האחרונים - רק מפני שבדפוס וילנא לא הזכירוה.
ג. מאי שיאטי' דדפוס הרמב"ם להכא?
ד. מלבד מה שביאר הרב 'ונתנו ידידים' בטוטו"ד, ראה בתניא קדישא ספ"א.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 339 אורחים