הודעהעל ידי גביר » ב' ספטמבר 30, 2024 8:26 pm
לכאורה תלוי בחקירה אם הוא בגדר מעין המאורע שאז יתכן שאין ברכותיו לבטלה שיצא ידי חובת תפילה אלא שצריך לחזור כדי לומר מעין המאורע או שכך הוא טופס תפילה של עשי"ת.
וידועה דעת הראבי"ה ורבי ישעיה הראשון והשהב"ל ועוד ראשונים שאם טעה ולא אמר המלך הקדוש אינו חוזר וכתב הראבי"ה הטעם שאין בהם מוסף והגמ' בשבת כד. אומרת שבימים שאין בהם מוסף אינו חוזר אם לא אמר מעין המאורע, מבואר מדבריו ש'המלך הקדוש' הוא מעין המאורע.
והראשונים שסוברים שצריך לחזור כמו שמשמע מפשט הגמ' ברכות יב. וכן פסק בשו"ע כנראה סוברים שאמירת המלך הקדוש אינו דין של מעין המאורע אלא טופס תפילה שכך הוא טופס תפילה של עשי"ת ואם לא אמר כך שינה ממטבע שטבעו חכמים.
ואפשר לומר שזה שתקנו חכמים נוסח שונה לעשי"ת מדין 'בהיותו קרוב' שבימים אלה התפילה מתקבלת ביותר וממילא גם צורת התפילה שבהם שונה.
ומטעם זה אולי תקנו הגאונים זכרנו וכו' בברכות השבח, אע"פ שאין לומר בהן בקשות, שדווקא בזה מראים להדיא שבימים אלה התפילה מתקרב ביותר עד כדי כך שגם בג' ראשונות ואחרונות מבקשים, ואם היו מתקנים בברכות אמצעיות לא היה ניכר כל כך.