כמהים_ כתב:חלק מן האחרונים הבינו את דברי רבנו אפרים בטוא"ח רצז שדוקא על הדס שאינו משולש אין לברך.
מה שנכון נכון כתב:ע"פ הקבלה ההדסים של ע"ש ושל הברכה במוצ"ש צריכים להיות משולשים.
בברכה המשולשת כתב
בברכה המשולשת כתב:מה שנכון נכון כתב:ע"פ הקבלה ההדסים של ע"ש ושל הברכה במוצ"ש צריכים להיות משולשים.
שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שאלה - 212659
לכבוד הרב שלום רב
האם כשמברכים על ההדס בשבת ובהבדלה צריך לברך על הדס משולש בלבד (קשה להשיג)? ראיתי שלפי הארי זה אסור
תשובה
רבנו האר"י לא אמר זאת, אלא שהביא דברי הזוהר שיש לקחת דווקא הדס, גם אינו משולש.
בענין עצי בשמים מפורש בדברי רבינו האר"י ז"ל בשער הכונות, מאותם שתי אגודות הדס שיש לך מן שבת שהם משולשים, תקח מהם עתה בליל מ"ש שלשה הדסים כשרים, ותריח בהם בעת ברכת עצי בשמים.
בברכה המשולשת כתב:כמהים_ כתב:חלק מן האחרונים הבינו את דברי רבנו אפרים בטוא"ח רצז שדוקא על הדס שאינו משולש אין לברך.
פלא, כי בהקשר המקורי של דברי רבינו אפרים הביטוי "הדס שוטה" לא מכוון לכך.
כמהים_ כתב:בברכה המשולשת כתב:כמהים_ כתב:חלק מן האחרונים הבינו את דברי רבנו אפרים בטוא"ח רצז שדוקא על הדס שאינו משולש אין לברך.
פלא, כי בהקשר המקורי של דברי רבינו אפרים הביטוי "הדס שוטה" לא מכוון לכך.
מסברא גם אני חשבתי כמו מעכ"ת, שזו מטבע לשון כדי להביע את הבקורת שלו על הנוהגים כן, אבל עי' בב"י שם בשם מהרי"ק שהבינו את הביטוי באופן מילולי, שאילו היו מברכים על הדס כשר היה רבנו אפרים מודה.
איתן נוי כתב:האם יש מקור לעניין שאין לברך על הדסים שאינם משולשים?
בבראשית ח"א עמ' קנג כתב שאם בירך על הדס שוטה הנשמה מצטערת ומקללת אותו, ואם אין לו הדס משולש יברך על מין אחר ולא על הדס שוטה. ומקורו ע"פ הציון שם בחסד לאברהם מעיין ב נהר מט (ע"ש שהעיקר הוא הזימון מע"ש ולא רק הברכה במוצ"ש).איתן נוי כתב:האם ידוע למישהו מקור להנ"ל במעם לועז?
מה שנכון נכון כתב:בבראשית ח"א עמ' קנג כתב שאם בירך על הדס שוטה הנשמה מצטערת ומקללת אותו, ואם אין לו הדס משולש יברך על מין אחר ולא על הדס שוטה. ומקורו ע"פ הציון שם בחסד לאברהם מעיין ב נהר מט (ע"ש שהעיקר הוא הזימון מע"ש ולא רק הברכה במוצ"ש).איתן נוי כתב:האם ידוע למישהו מקור להנ"ל במעם לועז?
[בשמות ח"ב עמ' תקצט הזכיר רק שיש ענין לברך על האתרוג וההדס שנשארו מסוכות].
מה שנכון נכון כתב:בברכה המשולשת כתב:מה שנכון נכון כתב:ע"פ הקבלה ההדסים של ע"ש ושל הברכה במוצ"ש צריכים להיות משולשים.
שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שאלה - 212659
לכבוד הרב שלום רב
האם כשמברכים על ההדס בשבת ובהבדלה צריך לברך על הדס משולש בלבד (קשה להשיג)? ראיתי שלפי הארי זה אסור
תשובה
רבנו האר"י לא אמר זאת, אלא שהביא דברי הזוהר שיש לקחת דווקא הדס, גם אינו משולש.
בא נבדוק אם הוא אמר או לא. קל מאד.
בן איש חי ש"ש ויצא ס"ט:בענין עצי בשמים מפורש בדברי רבינו האר"י ז"ל בשער הכונות, מאותם שתי אגודות הדס שיש לך מן שבת שהם משולשים, תקח מהם עתה בליל מ"ש שלשה הדסים כשרים, ותריח בהם בעת ברכת עצי בשמים.
כמובן אם אין לו הדס משולש לא 'אסור' לברך על הדס אחר, או אף על בשמים אחרים, ואי"צ לבונן אבנים.
בברכה המשולשת כתב:כמהים_ כתב:בברכה המשולשת כתב:כמהים_ כתב:חלק מן האחרונים הבינו את דברי רבנו אפרים בטוא"ח רצז שדוקא על הדס שאינו משולש אין לברך.
פלא, כי בהקשר המקורי של דברי רבינו אפרים הביטוי "הדס שוטה" לא מכוון לכך.
מסברא גם אני חשבתי כמו מעכ"ת, שזו מטבע לשון כדי להביע את הבקורת שלו על הנוהגים כן, אבל עי' בב"י שם בשם מהרי"ק שהבינו את הביטוי באופן מילולי, שאילו היו מברכים על הדס כשר היה רבנו אפרים מודה.
בתשובת רבינו אפרים המקורית מבואר שהבעיה הייתה שאין להדס ריח. וזה ביטוי מושאל לביקורתו.
ככה"נ רבותינו לא ראו את תשובתו במקורה.
איתן נוי כתב:מה הראשי תיבות המודגש?
וכתב בספר כ"מ כשיריח ימשוך וישאב הריח בחוטמו...
מה שנכון נכון כתב:איתן נוי כתב:מה הראשי תיבות המודגש?
וכתב בספר כ"מ כשיריח ימשוך וישאב הריח בחוטמו...
כתר מלכות (ספרו של הבא"ח עצמו).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 77 אורחים