תמורה כה.במשנה, היא שלמים וולדה עולה הרי זה ולד זבחי שלמם דברי ר"מ - רבי יוסי אומר אם לכן נתכווין תחלה הואיל ואי אפשר לקרות שני שמות כאחת דבריו קיימין. וקיימ"ל כר' יוסי (רמב"ם פט"ו מהל' מעה"ק ה"א)
ולכאורה הוא הדין באומר היא שלמים וולדה חולין דלר"מ הוולד שלמים ולר"י אם לכן נתכוין תחלה הוולד חולין. ומצאתי בשיטמ"ק לעיל בדף יא: (נדפס בהשמטות בדפו"י) על האיבעיא של אביי לרב יוסף 'היא שלמים וולדה חולין ושחטה בפנים מהו' כתב בשיטמ"ק וז"ל:
גליון: י"מ דאתיא כמ"ד אם שיירו משוייר ולא דק דלקמן בפרק כיצד מערימין אמר דמיד שאמר היא שלמים חל הקדושה מיד על הולד ואפילו הולד עולה לא יוכל לומר כ"ש היא [הולד] חולין, והכא ר"ל היא שלמים וכבר אמר ולדה חולין ולא דק. ובקונטרס פי' שהקדיש בהמה מעוברת חוץ מעוברה אין עוברה קדוש.
ולא הבנתי קושיתו הלא כל מה שהביא מפ' כיצד מערימין גבי היא שלמים וולדה עולה דלא מהני זה רק לשיטת רבי מאיר, אבל לרבי יוסי דקיימ"ל כוותיה בוודאי מהני אם אומר היא שלמים וולדה חולין כמו אם אמר היא שלמים וולדה עולה ונתכוין לזה מתחלה, ואתיא איבעית אביי כפשוטו אליבא דהילכתא ולא צריך לדחוק ולומר של דק בלישניה, אם לא שרוצה להעמיד האיבעיא דאתיא אף כר"מ.
ובדרך אגב, עלתה במחשבתי שאולי בהיא שלמים וולדה חולין יש סברא שאף רבי מאיר מודה שאם נתכוין לזה מתחלה שדבריו קיימין, משום שהבהמה חולין היתה מתחלתה ולא הוא התפיסה כמו באומר היא שלמים וולדה עולה שרוצה להתפיס קדושת שלמים על האם וקדושת עולה על הולד בזה אפ"ל כיון שעושהו בזאח"ז כבר חל קדושת השלמים על כל הבהמה עם הולד, אבל גם לר"מ אם אמר על בהמה מעוברת 'האם שלמים' מי לא נאמר שהולד נשתיירה חולין (כמו באומר חוץ מעוברה שהביא בשיטמ"ק הנ"ל דמהני לכו"ע) ואולי כשאומר הרי היא שלמים וולדה חולין הוא כמו שאומר חוץ מעוברה דהיינו שוולדה חולין מפרש שלא הקדיש רק את האם וצ"ע.