מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סליחות בלילה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
ברשילא
הודעות: 358
הצטרף: ד' מרץ 10, 2021 2:31 am

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי ברשילא » א' ספטמבר 29, 2024 11:04 am

"מוולוז'ין עד ירושלים" על זקנו בעל ערוך השולחן:
מוולוזין - סליחות - ערוהש.JPG
מוולוזין - סליחות - ערוהש.JPG (175.4 KiB) נצפה 430 פעמים

צופה_ומביט
הודעות: 5784
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' ספטמבר 29, 2024 11:23 am

אא"ט כעי"ז אמר גם הרב עובדיה, מונח בראשי שהקל מאד לאברכים באמירת סליחות ובזמן הסליחות. נדמה לי שאמר שיגידו בהפסקת הצהריים, כי כל היום כשר לסליחות.
איני יכול לחפש עכשיו את המקור.

צופה_ומביט
הודעות: 5784
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' ספטמבר 29, 2024 11:49 am

צאנזער כתב:
צופה_ומביט כתב:כללו של דבר:
הכל לפי המציאות ולפי מאי דאפשר.
אילו היינו חיים באורחות החיים של פעם יכולנו גם בזה לנהוג כמו פעם.
מי שיכול - אשריו, ובלבד שלא יזיק לו במקו"א. ומי שלא יכול - עושה מה שכן יכול.

דברי טעם משכנעים ומתקבלים.
לאחר הכרת (שינוי) המציאות נשאלת השאלה מה עדיף: להשכים לסליחות בשבע בבוקר (במקום שחרית רגילה בשבע וחצי) או לומר סליחות באישון ליל לאחר חצות, לפני המפיל?

אפרט את השאלה:
זה תלוי במה שהובא לעיל באשכול, האם העיקר הוא ההשכמה ו/או שינוי ההרגל, או שהעיקר הוא העת רצון. ובנוסף החשבון של להמשיך מהסליחות לתפילה או ללכת לישון [נידון שמצינו כבר לגבי תיקון חצות כנ"ל, אבל בסליחות הוא נוגע יותר כלהלן בהודעה הבאה בעז"ה].
בחצות הוא עת רצון, כל שכן אצל מי שמאחר את שנתו [ולו בחצי שעה] עבור זה - יש אצלו גם שינוי הרגל. החיסרון היחיד הוא שהולך לישון אחרי זה, ולא מצמיד לשחרית.
בבוקר אם מקדים לקום יותר מכל השנה יש מעלה של שינוי ההרגל שבהשכמה, בלי עת רצון, ומעלה שממשיך את יומו בתפילת שחרית וכו'.
לכאורה ההכרעה אישית ותלויה בתועלת/נזק לשאר היום, ובתועלת/נזק להתעוררות שיש לו אישית מהסליחות.
אי נמי / אם עדיין מסופק ישאל את רבו.


נ.ב.
בביהמ"ד הגדול של חסידות גדולה, הסליחות הראשונות במוצ"ש 9:30 [אשמורה ראשונה? עכ"פ אינו אפילו שעתיים לפני חצות, גם לא שעתיים זמניות], ובשאר הימים בבוקר לפני שחרית ב7:45. ועיין.

ראה עוד בכל זה כאן וכאן.

מטה עז
הודעות: 256
הצטרף: ה' דצמבר 28, 2023 8:19 am

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי מטה עז » א' ספטמבר 29, 2024 11:50 am

אצל רבי יצחק הוטנר היו אומרים פיוט אחד בלבד כל יום, וכל השאר מדלגים לגמרי (מה נהוג היום בר"ח ברלין איני יודע)
בחבד אין אומרים כלל סליחות בעשרת ימי תשובה
ובחסידויות אחרות היו אומרים רק בלילה הראשון, בערב ר"ה וי"ג מידות
כבר בימי הרמב"ם ובנו רבי אברהם, גרמו הסליחות בהשכמה לזלזול בתפילת שחרית, בה נרדמו האנשים מעייפות, ורבי אברהם יצא כנגד זה, שאין להשקיע בתוספת על חשבון העיקר (הרמב"ם כידוע ביטל כמו כן את חזרת הש"ץ בגלל שהתרבו הפטפוטים בתפילה), כך שהשיבוש שגרמו הסליחות באשמורת הבוקר לסדר היום, אינו חדש לזמננו.
נערך לאחרונה על ידי מטה עז ב ב' ספטמבר 30, 2024 1:57 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

צופה_ומביט
הודעות: 5784
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' ספטמבר 29, 2024 12:14 pm

לגבי מה שדובר לעיל באשכול על הקשר בין סליחות לתפילת שחרית, והובאו הפוסקים שתפילת השחרית נחשבת גמר מצוה של הסליחות עיי"ש.
ראה במבוא הנפלא של הסליחות הנפלא נפש מרדכי, על יסוד הגמרא בר"ה יז, ב שהיא יסוד כל עניין אמירת הסליחות, שעיקרו ויסודו י"ג מידות של רחמים כידוע.
וזה לשון הגמרא:
ויעבור ה' על פניו ויקרא א"ר יוחנן אלמלא מקרא כתוב אי אפשר לאומרו מלמד שנתעטף הקב"ה כשליח צבור והראה לו למשה סדר תפלה אמר לו כל זמן שישראל חוטאין יעשו לפני כסדר הזה ואני מוחל להם

הקב"ה גילה למשה רבינו סדר/צורת המחילה ובקשתה, בפרט לפני יוכ"פ / ביוכ"פ,
וגילה שהוא אמירת י"ג מידות של רחמים בציבור ועם ש"ץ.
זהו המקור של הסליחות שלנו הבנויים סביב אמירת י"ג מידות. [ובפרט ביוכ"פ, כידוע מהגאונים].
וקוראת לזה הגמרא "סדר תפילה".
ואכן במבוא שם מראים בצורה נפלאה כיצד סדר הסליחות מקביל בדיוק לסדר תפילה בכלליו ופרטיו, עיי"ש.
דבר זה מוסיף המון נופך לקשר שבין הסליחות לתפילה [ובכלל זה לתפילת מנחה, למי שא"א לו בבוקר, יחו"ד. שניהם פותחים באשרי ואחריו חצי קדיש, מאותו הטעם, עיי"ש במבוא]. כי סליחות הוא "סדר תפילה" של בקשת רחמים וסליחה, סדר תפילה של "אני מוחל להם".

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ספטמבר 29, 2024 12:25 pm

צאנזער כתב:
צופה_ומביט כתב:כללו של דבר:
הכל לפי המציאות ולפי מאי דאפשר.
אילו היינו חיים באורחות החיים של פעם יכולנו גם בזה לנהוג כמו פעם.
מי שיכול - אשריו, ובלבד שלא יזיק לו במקו"א. ומי שלא יכול - עושה מה שכן יכול.

דברי טעם משכנעים ומתקבלים.
לאחר הכרת (שינוי) המציאות נשאלת השאלה מה עדיף: להשכים לסליחות בשבע בבוקר (במקום שחרית רגילה בשבע וחצי) או לומר סליחות באישון ליל לאחר חצות, לפני המפיל?

כמדומני שהמנהג הנפוץ הוא להקדים בבוקר (לדוגמא בישיבות שבהן למדתי - עושים את הסליחות כחצי שעה לפני תחילת סדר היום הרגיל), מלבד בלילה הראשון שאומרים "במוצאי" מנוחה שאומרים בחצות הלילה, ויש נוהגים כך גם בער"ה כדי לא להתחנן אחר שעלה השחר.
וקיימא לן "פוק חזי מאי עמא דבר".

צאנזער
הודעות: 200
הצטרף: ה' דצמבר 01, 2011 12:40 am

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי צאנזער » א' ספטמבר 29, 2024 1:04 pm

אם נכונה הידיעה שבעבר היו אומרים סליחות בתוך תפילת העמידה, וברבות הימים והסליחות נדחתה האמירה (לפני התפילה בימי הסליחות ואחרי התפילה בימי התעניות), אם כן יש להצמיד את הסליחות לתפילה.

צופה_ומביט
הודעות: 5784
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' ספטמבר 29, 2024 1:11 pm

צאנזער כתב:אם נכונה הידיעה שבעבר היו אומרים סליחות בתוך תפילת העמידה, וברבות הימים והסליחות נדחתה האמירה (לפני התפילה בימי הסליחות ואחרי התפילה בימי התעניות), אם כן יש להצמיד את הסליחות לתפילה.

מתי הוא אותו "בעבר"?
כי הגאונים כותבים על השכמה לסליחות באשמורת. וכך המנהג הפשוט המובא ברמב"ם. ובטור.

צאנזער
הודעות: 200
הצטרף: ה' דצמבר 01, 2011 12:40 am

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי צאנזער » א' ספטמבר 29, 2024 1:45 pm

צופה_ומביט כתב:
צאנזער כתב:אם נכונה הידיעה שבעבר היו אומרים סליחות בתוך תפילת העמידה, וברבות הימים והסליחות נדחתה האמירה (לפני התפילה בימי הסליחות ואחרי התפילה בימי התעניות), אם כן יש להצמיד את הסליחות לתפילה.

מתי הוא אותו "בעבר"?
כי הגאונים כותבים על השכמה לסליחות באשמורת. וכך המנהג הפשוט המובא ברמב"ם. ובטור.

צדקת ממני. טעיתי. כך כתבה החוקרת הרבנית שולמית אליצור:
יש להבחין באופן חד בין תופעות ליטורגיות שונות המכונות – לעתים בטעות – סליחות. בתקופת הגאונים בבבל ניכרים שני מעמדים מובחנים: האחד יסודו בשילוב פיוטים בתוך חזרת הש"ץ ביום הכיפורים ובתעניות; ביום הכיפורים – בברכת קדושת היום, וביתר התעניות (כולל תשעה באב) – בברכת 'סלח לנו'. בין פיוט לחברו אמר הציבור כולו את פסוקי שלוש עשרה מידות הרחמים (שמ' לד 7-5), כולל קטע פתיחה ('אל מלך יושב על כיסא רחמים' או חלק מפתיחה זו, למן 'אל הוֹרֵתָנוּ'). הפיוטים נתונים תמיד בתוך מסגרת ובה אמירות שונות; מסגרת זו תידון בהמשך בפירוט. פיוטים אלה – ורק הם – מכונים ברוב המקורות העתיקים סליחות, ובהתהוותם אעסוק בהמשך. המעמד השני שונה בתכלית: ביסודו אין הוא קשור לתפילות הקבע כלל, ועיקרו בהתכנסויות תפילה ציבוריות באשמורת הבוקר בעשרת ימי תשובה, ולימים גם בימים נבחרים בחודש אלול. מעמד זה נקרא בסידורי הגאונים אשמורות או רחמין, והחומר הליטורגי שבו, במקורותיו הקדומים, שונה מן הסליחות: הוא כולל סדרות ארוכות של פסוקים, תחינות, חלקן בארמית, וקטעי פיוט בתבניות בסיסיות ופשוטות, לרוב ליטאניות החוזרות שוב ושוב באופן סטראוטיפי על תוכן פשוט אחד. פיוטים מפותחים אינם כלולים במעמד זה בהופעותיו הקדומות. קטעי תחנונים עשויים להופיע גם אחרי תפילות הקבע, כחלק מהתחנון, ביום כיפור ובימי התשובה ואף בימות החול, בעיקר בשני ובחמישי. במרוצת השנים נתאחדו שני המעמדים, ולעתים אף נתערבו עד לבלי הפרד: משלהי המאה העשירית – ואולי מוקדם יותר – עולות עדויות על התכנסויות באשמורות ימי התשובה שכבר שולבו בהן סליחות מפותחות, ופייטנים אף כתבו סליחות ייחודיות למעמדים אלה. סליחות לאשמורות הפכו מכאן ואילך לחלק מן הליטורגייה של רוב עדות ישראל. במנהגי עדות המזרח במאות השנים האחרונות חל במעמדי הסליחות עירוב גמור בין קטעים שיסודם ברחמין לבין פיוטי הסליחות. אבל במנהגי אשכנז אפשר עד היום להצביע על קו התפר בין חלק הסליחות לבין חלק הרחמין: קטעי הסיום של הסליחות כוללים את סדרות הפסוקים שאחרי הסליחות, המסתיימים בתפילה 'עמך ונחלתך / רעבי טובך / צמאי חסדך / תאבי ישעך / יכירו וידעו כי לה' אלהינו הרחמים והסליחות'. מכאן ואילך בא רצף של ליטאניות, תחנונים ותפילות בארמית, שמקורם בסדרי הרחמין מתקופת הגאונים. אפילו ההלכה המאוחרת שימרה את ההבדל בין שני החלקים: במקרים שבהם אין לומר תחנון מסיימים את המעמד בסוף סדר הסליחות, ואין אומרים את חלק התחנונים שאחריו.

עמוס התקועי
הודעות: 176
הצטרף: א' נובמבר 28, 2021 9:42 pm

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי עמוס התקועי » א' ספטמבר 29, 2024 9:30 pm

מי שמפריע לו לא יאמר, לא חייבים לומר.
אבל אם אומרים, השאלה הוא אם יש עדיפות לומר בהשכמה מבאמצע הלילה.
לדידי פשוט שעדיף לומר בהשכמה, כי כך תיקנוהו הגאונים וראשונים וכך היתה צורתה למאות שנים עד כמעט המאה האחרונה (כאמור, לא ברור מתי זה נעשה מקובל).
משל למה הדבר דומה, למי שעושה כפרות לפני ר"ה, הוא עשה המנהג? אולי, אבל ברור שלא קיים אותה כצורתה.

צופה_ומביט
הודעות: 5784
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' ספטמבר 29, 2024 9:36 pm

פשיטא, בזה אין שום שאלה.

רק הוסבר מדוע כמעט נתבטל בימינו המנהג לומר בהשכמה,
והשאלה שנידונה אח"כ היתה [מבין שני הניהוגים הנפוצים בזמננו] האם עדיף אחרי חצות [וללכת לישון] או בבוקר לפני התפילה [לא בהשכמה/אשמורת].

סיסטעם
הודעות: 244
הצטרף: ו' מאי 08, 2015 1:42 am

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי סיסטעם » ג' אוקטובר 01, 2024 10:37 pm

השפע חיים היה אומר, שהמנהג באמת לומר סליחות בהשכמה, אבל היו צדיקים שהיו להם סדר בכל יום מאמצע הלילה עם תיקונים וכדומה, השכימו לומר הסליחות לפני חצות והקילו להגיד י"ג מדות לאחר אשמורה ראשונה, והמשיך בתוכחת מוסר לאלו שאומרים לפני שהולכים לישון וכו'.

עמוס התקועי
הודעות: 176
הצטרף: א' נובמבר 28, 2021 9:42 pm

Re: סליחות בלילה

הודעהעל ידי עמוס התקועי » ד' אוקטובר 02, 2024 5:05 pm

היום מצאתי כדמות ראיה לאותם האומרים בחצות.
ראיה מר' יהודה הלוי בעל הכוזרי!

אני מעתיק מפיוט שחיבר "ישן אל תרדם" (הספרדים נוהגים לומר זה בעשי"ת) מסוף בית א' ואילך:
דַּי לָךְ מַה לְּךָ נִרְדָּם; קוּם קְרָא אֶל אֱלֹהֶיךָ
הָקֵץ לִרְאוֹת שָׁמָיו; וְאֶת מַעֲשֵׂה אֶצְבְּעוֹתָיו
וְהַבֵּט אָהֳלֵי מְרוֹמָיו; תְּלוּיִים בִּזְרוֹעוֹתָיו
וְכוֹכָבִים חוֹתָמָיו; פִּתּוּחֵי טַבְּעוֹתָיו
וּפְחַד מִפְּנֵי אֵימָיו; וְיַחֵל אֶת יְשׁוּעוֹתָיו
פֶּן זְמָן יַגְבִּיהֶךָ; וְרָם לְבָבְךָ בְּגָבְהֶךָ
וְצֵא בַּחֲצוֹת הַלֵּילוֹת; בְּעִקְבֵי אַנְשֵׁי שֵׁמוֹת...
לֵילוֹתֵיהֶם תְּפִלּוֹת; וִימוֹתֵיהֶם צוֹמוֹת...

כמעט ברור שמדבר באותן האומרים סליחות בחצות לילה, ואינו מדבר באופן כללי לאותם הקמים בחצות, שהרי מתחיל עם "דַּי לָךְ מַה לְּךָ נִרְדָּם; קוּם קְרָא אֶל אֱלֹהֶיךָ
הָקֵץ לִרְאוֹת שָׁמָיו... וְצֵא בַּחֲצוֹת הַלֵּילוֹת". וא"כ זה לכאורה ראיה מוצקה שכבר בימי תקופת הראשונים (ומסתמא גם הגאונים) היו קצתם נוהגים לומר סליחות באמצע הלילה.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 55 אורחים