מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: שאלת עיון בבית יוסף

הודעהעל ידי יבנה » ה' ספטמבר 19, 2024 8:45 pm

איתן נוי כתב:בבית יוסף סימן קלד: "כתב רבינו הגדול מהר"י אבוהב ז"ל בשם הגאונים שתקנו לומר והוא רחום בקול רם ומעומד ואמרו הכין קבלנו עלינו ועל בנינו לעולם וכל העובר על התקנות פורץ גדר ולפי זה יש ליזהר לומר אותו מעומד עכ"ל וכן נהגו".
ויל"ע מדוע מחד גיסא כתב: " שתקנו לומר והוא רחום בקול רם ומעומד". וכשסיים כתב: " ליזהר לומר אותו מעומד". ולא כתב גם "בקול".

נהגו מעומד ולא בקול.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: שאלת עיון בבית יוסף

הודעהעל ידי איתן נוי » ה' ספטמבר 19, 2024 9:24 pm

יבנה כתב:נהגו מעומד ולא בקול.

מה זה עונה על השאלה?

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: שאלת עיון בבית יוסף

הודעהעל ידי יבנה » ה' ספטמבר 19, 2024 10:12 pm

איתן נוי כתב:
יבנה כתב:
איתן נוי כתב:בבית יוסף סימן קלד: "כתב רבינו הגדול מהר"י אבוהב ז"ל בשם הגאונים שתקנו לומר והוא רחום בקול רם ומעומד ואמרו הכין קבלנו עלינו ועל בנינו לעולם וכל העובר על התקנות פורץ גדר ולפי זה יש ליזהר לומר אותו מעומד עכ"ל וכן נהגו".
ויל"ע מדוע מחד גיסא כתב: " שתקנו לומר והוא רחום בקול רם ומעומד". וכשסיים כתב: " ליזהר לומר אותו מעומד". ולא כתב גם "בקול".

נהגו מעומד ולא בקול.

מה זה עונה על השאלה?

שאלת למה הוא הזכיר בסוף שיהיה מעומד ולא שיהיה בקול, הרי מהתחלה תיקנו שניהם. וע״ז עניתי שאף שכן תקנו הגאונים, עד זמנו של מהר״י אבוהב והב״י כבר לא נהגו לאומרו בקול, ולכן רק הזכיר לומרו מעומד.
ובשו״ע קל״ד א׳ כתב ״והוא רחום, ואומרים אותו בקול רם, ואם לא אמרו מעומד עובר על התקנה ונקרא פורץ גדר. הגה: וכן נוהגין לאומרו מעומד, אבל אומרים אותו בלחש.״ הרי שחלק מהמקומות נהגו דוקא לומרו בלחש.
ועי׳ כאן https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=50&t=3824 שפירש נוטר הכרמים שעיקר התקנה היתה העמידה, ואילו האמירה בקול רם הוא דבר צדדי ואינו מעכב, וכמדויק מלשון השו״ע.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: שאלת עיון בבית יוסף

הודעהעל ידי איתן נוי » ה' ספטמבר 19, 2024 11:51 pm

1.
א. א"כ לא ברור. הלוא כל העובר על התקנות פורץ גדר, א"כ איך עקרו את ה"בקול"? ב. כתב מרן "ולפי זה". א"כ אם הפסק הולך להיפסק לפי הנ"ל,אמור להיות כפוף לכל הנ"ל.
2.
לאיזה ענין הבאת את השו"ע?
3.
א. מי זה נוטר הכרמים?
ב. כף החיים הביא עניין זה.

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: שאלת עיון בבית יוסף

הודעהעל ידי יבנה » ו' ספטמבר 20, 2024 12:12 am

1. הגאונים מתקני התקנה סברו שראוי לומרו בקול, אבל בדורות הבאים היו כאלו שחלקו עליהם וסברו שעדיף לומרו בלחש וכפי שכתב הרמ״א. ובמ״ב ס״ק ה׳ כתב: ״בלחש - כמו בתפלת י"ח שאומרים אותו בלחש. וטעם דעה ראשונה כדי לעורר הכונה ונהרא נהרא ופשטיה בענין זה.״
וגם בלאו הכי תקנה שלא פשטה בטלה מעצמה.
2. להראות את דברי הרמ״א שנוהגים לומרו בלחש. וגם בשביל האמור בפסקא הבא.
3. נוטר הכרמים הוא שם הניק שדבריו נמצאים בלינק שציינתי.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: שאלת עיון בבית יוסף

הודעהעל ידי איתן נוי » ו' ספטמבר 20, 2024 12:23 am

1. שים לב היטב להערה ב' בעיקר!

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: שאלת עיון בבית יוסף

הודעהעל ידי יבנה » ו' ספטמבר 20, 2024 10:28 am

ברור שמהר״י אבוהב לא פירש כל צרכו, שהיה לו לפרש למה השמיט בסוף קול רם.
אז יש 3 אפשרויות, א׳ לומר שיש ט״ס וצריך להוסיף בסוף קול רם. ב׳ לומר שכיון שענין של קול רם לא התקבל בכל המקומות הוא השמיט אותו. ג׳ לומר שעיקר התקנה היתה העמידה, ואילו קול רם היא תוספת לא חשובה.
לאופן הא׳ קשה למה לא עמד הב״י על הט״ס. וגם בשו״ע נמשך אחרי החילוק ביניהם וכפי שכתבתי.
אופן הג׳ קשה כיון שסו״ס זה חלק מהתקנה ולמה ישמיטנה. ע״ק שלשון מהר״י אבוהב עצמו הוא שתקנו לומר ״בקול רם והוא רחום ומעומד״, וכן לשון הב״י משמו לומר ״והוא רחום בקול רם ומעומד״. משמע להדיא שהאמירה בקול רם הוא עיקר התקנה ועכ״פ לא פחות מהעמידה.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: שאלת עיון בבית יוסף

הודעהעל ידי איתן נוי » ו' ספטמבר 20, 2024 3:44 pm

ליטשת טוב, יישר כח!
חידוד קל לאפשרות ג': קשה לומר שעיקר התקנה היתה עמידה ואילו הבקול רם טפל, והוא מפני שבקול רם הביא אותו ראשון.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

שאלה בשו"ע-חזרת הש"ץ.

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' ספטמבר 25, 2024 2:21 pm

שאלה:
בשו"ע סי' קכד ס"ד: "כשש"צ חוזר התפלה, הקהל יש להם לשתוק ולכוין לברכות שמברך החזן ולענות אמן; ואם אין ט' מכוונים לברכותיו, קרוב להיות ברכותיו לבטלה; לכן כל אדם יעשה עצמו כאילו אין ט' זולתו, ויכוין לברכת החזן...".

ויש לשאול, אמנם מדין דברים שבקדושה יש כאן סה"כ עשרה נמצאים. אך מאחר ויש לשומעים לענות אמן (וכמ"ש מרן "ולענות אמן"), א"כ מדוע לא נצריך שיהיו עשרה[1] מכוונים ועונים לברכותיו, וא"כ איך הש"ץ יהיה מן המנין[2]?

ועוד, לכאורה מדוע צריך ט' שיענו אמן. אם המטרה היא כדי שלא יהיו ברכותיו לבטלה, הלוא אף באחד שיענה סגי?

הערות שוליים:
[1] ובאמת מצאתי בהלכה ברורה (ח"ו סי' קכד בשעה"צ אות מד) שהביא מהחוות יאיר (מקור חיים אות ד') "שלכתחילה יש להיזהר ולהדר שיהעיו עשרה עונים,וכן מעיקרא שיהיו י"א עם השליח ציבור".

[2] וע"ד כתב כף החיים (סופר, אות י"ט):"מכאן מוכח שלא כדברי אותם המהנדזין (המפקפקים) שאין אומרים חרזה בעשרה מצומצמים אלא אם כן יהיו שם עשרה מלבד הש"ץ דליתא, מדכתב הטור כשאין תשעה בבית הכנסת וכו' מכלל דכל דאיכא תשעה מכוונין שפיר דמי וכן מתבאר מדברי הרמב"ם ז"ל...".

ויש להבין היכן דברי הרמב"ם אלו. שכתב הרמב"ם: (הל' תפילה ונשיאת כפים פ"ט ה"ג) "ואחר שיפסיע שליח ציבור שלש פסיעות לאחוריו ויעמוד מתחיל ומתפלל בקול רם מתחילת הברכות להוציא את מי שלא התפלל, והכל עומדים ושומעים ועונין אמן אחר כל ברכה וברכה, בין אלו שלא יצאו ידי חובתן בין אלו שכבר יצאו ידי חובתן". אך לא דקדק כדקדוק הרא"ש (שהביא הב"י) בתשובה שכתב להדיא דין זה.

ונראה ללמוד מכך שכתב "והכל עומדים" דהיינו עשרה לפחות יש שם. ולאחר מכן כתב "ועונין אמן אחר כל ברכה וברכה". וא"כ לכאורה מדברי הרמב"ם אלו אין ראיה ברורה דסגי בט' עונים. אדרבה מכך שכתב "והכל עומדים" ניתן ללמוד שדווקא (מינימום) עשרה יהיו עונים?

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' ספטמבר 25, 2024 2:37 pm

אמן גרידא לא יציל מברכה לבטלה, בדיוק כמו שיעמוד מישהו ויברך שהכל נהיה בדברו בלי לאכול או לשתות דהוי ברכה לבטלה ולא יעזור שיענו אמן, [ולכאורה גם אסור לענות אמן], כי השאלה קודם כל היא האם יש או אין חיוב ברכה, וזה יסוד כל הדין כאן: על סמך מה החזן מברך בכלל.
והתשובה היא כי תקנו חזרה.
ומה שתיקנו חזרה הוא בציבור. [לא "עבור ציבור [=10]" אלא "בציבור"].
וציבור הוי י', דהיינו כולל החזן. הוא בפירוש לא מחוץ להם, אלא כלל המניין/עשרה הוי ציבור, ובציבור תיקנו חזרה.
ורק סדר הדברים בפועל [איך מתבצעת החזרה] הוא שכשיש עשרה [=ציבור] - ותיקנו חזרה בעשרה [כולל החזן כנ"ל] - אחד מברך [והוא הנקרא חזן] וכולם עונים, והיות שאותם "כולם" היינו עשרה פחות החזן [שמברך], א"כ הוי תשעה עונים.
ובלי זה ברכותיו לבטלה כי אמנם יש/נמצא כאן ציבור, אבל עבור מי הוא מברך. הרי הוא עצמו התפלל כבר, וכל העניין הוא שתהיה חזרה "בציבור", וציבור כנ"ל הוי עשרה = אחד מברך ותשעה עונים אמן. ואם ה"ציבור" [שמבחינת עונים היינו תשעה עונים כנ"ל] לא משתתף בחזרה, א"כ הוי כאחד שמברך לעצמו, והוא כבר התפלל, א"כ ברכותיו לבטלה.
זו כל צורת ה"ציבור" כאן עבור "חזרה בציבור", ולכן אם אין תשעה עונים הוי ברכותיו לבטלה. כי הגם שבפועל עומדים כאן בחדר עשרה אנשים, אבל החזרה לא נעשית "בציבור", דוק.
אלא שחידשו בזה שמספיק "רוב ציבור" ולכן די בשישה.
[ולכאורה לפי החשבון הנ"ל היה די בששה כולל החזן, דהיינו חמישה עונים, בדיוק מהטעם של תשעה עונים שעם החזן הוי עשרה, אבל כנראה היות שבלא"ה להקל בפחות מתשעה עונים הוא חידוש, העמידו אותו ברוב עשרה שעונים בפועל, דהיינו ששה].

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ספטמבר 25, 2024 4:01 pm

צופה_ומביט כתב:אלא שחידשו בזה שמספיק "רוב ציבור" ולכן די בשישה.
[ולכאורה לפי החשבון הנ"ל היה די בששה כולל החזן, דהיינו חמישה עונים, בדיוק מהטעם של תשעה עונים שעם החזן הוי עשרה, אבל כנראה היות שבלא"ה להקל בפחות מתשעה עונים הוא חידוש, העמידו אותו ברוב עשרה שעונים בפועל, דהיינו ששה].

א. ויש חולקים ואומרים שבחזרת הש"ץ צריכים דווקא תשעה עונים, משא"כ בקדיש ושאר דבר שבקדושה.
ב. מה המקור לכך שצריכים ששה עונים ולא חמשה? האם יש מי שכתב כן בפירוש?

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' ספטמבר 25, 2024 4:04 pm

עזריאל ברגר כתב:א. ויש חולקים ואומרים שבחזרת הש"ץ צריכים דווקא תשעה עונים, משא"כ בקדיש ושאר דבר שבקדושה.
ב. מה המקור לכך שצריכים ששה עונים ולא חמשה? האם יש מי שכתב כן בפירוש?

א. כמובן שיש חולקים, התכוונתי לאלו שאמרו שמספיק ששה, מה סברתם.
ב. ככה מונח לי בראש, לא בדקתי כעת.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ה' ספטמבר 26, 2024 3:23 pm

א. מה הסברא ב"תשעה"?
ב. במשנ"ב סי' סט ס"ק ח : "וקדושה וכו' -...וכתב המ"א מיהו נ"ל דאם אין שם ששה שלא התפללו לא יתפלל הש"ץ בלחש רק יתחיל מיד בקול רם דהא עיקר הכונה בהחזרה בזה הוא רק משום קדושה ויאמר הג' ראשונות בקול רם והשאר בלחש אבל כשיש רוב מנין הם כמו צבור גמור ועיין בבה"ל".
והוא רמב"ם מפורש: רמב"ם הלכות תפילה ונשיאת כפים פ"ח ה"ד: "וכיצד היא תפלת הציבור יהיה אחד מתפלל בקול רם והכל שומעים, ואין עושין כן בפחות מעשרה גדולים ובני חורין, ושליח ציבור אחד מהם, ואפילו היו מקצתן שכבר התפללו ויצאו ידי חובתן משלימין להם לעשרה והוא שיהיו רוב העשרה שלא התפללו...".

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ה' ספטמבר 26, 2024 4:10 pm

צופה_ומביט כתב:אמן גרידא לא יציל מברכה לבטלה, בדיוק כמו שיעמוד מישהו ויברך שהכל נהיה בדברו בלי לאכול או לשתות דהוי ברכה לבטלה ולא יעזור שיענו אמן, [ולכאורה גם אסור לענות אמן], כי השאלה קודם כל היא האם יש או אין חיוב ברכה, וזה יסוד כל הדין כאן: על סמך מה החזן מברך בכלל.
והתשובה היא כי תקנו חזרה.
ומה שתיקנו חזרה הוא בציבור. [לא "עבור ציבור [=10]" אלא "בציבור"].
וציבור הוי י', דהיינו כולל החזן. הוא בפירוש לא מחוץ להם, אלא כלל המניין/עשרה הוי ציבור, ובציבור תיקנו חזרה.
ורק סדר הדברים בפועל [איך מתבצעת החזרה] הוא שכשיש עשרה [=ציבור] - ותיקנו חזרה בעשרה [כולל החזן כנ"ל] - אחד מברך [והוא הנקרא חזן] וכולם עונים, והיות שאותם "כולם" היינו עשרה פחות החזן [שמברך], א"כ הוי תשעה עונים.
ובלי זה ברכותיו לבטלה כי אמנם יש/נמצא כאן ציבור, אבל עבור מי הוא מברך. הרי הוא עצמו התפלל כבר, וכל העניין הוא שתהיה חזרה "בציבור", וציבור כנ"ל הוי עשרה = אחד מברך ותשעה עונים אמן. ואם ה"ציבור" [שמבחינת עונים היינו תשעה עונים כנ"ל] לא משתתף בחזרה, א"כ הוי כאחד שמברך לעצמו, והוא כבר התפלל, א"כ ברכותיו לבטלה.
זו כל צורת ה"ציבור" כאן עבור "חזרה בציבור", ולכן אם אין תשעה עונים הוי ברכותיו לבטלה. כי הגם שבפועל עומדים כאן בחדר עשרה אנשים, אבל החזרה לא נעשית "בציבור", דוק.
אלא שחידשו בזה שמספיק "רוב ציבור" ולכן די בשישה.
[ולכאורה לפי החשבון הנ"ל היה די בששה כולל החזן, דהיינו חמישה עונים, בדיוק מהטעם של תשעה עונים שעם החזן הוי עשרה, אבל כנראה היות שבלא"ה להקל בפחות מתשעה עונים הוא חידוש, העמידו אותו ברוב עשרה שעונים בפועל, דהיינו ששה].


כבודו לא ענה לי על עיקר השאלה!
מדוע והיכן מצינו מספר זה של "תשעה" עונים?

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' ספטמבר 26, 2024 4:20 pm

לענ"ד עניתי.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 26, 2024 9:04 pm

איתן נוי כתב:
עזריאל ברגר כתב:
צופה_ומביט כתב:אלא שחידשו בזה שמספיק "רוב ציבור" ולכן די בשישה.
[ולכאורה לפי החשבון הנ"ל היה די בששה כולל החזן, דהיינו חמישה עונים, בדיוק מהטעם של תשעה עונים שעם החזן הוי עשרה, אבל כנראה היות שבלא"ה להקל בפחות מתשעה עונים הוא חידוש, העמידו אותו ברוב עשרה שעונים בפועל, דהיינו ששה].

א. ויש חולקים ואומרים שבחזרת הש"ץ צריכים דווקא תשעה עונים, משא"כ בקדיש ושאר דבר שבקדושה.
ב. מה המקור לכך שצריכים ששה עונים ולא חמשה? האם יש מי שכתב כן בפירוש?


א. מה הסברא ב"תשעה"?
ב. במשנ"ב סי' סט ס"ק ח : "וקדושה וכו' -...וכתב המ"א מיהו נ"ל דאם אין שם ששה שלא התפללו לא יתפלל הש"ץ בלחש רק יתחיל מיד בקול רם דהא עיקר הכונה בהחזרה בזה הוא רק משום קדושה ויאמר הג' ראשונות בקול רם והשאר בלחש אבל כשיש רוב מנין הם כמו צבור גמור ועיין בבה"ל".
והוא רמב"ם מפורש: רמב"ם הלכות תפילה ונשיאת כפים פ"ח ה"ד: "וכיצד היא תפלת הציבור יהיה אחד מתפלל בקול רם והכל שומעים, ואין עושין כן בפחות מעשרה גדולים ובני חורין, ושליח ציבור אחד מהם, ואפילו היו מקצתן שכבר התפללו ויצאו ידי חובתן משלימין להם לעשרה והוא שיהיו רוב העשרה שלא התפללו...".

מדוע אתה מוציא את הש"ץ מכלל הציבור?
ציבור שלם - הוא עשרה והש"ץ אחד מהם.
רוב ציבור - הוא ששה והש"ץ אחד מהם.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ו' ספטמבר 27, 2024 1:16 pm

תקרא היטב מה כתבתי.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' ספטמבר 27, 2024 1:41 pm

איתן נוי כתב:תקרא היטב מה כתבתי.

קראתי שוב, ולא הבנתי מה רצונך להוכיח מהדברים שהבאת.
כשאני קורא ברמב"ם "עשרה" אני מבין "עשרה והש"ץ מתוכם", וכשאני קורא בפוסקים "ששה" אני מבין "ששה והש"ץ מתוכם".
וברמב"ם כמדומני כלל לא הוזכר מנין העונים אלא רק מנין המתפללים.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' ספטמבר 27, 2024 1:43 pm

ולעצם הדיון, ראוי להביא את מאמר חז"ל (כתובות ח,ב, וכמדומני שכל הפוסקים פסקו כך):
דאמר רבי יצחק אמר רבי יוחנן מברכים ברכת חתנים בעשרה וחתנים מן המנין וברכת אבלים בעשרה ואין אבלים מן המנין

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ו' ספטמבר 27, 2024 1:57 pm

עזריאל ברגר כתב:קראתי שוב, ולא הבנתי מה רצונך להוכיח מהדברים שהבאת.
כשאני קורא ברמב"ם "עשרה" אני מבין "עשרה והש"ץ מתוכם", וכשאני קורא בפוסקים "ששה" אני מבין "ששה והש"ץ מתוכם".
וברמב"ם כמדומני כלל לא הוזכר מנין העונים אלא רק מנין המתפללים.

גם הרמב"ם וגם השו"ע ציטטתי שעונין אמן:
(הל' תפילה ונשיאת כפים פ"ט ה"ג) "ואחר שיפסיע שליח ציבור שלש פסיעות לאחוריו ויעמוד מתחיל ומתפלל בקול רם מתחילת הברכות להוציא את מי שלא התפלל, והכל עומדים ושומעים ועונין אמן אחר כל ברכה וברכה, בין אלו שלא יצאו ידי חובתן בין אלו שכבר יצאו ידי חובתן".
כמו"כ בשו"ע: סי' קכד ס"ד: "כשש"צ חוזר התפלה, הקהל יש להם לשתוק ולכוין לברכות שמברך החזן ולענות אמן".

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ספטמבר 29, 2024 12:08 pm

ומה ראית להביא זאת?
הרמב"ם כותב במפורש שעונין אמן גם אלו שכבר יצאו ידי חובתן...

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ספטמבר 29, 2024 12:28 pm

ולהדגיש, שהחיוב לענות אמן - מוטל על כולם, גם אם יש בקהל אלפי אנשים.
ולכן ממש אינני מבין מה רצונך להוכיח מהרמב"ם הזה לגבי מספר האנשים שאנו צריכים שיענו אמן כדי להחשיב את התפילה כתפילת הציבור.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » א' ספטמבר 29, 2024 3:02 pm

עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:
עזריאל ברגר כתב:קראתי שוב, ולא הבנתי מה רצונך להוכיח מהדברים שהבאת.
כשאני קורא ברמב"ם "עשרה" אני מבין "עשרה והש"ץ מתוכם", וכשאני קורא בפוסקים "ששה" אני מבין "ששה והש"ץ מתוכם".
וברמב"ם כמדומני כלל לא הוזכר מנין העונים אלא רק מנין המתפללים.

גם הרמב"ם וגם השו"ע ציטטתי שעונין אמן:
(הל' תפילה ונשיאת כפים פ"ט ה"ג) "ואחר שיפסיע שליח ציבור שלש פסיעות לאחוריו ויעמוד מתחיל ומתפלל בקול רם מתחילת הברכות להוציא את מי שלא התפלל, והכל עומדים ושומעים ועונין אמן אחר כל ברכה וברכה, בין אלו שלא יצאו ידי חובתן בין אלו שכבר יצאו ידי חובתן".
כמו"כ בשו"ע: סי' קכד ס"ד: "כשש"צ חוזר התפלה, הקהל יש להם לשתוק ולכוין לברכות שמברך החזן ולענות אמן".

ומה ראית להביא זאת?
הרמב"ם כותב במפורש שעונין אמן גם אלו שכבר יצאו ידי חובתן...

ברמב"ם אה"נ. הרעיון הוא שמדובר על אלו שצריכים לענות. ע"כ אני שואל: מ"ש השו"ע לענות מה זה שייך לש"ץ שהווא חלק ממנין העשרה. ואל"ה, מהו המספר תשעה?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ספטמבר 29, 2024 3:09 pm

אתה מערבב בין שני ענינים.
א. הציבור חייב לענות.
ב. כדי שיהיה עליהם "שם ציבור" - הם צריכים להיות שותפים בתפילה, החזן - באמירתו, והקהל - בענייתם.

בוא נשאל מכיוון אחר: האם יש מקום שמדובר בו על "עשרה עונים"?

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » א' ספטמבר 29, 2024 8:04 pm

אתה שואל בדיוק את מה שאני מנסה להבין. כלומר: לא מצאתי מקום שכתוב שצריך שיהיו עשרה עונים. מלבד ברמב"ם שכתב "והכל עומדים ושומעים" שניתן ללמוד דהיינו מינימום עשרה.
אך בשו"ע, לאחר שכתב: "הקהל יש להם לשתוק ולכוין לברכות שמברך החזן ולענות אמן". כתב עוד:"ואם אין ט' מכוונים לברכותיו ". מהיכן מוכר לנו המספר הזה בעניין עניית אמנים. הלוא זה דבר חידוש. שאילו מניין "עשרה" מוכרא לנו מכל דברים שבקדושה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ספטמבר 29, 2024 9:14 pm

ועל זה לכאורה קיבלת תשובה ברורה:
מכיוון שהחזן נספר מכלל העשרה - אז העונים הם תשעה.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » א' ספטמבר 29, 2024 10:29 pm

בקשה כבודו יעיין בשאלתי!

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ספטמבר 30, 2024 6:38 am

איתן נוי כתב:
עזריאל ברגר כתב:ועל זה לכאורה קיבלת תשובה ברורה:
מכיוון שהחזן נספר מכלל העשרה - אז העונים הם תשעה.

בקשה כבודו יעיין בשאלתי!

בבקשה כבודו יעיין בתשובות שהשיבו לו.

הוה אמינא
הודעות: 1651
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי הוה אמינא » ב' ספטמבר 30, 2024 8:57 am

אולי השורה הבאה תעזור להסבר לרב איתן:

ההנחה הבסיסית המקובלת שברכה ואמן הם דבר אחד. האמן חלק מהברכה / התפילה, וע"י עניית האמן מצורפים כל העונים לתפילה ולברכה כאילו אמרו יחד. והצורה של התפילה / החזרה היא שיהיו 10 יחד בתפילה. כיצד זה מבוצע? שאחד מהם אומר בקול והשאר מצורפים עמו ע"י עניית האמן. ומכאן שאמן אינו דבר שבקדושה בפני עצמו שצריך 10 בפנ"ע, אלא זה חלק מהתפילה שמתפלל המתפלל. ואכן כך הם 10 יחד.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' ספטמבר 30, 2024 10:03 pm

הוה אמינא כתב:אולי השורה הבאה תעזור להסבר לרב איתן:

ההנחה הבסיסית המקובלת שברכה ואמן הם דבר אחד. האמן חלק מהברכה / התפילה, וע"י עניית האמן מצורפים כל העונים לתפילה ולברכה כאילו אמרו יחד. והצורה של התפילה / החזרה היא שיהיו 10 יחד בתפילה. כיצד זה מבוצע? שאחד מהם אומר בקול והשאר מצורפים עמו ע"י עניית האמן. ומכאן שאמן אינו דבר שבקדושה בפני עצמו שצריך 10 בפנ"ע, אלא זה חלק מהתפילה שמתפלל המתפלל. ואכן כך הם 10 יחד.

הו רעיון מצויין הצעת. נאה ומתקבל על הדעת בהחלט. מעניין אם יש מי שיסביר כך בפוסקים.
וכעת השאלה נשאלת מדוע כדי שלא יהיו (קרובות) ברכותיו להיות לבטלה, צריך תשעה ולא סגי באחד שיענה,ובלבד שהברכה לא תהיה לריק?

הוה אמינא
הודעות: 1651
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי הוה אמינא » ג' אוקטובר 01, 2024 12:20 am

כאמור, החזרה צריכה להיות של 10. היא לא רק של ש"ץ, היא מוכרחת להיות מפי 10, באופן של עונים שמצטרפים למנין כאילו הם ג"כ אומרים את החזרה. ואם רק אחד עונה נחשב שהוא והש"ץ לבדם מתפללים ולא מנין של י' יחד.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' אוקטובר 01, 2024 12:43 am

לא הבנתי.
מה הקשר בין עצם כך שצריך שהתפלה תהיה בעשרה לבין שהברכה לא תהיה לבטלה?
והיכן כתוב שהתפילה צריכה להיות מפי עשרה?

הוה אמינא
הודעות: 1651
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי הוה אמינא » ג' אוקטובר 01, 2024 1:08 am

אני חלש בהסברה.
אם לא הובנתי לא נורא.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 01, 2024 2:41 pm

איתן נוי כתב:
הוה אמינא כתב:
איתן נוי כתב:
הוה אמינא כתב:אולי השורה הבאה תעזור להסבר לרב איתן:

ההנחה הבסיסית המקובלת שברכה ואמן הם דבר אחד. האמן חלק מהברכה / התפילה, וע"י עניית האמן מצורפים כל העונים לתפילה ולברכה כאילו אמרו יחד. והצורה של התפילה / החזרה היא שיהיו 10 יחד בתפילה. כיצד זה מבוצע? שאחד מהם אומר בקול והשאר מצורפים עמו ע"י עניית האמן. ומכאן שאמן אינו דבר שבקדושה בפני עצמו שצריך 10 בפנ"ע, אלא זה חלק מהתפילה שמתפלל המתפלל. ואכן כך הם 10 יחד.

הו רעיון מצויין הצעת. נאה ומתקבל על הדעת בהחלט. מעניין אם יש מי שיסביר כך בפוסקים.
וכעת השאלה נשאלת מדוע כדי שלא יהיו (קרובות) ברכותיו להיות לבטלה, צריך תשעה ולא סגי באחד שיענה,ובלבד שהברכה לא תהיה לריק?


כאמור, החזרה צריכה להיות של 10. היא לא רק של ש"ץ, היא מוכרחת להיות מפי 10, באופן של עונים שמצטרפים למנין כאילו הם ג"כ אומרים את החזרה. ואם רק אחד עונה נחשב שהוא והש"ץ לבדם מתפללים ולא מנין של י' יחד.

לא הבנתי.
מה הקשר בין עצם כך שצריך שהתפלה תהיה בעשרה לבין שהברכה לא תהיה לבטלה?
והיכן כתוב שהתפילה צריכה להיות מפי עשרה?

א. אם הש"ץ מברך שלא כפי שתיקנו חכמים - ברכותיו לבטלה. ואם אין לו מנין (דהיינו עשרה שעסוקים ביחד בתפילה - הוא אומר והם עונים לו) - ה"ז שלא כתיקון חכמים וכו'.
ב. לדוגמא ברמב"ם (פ"ח מהלכות תפילה הלכה ד) שמגדיר:
וכיצד היא תפילת הציבור? יהיה אחד מתפלל בקול רם, והכול שומעין. ואין עושין כן בפחות מעשרה גדולים ובני חורין, ושליח ציבור אחד מהם.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' אוקטובר 01, 2024 9:17 pm

הוה אמינא כתב:אני חלש בהסברה.
אם לא הובנתי לא נורא.

תישאר עם מה שהסברת לעיל זה הסבר מעולה. כך החברותא שלי טען היום והוא דבר נאה ומתקבל.
ולחידוד: בעצם הרעיון הוא שכל מה שהש"ץ חוזר התפילה הוא בשביל הציבור ולא בשביל עצמו. דהיינו: שברעיון, כולם היו צריכים לברך שוב את הברכות אלא שהוא שלוחם. ממילא לפי"ז אם לא יהיו תשעה והוא (עשרה יחד) שמברכים-והציבור מדין שומע כעונה, יהיו ברכותיו לבטלה ולא לזו תיקרא תפילה-חזרת הש"ץ.
חזק וברוך!
נערך לאחרונה על ידי איתן נוי ב א' אוקטובר 06, 2024 9:10 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' אוקטובר 01, 2024 9:18 pm

עזריאל ברגר כתב:א. אם הש"ץ מברך שלא כפי שתיקנו חכמים - ברכותיו לבטלה. ואם אין לו מנין (דהיינו עשרה שעסוקים ביחד בתפילה - הוא אומר והם עונים לו) - ה"ז שלא כתיקון חכמים וכו'.
ב. לדוגמא ברמב"ם (פ"ח מהלכות תפילה הלכה ד) שמגדיר:
וכיצד היא תפילת הציבור? יהיה אחד מתפלל בקול רם, והכול שומעין. ואין עושין כן בפחות מעשרה גדולים ובני חורין, ושליח ציבור אחד מהם.

מצויין.

עובדיה חן
הודעות: 1904
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » ש' אוקטובר 05, 2024 8:17 pm

בעשרת ימי תשובה כתוב שיחמיר יותר מכל השנה,כמו פת פלטר וכו וא"כ צ"ב לגבי עישון ביו"ט שהרבה מקילים לעשן בר"ה ולכאורה רוב פוסקים אוסרים את העישון והאיך ניתן בר"ה לא לקיים הלכה. אני מחפש סנגוריה בעשי"ת אודה למי שיעזור בעניין.

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יבנה » ש' אוקטובר 05, 2024 9:52 pm

עובדיה חן כתב:בעשרת ימי תשובה כתוב שיחמיר יותר מכל השנה,כמו פת פלטר וכו וא"כ צ"ב לגבי עישון ביו"ט שהרבה מקילים לעשן בר"ה ולכאורה רוב פוסקים אוסרים את העישון והאיך ניתן בר"ה לא לקיים הלכה. אני מחפש סנגוריה בעשי"ת אודה למי שיעזור בעניין.

הם מכורים ולא מסוגלים להפסיק.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ודבר דבר

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' אוקטובר 07, 2024 8:57 pm

איתן נוי כתב:
עזריאל ברגר כתב:
ענ'י לעצמי כתב:
איתן נוי כתב:נהג אמבולנס שמסיע חולה/יולדת,האם מותר לומר לו "נסיעה טובה"?

ר"י זילברשטיין שליט"א סובר שכן (וע"ש לגבי אמירת 'בתיאבון' ליולדת ביוה"כ):
חשוקי חמד (שביעית ד, ג עמוד קעא):

יישר כח.
ולכאורה נראה שיש לסייג את ההיתר שלו לחולה וליולדת עצמם וכיו"ב, שיש תועלת באיחול "נסיעה טובה" לרפואתם ובריאותם.
אבל לחובש או רופא היוצא להציל - אין צורך בכזה איחול, ולכן יש בו משום "ממצוא חפצך ודבר דבר". אלא יש לאחל לו "בהצלחה", "לך לשלום ויהי ה' בעזרך" וכדו', שאין בדבריו איזכור מלאכה.
והכל לפי הענין.

וכפי שמצינו בענין זה של "ממצוא חפצך ודבר דבר", שהותר רק דיבור שיש בו תועלת למצוה כגון "אם לא מצאת במנה קח במאתיים", אבל אסור לומר דיבור של "אל תקח ביותר ממאתים".
וצ"ע.

לא ברור.
איזו תועלת יש ברפואה ובבריאות בכך שמאחל נסיעה טובה.
אם איתא,אה"נ שיאחל באותה העת (ומסתמא אומר) רפו"ש וכה"ג.


למעשה לא קיבלתי כאן תשובה לשאלה!

עובדיה חן
הודעות: 1904
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » ג' אוקטובר 08, 2024 9:18 am

יבנה כתב:
עובדיה חן כתב:בעשרת ימי תשובה כתוב שיחמיר יותר מכל השנה,כמו פת פלטר וכו וא"כ צ"ב לגבי עישון ביו"ט שהרבה מקילים לעשן בר"ה ולכאורה רוב פוסקים אוסרים את העישון והאיך ניתן בר"ה לא לקיים הלכה. אני מחפש סנגוריה בעשי"ת אודה למי שיעזור בעניין.

הם מכורים ולא מסוגלים להפסיק.

?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 101 אורחים