כמהים_ כתב:בדרך כלל, הפרושים בא"י נהגו כהגר"א כאשר דעתו הייתה דומה או זהה עם מה שממילא היה נהוג בא"י בידי הספרדים או החסידים (מוריד הטל, אי אמירת ברוך ה' לעולם, ברכת כהנים בכל יום, ביטול שאותך לבדך ועושה השלום).
כמהים_ כתב:תודה על ההבהרה.
לצערי, איני מכיר מי שעסק בכך. התחושה האישית שלי תמיד היתה שמדובר במשהו מקרי למדי. נדמה לי שנכון גם להגדיר קבוצת ביניים בין 2 ל-3, ולראות אילו ממנהגי הפרושים ותלמידי הגר"א התקבלו במה שמכונה "מנהג הישיבות", ולאו דוקא במנהג האשכנזי הכללי בא"י (נדמה לי שכך הוא לגבי אי-אמירת ושמרו בליל שבת, למשל).
מטה עז כתב:
רבי שריה דבליצקי זצ"ל מתיחס לכך בכמה מקומות.
אכשר דרא כתב:חוקר התפילה המהולל דניאל גולדשמידט, בספרו מחקרי תפילה ופיוט, עמ' 420, טעה טעות מצחיקה כאשר ייחס לגר"א דברים מוזרים. בדיונו אודות מנהגים עצמאיים של רס"ג הוא מביא את הגר"א כדוגמא: "אינני חושב שדיון זה מוטעה, בפרט בהתחשב בפוסק מאוחר מאוד, עצמאי גם הוא כמוהו, שבנה את נוסח תפילתו לפי עקרונות דומים: הגר"א. אין ספק שיצא הוא ממנהג אשכנז של תקופתו, היינו של ימינו אנו. ובכל זאת הרכיב כמה עניינים מיוחדים לתלמידיו שעלו ארצה. לדוגמא: הוא מכניס אמירת י"ג מידות בשני וחמישי מנוסח ספרד; [...]הוא תופס בנוסח הארוך של 'יחדשהו הקב"ה' בשביל האשכנזים שבארץ ישראל כמו שהוא נהוג בנוסח ספרד וכו' [...]. עובדות אלו, הידועות לנו יותר, מאחר שהנהגותיו נתקבלו דוקא בחוגי האשכנזים שבארץ ישראל, מוכיחות שהפוסק עומד ברשות עצמו ואינו משתעבד למנהג המקובל בתקופתו".
אין ספק שטעות זו, כביכול הגר"א הוא שהנהיג את אמירת י"ג מידות בכל שני וחמישי, נבעה מתוך הסתמכות על נתון מבלי לבחון את שאר הנתונים ואת השתלשלות הנתון ההוא.
מעיינות תורה כתב:שמעתי שיש חיבור שלא הודפס עדיין מאת הגאון רבי שריה דבילצקי זצ"ל על מנהגי הפרושים בירושלים,
מעניין לבדוק שם אם יש שם שינויים בין מנהג הגר"א למנהג א"י.
שיג ושיח כתב:מעיינות תורה כתב:שמעתי שיש חיבור שלא הודפס עדיין מאת הגאון רבי שריה דבילצקי זצ"ל על מנהגי הפרושים בירושלים,
מעניין לבדוק שם אם יש שם שינויים בין מנהג הגר"א למנהג א"י.
נדפס חלקו בישורון מא, וכולו אח"כ בחוברת בפ"ע. איני יודע אם הופץ בחנויות וכמה ידוע לציבור. לא נמצא באוצה"ח.
אשי ישראל כתב:אחת הדוגמאות לשאלה שהנחתי כאן היא בענין חתימת "שאותך לבדך ביראה נעבוד" בימים הנוראים.
הגר"א התנגד לכך, וכך נהגו תלמידיו בא"י. האם אכן כך מנהג האשכנזים בא"י? האם יש מישהו שבדק זאת? [ההתרשמות שלי היא שאכן כך נהוג בהרבה מקומות, אם כי לא בכולם, אבל התרשמותי מבוססת רק על 10-14 בתי כנסת בהם התפללתי בחיי בימים הנוראים]
בדקתי במהירות באוצר בכמה מחזורים לראש השנה ומצאתי ארבעה מחזורים שכתבו שבא"י נמנעים מלחתום 'שאותך' והם: מחזור גולדשמידט לר"ה, ירושלים תש"ל, שהוא בנוסח אשכנז, מחזור שיח בשדה לרב ישראל מובשוביץ הוצאת מה"ק תשע"ח, שהוא בנוסח אשכנז, מחזור ניב שפתים, נוסח אשכנז, ירושלים תשע"ד, ומחזור שי"ח שפתותינו, נוסח אשכנז, ב"ב תשע"ה. במחזורי רינת ישראל, בנוסח ספרד וגם בנוסח אשכנז, החתימה היא 'ותחזינה'.
לעומת זה, בכמה מחזורים החתימה היא 'שאותך', למרות שהם נדפסו בא"י: מחזור מקראי קודש, נוסח ספרד, ירושלים תשס"ג, וכן במחזור כלבו, נוסח ספרד, הוצאת סיני ת"א תשי"ז, וכן במחזור שער התפילה נוסח ספרד ב"ב תשס"ח [אך בנוסח אשכנז 'המחזיר'], ובמחזור אוצר הראשונים נוסח אשכנז ביתר עילית תשע"ו, ובמחזור קדושת היום נוסח ספרד ב"ב תשע"ב, מחזור עת רצון נוסח ספרד של ברסלב ירושלים תשנ"ו, מחזור מועדי ה' נוסח ספרד ירושלים תשס"ב, מחזור רב פנינים נוסח ספרד ירושלים תשכ"ד, וכך גם במחזורים ליוה"כ: מחזור כמנהג אשכנז המובהק ב"ב תשע"ו, מחזור כל בו נוסח ספרד ירושלים תשכ"ג. [התחושה שעולה מרשימה זו היא שהנוטים משיטת הגר"א הם כמעט תמיד מחזורים בנוסח ספרד-חסידים, אולם כאמור הרשימה כאן היא חלקית].
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 555 אורחים