בענין חטאת 'שעברה שנתה' שנמנה במתניתין בתמורה ובמעילה בין חמש חטאות המתות
מבואר בגמר' מסכת תמורה (כב.) דבעברה שנתה לחודה בוודאי אינה מתה אלא או בעברה שנתה וגם אבדה (לשיטת ר"ל) או עברה שנתה וגם נתכפרו בעליה, אבל עברה שנתה קודם שנתכפרו בעליה לכו"ע יכול לחכות עד שיפול בה מום ויפדנה ויביא בדמיה חטאת אחרת.
ועל 'נתכפרו בעליה - אבודה' ג"כ יש סוגיא ארוכה בתמורה ובשאר מקומות אימתי הוא מחטאות המתות, ובגמ' תמורה דף כד. מבואר דלשיטת ר"ש אין שום חילוק אלא בכל אופן שנתכפרו בעליה אפי' אם מתחלה הפריש שתי חטאות לאחריות השניה מתה לאחר שנתכפר בראשונה דהכי גמירי לה דחמש חטאות מתות בכל ענין שהן.
ולא נתבאר בגמרא הדין לרבי שמעון בחטאת שעברה שנתה אם גם בזה אמרינן שמתה בכל ענין אפי' קודם שנתכפרו בעליה ולא נאבדה. ומצאתי שהתוס' במס' מעילה דף י' ע"ב ד"ה ולד חטאת נתקשו למצוא 'החמש חטאות' אם נתכפרו בעליה בלחוד אין החטאת מתה אלא באבודה וכן עברה שנתה בלחוד אינה מתה אלא באבודה - ואמרו שם בתוס'
"אבל לרבי שמעון ניחא שפיר דאית ליה דכיפרו בעליה אפי' בלא אבדה כלל תמות" ועל עברה שנתה לא דייקו שם בתוס' לפרש בזה שיטת רבי שמעון.
וראיתי בס' דבר שאול על מס' תמורה (סימן נה) שהקשה על התוס' דלר"ש למה ניחא הלא לר"ש אדרבא קשה, שהרי בכיפרו בעליה בכל אופן מתה, ובעברה שנתה אינה מתה אלא אם גם נתכפרו בעליה א"כ מה מוסיף העברה שנתה לר"ש. אולם לדברינו, אדרבא משם ראיה, דמדברי התוס' דניחא להו לר"ש מספר החמש חטאות אולי משום דס"ל דלר"ש עברה שנתה בלחוד מתה וצ"ע.
דברי שאול הנ"ל:
- Screenshot 2024-09-19 202010.png (154.71 KiB) נצפה 266 פעמים