מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

היתכן שאצל הרא"ש בירכו באיזה זמן 'על תקיעת שופר'

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

היתכן שאצל הרא"ש בירכו באיזה זמן 'על תקיעת שופר'

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' ספטמבר 19, 2024 4:12 pm

ז"ל הרא"ש מסכת ראש השנה פרק ד סי' יא:


ואם התחיל לתקוע ועף [=ונתעייף] והוצרך אחר לגמור, מתחיל ממקום שפסק ואינו צריך לברך כיון ששמע ברכת הראשון. ואף על פי שלא היה בדעתו לתקוע מ"מ גם על השמיעה היה צריך לברך לשמוע קול שופר אלא שנפטר בברכת התוקע וה"ה אם תקע נפטר בשמיעת הברכה. ואף אם לא יכול המברך לתקוע כלום נפטר התוקע בברכת המברך:



כל ההתנצלות נראית מיותרת וגם בלתי מוסברת וגם לא מובן מה פתאום משלב בה את נוסח הברכה ('לשמוע קול שופר').

אכן אם נאמר שבמקומו של הרא"ש בירך התוקע 'על תקיעת שופר', והשומע (אם התוקע לא מברך) בירך 'לשמוע קול שופר', דברי הרא"ש מוסברים כו"פ!

===========
ברא"ש סימן קודם מביא את הדעות לכאן ולכאן ולא מביע עמדה. בטור סי' תקפ"ה כתוב שמברכים לשמוע.

ואולי הקטע הזה אינו מהרא"ש אלא העתקה ממקור צרפתי קדום יותר שם בירכו לתקוע.

(ראיתי את לשון הרא"ש בברכות אבל אינו מכריע כמובן)

הוגה
הודעות: 1446
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: היתכן שאצל הרא"ש בירכו באיזה זמן 'על תקיעת שופר'

הודעהעל ידי הוגה » ד' ספטמבר 25, 2024 1:23 am

בטור סי' תקפה כתובה הלכה זו בלי כל העניין של נוסח הברכה, ובשם ר"י: "ואם התחיל ולא יכול להשלים, כתב ר"י דבר פשוט הוא שמשלים אחר ואפילו ג' וד', ודי בברכה שבירך הראשון, כי הראשון מברך בשביל כל הצבור ותוקע, ולמה יברך השני. ואפילו אם בירך ולא יכול לתקוע כלל, השני תוקע בלא ברכה, וברכה לבטלה לא הוי, כיון שיוצא בתקיעת השני". (וצ"ע אם הכוונה לר"י הזקן והיכן דבריו).

אבל כוונת הרא"ש שהכניס לכאן את נוסח הברכה, נראה שאם היו מברכים "על תקיעת שופר" כדעת ר"ת, דווקא מי שבירך את הברכה היה יכול לתקוע, אבל חבירו היה צריך לחזור ולברך, כיון שהברכה היא על התקיעה. אבל עכשיו שמברכים "לשמוע" אם כן הברכה היא על השמיעה, שכולם שווים בה, ואם נתחלפו א"צ לחזור ולברך. וכן מצאתי בספר המנהיג (הל' ר"ה): "ואם נאנס ולא יכול להשלימם כולם, יעמוד אחר תחתיו ששמע הברכה ואינו צריך לברך, לפי שאין מברכים לתקוע אלא לשמוע, וכיוון ששמעו כולן יצאו ידי חובתן שלברכה, אבל אם בא מחוץ זה התוקע השני ולא שמע הברכה חייב לברך". (משמע שאם היו מברכים "על תקיעת שופר" כדעת ר"ת, דווקא מי שבירך היה יכול לתקוע, אבל חבירו היה צריך לחזור ולברך).

לגבי מהי מסקנת הרא"ש בנוסח הברכה, ברא"ש בסימן הקודם הביא תחילה את דברי ר"ת, אבל אח"כ הביא את ראבי"ה שכתב ע"פ ירושלמי שהברכה היא "לשמוע", והוסיף שכן כתב בה"ג, משמע שכך יש לנהוג. וכן הוא בתוספות הרא"ש ר"ה (דף ל"ב ע"ב ד"ה בשעת) שנוסח 'על תקיעת שופר' רבינו תם 'הנהיג' לברך, והרא"ש כתב על דבריו "וליתא כדאיתא בירושלמי", משמע מסקנת הרא"ש לברך "לשמוע".

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: היתכן שאצל הרא"ש בירכו באיזה זמן 'על תקיעת שופר'

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' ספטמבר 25, 2024 2:36 am

הרב הוגה שפת"י! והמקור מהמנהיג נפלא מאד!

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: היתכן שאצל הרא"ש בירכו באיזה זמן 'על תקיעת שופר'

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' ספטמבר 25, 2024 10:25 am

אחרי שהרב ההוגה אנהיר לעינינו בביאור דברי הראשונים שכל מה שאין השומע חוזר ומברך משום שברכו לשמוע קול שופר ולא בירכו על תקיעת.

עתה צריך להבין גוף דבריהם הק'.

אטו לר"ת שמברכים על תקיעת שופר אין הקהל יוצא בברכה זו?

אבל מהרל"ח פירש שאם היו מברכים לתקוע הרי שיש לדמות ענין זה לתורמוס, שהמברך על התורמוס ונשמט ממנו, והביאו לו אחר שלא היה לפניו, שחוזר ומברך. (וכ"כ אחרונים הו"ד במ"ב, לענין בירך על שופר ולא הצליח להוציא ממנו שום תקיעה, והביאו לו שופר ממקו"א שלא היה לפניו בשעת ברכה, שחוזר ומברך כהדין תרומוס). אבל כיון שהברכה לשמוע, והתקיעות עוד לא היו בעולם, אינו חשוב כתורמוס.

ויש להוסיף שאם זו הסברא, הרי שאפילו בירך התוקע על תקיעת שופר (שכתבו אחרונים שאינו חוזר לדברי הכל), הרי שאינו חשוב תורמוס, כי גדר המצוה לשמוע, ולא בגלל שבירך בנוסח של תקיעה תשתנה המצווה. (משא"כ לסוברים שכך מברכים לכתחילה שלדעתם יתכן שכך היא המצוה).

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: היתכן שאצל הרא"ש בירכו באיזה זמן 'על תקיעת שופר'

הודעהעל ידי כדכד » ד' ספטמבר 25, 2024 2:44 pm

לכאורה בקריאת מגילה גם כתבו הפוסקים שאם נשתתק הקורא א' מהשומעים יקרא במקומו ממקום שפסק ולא יברך כי צא בברכת הראשון ושם ודאי מברכים על מקרא מגילה ולא על שמיעה. א"כ לכאורה צודקת תמיהת הרב איש ספר בהודעה הפותחת מדוע מזכיר הרא"ש שמברכים לשמוע.

הוגה
הודעות: 1446
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: היתכן שאצל הרא"ש בירכו באיזה זמן 'על תקיעת שופר'

הודעהעל ידי הוגה » א' ספטמבר 29, 2024 4:14 am

מה שמובא למעלה בשם המנהיג שכתב כדברי הרא"ש, יש לתקן את המקור הנכון של הרא"ש הנ"ל, מהלכות ר' יצחק גיאת, שהרא"ש מביאו בכמה מקומות במסכת ר"ה, וגם כאן הרא"ש (פ"ד סי' יא) המובא בתחילת האשכול, מקורו מדברי הר"י גיאת (הל' שופר עמ' נו). וזה לשון הר"י גיאת בתחילה (במהדורה הנדפסת עמ' לה): "ועומד ומברך לשמוע בקול שופר ושהחיינו. ובסדור של רב עמרם מצינו לתקוע וטעות סופר הוא. ורב האיי אמר, וברכה של שופר הלכה רווחת היא בכל ישראל לשמוע קול שופר, ואל תזוז ממנה". ואחר כך כתב (בעמ' נו): "וכיון שבירך על תקיעות שמיושב, אין צריך לחזור ולברך על תקיעות שמעומד, דדעתו מתחלתן על כולן הוא מברך. ואפילו נאנס ראשון ועמד שני במקומו, בברכת ראשון דיו, ואינו צריך לחזור ולברך. והכי אמר רב האיי, המנהג בישראל התוקע בזמן שהצבור יושבין ומברך קודם התקיעה, הוא התוקע על סדר הברכות כשהן עומדין, ואינו צריך ברכה. ואם נאנס ראשון ואינו יכול לתקוע, שוב אין הב' צריך לברך, לפי שאינו מברך לתקוע אלא לשמוע, וכיון ששמע הברכה שבירך הראשון מיושב, כבר יצא הוא וכל העם ידי ברכה, ואין צריכין לחזור ולברך. ומינה טעמה דהיה יושב עם הצבור ושמע ברכתו של ראשון, הא לא היה עמהם אלא שבא ממקום אחר ועדיין לא יצא לעצמו, צריך להתחיל ולברך ותוקע". (וכן הביא דבריו בספר העיטור (הל' שופר ח"ג דף קג ע"א) בשם: "והא תשובה חזינא לאבן גיאות").

איש_ספר כתב:אטו לר"ת שמברכים על תקיעת שופר אין הקהל יוצא בברכה זו?

המקור של דברי ר"ת המובאים ברא"ש לברך "על תקיעת שופר", כנראה לא נזכר בתוספות, אלא המקור הוא מדברי ראבי"ה שכתב ששמע שרבינו תם הנהיג כן, (וכן ספר יראים תלמיד ר"ת וסמ"ג שהיו רבני צרפת, כתבו את נוסח הברכה "על תקיעת שופר"). וזה לשון ראבי"ה (ר"ה סי' תקלד):
ראבי"ה חלק ב - מסכת ראש השנה סימן תקלד
ומסיים בירושלמי דהכא והילכתא אין מוציאין לא את מינו ולא את שאינו מינו ואחרש שוטה וקטן משמע דקאי. ומסיים עוד התם בירושלמי התוקע צריך שיברך אשר קדשנו במצותיו וצונו לשמוע בקול שופר ושהחיינו ואחר כך תוקע, והתקין רבי אבהו בקיסרין קשר"ק קשר"ק <קשר"ק קש"ק> קש"ק קש"ק קר"ק קר"ק <קר"ק> דתנן סדר תקיעות שלש של שלש שלש. והילכתא אומר זמן בראש השנה על הכוס מדברי סופרים ועל השופר מדברי תורה. עד כאן מצאתי בירושלמי. וכן כתב בעל הלכות גדולות. ושמעתי בשם רבינו תם שהנהיג לברך 'על תקיעת שופר', משום דעשייתה היא גמר מצותה. וליתא, מן הירושלמי, כאשר כתבתי. והא דמברכין לשמוע בקול שופר ולא מברכין לתקוע, משום דבשמיעה תלוי הטעם, כדתנן התוקע לתוך הבור וכו' אם קול שופר שמע וכו'. וכן פירש הטעם רבינו זקני (ראב"ן שו"ת סי' לה ד"ה ברם):

ונשאלה השאלה, מה ההסבר של דברי ר"ת, כיצד השומעים יוצאים ידי חובה בברכת "על תקיעת שופר"?
ונראה לפרש על פי דברי ראבי"ה בשם רשב"ט, שחידש סברא של "שומע כתוקע", ומובא בב"י ריש הל' שופר (סי' תקפה) מתוך מרדכי (ר"ה סי' תשכה) בשם ראבי"ה, שכתב ראבי"ה תשובת אביו רבינו יואל הלוי וז"ל:
ראבי"ה חלק ב - מסכת מגילה סימן תקנב
תשובה דרבינו מורי אבי זצ"ל. ומה שהשיב לי מורי על סח בקריאת התורה שאין לדמותו לנשתתק דצריך ברכה העומד במקומו, דהאיך יוצא בברכות חבירו, אומר אני שיוצא בברכת חבירו היכי דלא סח. דתניא בתוספתא דמגילה, ומייתי לה בירושלמי, מעשה ברבי מאיר שקראה מיושב בבית הכנסת של טבעין ונתנה לאחר וכו', ומקשין בירושלמי זה קורא וזה מברך אמר רב ירמיה מכאן שהשומע כקורא. הרי לך שיוצא אדם בברכת חבירו, ואין חילוק בדבר בין יחיד שסח בינתים לשנים שנשתתק הראשון והשני בא לקרות. וזכור אני שהייתי בריגינשבורג מציק מים על ידיך ראיתי בראש השנה שבירך רבי ברוך בר' יצחק לפני תקיעות שופר מיושב והתחיל לתקוע ולא יכול לסיים מפני עייפות ושלח השופר לאחיו רבי מתתיהו וסיים כל הסדר בלא ברכה ולא ראיתי אותך ושאר רבותי הר"ר יצחק והר"ר משה זצ"ל שהייתם מוחים בידו. ולא זכיתי לדבר עמכם [מ]אין הרגלים, וכשהחזרתי לביתי ודברתי עם קרובי הר"ר שב"ט זצ"ל, והביא מכאן ראיה, דכי היכי דהשומע כקורא הכי נמי שומע כתוקע, וכיון שאם היה משלים הראשון לא היה צריך ברכה הכי נמי השני.

נמצא שהגמרא (סוכה לח ע"ב) אמרה "שומע כעונה".
הירושלמי (מגילה פ"ד ה"א) חידש הגדרה לגבי קריאת המגילה: "שומע כקורא".
והרשב"ט - ר' שמואל בן נטרונאי חתנו של ראב"ן - חידש הגדרה חדשה לגבי תקיעת שופר: "שומע כתוקע".

למרבה הפלא, הגדרת רשב"ט המובאת בראבי"ה, עולה יפה דוקא לשיטת ר"ת המובא בראבי"ה, שנוסח הברכה שלו "על תקיעת שופר", ואז שואלים אם כן איך מוציא התוקע את כל הקהל ידי חובה? לכן צריך להגיע לסברא של "שומע כתוקע".
אבל לפי מסקנת רוב הראשונים והראבי"ה עצמו, שהמצוה היא בשמיעת קול שופר, והנוסח הוא "לשמוע קול שופר", אם כן כל אחד ואחד יוצא ידי חובה בעצם שמיעתו את תקיעת השופר, גם בלי הסברא הזאת של "שומע כתוקע"! האמנם רשב"ט היה מברך כנוסח ר"ת וצרפת "על תקיעת שופר"?

בכל מקרה, אחרי שמצאנו בס"ד את מקור דברי הרא"ש בר"ה פ"ד סי' יא וסי' יב, מהלכות ר"י גיאת, אם כן הוא הרי לא קאי על דברי ר"ת עצמם, אלא על דעה זו שהיתה מוכרת עוד בימי הגאונים ורב האי גאון. ועל כן אין דברי הרא"ש בסי' יא וסי' יב בדעת ר"ת גופיה, אלא אחרי שביאר בסי' י דלא כר"ת, ממשיך בסי' יא וסי' יב במהלך של דחיה של שיטה זו. [ואולי לכן אין לדייק מדברי הרא"ש אלו, היפך דברי הפוסקים ש"ייבאו" את ההלכה הזאת של נתחלף הקורא, להלכות מגילה שמברכים "על מקרא מגילה", שרק לדחויי בעלמא קאמר ליה הרא"ש להוכיח שהנוסח העיקרי לשמוע ולא לתקוע, אבל לא כדי לדייק ממנו שבשינוי הנוסח ישתנה הדין. ולכאורה בזה א"ש קושית הרב כדכד הי"ו].

ועוד יש לחלק בין הנוסח של ר"ת "על תקיעת שופר" לבין הנוסח המובא בר"י גיאת וברא"ש "לתקוע בשופר", על פי המבואר בספר הישר לר"ת ובתוספות שאנץ פסחים (דף ז' ע"ב ד"ה והלכתא):
תוספות שאנץ על פסחים דף ז ע"ב ד"ה והלכתא
ור"ת אומר דכל מצות הנעשות מיד, שייך לברך בה 'על', כגון 'על מקרא מגילה', 'על הטבילה', 'על נטילת ידים', 'על הפרשת תרומה'. אבל 'להניח תפילין', 'להתעטף בציצית', 'לישב בסוכה', יש שיהוי במצותן. ולר' אינו מיושב, דמאי שנא 'לקרוא את ההלל' מעל מקרא מגילה. ועוד קשיא, 'לשמוע קול שופר'. וריב"א מפרש טעם אחר שבאותן מצות שאי אפשר לעשותן ע"י שליח שייך לברך בלמ"ד וזהו קצת סברת התלמוד דלימול משמע דלא סגי דלאו איהו מהיל, ובאותן מצות שיכול להתקיים ע"י שליח מברך על, לפי זה אתי שפיר לשמוע בקול [שופר] ולקרוא את ההלל, דאע"ג דשומע כעונה כמו על גבי מגילה, מ"מ מצוה לענות ראשי פרקים בפ' לולב וערבה [דף לח ע"ב], ועל הטבילה נמי וכו' ע"ש.

והנה קשו קראי אהדדי, שמבואר כאן שהתוספות - ר"י אחיינו של ר"ת - הקשה על ר"ת מברכת "לשמוע קול שופר"! מה הקושיא, והרי למבואר בראבי"ה לדעת ר"ת גופיה מברכים "על תקיעת שופר". (ושו"ר שכן הקשה קרבן נתנאל ע"ד הרא"ש ר"ה שם, מדבריו בפסחים פ"ק סי' י (שהביא הרא"ש דברי התוס' הנ"ל). וכאן מתברר ממקורות הדברים, שהסתירה היא בין המבואר בתוס' רשב"א משאנץ בשם ר"י בדעת ר"ת, לבין ראבי"ה ששמע בשם ר"ת. וצע"ג).

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: היתכן שאצל הרא"ש בירכו באיזה זמן 'על תקיעת שופר'

הודעהעל ידי איש_ספר » א' ספטמבר 29, 2024 1:50 pm

הרב הוגה. ישר כוח ורוח ! כמה ככרין דנרד למרי דיכי..!

בגירסה הקודמת הבאת כאן דבר מדהים שגם הוא שופך אור על הענין, והוא מש"כ הרא"ש בסי' יב בשם הריצ"ג, שאסור גם לקהל לשוח בין תקיעות דמיושב למעומד, שהרי מברכין לשמוע קול שופר.

ומינה שאם מברכין לתקוע, הקהל אינו בכלל ברכה!

למה השמטת כעת את הידיעה המופלאה הזו?

הוגה
הודעות: 1446
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: היתכן שאצל הרא"ש בירכו באיזה זמן 'על תקיעת שופר'

הודעהעל ידי הוגה » א' ספטמבר 29, 2024 10:42 pm

נכון, בטעות נשמט משום מה. תודה רבה ויישר כח!

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: היתכן שאצל הרא"ש בירכו באיזה זמן 'על תקיעת שופר'

הודעהעל ידי איש_ספר » א' ספטמבר 29, 2024 11:08 pm

הוגה כתב:נכון, בטעות נשמט משום מה. תודה רבה ויישר כח!

נשמח איפוא אם תשוב ותשלב ידיעה חשובה זו בתוך כל דבריך היקרים.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 60 אורחים