מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סב"ל נגד רבינו האר"י

חיפושי מקורות וכדומה
איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

סב"ל נגד רבינו האר"י

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' ספטמבר 11, 2024 9:40 pm

היכן הגרע"י זצ"ל כתב שאומרים סב"ל אף נגד רבינו האריז"ל?

גביר
הודעות: 3065
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: סב"ל נגד רבינו האר"י

הודעהעל ידי גביר » ה' ספטמבר 12, 2024 9:46 am

דומה שכדאי לבדוק במפתחות ליביע אומר או בעין יצחק. מן הסתם בספרים אלה יימצאו הפניות מתאימות.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: סב"ל נגד רבינו האר"י

הודעהעל ידי איתן נוי » ה' ספטמבר 12, 2024 2:24 pm

גביר כתב:דומה שכדאי לבדוק במפתחות ליביע אומר או בעין יצחק. מן הסתם בספרים אלה יימצאו הפניות מתאימות.

רעיון מצויין. תודה.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: סב"ל נגד רבינו האר"י

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' ספטמבר 12, 2024 8:49 pm

ויעו"ע כאן (בביאור ד' החולקים). ונכב"ב.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: סב"ל נגד רבינו האר"י

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ה' ספטמבר 12, 2024 10:15 pm

שו"ת יביע אומר חלק ב - אורח חיים סימן כה
והנה במקום שרבני המקובלים סוברים היפך ד' הפוסקים, לא יצא הדבר מידי מחלוקת אם יש לפסוק כהמקובלים או כהפוסקים. וידועים ד' החיד"א בברכי יוסף (סי' מו ס"ק יא), עמ"ש מרן שם יש נוהגים לברך הנותן ליעף כח, ואין דבריהם נראים. וע"ז כ' החיד"א, ועתה נתפשט המנהג בגלילותינו לברך ברכה זו, ע"פ כתבי רבינו האר"י ז"ל. כי אף שקבלנו הוראות מרן, קים לן דאלמלא ראה מרן דברי קדוש האר"י זצ"ל, גם הוא היה מורה לברך. ומה גם שכ' בכנה"ג דאיכא מאן דשמע דהדר ביה מרן בסוף ימיו, וכן ראוי לנהוג. ודלא כהפר"ח. עכ"ל. והניף ידו שנית בס' טוב עין (ס"ס ז), כי מרן ושאר הרבנים לא ידעו אחד ממאה מגדולת רבינו האר"י ז"ל. והן בעון נח נפשיה דהאר"י ז"ל בימי מרן, ויתכן שאח"כ ידע מרן מתלמידי האר"י ז"ל שהיה מברך ברכה זו, וחזר בו. וכמ"ש כנה"ג. ועוד האריך בזה. ע"ש. ונמשך אחריו הגאון בעל שד"ח, בשו"ת מכתב לחזקיהו (סי' ד דכ"ג ע"ג), ובשו"ת אור לי (סי' מ דל"ט רע"ב, וסי' סט). ע"ש. וכן הגרי"ח בשו"ת רב פעלים ח"ב (חאו"ח סי' יב) ד"ה ודע, נסמך ע"ז סמיכה בכל כחו. ע"ש. וכ"כ בספרו בן איש חי (פ' בראשית אות י), דלא אמרינן ספק ברכות להקל, כשדעת האר"י ז"ל שיש לברך. אף על פי שאומרים ספק ברכות להקל נגד סברת מרן. ע"ש. וע"ע בשו"ת רב פעלים ח"ב (סי' מז), ובבן איש חי (פר' נשא אות ב) בדין שתיית מים לפני הסעודה, שג"כ כ' שיש לברך, ולא אמרינן סב"ל נגד האר"י. ע"ש. ואנכי בעניי לא זכיתי להבין מנ"ל להרבנים הנ"ל אומדנא זו בדעת מרן, שאילו היה רואה לד' רבינו האר"י היה פוסק כן. והרי עם כל הכבוד לרבינו האר"י ז"ל, עטרת בראש כל אדם, אנן קי"ל לא בשמים היא. ומהיכא תיתי להניח דברי הפוסקים המפורסמים, ולתפוס דברי האר"י ז"ל, כהלכה למשה מסיני. וע' בהקדמת הרמב"ם לפי' המשניות, שכ', שהנביא שיסבור סברא, ויסבור כמו כן מי שאינו נביא סברא וכו', שאין לשמוע לד' הנביא. ואפילו אלף נביאים כלם כאליהו ואלישע שיהיו סוברים סברא א', ואלף חכמים ואחד יסברו היפך הסברא ההיא, אחרי רבים להטות. והלכה כדברי האלף חכמים וחכם, ולא כד' האלף נביאים הנכבדים. עכ"ל. וא"כ אף אם רב גובריה וחיליה דרבינו האר"י כחד מן קמיא, מ"מ כשיש פוסקים ראשונים שאומרים להיפך והם הרוב, אזלינן בתר רובא. וכ"ש לפמ"ש בס' אגרות התניא (דצ"ז ע"א), בשם הגר"א שאינו מאמין בקבלת האר"י בכללה שהיא כולה מפי אליהו ז"ל, רק מעט מזער מפי אליהו ז"ל, והשאר מחכמתו הגדולה ואין חיוב להאמין בה וכו'. וע"ש (דצ"ט) שכ"כ הגר"ח מוואלוז'ין בהקדמה לספרא דצניעותא. ע"ש. וא"כ מה כל החרדה הזאת להניח ד' כל הפוסקים וכללי הדינים מפני סברות האר"י ז"ל. וכבר הארכתי בזה בשו"ת יביע אומר ח"א (סי' מא), בענין שו"ת מן השמים למהר"י ממרויש ז"ל, וביררתי בס"ד שאף בזה י"ל לא בשמים היא. ושם (אות כח), הבאתי ד' החיד"א ז"ל שכ' ג"כ שאילו היה רואה מרן ז"ל דברי מהר"י ממרויש היה פוסק כמותו. וכתבתי להשיב על דבריו בזה בדברים נכונים לפע"ד. ע"ש. וכן מצאתי לכמה אחרונים שהשיבו בזה ע"ד החיד"א הנ"ל, ע' בס' יביע אומר (סי' מב). ע"ש. ודון מינה ואוקי באתרין, לענין מ"ש כן החיד"א (לשיטתיה) גם לגבי האר"י ז"ל. דלקושטא דמילתא אמרינן לא בשמים היא. ושו"ר באורח נאמן (סי' מו ס"ק כג), שג"כ כ' שעל דברי האר"י לבד לא היה מקום לסמוך לברך הנותן ליעף כח, דהא לא בשמים היא. אלא בצירוף שמרן עצמו חזר בו מזה. ע"ש. ולפ"ז י"ל ד' הפר"ח (סי' מו) שכ' שפשט המנהג לאומרה ע"פ כתבי האר"י ז"ל, זולת קצת יחידים שאינם אומרים אותה, ואני אחד מהם. עכ"ל. ותמה עליו החיד"א בס' טוב עין (סי' ז) הנ"ל, שמאחר שידענו שהפר"ח ז"ל היה בקי בדברי האר"י ז"ל, והיה מפרש סוגיות הש"ס ע"פ הקדמות האר"י, איך כ' כן. ע"ש. ולפי האמור ניחא דס"ל להפר"ח שלא בשמים היא. (ולא שמיעא ליה דמרן הד"ר /הדר/ הוא לכל חסידיו.) וכן מצאתי עוד להרה"ג שמ"ח גאגין ז"ל בס' שמח נפש (דס"ב ע"א), שתמה ע"ד החיד"א בברכ"י (סי' מו) הנ"ל, שהיאך סמך על אומדנא זו, דאילו היה רואה מרן דברי האר"י ז"ל היה פוסק לברך, ולא חשש לספק ברכות. ואם כי יש לצדד בדברים אינו מתיישב על הלב. ודברי הברכ"י תמוהים. עכת"ד. ונראה דאזיל לשטתיה ביריעות האהל (דף צג ע"א), דבכה"ג אמרינן לא בשמים היא. ע"ש. וע' בתוספת מעשה רב (אות ב), שהגר"א לא היה מברך ברכת הנותן ליעף כח. ע"ש. וכן ראיתי בשו"ת הון יוסף (סי' יא, די"ד סע"א) שהעיד שגדול אחד מגדולי דורו, לא היה מברך ברכה זו. ע"ש. וזה מכבר ראיתי להחיד"א עצמו בס' ככר לאדן (סי' ה אות ז), שכ' דזימנין דכמה גדולי ישראל רואים דברי האר"י ואעפ"כ אינם זזים ממנהגיהם, והביא ג"כ ד' הפר"ח הנ"ל. ולא נאמרו דברים אלו אלא למצניעיהם. ע"ש. וע"ע בעקרי הד"ט (סי' כב אות נז). ע"ש.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: סב"ל נגד רבינו האר"י

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 12, 2024 11:04 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:שו"ת יביע אומר חלק ב - אורח חיים סימן כה
והנה במקום שרבני המקובלים סוברים היפך ד' הפוסקים, לא יצא הדבר מידי מחלוקת אם יש לפסוק כהמקובלים או כהפוסקים....

זהו סיכום קצר של הענין.
ומעתה - צדיק באמונתו יחיה, המקובלים פוסקים כמקובלים והפוסקים כפוסקים...

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: סב"ל נגד רבינו האר"י

הודעהעל ידי איתן נוי » ה' ספטמבר 12, 2024 11:18 pm

[quote="יוסף חיים אוהב ציון"]שו"ת יביע אומר חלק ב - אורח חיים סימן כה

יישר כח.
כמו"כ גילה עיני ר' נהוראי יוסף אוחנה שלי':
ראה בזה המאמר של רבי ישראל מאיר יונה בבית הלל, י, תשסב, עמוד נח.
ושם השיג על הרב משה לוי בברכת ה ח"א פ"ב הי:ד, שכתב שאין לומר סב"ל נגד האריז:"ל.
ושם יישב דעת מרן הגרע"י ביבי"א ח"ב או"ח סימן כה שאומרים סב"ל נגד האריז"ל (לענין ברכת מעין שבע), ע"ש בהרחבה.
וסיים: וכשדברתי ע"ז עם כבוד רבינו הגדול, הסכים בפשיטות וכו'.... ע"ש.

אור עולם
הודעות: 1443
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: סב"ל נגד רבינו האר"י

הודעהעל ידי אור עולם » ה' ספטמבר 12, 2024 11:54 pm

עזריאל ברגר כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:שו"ת יביע אומר חלק ב - אורח חיים סימן כה
והנה במקום שרבני המקובלים סוברים היפך ד' הפוסקים, לא יצא הדבר מידי מחלוקת אם יש לפסוק כהמקובלים או כהפוסקים....

זהו סיכום קצר של הענין.
ומעתה - צדיק באמונתו יחיה, המקובלים פוסקים כמקובלים והפוסקים כפוסקים...
קבצים מצורפים
image.png
image.png (104.79 KiB) נצפה 429 פעמים

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: סב"ל נגד רבינו האר"י

הודעהעל ידי איתן נוי » א' ספטמבר 15, 2024 8:41 pm

עזריאל ברגר כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:שו"ת יביע אומר חלק ב - אורח חיים סימן כה
והנה במקום שרבני המקובלים סוברים היפך ד' הפוסקים, לא יצא הדבר מידי מחלוקת אם יש לפסוק כהמקובלים או כהפוסקים....

זהו סיכום קצר של הענין.
ומעתה - צדיק באמונתו יחיה, המקובלים פוסקים כמקובלים והפוסקים כפוסקים...

ונשאלת השאלה:
לפי"ז שאומרים סב"ל אף נגד רבינו האר"י, מדוע א"כ מברכים ברכת הנותן ליעף כח ולא חוששים לשו"ע שכתב (סימן מו סעי' ו): "יש נוהגין לברך: הנותן ליעף כח, ואין דבריהם נראין".


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 160 אורחים