מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הבנת קושיית בעל התוי"ט על הב"י באעה"ז סימן טז

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
yankev
הודעות: 610
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

הבנת קושיית בעל התוי"ט על הב"י באעה"ז סימן טז

הודעהעל ידי yankev » א' ספטמבר 08, 2024 2:21 am

בקיצור: מה קושיית בעל התוי"ט על הב"י באעה"ז סימן טז, עמ' קלט במהדורת שירת דבורה?

בהרחבה:
בב"י אעה"ז סימן טז מתרץ את שתי קושיות הטור על הרמב"ם על ולא תתחתן בם שפסק כר"ש נגד רבנן.
ובתירוץ: "ומדחזינא דסתמא דתלמודא כר"ש אלמא הלכתא כוותיה"
בעל התוי"ט מעיר על אתר:
"אבל צ"ע דלא פסק כן הרמב"ם פ"ג מהלכות מלוה (ה"א). ופ"ג מהלכות מלכים (ה"ו) ובפ"ק מהלכות יבום (ה"ד) נסיב הרמב"ם דרשה דר"ש וזהו כוונת הב"י וצ"ע.

לצערי הרב מאוד לא הבנתי את קושיית התוי"ט, ולאחר מס' פעמים שניסיתי בשבת להבין אני נאלץ לשאול כאן.

כולל יונגערמאן
הודעות: 604
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: הבנת קושיית בעל התוי"ט על הב"י באעה"ז סימן טז

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » א' ספטמבר 08, 2024 5:29 am

בלי איזה ידיעה וכ"ש עיון בהנושא, זה נראה שהוא מקשה שפסק הרמב"ם בהלכות מלוה לא אתיא כר"ש. איך מאידך במקומות אחרים כן פסק הרמב"ם כר"ש, ולזה נתכוין הב"י לומר שהרמב"ם פסק כן. אבל אליבא דאמת יש סתירות הרמב"ם בזה.

האם מדובר בנושא של דרשינן טעמא דקרא?

yankev
הודעות: 610
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

Re: הבנת קושיית בעל התוי"ט על הב"י באעה"ז סימן טז

הודעהעל ידי yankev » א' ספטמבר 08, 2024 11:16 am

כולל יונגערמאן כתב:בלי איזה ידיעה וכ"ש עיון בהנושא, זה נראה שהוא מקשה שפסק הרמב"ם בהלכות מלוה לא אתיא כר"ש. איך מאידך במקומות אחרים כן פסק הרמב"ם כר"ש, ולזה נתכוין הב"י לומר שהרמב"ם פסק כן. אבל אליבא דאמת יש סתירות הרמב"ם בזה.

האם מדובר בנושא של דרשינן טעמא דקרא?

אכן זו הקושיה, עיי"ש בלח"מ. תודה רבה.

"אלמנה בין שהיא עניה וכו'. קשה דבכאן פסק רבינו ז"ל כרבי יהודה דלא דריש טעמא דקרא ובפרק י"ב מהלכות איסורי ביאה פסק דהבא על אחת מכל האומות לוקה מן התורה והיינו כר"ש דדריש טעמא דקרא דכי יסיר לרבות את כל המסירין כנראה בסוף פרק אין מעמידין ועוד בפרק כיצד אמרו שם ת"ר הבא על אחותו והיא בת אשת אביו לוקה משום אחותו ומשום בת אשת אביו רבי יוסי בן יהודה אומר אינו חייב אלא משום אחותו ואמרו שם במסקנא דתנא קמא היינו ר"ש דדריש טעמא דקרא ופסק רבינו ז"ל כן בפרק שני מהלכות איסורי ביאה"


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 316 אורחים