בנדו"ד, אי"ז מן הענין מהי הסיבה; זו המציאות, ופוק חזי.איש גבעות כתב:למה מפגש עם הרפורמים נותן אור ירוק להתבוללות ואילו מפגש עם החילונים לא נותן אור ירוק לחילול שבת??
סגי נהור כתב: בפאנל רעיוני לא ישב נציג חרדי עם איש תנועה חילונית אידיאולוגית וידונו יחד בסוגיית 'הישיבות לאן'. הלא כן?
הפוליטיקה איננה זירה של רעיונות, אנשיה אינם עוסקים ברעיונות ואינם נחשבים כנציגים של רעיונות (בעיני הציבור). לכן הסכם פוליטי הוא לרוב דבר בעל משמעות מעשית אך חסר משמעות סמלית. מסיבה זו אי אפשר להשוות עשייה פוליטית לכל סוג של מפגש עם תנועה רעיונית.
איש גבעות כתב:לבי במערב כתב:לפענ"ד, בקונוטציות תלוי הדבר:
בארה"ב, מפגש רבני עם נציגי הרפורמים - יהא בו משום 'אור ירוק' להתבוללות.
לא כן באה"ק תובב"א בעת מפגשם של שלוחי־הציבור (שאינם רבנים, ברובם) עם אנשי המפלגות החילוניות. וז"פ.
[שמא הדבר נובע כתוצאה מהחרם הקדמון על הרפורמה, מה שלא נעשה לתנועות החילוניות; אך את המציאות (העגומה?) אין בידנו לשנות].
למה מפגש עם הרפורמים נותן אור ירוק להתבוללות ואילו מפגש עם החילונים לא נותן אור ירוק לחילול שבת??
יותם כתב:גם התנועות החילוניות במזרח אירופה ובארץ ישראל העמידו אלטרנטיבה יהודית ליהדות המסורה.
אם זו 'יהדות כתרבות', אם זו יהדות כ'לאומיות גרידא'.
והעיקר נראה, שהכול לפי צורך המקום והשעה לדעת חכמי ישראל.
אין עיקרון לשתף פעולה ואין עיקרון שלא.
אולי יש שתי עקרונות קצה:
א. להביע התנגדות ברורה לדרך של הפורשים מדרכי חיים, ולא להציג אותם כחלק מהדרכים בתורה.
ב. לא להתנתק מהם לחלוטין. לשמור על שיתוף פעולה בענייני צדקה וכדו'.
זאב ערבות כתב: מדוע לא להתנתק? הכח היחיד שלהם היום זה הכסף שלהם ועל ידי כך שהם לכאורה נותנים צדקה מקבלים קצת לגיטימציה. אם לדעתך קבלת צדקה מהרפורמים מותרת, מדוע שלא תקבל גם מהנוצרים? מה ההבדל ביניהם? ולהיפך הרפורמים יותר מסוכנים ולא רק שכל דרכם היא הרמת יד בתורה וכתיבה על קרן השור שאיןלהם חלק בתורת ישראל, היום הם גורמים לחורבן הגדול ביותר בקרב היהודים החילוניים שנותנים להם לגיטימציה להתחתן עם גויים, גבר עם גבר, אשה עם אשה, ויותר מכך כלשיטתם היום, כל גוי באשר הוא שם המצהיר לפני הראביי שלהם שהוא יהודי סתם כך מקבלים אותו בזרועות פתוחות... ועם חבורת פושעים זו אתה רוצה לשמור על שיתוף פעולה ולקבל צדקה? מדוע שלא תקבל גם את הצדוקיםוהקראים והשומרונים ואת שאריות אנשי שבתי צבי ששמעתי שיש עוד כאלה הנקרים פרנקסיסטים ע"ש תלמידו פראנק.
זאב ערבות כתב:מדוע לא להתנתק? הכח היחיד שלהם היום זה הכסף שלהם ועל ידי כך שהם לכאורה נותנים צדקה מקבלים קצת לגיטימציה. אם לדעתך קבלת צדקה מהרפורמים מותרת, מדוע שלא תקבל גם מהנוצרים? מה ההבדל ביניהם? ולהיפך הרפורמים יותר מסוכנים ולא רק שכל דרכם היא הרמת יד בתורה וכתיבה על קרן השור שאיןלהם חלק בתורת ישראל, היום הם גורמים לחורבן הגדול ביותר בקרב היהודים החילוניים שנותנים להם לגיטימציה להתחתן עם גויים, גבר עם גבר, אשה עם אשה, ויותר מכך כלשיטתם היום, כל גוי באשר הוא שם המצהיר לפני הראביי שלהם שהוא יהודי סתם כך מקבלים אותו בזרועות פתוחות... ועם חבורת פושעים זו אתה רוצה לשמור על שיתוף פעולה ולקבל צדקה? מדוע שלא תקבל גם את הצדוקיםוהקראים והשומרונים ואת שאריות אנשי שבתי צבי ששמעתי שיש עוד כאלה הנקרים פרנקסיסטים ע"ש תלמידו פראנק.
זאב ערבות כתב:זה לא משנה עם רב הירש או החתם סופר או כל אחד היה גדול המחרימים באותה תקופה מלפני כמאה וחמישים שנה, אין קשר בין הרפורמים של אז לרפורמים של היום פרט לשם התנועה, בפרט לא לזו האמריקאית שכבר עברה כמה גלגולים וכעת כאמור נמצאת בפרפורי גסיסה ומנסים בכל כוחותיהם לשרוד והסיכוי היחיד שלהם זה להביא את האידיאולוגיה שלהם לארץ ולזרוע חורבן כפי שעשו בכל מקום. אם רב הירש או כל המתירים בזמנם היו חיים היום היו אוסרים אותם בתכלית האיסור.
ודברים אלו עונים גם להערתך על גדולי מזרח אירופה שבזמנם יתכן והיה עוד איזה ניצוץ שגרם להם לסבור כך, אך היום המציאות היא שאין בינם לבין יהדות ולא כלום! פרט לכך שהם טוענים שהם יהודים.
יותם כתב:אגב, כמדומני גם בארה"ב נהגו לשתף פעולה בענייני אנטישמיות וכדו' ללא פקפוק.
באשר מדובר על ייצוג יהודים או אינטרסים יהודיים כלפי חוץ ועל הגנה על זכויותיהם בפני העולם הלא יהודי, חייבות כל הקבוצות והתנועות להתאחד. אסור שיתהווה איזשהו בקיע בשטח זה, באשר קרע כלשהו במחנה היהודי עלול להוות סכנה לכלל הציבור היהודי. בקשר לכך עלינו לשוות לנגד עינינו את הרעיון בדבר אחדות ישראל כעם פוליטי-היסטורי, הכולל את כולם, החל מראש ממשלת צרפת, פייר מנדס-פרנס, וכלה ביהודי "הישן" של מאה שערים - ללא יוצא מן הכלל. עובדה היא שבמשרפות של תקופת השואה התערבב אפרם של חסידים ואנשי מעשה עם אפרם של מהפכנים קיצוניים ושל הוגי דעות חופשיים. שומה עלינו אפוא ללחום נגד שונא שאינו מבחין "בין עובד אלהים לאשר לא עבדו".
אך במה שנוגע לעניינינו הפנימיים - קרי: אינטרסים דתיים-רוחניים, כגון חינוך, בתי כנסיות והתאחדויות של רבנים, במקום שבו צריך רעיון האחדות לבוא לידי ביטוי באידיאולוגיה רוחנית אחידה של עדת שומרי תורה - דומני שהאורתודכסיה אינה יכולה ואינה צריכה להיות קשורה לחוגים המכחישים את יסודותיה של השקפת עולמנו. בשום אופן איני יכול להבין את אותם רבנים אורתדוכסיים, שבילו את מיטב ימיהם בישיבות וספגו לתוכם את רוח התורה שבעל-פה ואת המסורת והקבלה, אלה שעבורם רבי עקיבא, הרמ"א, הגאון מווילנא, ר' חיים מבריסק וחכמי ישראל אחרים הם העמודים שעליהם נשען עולמם הרוחני - כיצד מסוגלים הם להתחבר עם מנהיגים "רוחניים" שעבורם כל זה הוא חסר ערך. אגודת רבנים איננה התאגדות מקצועית שמטרתה להגן על האינטרסים הכלכליים של הרב. זוהי התאחדות אידיאולוגית שבה עובדים אנשים למען מטרה אחת ולמען ערך אחד. ההבדל הבסיסי במחשבה ובמעשה הופך שיתוף פעולה כזה לבלתי אפשרי. מנקודת מבט תורנית, הרי שהמרחק בין הרפורמה ובין האורתודכסיה גדול יותר מן המרחק שהפריד בימי בית שני בין הפרושים לבין הצדוקים, או בימי הגאונים בין הקראים לבין הרבניים. האם תועד אי פעם במהלך ההיסטוריה היהודית מקרה אחד של "התאחדות הרבנים"" או של "ועד קהילות" שהורכב מקראים ומיהודים נאמנים לתורה?
ארי שבחבורה כתב:1954.
בעת הזאת אשר הרעפארמים המתקנים החדשים באשכנז ואסטרייך בכשיל וכילפות יבואו על יסודי אמונתנו... בעת אשר הנארים בעמנו בגאליציען פושטים מעליהם את המסוה והמסכה אשר היתה נסוכה עליהם עד כה, ופותחים לנו דלתות שערי לבם להראות עין בעין כי רוחם זרה לאמונת המשיח וקבוץ גליות, נפשם בחלה באור התלמוד...
היאומן לקול מפלגה או כת הקמה כהיום, ותקרא את שמה "קאנזערפאטיפע פארטיי" היתכן דרכה ואם אמת בפיה? [...] היש תקוה כי אלה הבינונים יעמדו כה על עמדם רבות שנים וגם בניהם עדי עד יהיו קאנזערוואטיפים, או לא?
ככל החזיון והאמת האלה נקרא ונשווע מאז באוזני הנאורים. וגם היום באוזני אחינו אלה הפוסעים על שתי הסעיפים ומזכים שטרא לבי תרי, אשר הפיקו זממם להשתמש באור וחושך בערבוביא, לגרש את ההולכים בתורת ה' כמנהג אבותיהם, מעל השולחן הגבוה, ולתת יד לבני "קדמא ואזלא" להוליך את הקהילה ברוח קדים עזה, גם אליהם נצעק מכאב לב, אנא אל תשימו בנפשכם שקר ואל תדמו להכות את אחיכם בסנורים לאמור כי הנכם "בינוניים", רגלכם האחת בצפון משמאל והשנייה בדרום מימין [...] הן אמנם ניצחון גדול הראיתם ותצאו מעוטר בעטרת הנצח וההוד, כי הפכתם פתאום את עדת קראקא עיר הצדק אשר היתה מצוינת במנהלים ישירים חסידים ונגידים, לקהילה כלבוב אשר קול השרידים לחכם דבקה, וכף ישימו לפיהם, כבשו פניהם בקרקע ועקבותיהם בבית מועצה לא נודעו.
יהושע100 כתב:בעמוד 41 לחוברת (שיצאה כעת) נדונים דברי רבנו הנצי"ב ביחס לרפורמים.
יהושע100 כתב:כיוונתי להודעה שפתחה את האשכול על מי מדבר רבנו הנצי"ב במה שנכתב שם ב' הרב מלמד, האם על הרפורמים או על מישהו אחר.
יהושע100 כתב:מפרי עטו של הר"א מלמד (ביחס למה שאירע בליל ט' באב בו ישבו בנות יר"ש ברחבה המכונה 'עזרת ישראל' ובכך 'הפריעו' ל'תפילות' הרפורמים שר"י) :
לא ברור לי מה בדיוק אירע בליל תשעה באב ב'עזרת ישראל' שבכותל המערבי, על כן בלא להאשים אף צד, אעסוק במה שראוי להיות, כדי להגדיל את השלום בין כל בני ישראל וכדי שכל ישראל יהיו קשורים ככל היותר להר הבית.
מכיוון שישנם יהודים רבים שמזדהים עם התנועה הקונסרבטיבית והרפורמית, ועל פי הערכים המנחים אותם תיקנו לעצמם תפילות משותפות לגברים ונשים בנוסח ובכללים שאינם על פי ההלכה המסורה ומנהגי ישראל, והם חפצים להתפלל ליד הכותל המערבי כרצונם, נכון לקבוע שב'עזרת ישראל' יוכלו לקיים את תפילותיהם בכבוד הראוי. ואם יתרבו הבאים להתפלל תחת הנהגתם, יגדילו וירחיבו למענם את 'עזרת ישראל' ככל הנצרך. ובני הציבור הדתי והחרדי ששומרים על ההלכה והמנהג אינם צריכים להצטער מכך שבני התנועות הללו מגיעים לכותל, אלא לשמוח על כך שעוד אחים יהודים קשורים למקום המקדש ועוד אחים רוצים להתפלל לאבינו שבשמיים, ולהביט בעין טובה על כך שלמרות שאנו חולקים על מה ששינו מההלכה אנו יודעים לכבד ולהעריך את כל הדברים הטובים שבהם. גדול קידוש השם מחילול השם.
ראוי לרב הכותל שיכבד את כל היהודים מכל הזרמים. וכאשר תרצה קבוצה של קונסרבטיבים או רפורמים לבוא להתפלל, יקבל את פניהם ב'עזרת ישראל' בברכת ברוכים הבאים. ואף ש'עזרת ישראל' אינה כפופה להוראותיו ההלכתיות כדין בית כנסת, היא צריכה להיות מקום שגם לו הוא דואג במרב הכבוד. כלומר, למרות שלא יתפלל עמהם מפני שמירת ההלכה, ישמח מאוד בבואם להתפלל בכותל ויעודד אותם לפקוד את הכותל בקביעות ובקבוצות גדולות ככל האפשר. ואף ידריך את הסדרנים לסייע להם בכל מה שאפשר, כדי שיוכלו להתפלל באופן הנעים ביותר לה' אלוקינו ואלוקי אבותינו. ואם יצטרכו ספר תורה ידאג לכך בהדרת כבוד. מתוך כך, בטוב טעם ודעת, ישתדל להרגיע את האנשים שמעוניינים להתקוטט שיתרכזו בתפילותיהם מתוך אהבת ישראל. ויפנה את הנשים שרוצות לקרוא בתורה בראש חודש ל'עזרת ישראל', וידאג לכל צורכיהן בכבוד. ואם יהיה חשש שיהודים שונים יתפסו את 'עזרת ישראל' בשעה שקונסרבטיבים או רפורמים רוצים להתפלל, ידאג להפנותם למקומות אחרים בכותל, כדי שכל היהודים יוכלו להרגיש כבנים אהובים לה' בכותל המערבי.
https://www.inn.co.il/news/499715
אם ממשלת הזדון תמשיך להתקיים עוד שנתיים נראה מאבק רציני בינו לבין הרב של שוהם על הרבנות הראשית. תהיה לממשלה התלבטות ממש קשה
אליסף כתב:דרך אגב, למי התכוון ר"א שפירא באמרה המצוטטת לעיל - מי שלא פוסק בענייני ממזרות וכו'?
תחושתי שכוון לגדולי ראשי הישיבות
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 535 אורחים