מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם מדובר על הרפורמים?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי איש גבעות » ג' יוני 30, 2020 12:56 am

אתה מיצית אבל אני כלל לא הבנתי.
מודה מכל מקום על סבלנותך הרבה!

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' יוני 30, 2020 1:11 am

איש גבעות כתב:למה מפגש עם הרפורמים נותן אור ירוק להתבוללות ואילו מפגש עם החילונים לא נותן אור ירוק לחילול שבת??
בנדו"ד, אי"ז מן הענין מהי הסיבה; זו המציאות, ופוק חזי.
יתכן, שהטעם הוא כמ"ש הרב 'סגי נהור', או לחלופין - כפי שהצעתי לעיל. אך לעיקר הדבר אינו נוגע, כנלפענ"ד.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' יוני 30, 2020 8:21 am

סגי נהור כתב: בפאנל רעיוני לא ישב נציג חרדי עם איש תנועה חילונית אידיאולוגית וידונו יחד בסוגיית 'הישיבות לאן'. הלא כן?
הפוליטיקה איננה זירה של רעיונות, אנשיה אינם עוסקים ברעיונות ואינם נחשבים כנציגים של רעיונות (בעיני הציבור). לכן הסכם פוליטי הוא לרוב דבר בעל משמעות מעשית אך חסר משמעות סמלית. מסיבה זו אי אפשר להשוות עשייה פוליטית לכל סוג של מפגש עם תנועה רעיונית.


יפה כתב כתר"ה בעניין ההבחנה החשובה הזאת.

וגם במישור האידיאולוגי יש הבחנה, כפי שכבר הובהר לענ"ד במאמרי לעיל באשכול, שהחילוניות (האידיאולוגית) לא באה להקים דת חדשה ולדבר בשם היהדות, אלא לכפור בכלל. וממילא, מפגש עם אידאולוג חילוני איננו משדר לגיטימציה לחילוניות כזרם בתורה, כבית מדרש וכו', משא"כ מפגש של רב וראביי. ואה"נ, הרבה יותר מסוכן להיפגש בעניינים תורניים עם חילונים העוסקים ב-"ארון הספרים היהודי" ו-"בית מדרש חילוני" מאשר עם חילונים להכעיסניקים (עד כמה שיש כאלה היום)

יותם
הודעות: 308
הצטרף: ג' נובמבר 27, 2018 2:26 pm
שם מלא: י. הבלין

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי יותם » ג' יוני 30, 2020 11:06 am

גם התנועות החילוניות במזרח אירופה ובארץ ישראל העמידו אלטרנטיבה יהודית ליהדות המסורה.

אם זו 'יהדות כתרבות', אם זו יהדות כ'לאומיות גרידא'.

והעיקר נראה, שהכול לפי צורך המקום והשעה לדעת חכמי ישראל.

אין עיקרון לשתף פעולה ואין עיקרון שלא.

אולי יש שתי עקרונות קצה:
א. להביע התנגדות ברורה לדרך של הפורשים מדרכי חיים, ולא להציג אותם כחלק מהדרכים בתורה.
ב. לא להתנתק מהם לחלוטין. לשמור על שיתוף פעולה בענייני צדקה וכדו'.

הכתב והמכתב
הודעות: 383
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 1:15 am

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי הכתב והמכתב » ג' יוני 30, 2020 11:53 am

איש גבעות כתב:
לבי במערב כתב:לפענ"ד, בקונוטציות תלוי הדבר:
בארה"ב, מפגש רבני עם נציגי הרפורמים - יהא בו משום 'אור ירוק' להתבוללות.
לא כן באה"ק תובב"א בעת מפגשם של שלוחי־הציבור אינם רבנים, ברובם) עם אנשי המפלגות החילוניות. וז"פ.

[שמא הדבר נובע כתוצאה מהחרם הקדמון על הרפורמה, מה שלא נעשה לתנועות החילוניות; אך את המציאות (העגומה?) אין בידנו לשנות].


למה מפגש עם הרפורמים נותן אור ירוק להתבוללות ואילו מפגש עם החילונים לא נותן אור ירוק לחילול שבת??

מפגש עם רפורמים הוא מפגש עם אנשים המתיימרים לייצג דת. ולא עם חילונים.
מפגש רב אורתודוקסי עם רפורמי פקיד בנק לצורך הוצאת משכנתא אין בו אור ירוק מלבד להוצאת משכנתא

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' יוני 30, 2020 6:25 pm

יותם כתב:גם התנועות החילוניות במזרח אירופה ובארץ ישראל העמידו אלטרנטיבה יהודית ליהדות המסורה.

אם זו 'יהדות כתרבות', אם זו יהדות כ'לאומיות גרידא'.

והעיקר נראה, שהכול לפי צורך המקום והשעה לדעת חכמי ישראל.

אין עיקרון לשתף פעולה ואין עיקרון שלא.

אולי יש שתי עקרונות קצה:
א. להביע התנגדות ברורה לדרך של הפורשים מדרכי חיים, ולא להציג אותם כחלק מהדרכים בתורה.
ב. לא להתנתק מהם לחלוטין. לשמור על שיתוף פעולה בענייני צדקה וכדו'.

מדוע לא להתנתק? הכח היחיד שלהם היום זה הכסף שלהם ועל ידי כך שהם לכאורה נותנים צדקה מקבלים קצת לגיטימציה. אם לדעתך קבלת צדקה מהרפורמים מותרת, מדוע שלא תקבל גם מהנוצרים? מה ההבדל ביניהם? ולהיפך הרפורמים יותר מסוכנים ולא רק שכל דרכם היא הרמת יד בתורה וכתיבה על קרן השור שאיןלהם חלק בתורת ישראל, היום הם גורמים לחורבן הגדול ביותר בקרב היהודים החילוניים שנותנים להם לגיטימציה להתחתן עם גויים, גבר עם גבר, אשה עם אשה, ויותר מכך כלשיטתם היום, כל גוי באשר הוא שם המצהיר לפני הראביי שלהם שהוא יהודי סתם כך מקבלים אותו בזרועות פתוחות... ועם חבורת פושעים זו אתה רוצה לשמור על שיתוף פעולה ולקבל צדקה? מדוע שלא תקבל גם את הצדוקיםוהקראים והשומרונים ואת שאריות אנשי שבתי צבי ששמעתי שיש עוד כאלה הנקרים פרנקסיסטים ע"ש תלמידו פראנק.

שים-שלום
הודעות: 387
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 10:09 pm

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי שים-שלום » ג' יוני 30, 2020 6:43 pm

כבר למדונו חז"ל (אדר"נ) אל תהי חבר לרשע ואפילו לדבר מצוה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' יוני 30, 2020 6:46 pm

זאב ערבות כתב: מדוע לא להתנתק? הכח היחיד שלהם היום זה הכסף שלהם ועל ידי כך שהם לכאורה נותנים צדקה מקבלים קצת לגיטימציה. אם לדעתך קבלת צדקה מהרפורמים מותרת, מדוע שלא תקבל גם מהנוצרים? מה ההבדל ביניהם? ולהיפך הרפורמים יותר מסוכנים ולא רק שכל דרכם היא הרמת יד בתורה וכתיבה על קרן השור שאיןלהם חלק בתורת ישראל, היום הם גורמים לחורבן הגדול ביותר בקרב היהודים החילוניים שנותנים להם לגיטימציה להתחתן עם גויים, גבר עם גבר, אשה עם אשה, ויותר מכך כלשיטתם היום, כל גוי באשר הוא שם המצהיר לפני הראביי שלהם שהוא יהודי סתם כך מקבלים אותו בזרועות פתוחות... ועם חבורת פושעים זו אתה רוצה לשמור על שיתוף פעולה ולקבל צדקה? מדוע שלא תקבל גם את הצדוקיםוהקראים והשומרונים ואת שאריות אנשי שבתי צבי ששמעתי שיש עוד כאלה הנקרים פרנקסיסטים ע"ש תלמידו פראנק.


יעויין בדברי הראשון לציון הגאון רבי עובדיה יוסף, יביע אומר ח"ז סימן כב, אות ז: "אולם מאחר שכתב מעכ"ת בשאלתו 'כי ידוע לנו מראש כי כל בית כנסת אשר ישתתף במבצע ההתרמה להקמת בית הכנסת של המוסד ידרוש מאתנו לרשום את שמו של בית הכנסת התורם חרות על שיש במקום בולט ליד הכניסה לבהכ"נ של המוסד כאחד התורמים' דבר זה נראה לי שהוא חמור ביותר כי הנה ידוע מה שגאוני עולם בדורות הקודמים יצאו באיסור חמור נגד הריפורמים ונגד בית הכנסת שלהם אשר נבנו בחיקוי הכנסיות של הנוצרים ודימו אותם הגאונים לבתי עבודה זרה שאסור להכנס לתוכם וכמ"ש הגאון המהר"ם שיק בתשובה (חאו"ח סימן עא וסימן שה והלאה) וביתר שאת הפליג הגאון מחנה חיים בתשובה (חיו"ד ח"ג סימן ל) והמליץ על בתי הכנסת של קהל הריפורמים מה שאמר רבי טרפון (בשבת קטז.) 'שאם יבאו לידי ספרי מינים שורף אני אותם עם האזכרות שבהם ואפילו אדם רודף אחריו להורגו ונחש רודף אחריו להכישו נכנס לבית עבודה זרה ואין נכנס לבתיהם של אלו שהללו אינם מכירים וכופרים והללו מכירים וכופרים' וכיו"ב פסק הרמב"ם (בפרק ו מהל' יסודי התורה ה"ח) 'אפיקורוס ישראל שכתב ס"ת שורפים אותו עם האזכרות שבו מפני שאינו מאמין בקדושת ה' ולכן מצוה לשורפו ולבערו מן העולם כדי שלא להניח שם לאפיקורוסים ולא למעשיהם' וא"כ איך יעלה על הדעת להתיר לחרות שמות בתי הכנסת של הריפורמים בעט ברזל ועופרת ולהשאיר להם שם עולם שלא יכרת ולחלוק להם כבוד בשערי מקום מקדש מעט שלנו והרי ידוע שפרנסיהם ורבניהם השחיתו התעיבו לאין קץ וחיללו כל קודש והתירו עריות בפרהסיא בטקסי נישואי תערובת עם הופעת כמרים נוצריים בטקסי הנישואין הנ"ל... ולכן עצתי אמונה לכת"ר שאם יעמדו הריפורמים על דרישתם לחרות את שם בהכ"נ שלהם בפתח בהכ"נ של המוסד של כת"ר ימנע עצמו מלקבל תרומותיהם וממקום אחר ישלח שלומיו כי לא אלמן ישראל וכמו שאמרו חז"ל אשריהם ישראל שנתבעים ונותנים..."
(מתוך טיוטת ספרי הבא בס"ד)

יותם
הודעות: 308
הצטרף: ג' נובמבר 27, 2018 2:26 pm
שם מלא: י. הבלין

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי יותם » ג' יוני 30, 2020 7:40 pm

זאב ערבות כתב:מדוע לא להתנתק? הכח היחיד שלהם היום זה הכסף שלהם ועל ידי כך שהם לכאורה נותנים צדקה מקבלים קצת לגיטימציה. אם לדעתך קבלת צדקה מהרפורמים מותרת, מדוע שלא תקבל גם מהנוצרים? מה ההבדל ביניהם? ולהיפך הרפורמים יותר מסוכנים ולא רק שכל דרכם היא הרמת יד בתורה וכתיבה על קרן השור שאיןלהם חלק בתורת ישראל, היום הם גורמים לחורבן הגדול ביותר בקרב היהודים החילוניים שנותנים להם לגיטימציה להתחתן עם גויים, גבר עם גבר, אשה עם אשה, ויותר מכך כלשיטתם היום, כל גוי באשר הוא שם המצהיר לפני הראביי שלהם שהוא יהודי סתם כך מקבלים אותו בזרועות פתוחות... ועם חבורת פושעים זו אתה רוצה לשמור על שיתוף פעולה ולקבל צדקה? מדוע שלא תקבל גם את הצדוקיםוהקראים והשומרונים ואת שאריות אנשי שבתי צבי ששמעתי שיש עוד כאלה הנקרים פרנקסיסטים ע"ש תלמידו פראנק.


העובדה היא שגדול המחרימים, רש"ר הירש זיע"א, הקפיד לשתף פעולה בענייני צדקה וחסד עם הקהילה הכללית שנשלטה ע"י הרפורמים. מכאן הנחתי שהוא ראה בזה עיקרון חשוב שאין מתנתקים מחלק בעם ישראל לגמרי.

אמנם אפשר אולי לומר שגם זה היה רק לפי צורך השעה, וגם זה לא עיקרון מוחלט. אולי.

בכל מקרה, לדעת גדולי מזרח אירופה, אין גם עיקרון מוחלט שמחייב היפרדות. והכול לפי העניין.

[באופן כללי, אמנם רח"ע סבר ששאלת הפרישה צריכה להיות מוכרעת בכל מקום משיקולים פרגמטיים של חיזוק היהדות, אבל הניסוחים של הרב הירש היו מאוד עקרוניים ומוחלטים.]

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' יוני 30, 2020 10:04 pm

זה לא משנה עם רב הירש או החתם סופר או כל אחד היה גדול המחרימים באותה תקופה מלפני כמאה וחמישים שנה, אין קשר בין הרפורמים של אז לרפורמים של היום פרט לשם התנועה, בפרט לא לזו האמריקאית שכבר עברה כמה גלגולים וכעת כאמור נמצאת בפרפורי גסיסה ומנסים בכל כוחותיהם לשרוד והסיכוי היחיד שלהם זה להביא את האידיאולוגיה שלהם לארץ ולזרוע חורבן כפי שעשו בכל מקום. אם רב הירש או כל המתירים בזמנם היו חיים היום היו אוסרים אותם בתכלית האיסור.
ודברים אלו עונים גם להערתך על גדולי מזרח אירופה שבזמנם יתכן והיה עוד איזה ניצוץ שגרם להם לסבור כך, אך היום המציאות היא שאין בינם לבין יהדות ולא כלום! פרט לכך שהם טוענים שהם יהודים.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ה' יולי 22, 2021 4:20 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יותם
הודעות: 308
הצטרף: ג' נובמבר 27, 2018 2:26 pm
שם מלא: י. הבלין

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי יותם » ד' יולי 01, 2020 1:52 am

זאב ערבות כתב:זה לא משנה עם רב הירש או החתם סופר או כל אחד היה גדול המחרימים באותה תקופה מלפני כמאה וחמישים שנה, אין קשר בין הרפורמים של אז לרפורמים של היום פרט לשם התנועה, בפרט לא לזו האמריקאית שכבר עברה כמה גלגולים וכעת כאמור נמצאת בפרפורי גסיסה ומנסים בכל כוחותיהם לשרוד והסיכוי היחיד שלהם זה להביא את האידיאולוגיה שלהם לארץ ולזרוע חורבן כפי שעשו בכל מקום. אם רב הירש או כל המתירים בזמנם היו חיים היום היו אוסרים אותם בתכלית האיסור.
ודברים אלו עונים גם להערתך על גדולי מזרח אירופה שבזמנם יתכן והיה עוד איזה ניצוץ שגרם להם לסבור כך, אך היום המציאות היא שאין בינם לבין יהדות ולא כלום! פרט לכך שהם טוענים שהם יהודים.

לא הבנתי במה אתה חולק עלי.

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' יולי 01, 2020 2:39 am

אתה כותב שרב הערש הקפיד לשלב פעולה ואני הערתי שאולי בזמנו אך אין זה מלמד על היום ואסור לשלב אותם במאומה. כך פסקו הגדולים.

יותם
הודעות: 308
הצטרף: ג' נובמבר 27, 2018 2:26 pm
שם מלא: י. הבלין

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי יותם » ד' יולי 01, 2020 9:40 am

אגב, כמדומני גם בארה"ב נהגו לשתף פעולה בענייני אנטישמיות וכדו' ללא פקפוק.

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' יולי 01, 2020 10:05 am

יותם כתב:אגב, כמדומני גם בארה"ב נהגו לשתף פעולה בענייני אנטישמיות וכדו' ללא פקפוק.

תבדוק לפני שאתה כותב. מי שיתף ובמה שיתף ולאיזו מטרה שיתף ויותר מכל מתי שיתף?

ארי שבחבורה
הודעות: 1380
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ד' יולי 01, 2020 10:40 am

ראה מש"כ בענין זה הגריד"ס:
באשר מדובר על ייצוג יהודים או אינטרסים יהודיים כלפי חוץ ועל הגנה על זכויותיהם בפני העולם הלא יהודי, חייבות כל הקבוצות והתנועות להתאחד. אסור שיתהווה איזשהו בקיע בשטח זה, באשר קרע כלשהו במחנה היהודי עלול להוות סכנה לכלל הציבור היהודי. בקשר לכך עלינו לשוות לנגד עינינו את הרעיון בדבר אחדות ישראל כעם פוליטי-היסטורי, הכולל את כולם, החל מראש ממשלת צרפת, פייר מנדס-פרנס, וכלה ביהודי "הישן" של מאה שערים - ללא יוצא מן הכלל. עובדה היא שבמשרפות של תקופת השואה התערבב אפרם של חסידים ואנשי מעשה עם אפרם של מהפכנים קיצוניים ושל הוגי דעות חופשיים. שומה עלינו אפוא ללחום נגד שונא שאינו מבחין "בין עובד אלהים לאשר לא עבדו".
אך במה שנוגע לעניינינו הפנימיים - קרי: אינטרסים דתיים-רוחניים, כגון חינוך, בתי כנסיות והתאחדויות של רבנים, במקום שבו צריך רעיון האחדות לבוא לידי ביטוי באידיאולוגיה רוחנית אחידה של עדת שומרי תורה - דומני שהאורתודכסיה אינה יכולה ואינה צריכה להיות קשורה לחוגים המכחישים את יסודותיה של השקפת עולמנו. בשום אופן איני יכול להבין את אותם רבנים אורתדוכסיים, שבילו את מיטב ימיהם בישיבות וספגו לתוכם את רוח התורה שבעל-פה ואת המסורת והקבלה, אלה שעבורם רבי עקיבא, הרמ"א, הגאון מווילנא, ר' חיים מבריסק וחכמי ישראל אחרים הם העמודים שעליהם נשען עולמם הרוחני - כיצד מסוגלים הם להתחבר עם מנהיגים "רוחניים" שעבורם כל זה הוא חסר ערך. אגודת רבנים איננה התאגדות מקצועית שמטרתה להגן על האינטרסים הכלכליים של הרב. זוהי התאחדות אידיאולוגית שבה עובדים אנשים למען מטרה אחת ולמען ערך אחד. ההבדל הבסיסי במחשבה ובמעשה הופך שיתוף פעולה כזה לבלתי אפשרי. מנקודת מבט תורנית, הרי שהמרחק בין הרפורמה ובין האורתודכסיה גדול יותר מן המרחק שהפריד בימי בית שני בין הפרושים לבין הצדוקים, או בימי הגאונים בין הקראים לבין הרבניים. האם תועד אי פעם במהלך ההיסטוריה היהודית מקרה אחד של "התאחדות הרבנים"" או של "ועד קהילות" שהורכב מקראים ומיהודים נאמנים לתורה?

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' יולי 01, 2020 11:50 am

מתי הוא אמר את זה? אם לפני שיצא הפסק נגדם ניחא, ואם אחרי אז הוא היה דעת יחיד וכידוע החרדים מסתיגים מדעותיו עד היום ומהאוניברסטה שעמד בראשה

ארי שבחבורה
הודעות: 1380
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ד' יולי 01, 2020 1:37 pm

1954.

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' יולי 01, 2020 5:01 pm

ארי שבחבורה כתב:1954.

מצויין, זאת אומרת ממש באותו זמן שגדולי הדור יצאו נגד הרפורמים והוא הלך נגד דעתם ונשאר דעת יחיד בענין (אולי עם עוד רבנים ממה שנקרא כאן אוטודוקסי מודרני שדעתם בטלה באלף).

בן דוב
הודעות: 23
הצטרף: א' דצמבר 01, 2019 6:47 pm

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי בן דוב » ב' יולי 06, 2020 11:15 pm

אני מנסה לחזור רגע לשאלה שפתחה את השרשור.
במאמר ב'מחזיקי הדת' מדובר על שלוש קבוצות: על הרפורמים, על הנאורים (המשכילים?) ועל קבוצה חדשה בשם 'קונסרבטיב פארטי':
בעת הזאת אשר הרעפארמים המתקנים החדשים באשכנז ואסטרייך בכשיל וכילפות יבואו על יסודי אמונתנו... בעת אשר הנארים בעמנו בגאליציען פושטים מעליהם את המסוה והמסכה אשר היתה נסוכה עליהם עד כה, ופותחים לנו דלתות שערי לבם להראות עין בעין כי רוחם זרה לאמונת המשיח וקבוץ גליות, נפשם בחלה באור התלמוד...
היאומן לקול מפלגה או כת הקמה כהיום, ותקרא את שמה "קאנזערפאטיפע פארטיי" היתכן דרכה ואם אמת בפיה? [...] היש תקוה כי אלה הבינונים יעמדו כה על עמדם רבות שנים וגם בניהם עדי עד יהיו קאנזערוואטיפים, או לא?

למישהו יש פרטים על הרקע לכתיבת המאמר?
מה אירע בשנת תרמ"ד בקהילת קראקא, שגרם לכותב המאמר להשוותה לקהילת לבוב?
נשמע שהקבוצה החדשה ניצחה באיזו תחרות על עמדה ציבורית כלשהי:
ככל החזיון והאמת האלה נקרא ונשווע מאז באוזני הנאורים. וגם היום באוזני אחינו אלה הפוסעים על שתי הסעיפים ומזכים שטרא לבי תרי, אשר הפיקו זממם להשתמש באור וחושך בערבוביא, לגרש את ההולכים בתורת ה' כמנהג אבותיהם, מעל השולחן הגבוה, ולתת יד לבני "קדמא ואזלא" להוליך את הקהילה ברוח קדים עזה, גם אליהם נצעק מכאב לב, אנא אל תשימו בנפשכם שקר ואל תדמו להכות את אחיכם בסנורים לאמור כי הנכם "בינוניים", רגלכם האחת בצפון משמאל והשנייה בדרום מימין [...] הן אמנם ניצחון גדול הראיתם ותצאו מעוטר בעטרת הנצח וההוד, כי הפכתם פתאום את עדת קראקא עיר הצדק אשר היתה מצוינת במנהלים ישירים חסידים ונגידים, לקהילה כלבוב אשר קול השרידים לחכם דבקה, וכף ישימו לפיהם, כבשו פניהם בקרקע ועקבותיהם בבית מועצה לא נודעו.


אחרי שנענה על השאלות הללו, נוכל להבין על מה בדיוק דיבר הנצי"ב.
למיטב הבנתי, הוא לא מדבר כלל על הרפורמים, שכן מי שהולך בדרך של "פריקת עול תורה ויראת ה' – הרי זה אינו בדת, והוא חוץ ממהלך אמונתנו!" (משיב דבר, מד), ולגביו אין כל דיון.
הוא מדבר דווקא על הקונסרבטיבים המוזכרים במאמר (שאיני יודע את טיבם), וכלפיהם הוא אומר שאין להיפרד מהם.
כלומר, הוא דוחה את דעתו של בעל המאמר, שבגלל החשש שמא בבוא הזמן אף הם יצטרפו אל הרפורמים - יש להיפרד מהם כבר כעת.
אבל כאמור, הבנתי זו תלויה בהבנת הרקע למאמר ב'מחזיקי הדת'.
אשמח אם יש כאן מישהו שיכול לשפוך אור על הנושא.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' יולי 07, 2020 9:32 am


גביר
הודעות: 3063
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי גביר » ד' נובמבר 25, 2020 1:10 pm

הרצי"ה על הרפורמים - 'להלכות צבור', קנא, מהדורה שלישית מורחבת, ירושלים תשע"ט, עמ' קסב-קסג.

יהושע100
הודעות: 308
הצטרף: ג' אוקטובר 02, 2018 1:21 pm

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי יהושע100 » ג' דצמבר 08, 2020 12:24 pm

בעמוד 41 לחוברת (שיצאה כעת) נדונים דברי רבנו הנצי"ב ביחס לרפורמים.
קבצים מצורפים
על הרפורמים.pdf
(655.57 KiB) הורד 363 פעמים

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' דצמבר 08, 2020 5:00 pm

יהושע100 כתב:בעמוד 41 לחוברת (שיצאה כעת) נדונים דברי רבנו הנצי"ב ביחס לרפורמים.

מסופקני אם יש הרבה דמיון בין הרפורמים בזמנו של הנצי"ב לרפורמים של היום. בזמנו יתכן שהיתה להם עוד איזושהי זיקה ליהדות, היום הרפורמים הם כגויים לכל דבר והמטרה של הפעילים שלהם היא מסיונרית להרוס את היהדות.

יהושע100
הודעות: 308
הצטרף: ג' אוקטובר 02, 2018 1:21 pm

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי יהושע100 » ג' דצמבר 08, 2020 5:38 pm

כיוונתי להודעה שפתחה את האשכול על מי מדבר רבנו הנצי"ב במה שנכתב שם ב' הרב מלמד, האם על הרפורמים או על מישהו אחר.

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' דצמבר 08, 2020 6:00 pm

יהושע100 כתב:כיוונתי להודעה שפתחה את האשכול על מי מדבר רבנו הנצי"ב במה שנכתב שם ב' הרב מלמד, האם על הרפורמים או על מישהו אחר.

בסדר, אך אין ללמוד ולהביא ראיות מהרפורמים שהוא מדבר עליהם לרפורמים של היום, כמאה וחמישים שנה או יותר עברו מאז.

חיימקה
הודעות: 1328
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי חיימקה » ש' דצמבר 12, 2020 11:19 pm

הרב יהושע שפירא
מנע רגלך מנתיבתם.pdf
(323.36 KiB) הורד 269 פעמים

יהושע100
הודעות: 308
הצטרף: ג' אוקטובר 02, 2018 1:21 pm

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי יהושע100 » ה' יולי 22, 2021 2:02 pm

‏מפרי עטו של הר"א מלמד (ביחס למה שאירע בליל ט' באב בו ישבו בנות יר"ש ברחבה המכונה 'עזרת ישראל' ובכך 'הפריעו' ל'תפילות' הרפורמים שר"י) :

לא ברור לי מה בדיוק אירע בליל תשעה באב ב'עזרת ישראל' שבכותל המערבי, על כן בלא להאשים אף צד, אעסוק במה שראוי להיות, כדי להגדיל את השלום בין כל בני ישראל וכדי שכל ישראל יהיו קשורים ככל היותר להר הבית.

מכיוון שישנם יהודים רבים שמזדהים עם התנועה הקונסרבטיבית והרפורמית, ועל פי הערכים המנחים אותם תיקנו לעצמם תפילות משותפות לגברים ונשים בנוסח ובכללים שאינם על פי ההלכה המסורה ומנהגי ישראל, והם חפצים להתפלל ליד הכותל המערבי כרצונם, נכון לקבוע שב'עזרת ישראל' יוכלו לקיים את תפילותיהם בכבוד הראוי. ואם יתרבו הבאים להתפלל תחת הנהגתם, יגדילו וירחיבו למענם את 'עזרת ישראל' ככל הנצרך. ובני הציבור הדתי והחרדי ששומרים על ההלכה והמנהג אינם צריכים להצטער מכך שבני התנועות הללו מגיעים לכותל, אלא לשמוח על כך שעוד אחים יהודים קשורים למקום המקדש ועוד אחים רוצים להתפלל לאבינו שבשמיים, ולהביט בעין טובה על כך שלמרות שאנו חולקים על מה ששינו מההלכה אנו יודעים לכבד ולהעריך את כל הדברים הטובים שבהם. גדול קידוש השם מחילול השם.

ראוי לרב הכותל שיכבד את כל היהודים מכל הזרמים. וכאשר תרצה קבוצה של קונסרבטיבים או רפורמים לבוא להתפלל, יקבל את פניהם ב'עזרת ישראל' בברכת ברוכים הבאים. ואף ש'עזרת ישראל' אינה כפופה להוראותיו ההלכתיות כדין בית כנסת, היא צריכה להיות מקום שגם לו הוא דואג במרב הכבוד. כלומר, למרות שלא יתפלל עמהם מפני שמירת ההלכה, ישמח מאוד בבואם להתפלל בכותל ויעודד אותם לפקוד את הכותל בקביעות ובקבוצות גדולות ככל האפשר. ואף ידריך את הסדרנים לסייע להם בכל מה שאפשר, כדי שיוכלו להתפלל באופן הנעים ביותר לה' אלוקינו ואלוקי אבותינו. ואם יצטרכו ספר תורה ידאג לכך בהדרת כבוד. מתוך כך, בטוב טעם ודעת, ישתדל להרגיע את האנשים שמעוניינים להתקוטט שיתרכזו בתפילותיהם מתוך אהבת ישראל. ויפנה את הנשים שרוצות לקרוא בתורה בראש חודש ל'עזרת ישראל', וידאג לכל צורכיהן בכבוד. ואם יהיה חשש שיהודים שונים יתפסו את 'עזרת ישראל' בשעה שקונסרבטיבים או רפורמים רוצים להתפלל, ידאג להפנותם למקומות אחרים בכותל, כדי שכל היהודים יוכלו להרגיש כבנים אהובים לה' בכותל המערבי.

https://www.inn.co.il/news/499715

אם ממשלת הזדון תמשיך להתקיים עוד שנתיים נראה מאבק רציני בינו לבין הרב של שוהם על הרבנות הראשית. תהיה לממשלה התלבטות ממש קשה

זאב ערבות
הודעות: 9278
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' יולי 22, 2021 4:29 pm

.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ו' יולי 23, 2021 6:39 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' יולי 22, 2021 6:50 pm

יהושע100 כתב:‏מפרי עטו של הר"א מלמד (ביחס למה שאירע בליל ט' באב בו ישבו בנות יר"ש ברחבה המכונה 'עזרת ישראל' ובכך 'הפריעו' ל'תפילות' הרפורמים שר"י) :

לא ברור לי מה בדיוק אירע בליל תשעה באב ב'עזרת ישראל' שבכותל המערבי, על כן בלא להאשים אף צד, אעסוק במה שראוי להיות, כדי להגדיל את השלום בין כל בני ישראל וכדי שכל ישראל יהיו קשורים ככל היותר להר הבית.

מכיוון שישנם יהודים רבים שמזדהים עם התנועה הקונסרבטיבית והרפורמית, ועל פי הערכים המנחים אותם תיקנו לעצמם תפילות משותפות לגברים ונשים בנוסח ובכללים שאינם על פי ההלכה המסורה ומנהגי ישראל, והם חפצים להתפלל ליד הכותל המערבי כרצונם, נכון לקבוע שב'עזרת ישראל' יוכלו לקיים את תפילותיהם בכבוד הראוי. ואם יתרבו הבאים להתפלל תחת הנהגתם, יגדילו וירחיבו למענם את 'עזרת ישראל' ככל הנצרך. ובני הציבור הדתי והחרדי ששומרים על ההלכה והמנהג אינם צריכים להצטער מכך שבני התנועות הללו מגיעים לכותל, אלא לשמוח על כך שעוד אחים יהודים קשורים למקום המקדש ועוד אחים רוצים להתפלל לאבינו שבשמיים, ולהביט בעין טובה על כך שלמרות שאנו חולקים על מה ששינו מההלכה אנו יודעים לכבד ולהעריך את כל הדברים הטובים שבהם. גדול קידוש השם מחילול השם.

ראוי לרב הכותל שיכבד את כל היהודים מכל הזרמים. וכאשר תרצה קבוצה של קונסרבטיבים או רפורמים לבוא להתפלל, יקבל את פניהם ב'עזרת ישראל' בברכת ברוכים הבאים. ואף ש'עזרת ישראל' אינה כפופה להוראותיו ההלכתיות כדין בית כנסת, היא צריכה להיות מקום שגם לו הוא דואג במרב הכבוד. כלומר, למרות שלא יתפלל עמהם מפני שמירת ההלכה, ישמח מאוד בבואם להתפלל בכותל ויעודד אותם לפקוד את הכותל בקביעות ובקבוצות גדולות ככל האפשר. ואף ידריך את הסדרנים לסייע להם בכל מה שאפשר, כדי שיוכלו להתפלל באופן הנעים ביותר לה' אלוקינו ואלוקי אבותינו. ואם יצטרכו ספר תורה ידאג לכך בהדרת כבוד. מתוך כך, בטוב טעם ודעת, ישתדל להרגיע את האנשים שמעוניינים להתקוטט שיתרכזו בתפילותיהם מתוך אהבת ישראל. ויפנה את הנשים שרוצות לקרוא בתורה בראש חודש ל'עזרת ישראל', וידאג לכל צורכיהן בכבוד. ואם יהיה חשש שיהודים שונים יתפסו את 'עזרת ישראל' בשעה שקונסרבטיבים או רפורמים רוצים להתפלל, ידאג להפנותם למקומות אחרים בכותל, כדי שכל היהודים יוכלו להרגיש כבנים אהובים לה' בכותל המערבי.

https://www.inn.co.il/news/499715

אם ממשלת הזדון תמשיך להתקיים עוד שנתיים נראה מאבק רציני בינו לבין הרב של שוהם על הרבנות הראשית. תהיה לממשלה התלבטות ממש קשה


וכעת פורסמה שם תגובה:
הרב יצחק דדון , י"ג באב תשפ"א
קראתי את דברי הרב אליעזר מלמד שליט"א על הצורך בקירוב הרפורמים והקצאת שטח תפילה עם ספרי תורה ושאר תשמישי קדושה שרב הכותל צריך לתת להם לדבריו.

ולענ"ד דברי הרב מלמד לוקים בחסר, הן בהלכה והן בהשקפת עולם נכונה.

בהלכה:

הרב מלמד מחייב את רב הכותל לתת ספרי תורה לרפורמים, וזאת מניין לו? הרי החיד"א בברכי יוסף (יו"ד רפ"א סק"ד) בשם הרדב"ז אסר למכור ספרי תורה לקראים, אע"פ שמאמינים בתורה שבכתב ומכבדים את ספר התורה. ומעתה הרפורמים, שאינם מאמינים שהתורה מן השמיים ודאי וודאי שאין ליתן להם ספרי תורה בידם, שחוכא ואיטלולא עושים עמו בהעלאת נשים פמיניסטיות שמברכות לה' בלשון נקבה וכדומה, ולא ירחק היום שיביאו את כלביהם לבר מצוה בכותל, וכבר פורסמו שגעונותיהם ברבים. אם כן מהיכי תיתי ליתן ביד אלה ספר תורה.

ובשו"ת בית אבי (ח"ג סימן קכד) אסר למסור ס"ת לבית כנסת רפורמי. ובשו"ת "יביע אומר" (ח"י יו"ד סימן נ"ח ח"ד ס"ק טז) אסר גם כן והביא לדברי מרן החיד"א הנ"ל ואסר על פיהם לתת לרפורמים ס"ת.

בהשקפת עולם:

רבינו הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל היה חוזר ומדגיש תמיד כי הקמת "המועצות הדתיות" על ידי מרן הראי"ה קוק זצ"ל וחברו הגאון רבי איסר זלמן מלצר זצ"ל, נועדה לבלום את הרפורמים לבל תהיה להם דריסת רגל בחיינו הציבוריים. ראה הכהן הגדול למרחוק, והנה עתה באה ממשלה רעה הנסמכת על עוכרי קדשי ישראל, ובא הרב מלמד ונותן גושפנקא למעשיה.

בא הרב מלמד וביאושו מהמאבק לבל תהיה דריסת רגל לתנועה משחיתה זו, מלמדנו כיצד עלינו להשלים עם המציאות ולהפנים שלא במלחמות ובחרמות ננצח. ובכן, לא אנחנו אסרנו עליהם מלחמה. הם שאסרו עלינו. שבעים שנות המדינה לא הפריעו את תפילותינו, ועתה באה עדת קורח זו ורוצה גם לה חלק בכותל. דריסת רגל כזו תזמין פרץ של דרישות "דתיות" ברבנות ובמועצות הדתיות, ואנה אנו באים?... הרבה מאחינו המתכנים חילוניים ואפילו מסורתיים באים לכותל לחגוג את טקס הבר מצוה לבניהם. מעתה יאמר נא הרב מלמד, למה שלא ילכו לעזרת ישראל ששם החגיגה בכל עוצמתה, תערובת נשים וגברים, מוזיקה, העלאת נשים לתורה וכהנה תעלולים שיודעים אלה לעשות. מניין הרחמנות וההתחשבות וההכלה הללו נובעים? מיאוש מוחלט.

מה יהיה אם תנועת הלהט"ב תדרוש גם היא חלק בכותל. אז אולי הכותל הקטן יענה על צרכיה? והקפנו את מקום מקדשנו במערות פריצים. הזו דרכה של תורה והשקפת עולמה?


מה כן צריך לעשות? לענ"ד לעמוד כחומה בצורה נגד התפרצויות של תנועות הרוצות דריסת רגל ייחודית. יכולים לבוא הם לרחבת הכותל להתפלל כאוות נפשם במניין שלהם, כשאר כשרי ישראל, ולא לתבוע מקום ייחודי לתפילתם. הנשים שתרצנה להתפלל במניין ברחבת הכותל – שיתפללו, אבל בלי פרובוקציות, ולשמור על נהלי המקום שנשמרו משך דורות. ובעזרת ישראל ששם ההפרדה לא נתקנה יבוא כל מי שירצה ויתפלל כאוות נפשו, ואם הרפורמים ירצו לעשות לעצמם מניין לפי מנהגיהם הקלוקלים – שיעשו, ואין להפריעם משטותם זו. אבל לא לתת להם מקום בצורה רשמית. ידועים הם דברי בעל ה"עקידה" על עיר שרצתה לייסד בית בושת כדי להציל בחורים בדרך זו מדברים חמורים יותר, ובעל העקידה אסר זאת מכל וכל בטענה שנתינת מעמד רשמי יש בו חילול השם פי כמה מכשלון של פרטים. לכן מה שמציע הרב מלמד לענ"ד אינו אלא הכרה רשמית של המדינה וקביעת מקום קבוע על ידי המדינה, וזו הכרה שיש בה חילול השם מאין כמותו וכדברי בעל העקידה.

לכן טוב יעשה הרב מלמד שבדברים חמורים שכאלה יתייעץ עם גדולי ישראל ולא יורה הוראת יחיד בזה, שאז נפתים אחר עצתו שרי הממשלה הקופצים כמוצאי שלל על כל דעה ליברלית שכזו. ואין בזה פחיתות כבוד להתייעץ, שכך היה מנהגו של מרן הגריא"ה הרצוג זצ"ל לקבל החלטות חשובות בהתייעצות עם גדולי התורה מכל החוגים. ...
ביודעי ובמכירי את הרב מלמד שהינו ממצוייני ישיבת "מרכז הרב", ומנאמני רוחו של מרן הגר"א שפירא זצוק"ל אסיים בדבר שיתקבל על דעתו של הרב מלמד כמדומני.

מרגלא בפומיה דמרן הגר"א שפירא זצ"ל היה לומר: מי שאינו פוסק בענייני עגונות וממזרים, לא יכול לפסוק בענייני כלל ישראל! ישמע חכם ויוסף לקח.

אליסף
הודעות: 1355
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי אליסף » ו' יולי 23, 2021 8:42 am

דרך אגב, למי התכוון ר"א שפירא באמרה המצוטטת לעיל - מי שלא פוסק בענייני ממזרות וכו'?
תחושתי שכוון לגדולי ראשי הישיבות

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' יולי 23, 2021 10:23 am

אליסף כתב:דרך אגב, למי התכוון ר"א שפירא באמרה המצוטטת לעיל - מי שלא פוסק בענייני ממזרות וכו'?
תחושתי שכוון לגדולי ראשי הישיבות


הוא כיוון (כידוע לכל המכיר את דבריו) לצעירי הצאן שלא ראויים להורות, ומורים בחמורות (רעבלאך) וכן למי שעיסוקו בענייני תנ"ך או אמונה ומחליט לפסוק דווקא בענייני ציבור.

גביר
הודעות: 3063
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי גביר » ש' אוגוסט 31, 2024 11:41 pm

על הנאמר -
וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשׂוֹת אֵת כָּל הַחֻקִּים וְאֶת הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם. אֵלֶּה הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּן לַעֲשׂוֹת בָּאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַן ה' אֱ-לֹהֵי אֲבֹתֶיךָ לְךָ לְרִשְׁתָּהּ כָּל הַיָּמִים אֲשֶׁר אַתֶּם חַיִּים עַל הָאֲדָמָה. אַבֵּד תְּאַבְּדוּן אֶת כָּל הַמְּקֹמוֹת אֲשֶׁר עָבְדוּ שָׁם הַגּוֹיִם אֲשֶׁר אַתֶּם יֹרְשִׁים אֹתָם אֶת אֱלֹהֵיהֶם עַל הֶהָרִים הָרָמִים וְעַל הַגְּבָעוֹת וְתַחַת כָּל עֵץ רַעֲנָן.
[דברים יא, לב - יב א-ב].

כותב רבי משה חפץ ג'נטלי [נפטר ה'תע"ב 1711] במלאכת מחשבת [פרשת ראה, ירושלים תשכ"ד, עמ' קנ] -

... ואומר אני כי בא הכתוב להשיב לנוכראין שביננו האומרים שהיה ראוי לחדש תנאי הדת כפי הזמן ושבכל דור ודור יש להשיב תורה ונימוס כאשר יוכשר ויהיה צדיק בעיניהם בדור ההוא. על כן כתב משה ושמרתם לעשות היום הזה החוקים והמשפטים ואלה החוקים והמשפטים בעצמם תשמרו לעשות בארץ וכל הימים אשר אתם חיים כי לא איש א-ל ויכזב ואין לבדות מלבנו תיקון וחידוש ...

דומה שלולא היינו יודעים את זמנו ומקומו של רבי חפץ היינו סבורים שדבריו מכוונים כלפי הרפורמים.
באיטליה אין, ומעולם לא היתה, תנועה רפורמית [למרות ששמירת המצוות שם רופפת וההתבוללות גדולה] עם זאת, כנראה שאותן מגמות שאפיינו בדור מאוחר יותר ובמקומות אחרים את הרפורמים היו קיימות בה כבר בימיו של רבי משה חפץ, אם כי לא כתנועה מאורגנת, וכנגדן הוא יוצא.

ההוא גברא
הודעות: 611
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: האם מדובר על הרפורמים?

הודעהעל ידי ההוא גברא » ב' ספטמבר 09, 2024 9:37 pm

היו באיטליה קלי דעת גם לפני הרפורמים. דור או שנים לפני הרפורמה בגרמניה היה רופא אחד שחיבר ספר באיטלקית "על הרפורמה הנדרשת בדת היהודית", אבל רבני עירו השמידו את כל העותקים. כנראה קרא ספרות פרוטסטנטית.

כללית, בכל ארץ יש יהודים מתבוללים קלי דעת, אבל בארצות קתוליות הם לא רפורמים, כי כולם מבינים שהדת היא דבר קבוע ולא משתנה. לכן היו רפורמים בעיקר בגרמניה ובארה"ב הפרוטסטנטיות. (גם באנגליה הכנסיה העיקרית היא של המלוכה, ולכן למרות שכבר מאה חמשים שנה יש בה קצת רפורמים בהשפעת ארה"ב, הם נשארו רק עשר אחוז למרות שרוב היהודים אינם אדוקים. בהונגריה היו הרבה פרוטסטנטים ולכן היו שם ניאולוגים, אבל בגלל שהרוב קתולי הם לא הרחיקו לכת כמו בארצות אחרות).

וזו הבעיה הגדולה שהרב מלמד אינו מבין: רוב היהודים בארץ הם מסורתיים ולא דתיים, וכבר שנים רבות הקונסרבטיבים בארץ קוראים לעצמם בעברית מסורתיים כדי למשוך ישראלים מסורתיים, אבל לא הצליחו עד כה ב"ה בגלל שאין להם לגיטימציה. אם ניתן לקונסרבטיבים לגיטימציה הם ינסו לכבוש את כל המסורתיים, ומה נעשה אם יהיו מיליון קונסרבטיבים בארץ?

גם בצרפת הרפורמים מעטים מאוד ומנסים לתפוס מסורתיים (מדינה קתולית כנ"ל), והרבה שהוא נפגש איתה היתה דמות שולית עד שהוא נפגש והיא התפרסמה בגללו...

וכן לא הבין את הסיפור בגרי"ד מבוסטון ששלח מכתב שאינו יכול לבוא לבית הכנסת של הראביי הקונסרבטיבי עד שיעשו מחיצה: באותו זמן זה היה ההבדל העיקרי בין בתי כנסת אורתודוקסיים לקונסרבטיבים (כך כתוב בספר של הרמן ווק "זה אלי"), והרי זה כאומר שאינו בא לבית הכנסת עד שייעשה אורתודוקסי...


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 535 אורחים