מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שאבעס היא מלזעוק

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
בריושמא
הודעות: 1405
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: אצלנו לא שומרים שאבעס, לא חסידים של הרעבע, ולא לומדים בחיידער

הודעהעל ידי בריושמא » ו' אוגוסט 30, 2024 9:42 am

לכל המתעניינים במילים בלאדינו שהגיעו אל היידיש ואל העברית,
מאמר מצוין:
שורצולד שקיעי ספרדית יהודית.pdf
(806.28 KiB) הורד 79 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: שאבעס היא מלזעוק

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' אוגוסט 30, 2024 11:01 am

שמעתי פעם מרד"צ ע"ה טעם האומרים, ויקרב משיחיה או קרב יום, והקו"ף פתוחה, שהוא שבהשפעת מקרב-זיין שביידיש.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאבעס היא מלזעוק

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוגוסט 30, 2024 2:08 pm

יישר כח על איחוד האשכולות

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאבעס היא מלזעוק

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוגוסט 30, 2024 2:10 pm

איש_ספר כתב:שמעתי פעם מרד"צ ע"ה טעם האומרים, ויקרב משיחיה או קרב יום, והקו"ף פתוחה, שהוא שבהשפעת מקרב-זיין שביידיש.

מקרב-זיין שביידיש - הק' קמוצה!
דאלת"ה הול"ל מקארעוו-זיין וכיו"ב.

אבל הרבה מילים בלה"ק - רגילים הלומדים לכאורה בטעות לבטא בהם את הקמץ כפתח, כגון: חזקת הבָתים, דָם, כלָל ופרָט.

הוה אמינא
הודעות: 1651
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: שאבעס היא מלזעוק

הודעהעל ידי הוה אמינא » ש' אוגוסט 31, 2024 10:02 pm

עזריאל ברגר כתב:
איש_ספר כתב:שמעתי פעם מרד"צ ע"ה טעם האומרים, ויקרב משיחיה או קרב יום, והקו"ף פתוחה, שהוא שבהשפעת מקרב-זיין שביידיש.

מקרב-זיין שביידיש - הק' קמוצה!
דאלת"ה הול"ל מקארעוו-זיין וכיו"ב.

אבל הרבה מילים בלה"ק - רגילים הלומדים לכאורה בטעות לבטא בהם את הקמץ כפתח, כגון: חזקת הבָתים, דָם, כלָל ופרָט.

לא זכיתי להבין הערת כת"ר "הול"ל מקארעוו-זיין", הוא מצטט מה שאמר לו. דהיינו מפה לאוזן. ולא בכתיבה. ומאן יימר שלא אמר באמת "מקארעוו-זיין"???

בן מיכאל
הודעות: 2428
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: אצלנו לא שומרים שאבעס, לא חסידים של הרעבע, ולא לומדים בחיידער

הודעהעל ידי בן מיכאל » ש' אוגוסט 31, 2024 10:29 pm

בריושמא כתב:לכל המתעניינים במילים בלאדינו שהגיעו אל היידיש ואל העברית,
מאמר מצוין:
שורצולד שקיעי ספרדית יהודית.pdf

ישר כח!

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאבעס היא מלזעוק

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אוגוסט 31, 2024 11:25 pm

הוה אמינא כתב:
עזריאל ברגר כתב:
איש_ספר כתב:שמעתי פעם מרד"צ ע"ה טעם האומרים, ויקרב משיחיה או קרב יום, והקו"ף פתוחה, שהוא שבהשפעת מקרב-זיין שביידיש.

מקרב-זיין שביידיש - הק' קמוצה!
דאלת"ה הול"ל מקארעוו-זיין וכיו"ב.

אבל הרבה מילים בלה"ק - רגילים הלומדים לכאורה בטעות לבטא בהם את הקמץ כפתח, כגון: חזקת הבָתים, דָם, כלָל ופרָט.

לא זכיתי להבין הערת כת"ר "הול"ל מקארעוו-זיין", הוא מצטט מה שאמר לו. דהיינו מפה לאוזן. ולא בכתיבה. ומאן יימר שלא אמר באמת "מקארעוו-זיין"???

האם המילה "מקרב" שבביטוי "מקרב זיין" מקורה בלה"ק או בלע"ז?
אם מקורה בלה"ק - הק' קמוצה ותל"מ.
ואם מקורה בלעז - היו צריכים לאיית אותה כפי כללי הכתיב של מילות לעז ביידיש, דהיינו מקארעוו.
ופוק חזי מאי עמא דבר.

כמהים_
הודעות: 171
הצטרף: א' מאי 12, 2024 12:11 am

Re: שאבעס היא מלזעוק

הודעהעל ידי כמהים_ » ש' אוגוסט 31, 2024 11:54 pm

עזריאל ברגר כתב:
איש_ספר כתב:שמעתי פעם מרד"צ ע"ה טעם האומרים, ויקרב משיחיה או קרב יום, והקו"ף פתוחה, שהוא שבהשפעת מקרב-זיין שביידיש.

מקרב-זיין שביידיש - הק' קמוצה!
דאלת"ה הול"ל מקארעוו-זיין וכיו"ב.

אבל הרבה מילים בלה"ק - רגילים הלומדים לכאורה בטעות לבטא בהם את הקמץ כפתח, כגון: חזקת הבָתים, דָם, כלָל ופרָט.


כידוע, החוקרים מביאים ממלים אלו וכיו"ב ראיה נוספת לסברא שבעבר גם האשכנזים השתמשו במבטא ה'ספרדי', לפחות בתחום התנועות ("ההגיה הקדם-אשכנזית").

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: שאבעס היא מלזעוק

הודעהעל ידי איש_ספר » א' ספטמבר 01, 2024 3:20 am

עזריאל ברגר כתב:
הוה אמינא כתב:
עזריאל ברגר כתב:
איש_ספר כתב:שמעתי פעם מרד"צ ע"ה טעם האומרים, ויקרב משיחיה או קרב יום, והקו"ף פתוחה, שהוא שבהשפעת מקרב-זיין שביידיש.

מקרב-זיין שביידיש - הק' קמוצה!
דאלת"ה הול"ל מקארעוו-זיין וכיו"ב.

אבל הרבה מילים בלה"ק - רגילים הלומדים לכאורה בטעות לבטא בהם את הקמץ כפתח, כגון: חזקת הבָתים, דָם, כלָל ופרָט.

לא זכיתי להבין הערת כת"ר "הול"ל מקארעוו-זיין", הוא מצטט מה שאמר לו. דהיינו מפה לאוזן. ולא בכתיבה. ומאן יימר שלא אמר באמת "מקארעוו-זיין"???

האם המילה "מקרב" שבביטוי "מקרב זיין" מקורה בלה"ק או בלע"ז?
אם מקורה בלה"ק - הק' קמוצה ותל"מ.
ואם מקורה בלעז - היו צריכים לאיית אותה כפי כללי הכתיב של מילות לעז ביידיש, דהיינו מקארעוו.
ופוק חזי מאי עמא דבר.

שאל נא לדוברי יידיש דכאן. כפי הנשמע אומרים מקרב זיין בקו"ף פתוחה.

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: שאבעס היא מלזעוק

הודעהעל ידי מעט דבש » א' ספטמבר 01, 2024 8:02 am

כמהים_ כתב:מקרב-זיין שביידיש - הק' קמוצה!
דאלת"ה הול"ל מקארעוו-זיין וכיו"ב.


איש_ספר כתב:שאל נא לדוברי יידיש דכאן. כפי הנשמע אומרים מקרב זיין בקו"ף פתוחה.

אכן, כך נהגה אצל רבים מדוברי היידיש.

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: שאבעס היא מלזעוק

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' ספטמבר 01, 2024 8:03 am

אם כבר מדברים:
יידיש או אידיש?
א ייד או א איד?

לתומי תמיד חשבתי יידיש, כי מקורו מ"יהודי" ע"ש יהודה.
אבל כמדומני שבעיתונות ופרסומים רשמיים וכן אצל דווקנים כותבים "אידיש".

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאבעס היא מלזעוק

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ספטמבר 01, 2024 9:59 am

איש_ספר כתב:
עזריאל ברגר כתב:
הוה אמינא כתב:
עזריאל ברגר כתב:
איש_ספר כתב:שמעתי פעם מרד"צ ע"ה טעם האומרים, ויקרב משיחיה או קרב יום, והקו"ף פתוחה, שהוא שבהשפעת מקרב-זיין שביידיש.

מקרב-זיין שביידיש - הק' קמוצה!
דאלת"ה הול"ל מקארעוו-זיין וכיו"ב.

אבל הרבה מילים בלה"ק - רגילים הלומדים לכאורה בטעות לבטא בהם את הקמץ כפתח, כגון: חזקת הבָתים, דָם, כלָל ופרָט.

לא זכיתי להבין הערת כת"ר "הול"ל מקארעוו-זיין", הוא מצטט מה שאמר לו. דהיינו מפה לאוזן. ולא בכתיבה. ומאן יימר שלא אמר באמת "מקארעוו-זיין"???

האם המילה "מקרב" שבביטוי "מקרב זיין" מקורה בלה"ק או בלע"ז?
אם מקורה בלה"ק - הק' קמוצה ותל"מ.
ואם מקורה בלעז - היו צריכים לאיית אותה כפי כללי הכתיב של מילות לעז ביידיש, דהיינו מקארעוו.
ופוק חזי מאי עמא דבר.

שאל נא לדוברי יידיש דכאן. כפי הנשמע אומרים מקרב זיין בקו"ף פתוחה.

לא חלקתי על ההגיה. חלקתי על הניקוד.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאבעס היא מלזעוק

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ספטמבר 01, 2024 10:01 am

והעיקר: הפריע לי ה"תלי תניא בדלא תניא", או בל"א "ערבך ערבא צריך".

מקרב זיין, כמו קרב יום, וכמו ויקרב משיחיה - כולם נקודים בקמץ.
בדיוק כמו ב של חזקת הבתים.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שאבעס היא מלזעוק

הודעהעל ידי כדכד » א' ספטמבר 01, 2024 10:15 am

אני לא הבנתי מה רוצה מר מ"חזקת הבתים" - ע"פ כללי הניקוד הק' שם פתוחה!

בן ראובן
הודעות: 994
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: שאבעס היא מלזעוק

הודעהעל ידי בן ראובן » א' ספטמבר 01, 2024 11:51 am

צופה_ומביט כתב:אם כבר מדברים:
יידיש או אידיש?
א ייד או א איד?

לתומי תמיד חשבתי יידיש, כי מקורו מ"יהודי" ע"ש יהודה.
אבל כמדומני שבעיתונות ופרסומים רשמיים וכן אצל דווקנים כותבים "אידיש".


כבר נזכר לעיל שהכתיב "איד" ו"אידיש" נועד למנוע כתיבת שתי יודי"ן רצופות (המשמשות באידיש כסימן לצירה או לפתח ויו"ד אחריו). אבל ההגייה היא כאילו נכתב "ייד" ו"יידיש".

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: שאבעס היא מלזעוק

הודעהעל ידי מעט דבש » א' ספטמבר 01, 2024 12:21 pm

כדכד כתב:אני לא הבנתי מה רוצה מר מ"חזקת הבתים" - ע"פ כללי הניקוד הק' שם פתוחה!

הנידון הוא על האות ב', שרבים הוגים אותה בפת"ח.

ונתנו ידידים
הודעות: 1324
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: שאבעס היא מלזעוק

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » א' ספטמבר 01, 2024 1:38 pm

עזריאל ברגר כתב:
איש_ספר כתב:שמעתי פעם מרד"צ ע"ה טעם האומרים, ויקרב משיחיה או קרב יום, והקו"ף פתוחה, שהוא שבהשפעת מקרב-זיין שביידיש.

מקרב-זיין שביידיש - הק' קמוצה!
דאלת"ה הול"ל מקארעוו-זיין וכיו"ב.

אבל הרבה מילים בלה"ק - רגילים הלומדים לכאורה בטעות לבטא בהם את הקמץ כפתח, כגון: חזקת הבָתים, דָם, כלָל ופרָט.

יש עוד דוגמאות כאלו, כגון זב, זן, צב.
אמנם חלק גדול מהם הוגים בפתח רק פה בארץ, אבל בארה"ב כן הוגים אותם בקמץ, והיה לי ויכוח גדול עם מישהו איך הגו אותם באירופה.
ואני טענתי שאלו שיש הבדל בין אנשי ארה"ק לאנשי ארה"ב מגיע מההיגוי העברית, והוא טען שזה מגיע משנים קדומות שבאשכנז דיברו כמו הספרדים בפתח.
ועכשיו מי יכול להרים את הכפפה ולבאר ענין זה

בן ראובן
הודעות: 994
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: שאבעס היא מלזעוק

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' ספטמבר 02, 2024 1:55 am

ונתנו ידידים כתב:יש עוד דוגמאות כאלו, כגון זב, זן, צב.
אמנם חלק גדול מהם הוגים בפתח רק פה בארץ, אבל בארה"ב כן הוגים אותם בקמץ, והיה לי ויכוח גדול עם מישהו איך הגו אותם באירופה.
ואני טענתי שאלו שיש הבדל בין אנשי ארה"ק לאנשי ארה"ב מגיע מההיגוי העברית, והוא טען שזה מגיע משנים קדומות שבאשכנז דיברו כמו הספרדים בפתח.
ועכשיו מי יכול להרים את הכפפה ולבאר ענין זה


וכן ים, תם, סתם ועוד רבים.

ובדומה לזה: בן, לץ, מת ועוד רבים - נהגים בסגול במקום בצירה. יו"ט, כוס, יורשים, שומרים ועוד - בקמץ במקום בחולם.

לאידך: פסח, חדר ועוד - הסגול הראשון נהגה כצירה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאבעס היא מלזעוק

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ספטמבר 02, 2024 9:36 am

ומאידך - קמץ בהברה לא-מוטעמת בסוף מילה, הופך פעמים רבות לסגול, ועד שמשתבשים בכתיבת המילים היידישאיות וכותבים חלק מהן בע' במקום בא':
שבת, נחמן, פפא, פייגא/פייגע, שיינא/שיינע, ציפורה.
אבל לא ב"מרים".

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שאבעס היא מלזעוק

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' ספטמבר 02, 2024 9:45 am

עזריאל ברגר כתב:פייגא/פייגע, שיינא/שיינע

בשתי הדוגמאות ההגייה הנכונה היא סגול.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שאבעס היא מלזעוק

הודעהעל ידי כדכד » ב' ספטמבר 02, 2024 10:17 am

נכונה כי היא נכונה
או נכונה כי כך אומרים?

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שאבעס היא מלזעוק

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' ספטמבר 02, 2024 10:24 am

נכונה כי אלה מילים באידיש הנהגות בסגול (כבמקורן הגרמני).

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאבעס היא מלזעוק

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ספטמבר 02, 2024 10:29 am

סגי נהור כתב:
עזריאל ברגר כתב:פייגא/פייגע, שיינא/שיינע

בשתי הדוגמאות ההגייה הנכונה היא סגול.

אז הכתיבה בא' שגויה לדעתך?

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שאבעס היא מלזעוק

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' ספטמבר 02, 2024 10:40 am

הכתיבה בא' היא ע"פ כללי שמות גיטין, לא ע"פ הכתיב הנוכחי של השפה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: שאבעס היא מלזעוק

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' ספטמבר 02, 2024 11:07 am

עזריאל ברגר כתב:והעיקר: הפריע לי ה"תלי תניא בדלא תניא", או בל"א "ערבך ערבא צריך".

מקרב זיין, כמו קרב יום, וכמו ויקרב משיחיה - כולם נקודים בקמץ.
בדיוק כמו ב של חזקת הבתים.

למה כל דבר כ"כ מסובך?

מקרב-זיין הוגים דוברי יידיש בפתח, והניקוד לא רלוונטי לעניינו. כתוצאה מהיגוי זה, יתכן, שהושפעו מילים נוספות, גם כאלה שהיו אמורים להיות נהגים בדקדוק, כמו מילות התפילה. ותל"מ.

הוה אמינא
הודעות: 1651
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: שאבעס היא מלזעוק

הודעהעל ידי הוה אמינא » ב' ספטמבר 02, 2024 2:25 pm

עזריאל ברגר כתב:
סגי נהור כתב:
עזריאל ברגר כתב:פייגא/פייגע, שיינא/שיינע

בשתי הדוגמאות ההגייה הנכונה היא סגול.

אז הכתיבה בא' שגויה לדעתך?

האות המסיימת א' אינה אות ניקוד אלא אות סיומת. כעין האות ה' במילים מלשה"ק שאינה ניקוד אלא אות סיום.
צפורה. משה. יהודה. צרעה. טבריה.

מעיין
הודעות: 1978
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: שאבעס היא מלזעוק

הודעהעל ידי מעיין » ב' ספטמבר 02, 2024 10:16 pm

עמוד רגילין לבטאות בקמץ ושוא וע"פ דקדוק בפתח ומלאפום
חדשים [צורת הרבים של חודש] רגילין לבטאות בפתח וע"פ דקדוק בקמץ

בן ראובן
הודעות: 994
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: שאבעס היא מלזעוק

הודעהעל ידי בן ראובן » ג' ספטמבר 03, 2024 2:26 pm

ועדיין לא דיברנו על תוס' ישינים, לובשים לבינים ומתעטפים לבינים...


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 347 אורחים