ענ'י לעצמי כתב:פסקו של ר"י זילברשטיין הוא על שבת, ולכן לכו"ע אפשר לומר כן.
מן הדרום כתב:ידועה המחלוקת אם היארצייט בראשון הוא ביום פטירה או קבורה.
אחרי שראיתי שלאשכנזים, רבים אומרים שכשיש פער של כמה ימים רבים פוסקים כש"ך, לפי יום קבורה
אמר לי ת"ח חשוב שבשנה מעוברת שהאבלות נגמרת בשתים עשרה,
אז אין חשש שיקצרו אותה בגלל הליכה אחרי יום פטירה- לכו"ע הולכים אחרי פטירה
מידי שמיע לכו בהא?
יוסף חיים אוהב ציון כתב:דברי שלום עפג'ין ח"ד עמ' קיז.
"אגב אורחא מענין לענין נזכיר כי ממדת דרך ארץ כשרואה אדם את חברו אוכל מאחל לו ואומר לו לשובע על שם שצדיק אוכל לשובע נפשו ולא כאותם המנוערים מתורה בדורינו שדרכם לגמר בתיאבון שהוא מלשון תאוה כי באמת יש לאדם לאכול לשובע נפשו ולא לתאוות גופו אולם בשבת יכולים לומר בתיאבון כי באמת איכא מצוה לאכול לתאבון לכן לא צריך למנוע עצמו בשבת ולהסתפק לומר לשובע אלא יש לומר בתיאבון אבל בימי החול שאין מצוה לאכול לתאבון צריך לומר דווקא לשובע".
יוסף חיים אוהב ציון כתב:איתן נוי כתב:האם יש מקור (אולי ברחיד"א) לכך שספרדים פוסקים בתפילה וברכות עפ"י הקבלה?
שו"ת יחוה דעת חלק ד סימן מב
ואין מנהגינו לתפוס להלכה כדברי האר"י ז"ל אלא בעניני תפלה וכדומה, בדברים שיסודתם בהררי קודש על פי הקבלה, אבל בעניני הלכה אין לזוז מדברי הפוסקים. וכמו שכתבו בשו"ת ביכורי יעקב (חלק יורה דעה סימן י"ט), ובשו"ת שואל ונשאל חלק ה' (חלק אורח חיים סימן א'). לפיכך הואיל ועיקר דין איסור בישולי גוים אינו אלא מדרבנן, ורבו האחרונים שפסקו להתיר שתיית הקפה של גוים, והעידו שכן המנהג, הרי זה בכלל מה שאמרו חז"ל (במסכת עבודה זרה ז' ע"א) בשל סופרים הלך אחר המיקל. וכן פסקו בכיוצא בזה מרן והרמ"א /יו"ד/ (בסימן קי"ג סעיף י"א).
עובדיה חן כתב:מספריים שמוקצה מחמת מלאכתו לאיסור, האם לצורך פתיחה שקית חלב יהיה מותר.
יבנה כתב:עובדיה חן כתב:מספריים שמוקצה מחמת מלאכתו לאיסור, האם לצורך פתיחה שקית חלב יהיה מותר.
למה יהיה שונה משאר כלי שמלאכתו לאיסור שהותר לצורך גופו?
וכן מבואר בשש״כ פ״כ הט״ז, והוסיף שמספריים של מטבח העומדים בעיקר לשימוש של היתר, לחיתוך אוכלין או לפתוח בהם שקיות חלב, דינם כדין סכין רגילה.
עובדיה חן כתב:חידוש
כדכד כתב:אם אלו לא מספריים מיועדים לפתיחת שקית חלב וכדומה אז בפשטות רוב מלאכתם לאסור דהיינו לגזירת ניירות וכיוצא באלה.
עזריאל ברגר כתב:כדכד כתב:אם אלו לא מספריים מיועדים לפתיחת שקית חלב וכדומה אז בפשטות רוב מלאכתם לאסור דהיינו לגזירת ניירות וכיוצא באלה.
ואז נכנסים למחלוקת אם הולכים לפי רוב מלאכתו, או שמספיק שמקצת מלאכתו להיתר וכו' וכו'.
כדכד כתב:עזריאל ברגר כתב:כדכד כתב:אם אלו לא מספריים מיועדים לפתיחת שקית חלב וכדומה אז בפשטות רוב מלאכתם לאסור דהיינו לגזירת ניירות וכיוצא באלה.
ואז נכנסים למחלוקת אם הולכים לפי רוב מלאכתו, או שמספיק שמקצת מלאכתו להיתר וכו' וכו'.
לא ידעתי על קיומה של מחלוקת כזו
היה מונח בזכרוני כדבר פשוט שהולכים ע"פ רוב מלאכתו ולא ידעתי שיש מי שחולק על כך
כתב המגן אברהם (סימן ש"ח ס"ק ט'): "שמלאכתו להיתר וכו'. וה"ה כשמלאכתו לאיסור ולהיתר (ש"ג פי"ז כ"ה)", כלומר שדינו ככלי שמלאכתו להיתר. וכתב הביאור הלכה (סי' ש"ח ד"ה "קרדום"): "ודע דכתב הפמ"ג והעתקתיו במ"ב דכלי שרוב מלאכתו לאיסור הוא ג"כ בכלל כלי שמלאכתו לאיסור, והביא ראיה מרשב"א לענין קדירה, עי"ש. ולענ"ד היה נראה דזה דוקא אם עיקרה הוא רק למלאכת איסור ורק לפעמים משתמש בה להיתר, ולענין זה יש ראיה מקדירה דמשמע מרשב"א דהיא כלי שמלאכתו לאיסור דעיקרה נעשה לתבשיל, אבל אם דרך הכלי להשתמש בה לשניהם ורק שלאיסור משתמשין בה יותר מנלן דמקצה דעתיה מניה דהלא עשויה למלאכת היתר ג"כ, וצ"ע", ע"כ. ובמשנ"ב (סי' ש"ח ס"ק כ'): "וקדרה שמלאכתה הוא לבישול ורק לפעמים משתמשין בה למים ולפירות, היא בכלל כלי שמלאכתה לאיסור, אם לא שיש בה מהתבשיל". ולפי זה כיום שהקדירות הם נקיות ויש כאלו שמביאים אותם לשולחן – מותר לטלטלם, ומה שכתב הביאור הלכה לאסור, היינו בקדירות של פעם שהיו מלוכלכות מבחוץ בפחם ולא היו משתמשים בהם בדרך כלל ככלי הגשה.
כלי שמלאכתו לאיסור ולהיתר מותר לטלטלו אף לצורך הכלי עצמו כדין כלי שמלאכתו להיתר הואיל והוא מיוחד ג"כ למלאכת היתר
עזריאל ברגר כתב:מעשה שהיה:
אדם המתין לעניית קדושה ב"שירה חדשה", ואחרי שענה קדושה כדין - במקום להמשיך מ"שירה חדשה" דילג ופתח "א-דני שפתי תפתח", ותפס את עצמו באמצע אחת מברכות שמו"ע.
דעתי נוטה שכיוון שהתחיל שמו"ע לא יפסיק, שהרי אין מפסיקים באמצע שמו"ע לשום דבר.
ואחרי שמו"ע - עליו לומר שוב את ברכת "אמת ויציב", כדין שאין סדר ברכות ק"ש מעכב וכו'. ולכאורה עדיף שיקדים לה את אמירת פרשת "ויאמר", שהיא ענין אחד עם ברכת אמת ויציב.
ולא יכפול ג' התיבות "אני ה' אלוקיכם", אפילו לנוהגים לכפלן ביחיד, כיוון שאינו אומר עכשיו רמ"ח תיבות דק"ש, אלא רק פרשה אחת...
עזריאל ברגר כתב:משו"ע הרב הבאתי שמי שלומד אותו בלי לחפש במקורות אחרים - מבין שההיתר הוא גורף.
ומסתמא אם לא היתה דעתו להתיר לגמרי - לא היה כותב כך ולא היה מניח מכשול לפני הלומדים.
(וכידוע שדרכו לסמוך על המגן אברהם)
איבעיא להו כהן מהו ביפת תואר חידוש הוא לא שנא כהן ולא שנא ישראל או דילמא שאני כהנים הואיל וריבה בהן מצות יתרות
עובדיה חן כתב:בירך שהחיינו בקידוש של יו"ט האם פטר את בגד חדש שלובש, גם שלא כיוון במפורש.
איתן נוי כתב:בכה"ג שציבור לומדים שיעור בעזרת נשים ולאחר השיעור אומרים קדיש על ישראל ולאחר מכן עוברים לעזרת גברים כדי להתפלל ערבית, האם יש להם לומר שוב חצי קדיש לערבית (עפ"י הפשט דאין מרבין בקדישים). האם שינוי המקום מחיי באותם בקדיש?
יוסף חיים אוהב ציון כתב:גם בלי שינוי מקום אומרים קדיש, כן אמר לנו הגרי"ח סופר שליט"א, כיון החצי קדיש שייך לתפילה עפ"י סודן של דברים.
איתן נוי כתב:למי ידוע האם מותר לתת לילד לשחק במשחק הנקרא "סליים" בתמונה המצורפת, בשבת?
דומה לפלסטלינה/בר בצק. ושמא יש בו משום לש?
עובדיה חן כתב:צילום לילדים על גבי ספרי קודש האם זה לא בזיון ?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 297 אורחים