הודעהעל ידי HaimL » ה' אוגוסט 29, 2024 11:06 am
להבנתי, יש כאן מחלוקת ביסוד הגבלת ה"ס.
לפירש"י ז"ל, הגבלת עם ישראל לעלות בהר הייתה על כולו, דפירש ונגוע בקצהו - אפילו בקצהו. ע"כ משמע דקצהו קאי על רגלי ההר, ולכן פירש ויתייצבו בתחתית ההר - לפי פשוטו ברגלי ההר. משמע דמקומם לכתחילה היה למרגלות ההר, ולכן פירש על ויעמדו מרחוק - היו נרתעין לאחוריהם י"ב מיל כאורך מחניהם ומלאכי השרת באין ומסייעין אותן להחזירן. משמע שהרתיעה הייתה אחורה מרגלי ההר, ומלאה"ש היו דוחפים אותם בחזרה לרגלי ההר. וכן פירש על ועלית אתה ואהרן עמך והכהנים והעם - יכול אף הם עמך ת"ל ועלית אתה אמור מעתה אתה מחיצה לעצמך ואהרן מחיצה לעצמו והכהנים מחיצה לעצמם משה נגש יותר מאהרן ואהרן יותר מן הכהנים והעם כל עיקר אל יהרסו את מצבם לעלות אל ה', הרי לנו מפורש שהעם נאסר לעלות בהר ואפילו בתחילתו. והאמת שתמוה לי על פירושו ז"ל מצד הטעם המפסיק בין אתה ואהרן עמך לבין והכהנים והעם, והטעם שמחבר בין והכהנים והעם, דמשמע משה ואהרן יעלו, כ"א במחיצתו, ואילו הכהנים והעם נאסרו בעלייה כ"ש בהר. ונמצא א"כ שלפירש"י ז"ל באמת משה רבנו עלה על ההר בשעת עשרת הדברים, אבל לא לראשו, לשם עלה קודם לכן רק כדי להצטוות להעיד בעם ובכהנים שלא יעלו היכן שנאסר להם. וממילא אנכי, משה שעומד על ההר אך לא על ראשו, עומד בין השם, שירד על ראש הר סיני, וביניכם
שהייתם למרגלות ההר.
מתנצל שלא העתקתי את פירש"י עם הד"ה במדויק.