מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

היכן עמד מרע"ה במתן תורה

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
אליסף
הודעות: 1355
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

היכן עמד מרע"ה במתן תורה

הודעהעל ידי אליסף » ג' אוגוסט 27, 2024 8:04 am

ברמב"ן ואתחנן עה"פ 'אנוכי עומד בין ה' וביניכם' כ' שכיוון ש'וירא העם וינועו' שזזו אחורה, ממילא יצא שמשה היה בין העם וה'.
יוצא שמשה לא עמד על ההר, והגבול של 'הגבל ההר וקדשתו' נאמר גם לגבי משה.
ביתרו (או משפטים) אומר הרמב"ן ש'ונגש משה אל הערפל' זה דוקא 'אל' אך לא 'בתוך'.
ואם נתאים את שני הרמב"נים יוצא שהערפל כסה את כל ההר.
בחיידר לימדו שמשה עמד על ההר עצמו (אולי מסורת הגננות?) ובחז"ל נאמר היכנשהו 'משה מחיצה לעצמו'.
מי יכול לעשות סדר? ובפרט בדעת הרמב"ן?

HaimL
הודעות: 1052
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: היכן עמד מרע"ה במתן תורה

הודעהעל ידי HaimL » ה' אוגוסט 29, 2024 11:06 am

להבנתי, יש כאן מחלוקת ביסוד הגבלת ה"ס.
לפירש"י ז"ל, הגבלת עם ישראל לעלות בהר הייתה על כולו, דפירש ונגוע בקצהו - אפילו בקצהו. ע"כ משמע דקצהו קאי על רגלי ההר, ולכן פירש ויתייצבו בתחתית ההר - לפי פשוטו ברגלי ההר. משמע דמקומם לכתחילה היה למרגלות ההר, ולכן פירש על ויעמדו מרחוק - היו נרתעין לאחוריהם י"ב מיל כאורך מחניהם ומלאכי השרת באין ומסייעין אותן להחזירן. משמע שהרתיעה הייתה אחורה מרגלי ההר, ומלאה"ש היו דוחפים אותם בחזרה לרגלי ההר. וכן פירש על ועלית אתה ואהרן עמך והכהנים והעם - יכול אף הם עמך ת"ל ועלית אתה אמור מעתה אתה מחיצה לעצמך ואהרן מחיצה לעצמו והכהנים מחיצה לעצמם משה נגש יותר מאהרן ואהרן יותר מן הכהנים והעם כל עיקר אל יהרסו את מצבם לעלות אל ה', הרי לנו מפורש שהעם נאסר לעלות בהר ואפילו בתחילתו. והאמת שתמוה לי על פירושו ז"ל מצד הטעם המפסיק בין אתה ואהרן עמך לבין והכהנים והעם, והטעם שמחבר בין והכהנים והעם, דמשמע משה ואהרן יעלו, כ"א במחיצתו, ואילו הכהנים והעם נאסרו בעלייה כ"ש בהר. ונמצא א"כ שלפירש"י ז"ל באמת משה רבנו עלה על ההר בשעת עשרת הדברים, אבל לא לראשו, לשם עלה קודם לכן רק כדי להצטוות להעיד בעם ובכהנים שלא יעלו היכן שנאסר להם. וממילא אנכי, משה שעומד על ההר אך לא על ראשו, עומד בין השם, שירד על ראש הר סיני, וביניכם
שהייתם למרגלות ההר.
מתנצל שלא העתקתי את פירש"י עם הד"ה במדויק.

HaimL
הודעות: 1052
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: היכן עמד מרע"ה במתן תורה

הודעהעל ידי HaimL » ה' אוגוסט 29, 2024 11:19 am

ואילו לפי הרמב"ן ז"ל משמע עלות בהר ונגוע בקצהו, הפירוש לעלות ולנגוע בראשו, אבל לא נאסרו לעלות לכ"מ שרצו בה"ס, ובאמת היו משה רבנו ואהרן הכהן עמו צריכים לכתחילה לעלות ממש לראש ההר, היכן שנאסרו כל ישראל ובכללם אף הכהנים. רק הואיל והעם נרתע מעלייה כ"ש בהר, אף שמעיקר הדין היו מותרים לעלות, ומאחר ומשה רבנו היה צריך לומר לעם את שמונת הדברים שאחרי אנכי ולא יהיה לך, ממילא הוכרח משה לרדת מראש ההר לאמצעיתו, על מנת להגיד את הדברים לעם הנמצא למרגלות ההר.

ונראה דהרמב"ן ז"ל מפרש לפי הפשט הפשוט, ואילו רש"י ז"ל כדרכו מפרש פשט ע"פ יסוד חז"ל, ורק תמוה לי שאין פירושו על הכהנים מובן אצלי לפי טעמי המקרא.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 134 אורחים