מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מנהג מהרי״ל באמירת ההפטרה

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
חיים סופר
הודעות: 475
הצטרף: א' מאי 30, 2021 9:28 pm

מנהג מהרי״ל באמירת ההפטרה

הודעהעל ידי חיים סופר » ג' אוגוסט 20, 2024 7:25 pm

ידועים דברי מהרי״ל שלא לשנות שום מנהג
וז״ל:
וסיפר לנו מעשה בעצמו שהיה ש"צ, והיה מנגן כל התפלה כמנהג מדינת אושטרייך, כי כן המנהג שם וכו', והוקשה בעיניו שהי׳ אומר[ים] הפטרה בניגון בני ריינוס. ואמר שבאותו פעם היה אומר הסליחה אני אני המדבר, אשר יסד רבינו אפרים לומר לתפלת מוסף, וסבר שמצוה לומר שם לכבוד רבינו אפרים המחבר אשר מנוחתו כבוד שם, והמנהיגים אמרו לו שאין מנהגם לאומרה, ולא שמע אליהם מסברתו הנ"ל, לימים מתה בת הרב ביום הכפורים, והצדיק עליו הדין שלקתה בתו על ששינה מנהג המקום. עכ"ל:‏

ולכאורה אין מבואר למה הוקשה בעיניו, אם הוא מטעם ששינוי מנהגם, אם כן למה מהרי״ל עצמו שינה מנהג.
ואם שכן היה מנהגם למה הוקשה בעיניו ?
גם אין מבואר אם המהרי״לֹ היה רגיל לומר כנוסח בני ריינוס, או שמנהגם היה כן, וראיתי בדפוסים הישנים כולם נדפס שהיה אומר, ובמכון ירושלים נדפס שהיו אומרים
ועל כל פנים צריך תבלין מאי שיאטיה למעשה זו ??
מהרי״לֹ דפוס קרימנה

מהריל ישן.png
מהריל ישן.png (135.3 KiB) נצפה 1362 פעמים


מכון ירושלים
מהריל ישן.png
מהריל ישן.png (135.3 KiB) נצפה 1362 פעמים
קבצים מצורפים
מהריל מכון ירושלים.png
מהריל מכון ירושלים.png (102.04 KiB) נצפה 1362 פעמים

הוגה
הודעות: 1436
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: מנהג מהרי״ל באמירת ההפטרה

הודעהעל ידי הוגה » ד' אוגוסט 21, 2024 7:35 am

לענ"ד ההסבר הוא, שמהרי"ל ידוע שהיה מרבני ריינוס, שהיה רבה של מגנצא לאחר אביו, ואילו העיר 'רגנשבורג' היא קו הגבול בין ריינוס שבמערבה לאושטרייך שבמזרח, והיא עצמה לא נחשבת ריינוס - כפי שמובא בראשונים ובש"ע מחלוקת רבי אפרים מרגנשבורג על מנהג ריינוס, בענין הקולות שנהגו שם בדיני החלב, שרבי אפרים מרגנשבורג פקפק על מנהגם באיסור דאורייתא, וראבי"ה רבם של בני ריינוס הסביר את מקור ההיתר מהגמרא, כמובא כל זה בב"י וד"מ ביו"ד במקומו. (וכן בדברי הרבנים הקדמונים המאוחרים למהרי"ל מבואר שרגנשבורג נוהגת כמנהג אושטרייך).

ממילא שנה אחת כאשר מהרי"ל רבם של בני ריינוס, הזדמן להיות שליח ציבור בעיר רגנשבורג השייכת למנהג אושטרייך, ניגן את כל התפילה כמו מנהג אושטרייך "כי כן המנהג שם", ולא כניגון שהוא רגיל אליו של ריינוס. אמנם התפלא לראות שבהפטרה מנהג קהילת רגנשבורג לפתע כמו בני ריינוס, ועל כן תמה עליהם ממה נפשך למי אתם שייכים, לאושטרייך או לריינוס, ומדוע ברוב הדברים אתם קהילת רגנשבורג, נמשכים אחרי אושטרייך ואילו בהפטרה לא.

ואולי התכוין מהרי"ל לרמוז בתמיהתו את עדיפות והקדמוניות של מנהג ריינוס בעיניו, שהביא ראיה מהמנהג הזה של הניגונים לעדיפות מנהג ריינוס, שהוא היה יסוד לכל מנהג אשכנז, (האיזור רינוס כולל את הקהילות העתיקות ביותר שו"ם וקלן, וחבל ארץ אלזס, ועוד, וזה איזורים שיותר קרובים גיאוגרפית לצרפת וקהילותיה העתיקות) ואילו מנהג אוסטריה-אושטרייך סבר שהוא מאוחר ומחודש באופן כללי, והראיה שבקהילה האמצעית הזו של רגנשבורג שימרו את נוסח ההפטרה הישן כשל ריינוס. מעניין אם יש אפשרות לדעת את מנהג הקהילות היום ממי הוא נמשך בהפטרה ובתפילות, (מפני שבמנהגים הלכתיים מנהג פולין-ליטא מעורב הוא כנראה משתי הקהילות הקדמוניות ריינוס-אושטרייך ע"פ דברי הפוסקים בכל מנהג ועדיפותו, אבל בעניין כזה של שימור סדרי הקהילה בבית הכנסת מלמד ביותר על שורשי המנהג).

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: מנהג מהרי״ל באמירת ההפטרה

הודעהעל ידי יעקל » א' אוגוסט 25, 2024 6:26 pm

ראיתי שמר אינו כלל את ק"ק פפד"מ איתן מושבם של מצוקי ארץ בתוך שאר הקהילות העתיקות של נהר ריינוס

הוגה
הודעות: 1436
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: מנהג מהרי״ל באמירת ההפטרה

הודעהעל ידי הוגה » ב' אוגוסט 26, 2024 12:19 pm

צודק ונכון. לא זכרתי לכלול את ק"ק פפד"מ בהקשר זה מפני שבשלהי תקופת הראשונים עסקינן ולא ידוע לי מרכזיות מיוחדת לפפד"מ אלא בעיקר בדורות האחרונים. אם אני טועה אשמח לתיקון.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מנהג מהרי״ל באמירת ההפטרה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוגוסט 26, 2024 2:51 pm

הוגה כתב: וראבי"ה רבם של בני ריינוס הסביר את מקור ההיתר מהגמרא


רבינו יואל הלוי, אבי הראבי"ה

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: מנהג מהרי״ל באמירת ההפטרה

הודעהעל ידי יעקל » ב' אוגוסט 26, 2024 3:42 pm

עוד מנהגים של חבל הריינוס : אכילת אורז בפסח, אמירת תחנון בער"ח, ובערב ת"ב, ובערב ט"ו בשבט ובמנחה של ט"ו בשבט, ונטילת ידיים לפני קידוש

בניגוד לאיזור בערלין הקרובה לפולין כבר שם לא אמרו תחנון בערבי ימים אלה
נערך לאחרונה על ידי יעקל ב ב' אוגוסט 26, 2024 4:53 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כמהים_
הודעות: 170
הצטרף: א' מאי 12, 2024 12:11 am

Re: מנהג מהרי״ל באמירת ההפטרה

הודעהעל ידי כמהים_ » ב' אוגוסט 26, 2024 3:46 pm

יעקל כתב:עוד מנהגים של חבל הריינוס : אכילת אורז בפסח

???
היוכל מעכ"ת לציין מקור לפרט מתמיה זה? על איזו תקופה מדובר?

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מנהג מהרי״ל באמירת ההפטרה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוגוסט 26, 2024 4:03 pm

יעקל כתב: ונטילת ידיים לפני המוציא...


לא הבנתי.
זה לא מה שנוהגים כל ישראל מקצה ועד קצה מאז תקנת נט"י לחולין?

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: מנהג מהרי״ל באמירת ההפטרה

הודעהעל ידי יעקל » ב' אוגוסט 26, 2024 4:32 pm

סליחה, לפני קידוש

הוגה
הודעות: 1436
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: מנהג מהרי״ל באמירת ההפטרה

הודעהעל ידי הוגה » ג' אוגוסט 27, 2024 12:26 am

בברכה המשולשת כתב:
הוגה כתב: וראבי"ה רבם של בני ריינוס הסביר את מקור ההיתר מהגמרא


רבינו יואל הלוי, אבי הראבי"ה

נכון, כך במקור הדברים בשלחן ערוך יו"ד (סימן סד סעי' ט):
חלב הדבוק לכרס שתחת הפריסה, אסור: הגה. וכן המנהג בכל מקום, מלבד בני ריינוס, שנוהגין במקצתו היתר, ואין מוחין בידם שכבר הורה להם זקן (הגהות אשר"י ומרדכי ורוב הפוסקים). ובכל מקום שנוהגין בו איסור, דינו כשאר חלב לבטל בששים (א"ו הארוך). אבל אין אוסרין כלים של בני ריינוס, הואיל ונוהגין בו היתר (חידושי אגודה):

ובמקור הדברים בראשונים וב"י מבואר "שכבר הורה להם זקן" היינו רבינו יואל אבי ראבי"ה, שכתב תשובות להשיב על דברי רבינו אפרים מרגנשבורג, ומובא באורך בראבי"ה ואו"ז ומרדכי.

וזו ידועה כאחת המחלוקות המשמעותיות בין ריינוס לשאר המקומות באיסור דאורייתא שמובא ברמ"א, וסימן היכר בין נוהג מנהגי ריינוס למי שלא.

הוגה
הודעות: 1436
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: מנהג מהרי״ל באמירת ההפטרה

הודעהעל ידי הוגה » ג' אוגוסט 27, 2024 12:45 am

יעקל כתב:עוד מנהגים של חבל הריינוס : אכילת אורז בפסח, אמירת תחנון בער"ח, ובערב ת"ב, ובערב ט"ו בשבט ובמנחה של ט"ו בשבט, ונטילת ידיים לפני קידוש

בניגוד לאיזור בערלין הקרובה לפולין כבר שם לא אמרו תחנון בערבי ימים אלה

וכן ידוע שבני ריינוס היו הוגים את האות חי"ת - גרונית (בדומה לקריאת הספרדים) - שהיתה נשמעת כמו ה"א - ועל כן נקראו בספרי הקדמונים בני ה"ת
לעומת בני אושטרייך שהיו הוגים את האות חי"ת - כמו כ"ף לא דגושה - (בדומה לקריאה הנפוצה בדורינו) - ועל כן נקראו בני ח"ת

גם נעשו כמה עבודות גדולות שאספו הרבה חילוקי מנהגים בין ריינוס - אושטרייך:
א. ר' שלמה שפיצר בכתב העת סיני (פז, עמ' נה - סד).
ב. ר' יצחק זימר בספרו "עולם כמנהגו נוהג" האריך לבאר היטב את העניין הזה של מנהגי ריינוס - אושטרייך והגבולות ביניהם, וירד לשורשי ההלכות וטעמי המנהגים, ע"ש.

במקורי ההלכות בש"ע מוצאים כמה הלכות ששורשם בחילוקי מנהגים אלו. [כגון בהנחת תפילין באושטרייך היתה "המעברתא" של התפילין מונחת לכיוון היד, ולא לכיוון הכתף, ובש"ע (סי' כז ס"ג) כתב "המנהג הנכון" בזה כמנהג ריינוס לכיוון הכתף - וכך מנהג כל העולם היום - ורק באיטר שאין לו תפילין מותאמים ליד ימינו, מובא באחרונים (בשם שבו"י) שבכה"ג בדיעבד יהפוך את התפילין כמנהג אושטרייך. וראיתי שיש ק"ק יע"א במודיעין עילית "עדת יראים - מנהג אשכנז המזרחי (אושטרייך)" - ומעניין אם נוהגים שם בתפילין כמנהג אושטרייך הנ"ל שהמעברתא לצד היד].

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: מנהג מהרי״ל באמירת ההפטרה

הודעהעל ידי יעקל » ג' אוגוסט 27, 2024 8:40 am

כמהים_ כתב:
יעקל כתב:עוד מנהגים של חבל הריינוס : אכילת אורז בפסח

???
היוכל מעכ"ת לציין מקור לפרט מתמיה זה? על איזו תקופה מדובר?


סליחה, טעיתי - לא אורז, אלא אפונה ושעועית ירוקה (לא שעועית של החמין). אשמח לדעת אם יש קהילות אשכנזיות אחרות הנוהגות כך...

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מנהג מהרי״ל באמירת ההפטרה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוגוסט 27, 2024 12:43 pm

מקור?

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: מנהג מהרי״ל באמירת ההפטרה

הודעהעל ידי יעקל » ג' אוגוסט 27, 2024 2:53 pm

מסורות משפחתיות, מנהגים...
אני רק יודע שפוסקים ידועים כגון בעל "קניין תורה בהלכה" ז"ל התירו את הדבר...

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מנהג מהרי״ל באמירת ההפטרה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אוגוסט 28, 2024 2:56 pm

אבל הם הגדירו את זה כמנהג ריינוס?

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: מנהג מהרי״ל באמירת ההפטרה

הודעהעל ידי יעקל » ד' אוגוסט 28, 2024 4:27 pm

אברר לכם

עובדיה חן
הודעות: 1903
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: מנהג מהרי״ל באמירת ההפטרה

הודעהעל ידי עובדיה חן » ב' ספטמבר 09, 2024 4:29 pm

ידוע בשם מהרי"ל אין לעשות תוספת יום טוב בראש השנה,מחפש מקור.

כמהים_
הודעות: 170
הצטרף: א' מאי 12, 2024 12:11 am

Re: מנהג מהרי״ל באמירת ההפטרה

הודעהעל ידי כמהים_ » ב' ספטמבר 09, 2024 5:35 pm

עובדיה חן כתב:ידוע בשם מהרי"ל אין לעשות תוספת יום טוב בראש השנה,מחפש מקור.

הסברא הובאה בשו"ת מהרי"ל סי' לג בשם מהר"א קלויזנר מווינה לענין אכילת סעודת יו"ט מבע"י, ומהרי"ל עצמו שם מקשה מה בכך, והרי כבר קבל יו"ט בתפלה.

עובדיה חן
הודעות: 1903
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: מנהג מהרי״ל באמירת ההפטרה

הודעהעל ידי עובדיה חן » ד' ספטמבר 11, 2024 7:55 am

היכן המהריל אומר שלא להקדים תוספת יו"ט בר"ה?


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 65 אורחים