מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

זוקף כפופים - אם יצא מוציא?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אליהו בן עמרם
הודעות: 1530
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

זוקף כפופים - אם יצא מוציא?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ג' אוגוסט 20, 2024 7:41 pm

בברכות השחר - אם יצא מוציא?

האם זו מחלוקת ראשונים?
רמב"ם פרק א' מברכות הל' ד' - נמצאו כל הברכות כולן שלשה מינים ברכות הנייה וברכות מצות וברכות הודאה שהן דרך שבח והודיה ובקשה כדי לזכור את הבורא תמיד וליראה ממנו.
ובהל' י' - כל הברכות כולן אף ע"פ שבירך ויצא ידי חובתו מותר לו לברך לאחרים שלא יצאו ידי חובתן כדי להוציאן חוץ מברכת ההנייה שאין בה מצוה שאינו מברך לאחרים אלא אם כן נהנה עמהן

כלומר - לכאורה גם בברכות השחר, שהינן הודאה לכאו' - יכול להוציא גם אם יצא.

לעומת זאת בריטב"א ראש השנה כ"ט - תני אהבה בריה דר' זירא - פי' כל ברכות המצות אע"פ שיצא מוציא שאע"פ שהמצות מוטלות על כל א' הרי כל ישראל ערבין זה לזה וכולם כגוף א' וכערב הפורע חוב חבירו

משמע מדבריו לכאו' דווקא בברכת המצוות ותו לא.

ומה עוד ידוע בזה?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: זוקף כפופים - אם יצא מוציא?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 20, 2024 7:57 pm

מה שמובא במקומות אחרים, שלגבי ברכות הנהנין אומרים "לא ליתהני ולא ליבריך", אבל במקומות שההנאה היא חובה - כגון יין הקידוש וכגון מצה ומרור (ואפילו כרפס) בליל הסדר - אף בברכת הנהנין מוציא.

ועפ"ז לשיטת הרמב"ם ב"זוקף כפופים" וכדו' אינו מוציא, כי אפשר לטעון כלפיו שלא יישן בלילה אם אינו יודע לברך!
אבל ב"שלא עשני גוי" וכ"ש בברוך שאמר וכדו' - מוציא.

ולא מסתבר שהריטב"א חולק על הכלל הנ"ל.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1530
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: זוקף כפופים - אם יצא מוציא?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ג' אוגוסט 20, 2024 8:26 pm

א. וכי מי שלא ישן בלילה - לא מברך "זוקף כפופים"? זאת מנין?
ב. השאלה איננה דווקא על "זוקף כפופים", כי אם על כל ברכות השחר מ"הנותן לשכווי בינה" והלאה.
ג. דווקא ברכת הנהנין הקודמת לאכילה והנאה, אמרינן ביה "לא ליתהני ולא ליבריך". כי באמת לא חייבו אותו לברך, רק בתנאי שרוצה לאכול ולהנות. אבל אין לזה קשר לכאורה לברכת ההודאה, שחייבו חז"ל להודות על מצב או אירוע מסוים שקרה כבר, בין אם רצה בו או לא רצה בו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: זוקף כפופים - אם יצא מוציא?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 20, 2024 9:22 pm

א. כך היא דעת הרמב"ם בהלכות ברכות.
ג. רוב ברכות השחר דומות לברכת הנהנין שלאחריה.

ענ'י לעצמי
הודעות: 208
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: זוקף כפופים - אם יצא מוציא?

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ג' אוגוסט 20, 2024 10:50 pm

ישנן ב' נדונים שעליהם צריכים לדון.
א. האם ברכות השחר הם ברכת הנהנין או הודאה.
ב. האם קי"ל 'אע"פ שיצא מוציא' גם בברכות חוץ מברכת המצוות.

וזה לשון הטור (סימן מו):
ולפי סדר הגמרא היה ראוי לברך על כל אחת ואחת בשעתה, ולפי שאין הידים נקיות תקנו לסדרן בבה"כ, וגם מפני שרבים מעמי הארצות שאין יודעים אותן תקנו שיסדרום בבה"כ, ויענו אמן אחריהם ויצאו ידי חובתן... ואמרינן בפרק כיצד מברכין (לה א) 'אר"י אמר שמואל כל הנהנה מן העוה"ז בלא ברכה כאילו מעל', וצריך כל אדם ליזהר שלא יבא לידי מעילה. ויש עוד ג' ברכות שצריך לברך בא"י אמ"ה שלא עשאני עו"ג שצריך ליתן שבח והודאה למקום שבחר בנו מכל העו"ג וקרבנו לעבודתו.

ש"מ תלת:
א. נחשבים רוב ברכות השחר ברכת נהנין (מכך שציין לגמ' ברכות לה. ד'כל הנהנה וכו'')
ב. ג' ברכות 'שלא עשני' הם בגדר ברכות הודאה.
ג. אפשר לצאת יד"ח עם ברכה של אחר (גם על 'שלא עשני', שהרי כתב שבבית הכנסת היו מברכין ולא חילק).

והטעם שברכות השחר אינן כברכות הנהנין רגילים מבואר בפנ"י (ראש השנה כט.) בזה"ל:
...וכ"ש דקשה טפי לפמ"ש בהגהות אשר"י דאפילו בברכות שעשאני ישראל וכיוצא בו נמי אפילו אם יצא מוציא, ועל כרחך שהטעם דכיון שקבעו החכמים הנך ברכות לחובה הוי להו כברכת מצות ממש מטעמא דכל ישראל ערבים זה בזה, וכן נראה באמת מלשון הברייתא גופא דקתני: 'כל הברכות כולן אף על פי שאם יצא מוציא' משמע דלאו ברכת המצות לחודא איירי, אלא אפילו בברכת הודאה ושאר ברכות שקבעו חכמים חובה גמורה לברך אותם נמי אם יצא מוציא...


שוב מצאתי להכנה"ג (שיירי כנסת הגדולה הגהות טור אורח חיים סימן מו אות ד) שכתב:
ד. וגם מפני שרבים מע"ה אינם יודעים וכו'. נ"ב: אמר המאסף: מדבריו מוכח דברכות השחר שהם ברכת הנהנין אין אדם יוצא בברכת אחר אלא בשאינו בקי, אבל אם הוא בקי צריך לברך הוא עצמו. ומפרש ז"ל ההיא דכל הברכות אף על פי שיצא מוציא חוץ מברכת הלחם ויין של קדוש, שאם לא יצא מוציא ואם יצא אינו מוציא, דמיירי כשאינו בקי. ויש לתמוה, דנהי דשאר ברכות השחר דהוו ברכת הנהנין אינו יכול להוציא אחרים אלא דוקא לשאינו בקי, אבל ברכות דשלא עשני גוי ועבד ואשה, שהם ברכת השבח וההודאה למה אינו מוציא אפילו למי שבקי. ונ"ל דחוץ מהני ג' קאמר.
אבל בהגהות מרדכי ספ"ק דר"ה, גבי הא דאמרינן לא יפרוס אדם פרוסה לאורחים אא"כ הוא פורס עמהם, אבל פורס הוא לבניו ולבני ביתו לחנכם במצות, ובהלל ובמגילה אף על פי שיצא מוציא, כתוב כגון הלל ומגילה ושלא עשני גוי וברוך שאמר, וברכת המצות כגון להניח תפילין ולהתעטף בציצית, אף על פי שזה מקיים המצוה חברו מוציאו אפילו אינו עוסק עתה באותה מצוה, חוץ מקריאת שמע וברכת המזון ותפלה, ואם בעצמו אינו יודע גם באלו הג' חברו מוציאו. ע"כ.
ואיברא, ודאי דהא דכתב וברכת שלא עשני גוי הוא הדין שלא עשני עבד ואשה דכלהו ברכת הודאה נינהו, אבל שאר ברכות השחר דברכת הנהנין נינהו איכא לאסתפוקי בדעתו מהו סבור. ונראין הדברים דהוא הדין כל שאר ברכות השחר דמו להנך ג' ברכות, דאל"כ אדמפליג בין שלא עשני גוי ובין קריאת שמע ותפלה, ליפלוג בברכת השחר בין הנך תלת לשאר הברכות. וכן מצאתי בספר ברכת אברהם ח"ט סימן רס"ח הסכים כן, ונתן טעם משום דלא דמו לברכת הנהנין דאם יצא מוציא הבקי, משום דהנהו רשות אי בעי לא ליתהני ולא ליבריך, אבל ברכות השחר אף על פי שהן ברכת הנהנין על כרחם יש לברכם. וכתבו מן המפרשים ז"ל דבין נתחייב בין לא נתחייב מברכין אותם על סדר העולם והנהגתו, וזה יראה גם כן דעת הר"ן ז"ל בפרק בתרא דר"ה כו' אלמא דשאר ברכות, חוץ מברכת המזון וקריאת שמע ותפלה, אף על פי שהוא בקי חברו מוציאו, שלא כדברי רב"ה ז"ל.

וב"ה כיוונתי אליו במקצת דברים.

ענ'י לעצמי
הודעות: 208
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: זוקף כפופים - אם יצא מוציא?

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ג' אוגוסט 20, 2024 10:56 pm

אליהו בן עמרם כתב:לעומת זאת בריטב"א ראש השנה כ"ט - תני אהבה בריה דר' זירא - פי' כל ברכות המצות אע"פ שיצא מוציא שאע"פ שהמצות מוטלות על כל א' הרי כל ישראל ערבין זה לזה וכולם כגוף א' וכערב הפורע חוב חבירו

משמע מדבריו לכאו' דווקא בברכת המצוות ותו לא.

בסוף אותו קטע כתב הריטב"א (ר"ה כט. ד"ה תני) בפירוש:
וכן בכל ברכות של שבח אף על פי שיצא מוציא.

ושבח והודאה דין אחד להם.

אך המאירי שם חולק וסובר שבברכות ההודאה ושבח א"א להוציא אחרים, על אף שהיא חובה.

וע"ע יביע אומר (חלק ט או"ח סימן ג אות ב)

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: זוקף כפופים - אם יצא מוציא?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 21, 2024 12:05 pm

ענ'י לעצמי כתב:ג. אפשר לצאת יד"ח עם ברכה של אחר (גם על 'שלא עשני', שהרי כתב שבבית הכנסת היו מברכין ולא חילק).

שם מדבר על מי שלא יצא, ומוציא את עצמו ואחרים עמו, שזה אפילו בברכות הנהנין שפיר דמי.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1530
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: זוקף כפופים - אם יצא מוציא?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' אוגוסט 21, 2024 2:46 pm

עזריאל ברגר כתב:
אליהו בן עמרם כתב:
עזריאל ברגר כתב:מה שמובא במקומות אחרים, שלגבי ברכות הנהנין אומרים "לא ליתהני ולא ליבריך"

ועפ"ז לשיטת הרמב"ם ב"זוקף כפופים" וכדו' אינו מוציא, כי אפשר לטעון כלפיו שלא יישן בלילה אם אינו יודע לברך!
אבל ב"שלא עשני גוי" וכ"ש בברוך שאמר וכדו' - מוציא.

ולא מסתבר שהריטב"א חולק על הכלל הנ"ל.


ג. דווקא ברכת הנהנין הקודמת לאכילה והנאה, אמרינן ביה "לא ליתהני ולא ליבריך". כי באמת לא חייבו אותו לברך, רק בתנאי שרוצה לאכול ולהנות. אבל אין לזה קשר לכאורה לברכת ההודאה, שחייבו חז"ל להודות על מצב או אירוע מסוים שקרה כבר, בין אם רצה בו או לא רצה בו.


א. כך היא דעת הרמב"ם בהלכות ברכות.
ג. רוב ברכות השחר דומות לברכת הנהנין שלאחריה.


ומאי שנא מברכת המזון דקי"ל מדאוריתא יכול להוציא את חבירו גם אם לא אכל? עיין או"ח סי' קצ"ז במשנ"ב ס"ק כ"ד ומקורו בתוס' ורא"ש.
והביאור לכאורה, כיון שעכשיו לאחר שכבר אכל הוא מחויב בברכה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: זוקף כפופים - אם יצא מוציא?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 21, 2024 5:40 pm

אם אתה מונח בסוגיא - מסתמא תוכל למצוא תשובות יותר בקלות ממני.
אבל אומר בקצרה: מדאורייתא - ודאי יכול, אבל חכמים תיקנו שלא יברך אדם ברכה שאיננו מחויב בה.
ובברכות הנהנין (אפילו שלאחרי האכילה) - אין חיוב גמור, ואין כל כך ערבות, מצד הסברא של "לא ליתהני ולא ליבריך".

אליהו בן עמרם
הודעות: 1530
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: זוקף כפופים - אם יצא מוציא?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' אוגוסט 21, 2024 7:40 pm

עזריאל ברגר כתב:אם אתה מונח בסוגיא - מסתמא תוכל למצוא תשובות יותר בקלות ממני.
אבל אומר בקצרה: מדאורייתא - ודאי יכול, אבל חכמים תיקנו שלא יברך אדם ברכה שאיננו מחויב בה.
ובברכות הנהנין (אפילו שלאחרי האכילה) - אין חיוב גמור, ואין כל כך ערבות, מצד הסברא של "לא ליתהני ולא ליבריך".


עיין במשנ"ב סי' קצ"ז ס"ק כ"ד - וז"ל:
"דמן התורה יכול להוציא חבירו בבהמ"ז אע"פ שלא אכל כלל, כיון שחבירו כבר אכל וחייב לברך וכל ישראל ערבים זה בזה, אלא מפני שאומר שקר במה שאומר שאכלנו והוא לא אכל הצריכוהו חכמים שיאכל כזית מתחלה. ועיין במ"א שמסתפק דלפ"ז אם הם רק שנים דבלא"ה אינם מזמנים אפשר דיכול להוציא חבירו שאינו יודע לברך אפילו אם לא אכל כלל, ומצדד להחמיר. וכ"כ בא"ר דמדרבנן בכל גווני אין אחד מוציא חבירו בבהמ"ז אא"כ הוא ג"כ מחוייב בדבר. וכן מוכח בהדיא בחידושי הרא"ה לברכות ובריטב"א ר"ה כ"ט ובשיטה מקובצת ברכות דף מ"ח ע"ש"

ובשטמ"ק ברכות דף מ"ח -
"דאמר ר' חייא בר אבא וכו' להוציא את הרבים ידי חובתן עד שיאכל כזית דגן - וטעמא דמאן דאכל כזית דהוא שיעורא דרבנן מפיק למאן דאכל ושבע, דמדינא אפילו לא אכל כלל מוציא למאן דאכל שיעורא דאורייתא דהוה ליה כברכת המצות דאף על פי שיצא מוציא וכגון קדוש היום. אלא משום דברכת המזון דמיא לה קצת לברכת הנהנין דאתיא בתר אכילה עשאוה רבנן כברכת הנהנין למימרא דבעינן שיהנה. ומשום הכי מי שאכל שיעורא דרבנן מוציא למאן דאכל שיעורא דאורייתא והוא שיהא המברך בר חיובא. והיינו סברא דר' שמעון בן שטח דכל שנהנה ונצטרף בהדייהו מפיק להו."

כלומר מצאנו לכאו' שני ביאורים בענין ברכת המזון שיש מהן נפק"מ לדינא אם יצא מוציא או לא.
או שאין סברא בברכת המזון של "לא ליתהני ולא ליבריך", כיון שכבר אכל - נעשה מחויב בדבר. ורק יש חסרון צדדי, שלא יכול לומר ב"שקר" כביכול "שאכלנו" אם לא אכל. וממילא כשאין חסרון זה, אמרינן "אם יצא מוציא".
או שרבנן עשאוה כברכת הנהנין, למרות שבעצם מעיקר הדין היא ברכת המצוות. ולכן מדרבנן לא אמרינן ביה "אם יצא מוציא"

אליהו בן עמרם
הודעות: 1530
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: זוקף כפופים - אם יצא מוציא?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' אוגוסט 21, 2024 8:23 pm

עזריאל ברגר כתב:מה שמובא במקומות אחרים, שלגבי ברכות הנהנין אומרים "לא ליתהני ולא ליבריך", אבל במקומות שההנאה היא חובה - כגון יין הקידוש וכגון מצה ומרור (ואפילו כרפס) בליל הסדר - אף בברכת הנהנין מוציא.

ועפ"ז לשיטת הרמב"ם ב"זוקף כפופים" וכדו' אינו מוציא, כי אפשר לטעון כלפיו שלא יישן בלילה אם אינו יודע לברך!
אבל ב"שלא עשני גוי" וכ"ש בברוך שאמר וכדו' - מוציא.

ולא מסתבר שהריטב"א חולק על הכלל הנ"ל.


אני עדיין מסופק בדעת הרמב"ם אם מר צודק, אך מה שכן ברור לכאורה, גם אם נימא כדברי מר, שלהכרעת הרמ"א כהראשונים החולקים על הרמב"ם, אין זו ברכת הנהנין, שתלויה בהנאתו - אם נהנה מברך ואם לא נהנה לא מברך, אלא זו ברכת ההודאה שהוא חייב בה על כל פנים, וממילא "אם יצא מוציא" לכאורה.

עיין בענין זה בשו"ע סי' מ"ו סעיף ח' בשיטתו כהרמב"ם, וברמ"א דפליג עליו, כדלהלן:
"כל הברכות האלו אם לא נתחייב באחת מהן כגון שלא שמע קול תרנגול או שלא הלך או לא לבש או לא חגר אומר אותה ברכה בלא הזכרת השם.
הגה: ויש אומרים דאפילו לא נתחייב בהן מברך אותן דאין הברכה דוקא על עצמו אלא מברכין שהקב"ה ברא צרכי העולם וכן המנהג ואין לשנות (טור ותוספות והרא"ש פרק הרואה והר"ן פרק קמא דפסחים וכל בו)"

אליהו בן עמרם
הודעות: 1530
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: זוקף כפופים - אם יצא מוציא?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' אוגוסט 21, 2024 9:17 pm

ענ'י לעצמי כתב:ישנן ב' נדונים שעליהם צריכים לדון.
א. האם ברכות השחר הם ברכת הנהנין או הודאה.
ב. האם קי"ל 'אע"פ שיצא מוציא' גם בברכות חוץ מברכת המצוות.


יישר כח על המובאות.
והנה המעניין הוא, שלכאורה היה נראה פשוט ברמב"ם, שברכות אלה כברכות הנהנין הן, בייחוד לפי שיטתו בפרק ז מהל' תפילה וז"ל:
"נהגו העם ברוב ערינו לברך ברכות אלו כולן זו אחר זו בבית הכנסת, בין נתחייבו בהן בין לא נתחייבו בהן, וטעות היא, ואין ראוי לעשות כן, ולא יברך אדם ברכה אלא אם כן נתחייב בה"
"כיצד, לן בכסותו, אינו מברך כשעומד מלביש ערומים. הלך יחף, אינו מברך שעשה לי כל צרכי. ביום הכיפורים ותשעה באב שאין שם רחיצה, אינו מברך על נטילת ידים ולא המעביר שינה. אם לא נכנס לבית הכיסא, אינו מברך אשר יצר את האדם. וכן שאר ברכות אלו"

כלומר היה מקום לכאורה לומר בשיטת הרמב"ם, שברכות השחר האלו כברכת הנהנין, שניתקנו להודות על הנאותיו הפרטיות, ואולי גם משום אותה סיבה כברכת הנהנין, שלא יהנה מהעוה"ז בלי ברכה בגלל גזל/מעילה וכיוצ"ב. ולכן, כפי שאמרינן "לא ליתהני ולא ליבריך" ומשום כך לא אמרינן בברכת הנהנין - "אם יצא מוציא", כך גם בברכות השחר.

אולם יכול להיות שהגדרתן של ברכות השחר נשארת כ"ברכת ההודאה", שבהן כן אמרינן "אם יצא מוציא", כפי שמדויק לכאורה ברמב"ם פרק א' מברכות הל' י'.
ואין לברכות השחר קשר לכאורה לאיסור להנות מן העוה"ז בלי ברכה, כי אם כך, למה לא תיקנו לברך אותן בלילה לפני ההנאה, כברכת הנהנין.
אלא, שהביאור בענינן אחר הוא, וניקח לדוגמא את ברכת "אשר יצר" במקביל לברכת "שעשה ניסים". כפי "שעשה ניסים" לית מאן דפליג שהיא ברכת הודאה על הנס, ואם לא היה קורה הנס, לא היו מחוייבים לברכה, כך גם "אשר יצר" - החיוב לברך אותה תלוי בתנאי מציאות כלשהי שאם תקרה, אליה הברכה צריכה להתייחס. הווי אומר, יש חיוב כללי להודות על הנסים הפרטיים והכלליים, ובתנאי שיהיו שייכים אלי. אולם עיקר הענין הוא - החיוב להודות לה'.
משא"כ ברכות הנהנין, שתיקנו לברכן לפני האכילה, כביכול הן המתירות לאדם לאכול, ולכן הן כביכול "טפילות" לעצם האכילה עצמה. ולכן בהן אמרינן "לא ליתהני ולא ליבריך".

ומנין לנו שהגדרת ברכות השחר לדעת הרמב"ם כברכות ההודאה והשבח?
עיין כסף משנה פרק ז' מתפילה על ברכות השחר בשם רבינו יונה:
"ומה שכתב רבינו מכאן עד המכין מצעדי גבר כך הם מסודרות בפרק הרואה (ברכות שם) בלשון הזה: וכתב ה״ר יונה ז״ל שנראה מלשון רבינו שמברך אותם על מטתו כסדר שהם כתובים בגמרא, וזה תימה שמאחר שאין ידיו נקיות היאך יברך, ומה שסידרו אותם בגמרא כך מפני שהם היו קדושים ורוחצים ידיהם בענין שהיו יכולים לומר הברכות בנקיות, אבל אנו שאין יכולים ליזהר ולשבת בנקיון כ״כ אין נכון לאומרם עד לאחר נטילה. והא דאמרינן כל הברכות מברך אותם עובר לעשייתן, היינו ברכת המצות שאומר בהם וצונו צריך לברך תחלה להקב״ה על מה שצונו וקרבנו לעבודתו אבל ברכות של הודאה ושל שבח כגון אלו יכול לברך אחר כך."

וכן ברבינו מנוח שם כסדר, ולדוגמא:
"מלביש ערומים - הודאה לשם שחננו דעת..."
"כשמוריד רגליו וכו' רוקע הארץ וכו' - הודאה לשם שתיקן מקום נאות לכל נברא.."

אליהו בן עמרם
הודעות: 1530
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: זוקף כפופים - אם יצא מוציא?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' אוגוסט 25, 2024 12:14 pm

ענ'י לעצמי כתב:
אליהו בן עמרם כתב:לעומת זאת בריטב"א ראש השנה כ"ט - תני אהבה בריה דר' זירא - פי' כל ברכות המצות אע"פ שיצא מוציא שאע"פ שהמצות מוטלות על כל א' הרי כל ישראל ערבין זה לזה וכולם כגוף א' וכערב הפורע חוב חבירו

משמע מדבריו לכאו' דווקא בברכת המצוות ותו לא.

בסוף אותו קטע כתב הריטב"א (ר"ה כט. ד"ה תני) בפירוש:
וכן בכל ברכות של שבח אף על פי שיצא מוציא.

ושבח והודאה דין אחד להם.



מקווה שמר השתמש בגירסא מדויקת, כי מה שאני ראיתי לנגד עיני היה כך:
"וכן בכל ברכות של שבת אע"פ שיצא מוציא"....

אליהו בן עמרם
הודעות: 1530
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: זוקף כפופים - אם יצא מוציא?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' ספטמבר 08, 2024 5:58 pm

עזריאל ברגר כתב:מה שמובא במקומות אחרים, שלגבי ברכות הנהנין אומרים "לא ליתהני ולא ליבריך", אבל במקומות שההנאה היא חובה - כגון יין הקידוש וכגון מצה ומרור (ואפילו כרפס) בליל הסדר - אף בברכת הנהנין מוציא.

ועפ"ז לשיטת הרמב"ם ב"זוקף כפופים" וכדו' אינו מוציא, כי אפשר לטעון כלפיו שלא יישן בלילה אם אינו יודע לברך!
אבל ב"שלא עשני גוי" וכ"ש בברוך שאמר וכדו' - מוציא.

ולא מסתבר שהריטב"א חולק על הכלל הנ"ל.


מענין לענין:

מה יהיה הדין בברכת "שהחיינו" - האם יצא מוציא?

אמנם לגבי חיוב "שהחיינו" לפני עשיית מצוה הבאה מזמן לזמן איתא בשו'ע סי' תקפ"ה כדלהלן:
"קודם שיתקע, יברך "לשמוע קול שופר" ויברך "שהחיינו". הגה: ואין חילוק בין אם יברך לעצמו, או שכבר יצא ומברך להוציא אחרים, אפילו הכי מברך התוקע שתי ברכות הנזכרות (בית יוסף ותרומת הדשן)". כלומר אמרינן אם יצא מוציא ב"שהחיינו" שקודם עשיית מצוה.

אך האם יש לחלק ולומר גבי "שהחיינו" על פרי ובגד חדש כדאמרינן גבי ברכת הנהנין - "לא ליתהני ולא ליבריך"? שהרי אינו מחויב לקנות בגד חדש ולא לאכול פרי חדש, ולכן לכאורה אין בזה דין "ערבות" וממילא לא אמרינן בזה אם יצא מוציא.

או שאין לחלק בברכה זו, ואם יצא מוציא בכל מקרה.
ואם כך, מה טעם החילוק?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: זוקף כפופים - אם יצא מוציא?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ספטמבר 08, 2024 9:04 pm

כפי שמצאנו בברכת בורא פרי הגפן/האדמה שיש חילוק אם מברך אותה בדברי הרשות או בדברי מצוה, כך גם בשהחינו.
ומהיכי תיתי לא לומר בשהחינו "לא ליתהני ולא לבריך"?
ואמנם בשהחינו של פירות יש לומר שעיקר הברכה היא על הראיה של הפרי, ובזה יש לאדם פחות בחירה.
אך מאידך - מפורש בגמרא ובפוסקים שברכת שהחינו על הפירות היא רשות. ועפ"ז נראה בפשטות שאין בה כלל דין ערבות.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 375 אורחים