מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מגע גוי ביין קפוא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ארי במסתרים
הודעות: 610
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

מגע גוי ביין קפוא

הודעהעל ידי ארי במסתרים » ד' אפריל 18, 2012 2:08 pm

האם יש איסור סתם יינם ביין קפוא שנגע בו גוי?
יש לי בזה כמה צדדים לכאן ולכאן, אך ברצוני לשמוע ראשית את דעת כת"ר.

פרוזבול
הודעות: 133
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:20 pm

Re: מגע גוי ביין קפוא

הודעהעל ידי פרוזבול » ד' אפריל 18, 2012 2:29 pm

למה שיהיה שונה מדין יין שנקרש המבואר בשו"ע?

בברכה המשולשת
הודעות: 14500
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מגע גוי ביין קפוא

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אפריל 18, 2012 3:45 pm

האם כתר"ה רוצה לדמותו ליין מבושל?

לבב
הודעות: 205
הצטרף: ג' אפריל 17, 2012 7:47 pm

Re: מגע גוי ביין קפוא

הודעהעל ידי לבב » ד' אפריל 18, 2012 7:15 pm

יש איזה יין שבשלבי הכנתו הוא קפוא?
מישהו זוככר כזאת?

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: מגע גוי ביין קפוא

הודעהעל ידי גם זה הבל » ה' אפריל 19, 2012 3:07 pm

לכא' צריך להיות מותר מכיוון שא"א לנסכו, ואין חשש שמא ישכשך, [ועיין יו"ד קכ"ד סעי' י"ג, ועיין עוד שם סעי' י"ז בשו"ע שכ' ושכשכו, וכ"ה בסעי' י"א שצריך שיגע וישכשך].
(בבקבוק סגור בלא"ה כמדומני שמותר [עיין יו"ד ק"ל סעי' א' ושם בעי' חותם בתוך חותם משום דלא מהימן אבל בלא זה אין איסור משום הטלטול).
ואם איירי' הכא ביין נסך יש להעיר ל]י שראיתי טועים בזה, ישראל שמארח גוי בביתו נהוג שהישראל מוזג לו [בכל מיני טצדקי] אמנם לא מקפידים כשבאים למזוג פעם שניה [מצוי בליל הסדר] שלא יהיו משקים בכוס טופח ע"מ להטפיח,
ואם יש נאסר היין שבבקבוק [עיין סי' קכ"ו סעי' ה' וברמ"א שם וש"ך שם ס"ק י"א ועיין יד אפרים שם].

מורה צדק
הודעות: 1559
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: מגע גוי ביין קפוא

הודעהעל ידי מורה צדק » ה' אפריל 19, 2012 4:50 pm

לבב כתב:יש איזה יין שבשלבי הכנתו הוא קפוא?
מישהו זוככר כזאת?


ישנו מיץ ענבים שמובא לארץ כתמציות ומוסיפים בו מים לפני המילוי בבקבוקים.

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: מגע גוי ביין קפוא

הודעהעל ידי גם זה הבל » ה' אפריל 19, 2012 5:28 pm

מורה צדק כתב:
לבב כתב:יש איזה יין שבשלבי הכנתו הוא קפוא?
מישהו זוככר כזאת?


ישנו מיץ ענבים שמובא לארץ כתמציות ומוסיפים בו מים לפני המילוי בבקבוקים.

לא יודע למה אתם חותרים אבל יש צורה של הפסקת התסיסה של היין על ידי קירור.

ארי במסתרים
הודעות: 610
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

Re: מגע גוי ביין קפוא

הודעהעל ידי ארי במסתרים » ו' אפריל 20, 2012 5:01 pm

א] ביין שנהיה קרח, דן בזה חד מגדולי הראשונים רבינו שמחה ב"ר שמואל ודבריו הובאו באריכות באור זרוע בע"ז סי' קסה ובשו"ת מהר"ם מרוטבורג סי' שיז, ובמהר"ח או"ז סי' ט', שהאריך מאוד בענין יין שנהיה קפוא, שלגבי טומאת משקין הדין הוא שאם אינו טופח ע"מ להטפיח בטל מתורת משקה עד שיימוחו, וכתב דה"ה לענין סתם יינם.

עוד טעם כתב האו"ז בשם ר' שמחה, שאין דרך ניסוך בכך.

והביא דיש מי שרצה לומר דעיקר איסור יין נסך ע"י שכשוך, "גם אני הייתי תופסו כך אבל אין בידי ראיה ברורה, ותו דבכל דוכתא מפיק להו תלמודא בלשון מגע".

הרי שכל הדרכים שהובאו בדבריכם הנ"ל כבר כיונו לסברות הראשונים ז"ל.

ונראה לי נפ"מ בין הדרכים, במקרה שהיין שנגלד יש בו טופח ע"מ להטפיח [כגון "ברד"] דלא בטל מתורת משקין , אבל מ"מ יתכן דכבר אין דרך ניסוך בכך. [ויש לעיין האם האי "ברד" לא נקפא לגמרי, או שהוא נקפא ורק במגעו באויר מתחמם בקלות, והנפק"מ אם כולו נחשב משקה או רק המשקה הטופח שהוא בעצם טיה שחזרה ונימוחה].

ועוד נפ"מ, אם הגוי התייחד עם יין קפוא, דאף דמצד מגע אין לאסור שאין דרך ניסוך בכך, מ"מ אולי יש לחוש שמא יחממו במיקרוגל כדי לנסכו ויחזור ויקפיאנו, אבל לפי הטעם שבטל מתורת משקה אין לחוש.

ב] עוד יש לומר נפ"מ, אם נימא דבחשב עליו למשקין יש לו תורת משקין, וע"ד המבואר בתוספתא טהרות פ"ג מ"ב ביין שנקרש ע"ש, ועי"ש באו"ז שהביא להקשות וכי גרע גלד משלג שלא היה עליו תורת משקה מעולם ואעפ"כ ע"י מחשבה מטמא טומאת אוכלין, כ"ש גלד , ואח"כ כתב דסתם יין שנגלד מחשבתו עליו שיהיה בו תורת משקה, והמשיך דא"א לעשות מקוה מגלד אפי' למ"ד דאפשר לעשות משלג. ואין דבריו מובנים דסותר את עצמו לכאורה, כמובן, ובאו"ז של מכון ירושלים כתבו דכנראה יש חיסרון בדבריו וכונתו דגליד עדיף משלג דלא נחתא ליה תורת טומאה גם בחשב למשקין. ולפי הפירוש שלהם שאני נגלד מנקרש, דבנקרש מבואר להדיא בהמשך האו"ז דבחשב למשקין יש בו משום מגע גוי, ודו"ק. [ועי' ביו"ד סי' רא סל"א שמותר לעשות מקוה משלג,ומים שקפאו, ועי' באג"מ או"ח ח"ב סמ"ב ויבי"א ח"י יו"ד סי"ט שנחלקו בקרח מלאכותי].

ודנו הפוסקים ביין קפוא, קרטיב ואיגלו ממיץ ענבים, אם דינו כאוכל או כמשקה, ואם ברכתו בפה"ג, ודימהו בבאר משה ח"א סי"א לשלג שחישב עליו למשקין, ולכאורה יש לדון אם באמת גם בזה גליד גרע משלג. ועי' באמת לאחיו הגאון בבצל החכמה ח"ג קטו שנכנס לחילוקים בזה.

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: מגע גוי ביין קפוא

הודעהעל ידי גם זה הבל » א' אפריל 22, 2012 1:19 pm

ועוד נפ"מ, אם הגוי התייחד עם יין קפוא, דאף דמצד מגע אין לאסור שאין דרך ניסוך בכך, מ"מ אולי יש לחוש שמא יחממו במיקרוגל כדי לנסכו ויחזור ויקפיאנו, אבל לפי הטעם שבטל מתורת משקה אין לחוש.

מדוע אין לחוש הרי כשיחממו יחזור אליו תרת משקה [ולא מסתבר שמכיוון שאין כאן יין לפנינו לא גזרו דזיל בתר טעמא ואם חוששים שמא יחממו אף אם בטל מעליו תורת משקה איכא למיחש.]


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 142 אורחים