ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מה היה עם האיחולים? כולם איחלו מזל טוב וברכות כנהוג? או שנמנעו מחמת אבילות היום?
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מלים אחרי קינות, משום דבעינן שמחה. אם אבי הבן לא גמר את הקינות עדיין והציבור גמרו, האם מחכים עליו? על הסנדק? המוהל?
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אם הפסיקו, האם חוזרים למקומם אחרי הברית? או שמאז נקרא זמן שמחה משום מצות מילה ואין לו לחזור? ומה עם אמירת איכה שנוהגים לומר ביחיד, האם אומרים אותו אחרי הברית?
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:המ"ב התיר בשם המ"א לשחוט לפני חצות לצורך סעודת מצות. האם נכלל בזה כל הכנת הסעודה? מה עם הכנת שטיקל תורה לדרוש?
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מה עם איחולי מזל טוב ושאר כל הברכות, האם יש בזה כמו שאלת שלום וכדו'?
בשו''ע (תקנט,ט) כתב:ואם היולדת מצויה במקום המילה, יברך על הכוס ותשתה ממנו היולדת, והוא שתשמע הברכה, ולא תפסיק בדברים בין שמיעת הברכה לשתיית הכוס. ואם אינה שם, יברך על הכוס ויטעים לתינוקות.
וְיֵשׁ נוֹהֲגִים שֶׁמְּבָרְכִים עַל הַכּוֹס וּמַטְעִימִים לְתִינוֹקוֹת, כְּמוֹ בְּתִשְׁעָה בְּאָב
השאלה
כיצד נוהגים בשתיית היין וסעודת המצווה בברית-מילה שזמנה בימי הצומות?
תשובת הרב
את הכוס משקים לקטן, ובלית-ברירה – לתינוק הנימול. אם היולדת נמצאת, ואינה צמה, עדיף לתת לה לשתות.
את הסעודה לציבור עושים בלילה שאחר התענית. אם הצום 'נדחה' (גם בתשעה-באב), מותר מעיקר הדין לסנדק, למוהל ולהורי-הבן להתפלל מנחה ולאכול אחרי חצות היום, כי יום-טוב שלהם הוא. אבל למעשה רבים מחמירים להשלים את התענית.
מקורות: ראה שו"ע סי' תקנ"ח ס"ט ונו"כ. מג"א סי' תקנ"ט ס"ק יא. ולעניין תענית אסתר מוקדם ראה ברמ"א סי' תרפ"ו ס"ב, ט"ז וא"ר, שע"ת ומשנ"ב שם. הדעות במפורט בס' אוצר הברית (תשנ"ג) ח"א עמ' רעו. רצד-ו וש"נ. בלוח כולל חב"ד, ת"ב תשנ"ח, מופיעה הנהגה זו במוסגר, ובלשון "רשאין" בלבד.
עזריאל ברגר כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מלים אחרי קינות, משום דבעינן שמחה. אם אבי הבן לא גמר את הקינות עדיין והציבור גמרו, האם מחכים עליו? על הסנדק? המוהל?
בפשטות יש להם להשתדל מאוד שלא להיכנס לבעיה הזאת...
ועכ"פ ודאי שיש להיזהר מטירחא דציבורא, ולכן לפענ"ד אם הציבור מוכן לברית - ראוי שימולו מיד ולא ימתינו למאריכים יותר מדי.
עזריאל ברגר כתב:מעתיק תשובה מאת הרב יוסף שמחה גינזבורג:השאלה
כיצד נוהגים בשתיית היין וסעודת המצווה בברית-מילה שזמנה בימי הצומות?
תשובת הרב
את הכוס משקים לקטן, ובלית-ברירה – לתינוק הנימול. אם היולדת נמצאת, ואינה צמה, עדיף לתת לה לשתות.
את הסעודה לציבור עושים בלילה שאחר התענית. אם הצום 'נדחה' (גם בתשעה-באב), מותר מעיקר הדין לסנדק, למוהל ולהורי-הבן להתפלל מנחה ולאכול אחרי חצות היום, כי יום-טוב שלהם הוא. אבל למעשה רבים מחמירים להשלים את התענית.
מקורות: ראה שו"ע סי' תקנ"ח ס"ט ונו"כ. מג"א סי' תקנ"ט ס"ק יא. ולעניין תענית אסתר מוקדם ראה ברמ"א סי' תרפ"ו ס"ב, ט"ז וא"ר, שע"ת ומשנ"ב שם. הדעות במפורט בס' אוצר הברית (תשנ"ג) ח"א עמ' רעו. רצד-ו וש"נ. בלוח כולל חב"ד, ת"ב תשנ"ח, מופיעה הנהגה זו במוסגר, ובלשון "רשאין" בלבד.
וטרם עלה בידי לעיין בכל המקורות הנסמנים שם, כדי לראות אם מישהו הסביר מהו הטעם להעדיף את נתינת היין ליולדת על פני תינוקות.
ובפרט שהיא כלל לא מחויבת במצות מילה, ובנים - חייבים, כך שהם יותר מחוברים אל מצות שתית הכוס הזאת לכאורה.
רק לגבי המ"מ הראשון - הוא בוודאי שגוי. כי אין ס"ט בסי' תקנ"ח. וכנראה צריך להיות תקנ"ט.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:כפשוטו, בדבר כמו קינות וסליחות, עדיף מעט בכוונה מהרבה שלא בכוונה, ע"כ אם באמת הזמן מוגבל, שיפסיקו באמצע ולא יאמרו במהירות.
עזריאל ברגר כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:כפשוטו, בדבר כמו קינות וסליחות, עדיף מעט בכוונה מהרבה שלא בכוונה, ע"כ אם באמת הזמן מוגבל, שיפסיקו באמצע ולא יאמרו במהירות.
ויש חולקים ואכמ"ל.
וכ' בשלמי ציבור בשם שו"ת כנה"ג א"ח לפי המנהג שלא ללבוש טלית שחרית בתשעה באב גם לצורך להיות סנדקי למילה לא ילבש טלית ומ"מ ראיתי סנדקי א' לבש ובירך ולא מחיתי בידו ע"ש:
ועיין בתשוב' כנה"ג לא"ח ח"ב אם יש מילה ומלין קודם חצו' והסנדק לבש טלית גדול אין למחות בידו ע"ש,
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:עזריאל ברגר כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:כפשוטו, בדבר כמו קינות וסליחות, עדיף מעט בכוונה מהרבה שלא בכוונה, ע"כ אם באמת הזמן מוגבל, שיפסיקו באמצע ולא יאמרו במהירות.
ויש חולקים ואכמ"ל.
מקור?
עזריאל ברגר כתב:פוק חזי מאי עמא דבר. כולל בהנהגתם של רבנים יראי-שמים וכו'.
ואתם מדברים על מי שמאריך יותר מכל הציבור שאיתם הוא מתפלל!
הוה אמינא כתב:ומדוע? הרי כשיש סיום מסכת של גדולים בשבוע שחל בו, לא יקפידו לתת הבשר ויין בסיום רק לקטנים שלא הגיעו לאבלות ולא ימנעו הגדולים מלאכול ולשתות בשר ויין בעצמם, ואצלה זה יו"ט ולא שונה מסיום דמותר.
הוה אמינא כתב:בשאר תעניות נותנים לקטן שלא הגיע לאבלות? או לקטן שלא הגיע למצוות שאינו צם?
חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים